Gå til innhold

Snart bunads-tid, hvilken syns du er Norges fineste bunad?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes beltestakken fra Telemark er utrolig vakker. Fikk prøve en slik for noen år siden, og har ønsket meg en siden. Men må grave dypt om jeg skal finne noe slekt fra Telemark, tror jeg ;)

Regner med at jeg går for en Veøy-bunad hjemmefra i første omgang.

Jeg synes det blir feil å kåre en bunad for den vakreste. Bunadene er jo så forskjellige og de symboliserer ofte tradisjoner og kulturutvikling i det området den kommer fra. Slike ting kan vanskelig sammenlignes.

Jeg synes bunader er flotte uansett hvor de kommer fra, og er et plagg som kan og skal bæres med stolthet.

Anonymous poster hash: 1f173...089

Kautokeino-kofte

Anonymous poster hash: 681c4...93b

Kødder du?

Anonymous poster hash: 16138...196

Hvorfor skulle hun "kødde"?

Samekofter er vel på linje med bunader, tror jeg.

Anonymous poster hash: 1f173...089

Hvorfor bryr du deg?

Anonymous poster hash: 16138...196

Liker godt vinterbunaden fra Voss. Selv har jeg Sunnmørsbunad, men syns den er litt for ordinær. Angrer på at jeg ikke heller gikk for den rekonstruetre Sunnmørsdrakten da jeg skulle ha meg bunad.

Anonymous poster hash: 35a6f...dc7

Annonse

jeg synes beltestakken fra Telemark, er finest, og jeg er også heldig som har en slik en, da jeg bor i Telemark. denne gir jeg forresten i konfirmasjonsgave til dattera mi om 2 år, det er en jeg selv fikk til min konfirmasjon. Min tante har sydd denne, så den betyr mye for meg....

Anonymous poster hash: 33425...071

Har en grønn nordlandsbunad selv. Synes den er minst like fin som den blå, og ikke like vanlig. Er fra Nordland, og har arvet den av bestemor. Skjønner ikke fascinasjonen ellers. Finnes mange både styggere og penere bunader. Nordlandsbunaden er veldig enkel, med lite variasjoner i materiale og broderi.

Bunader jeg synes er spesielt pene: ofotbunad, rogalandsbunad, beltestakk m. fl.

Annonse

Jeg har trøndernunad. Ikke fordi jeg syns den er den fineste, men jeg syns man bør høre til det stedet man har bunad fra.

Men synes IKKE den er den styggeste i norge.

Har sett flere mindre pene.

Anonymous poster hash: 7bc54...a51

Nordlandsbunaden er så kjedelig! Forstår ikke at den er så populær?

Selv har jeg en sjelden og vakker utgave av Sognebunaden. Liker også godt Sunnmørsbunaden og beltestakk fra Telemark.

Anonymous poster hash: 37ccb...f9d

Jeg har den gamle versjonen av nordmørsbunaden, og den synes jeg er kjempefin. Den er kvass og skarp i fargene i motsetning til de nye, som er ganske blasse. Har også sør-trønderbunaden, men den er litt kjedelig. Ellers synes jeg hardangerbunaden er flott, og så beltestakken såklart.

Bunad er forsåvidt uansett vakkert, det er viktig med tradisjoner :)

Anonymous poster hash: d81f4...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...