Gå til innhold

Snart bunads-tid, hvilken syns du er Norges fineste bunad?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det viktigste for meg er å ha en bunad med tilhørighet.

Fint at du liker hjembunaden din, som i at den er fin, men hadde du virkelig brukt titusener av kroner på en bunad du syntes var fryktelig stygg? Siden tilhørighet betyr så mye for deg, mener jeg. Eller hadde du da latt være å skaffe deg bunad? 

Hilsen hun ene Bærums-damen med planer om å skaffe seg bunad fra Telemark aka Bærums-/Oslo vest-bunad.

Anonymous poster hash: b254b...567

Jeg er veldig grad i rekonstruert Hedmarksbunad og rekonstruert Gudbrandsdal. Og flere av de andre rekonstruksjonene, som Fusa-bunaden, nye Nord-trøndelagsbunaden, Rukkastakk fra Hallingdal og flere. Liker også godt Røros.

Liker både utseendet på disse og tanken på at akkurat sånn var det noen som gikk for 2-300 år siden, akkurat der min slekt kommer fra. Spennende. Også så mange flere valgmuligheter i tekstiler, farger og mønstre enn i de uniformerte nykonstruksjonene!

Anonymous poster hash: 90f5b...328

Et spm til dere som svarer Nordlandsbunaden; jeg lurer på hvorfor? Hva ved denne er det dere synes er så flott at den er Norges fineste?

Er bare et oppriktig spørsmål fordi jeg liker helt andre typer bunader, ikke ment som kritikk - ulik smak er det bra vi har :)

Anonymous poster hash: 90f5b...328

Det viktigste for meg er å ha en bunad med tilhørighet.

Fint at du liker hjembunaden din, som i at den er fin, men hadde du virkelig brukt titusener av kroner på en bunad du syntes var fryktelig stygg? Siden tilhørighet betyr så mye for deg, mener jeg. Eller hadde du da latt være å skaffe deg bunad?

Hilsen hun ene Bærums-damen med planer om å skaffe seg bunad fra Telemark aka Bærums-/Oslo vest-bunad.

Anonymous poster hash: b254b...567

Det var jo nettopp det jeg gjorde. Etterhvert som jeg ble mer voksen, så vokste bunaden på en måte med meg. Slik at den bunaden jeg syntes var helt døll og stygg da jeg var yngre, er nå blitt et kjempe fint plagg med tilhørighet for meg nå. Hadde jeg sagt hvilken bunad det er kunne du sett det selv :) men ønsker ikke å si så mye om det.

Min datter hadde litt lyst på bunad fra et sted hun ikke har tilhørighet til til konfiraskjonen. Jeg tror hun hadde blitt å angre på det så jeg sa nei. Fordi jeg tror på tradisjon og tilhørighet er viktig for oss.

Så må jo du avgjøre hva som er viktig for deg :)

Annonse

Lofotbunaden!

Ellers syns jeg den blå nordlandsbunaden er finest, den grønne syns jeg er bælstøgg.

Anonymous poster hash: 7fca8...d4f Enig! Er fra Lofoten men har blå nordlandsbunad fordi jeg arvet bestemor sin som ble laget før lofotbunaden ble funnet opp. Skal jeg ha ny så blir det lofotbunad ;) Blir iallefall ikke grønn nordlands her.

Jeg er veldig glad i min fanabunad:

http://norskebunader.no/dame/fana/

Skulle jeg valgt en annen ville jeg hatt vossabunad. Og helt ærlig, og slett ikke for å såre noen: jeg ser ikke hva som gjør Nordlandsbunaden så spesiell, i mine øyne er den litt kjerringaktig og kjedelig..

Anonymous poster hash: a0228...01f

Synes både grønn og blå nordlandsbunad er fine jeg, selv om jeg er fra Rogaland og har rogalandsbunad. 

http://bunadrosen.no/bilder/damebunad/rogaland-bunadrosen-friskfr_thumb.jpg

Grunnen til at jeg liker nordlandsbunadene er fordi fargene er lekre og friske.

Hardangerbunaden synes jeg er skikkelig kjerring, samme med Fana. Klarer ikke det hvite forkleet. 

Beltestakken fra Telemark er også lekker.

Anonymous poster hash: 7b804...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...