Gå til innhold

Kan man bruke bunad når man ikke er norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i Norge i 15 år, men er ikke opprinnelig norsk og er ikke norsk statsborger. Har imidlertid slått meg til ro her og ser meg selv bli gammel i Norge:) Har fått 3 barn med norsk mann. Synes det er så vakkert med bunad, og kunne tenkt meg en selv. Føler det da hadde vært mest naturlig med en fra det fylket jeg bor i, men mannens familie er fra Trøndelag og svigermor har hintet frampå at jeg kanskje kunne fått meg en derfra. Men hva synes folk flest om at folk som ikke er norske bruker bunad?

Anonymous poster hash: 968a9...eaa
Skrevet

Bruk i vei. Om du snakker sånn nogelunde norsk og føler tilhørighet til Norge er vel det bra nok? :-)

Skrevet

Ja, det kan du! Synes det er så mye tull og snobberi med bunad. Føler du at det er riktig for deg å bære den, så gjør det!

Anonymous poster hash: b8f6d...760
Gjest Tittentott
Skrevet

Ja, absolutt! Bunad er en fin del av norsk tradisjon og jeg syntes det er bra du ønsker å ta del i den, spesielt når du kan se for deg å bli gammel i Norge. 

Jeg syntes bunad er kjempefint, og tenker overhode ikke over hudfargen til den som bruker den :-)

Skrevet

Hvor du kommer fra opprinlig synes jeg ikke betyr så mye, men etter min mening symboliserer bunaden at du annser Norge som ditt land. Jeg synes derfor i utgangspunktet det er litt rart om du ikke ønsker å skifte statsborgerskap hvis du vil gå i bunad.

Jeg ser at det kan være noen tilfeller der det å skifte statsborgerskap blir teknisk vansklig, men hvis din følelsesmessige tilhørighet er sterkere til ditt opprinnelige hjemland enn til Norge synes jeg du skal avstå fra å bruke bunaden. Hvis du faktisk føler deg mest norsk synes jeg du bør skifte statsborgerskap og da må du mer enn gjerne bruke bunad også.

Anonymous poster hash: 72c3d...d36
Skrevet

Bunadre og festdrakter er fantastiske flotte plagg,samme hvem som har de på seg!

Anonymous poster hash: 7ed36...cd7
Skrevet

Absolutt, bunad viser jo tilknytning, så din lokale bunad eller familiens tilknytningsbunad har du rett til å bære med stolthet :)

Skrevet

Jeg syns det er flott med bunad uansett så lenge den blir båret med stolthet og respekt.

Skrevet

må ærlig innrømme at jeg ikke likte det siste bildet ditt noe særlig, en bunad er ikke en hvilken som helst klasdrakt som kan styles som man vil med hva man vil. bunader har EGEN hodeplagg, og hijab og bunad hører ikke sammen!

helt greit med hijab, men ikke til bunaden, da bruker man det som hører til enten det er kyse, koneskaut, hoderinger eller hva det måtte være. Det er ingen bunad som har hijab som hodeplagg. på samme måte bytte man ikke bare ut bunadskoene med et par pumps eller skjorten med en hvilken som helst skjorte fra H&M. Da finnes det mye annet pent tøy man kan ha på seg hvor man ha på akkurat hva man vil uten at det ligger noen retningslinjer til grunn

Anonymous poster hash: 40f91...af9

Skrevet

Hvor du kommer fra opprinlig synes jeg ikke betyr så mye, men etter min mening symboliserer bunaden at du annser Norge som ditt land. Jeg synes derfor i utgangspunktet det er litt rart om du ikke ønsker å skifte statsborgerskap hvis du vil gå i bunad.Jeg ser at det kan være noen tilfeller der det å skifte statsborgerskap blir teknisk vansklig, men hvis din følelsesmessige tilhørighet er sterkere til ditt opprinnelige hjemland enn til Norge synes jeg du skal avstå fra å bruke bunaden. Hvis du faktisk føler deg mest norsk synes jeg du bør skifte statsborgerskap og da må du mer enn gjerne bruke bunad også. Anonymous poster hash: 72c3d...d36

Er dette seriøst? Det var fryktelig selvhøytidelig. Bunad er et KLESPLAGG! Hvem som helst kan bruke den, det har absolutt ingenting med statsborgerskap å gjøre.

HI - da jeg så overskriften, trodde keg først dette var et trolleinnlegg. Det er hvor irrelevant jeg synes opphav er i forhold til å gå med bunad.

Anonymous poster hash: fa7c9...d8c

Skrevet

Hvor du kommer fra opprinlig synes jeg ikke betyr så mye, men etter min mening symboliserer bunaden at du annser Norge som ditt land. Jeg synes derfor i utgangspunktet det er litt rart om du ikke ønsker å skifte statsborgerskap hvis du vil gå i bunad.Jeg ser at det kan være noen tilfeller der det å skifte statsborgerskap blir teknisk vansklig, men hvis din følelsesmessige tilhørighet er sterkere til ditt opprinnelige hjemland enn til Norge synes jeg du skal avstå fra å bruke bunaden. Hvis du faktisk føler deg mest norsk synes jeg du bør skifte statsborgerskap og da må du mer enn gjerne bruke bunad også. Anonymous poster hash: 72c3d...d36

Er dette seriøst? Det var fryktelig selvhøytidelig. Bunad er et KLESPLAGG! Hvem som helst kan bruke den, det har absolutt ingenting med statsborgerskap å gjøre.

HI - da jeg så overskriften, trodde keg først dette var et trolleinnlegg. Det er hvor irrelevant jeg synes opphav er i forhold til å gå med bunad.

Enig i dette!

Skrevet

Så lenge du ikke er fra Sverige så går det helt fint! :)

Anonymous poster hash: 7740e...993
Skrevet

Selvsagt skal du ha bunad! Jeg synes det er så flott!

Skrevet

Flott å høre at mange synes det er greit:) Litt enig meg deg som skriver om statsborgerskap. Jeg har lenge vurdert å skifte, og kommer nok til å gjøre det etter hvert. Det har vært en del praktiske grunner til at jeg ikke har byttet. Er for øvrig fra Sverige:)

Anonymous poster hash: 968a9...eaa
Skrevet

At du ønsker å vise din tilknytning til det(slik jeg leser det) landet du nå anser som ditt hjem, er bare flott!

Og en annen ting: hør på svigers, kjøp trønderbunad!! :) nordtrønder-bunaden(floanbunad) er kjempefin!

Skrevet

Så lenge du ikke bruker hijab til så.

Anonymous poster hash: 5f418...21b

Skrevet

Ja, det var seriøst selv om du syntes det var merklig. Jeg er selv gift med en utlending som synes bunad er flott og aldri kan tenke seg å flytte "hjem". Likevell vil det være utenklig for ham å kjøpe seg norsk bunad så lenge han fortsatt føler seg mest tysk. Det ville også bli helt galt for meg å bruke en tysk folkedrakt når vi er der.

Bunader er ikke bare klær. Det er en kommunikasjonsform som forteller om hvor vi har tilhørighet.

Skrevet

Nei.

Men du kan bruke festdrakt.

Anonymous poster hash: a8fa4...350

Skrevet

Ja, det var seriøst selv om du syntes det var merklig. Jeg er selv gift med en utlending som synes bunad er flott og aldri kan tenke seg å flytte "hjem". Likevell vil det være utenklig for ham å kjøpe seg norsk bunad så lenge han fortsatt føler seg mest tysk. Det ville også bli helt galt for meg å bruke en tysk folkedrakt når vi er der.

Bunader er ikke bare klær. Det er en kommunikasjonsform som forteller om hvor vi har tilhørighet.

En kommunikasjonsform? For deg, kanskje, men ikke forvent at det er slik for andre. 

Skrevet

må ærlig innrømme at jeg ikke likte det siste bildet ditt noe særlig, en bunad er ikke en hvilken som helst klasdrakt som kan styles som man vil med hva man vil. bunader har EGEN hodeplagg, og hijab og bunad hører ikke sammen!

helt greit med hijab, men ikke til bunaden, da bruker man det som hører til enten det er kyse, koneskaut, hoderinger eller hva det måtte være. Det er ingen bunad som har hijab som hodeplagg. på samme måte bytte man ikke bare ut bunadskoene med et par pumps eller skjorten med en hvilken som helst skjorte fra H&M. Da finnes det mye annet pent tøy man kan ha på seg hvor man ha på akkurat hva man vil uten at det ligger noen retningslinjer til grunn

Anonymous poster hash: 40f91...af9

Enig. Syns det er respektløs å ta på hijab til bunad jeg.
Skrevet

Jeg synes i allefall det er utrolig koselig når jeg ser de som ikke er etnisk norske, med norsk flagg i hånda iført bunad/stakk på 17mai!:) Og hyggelig når utenlandske som ikke har vært lenge i Norge stiller i barnetog/17mai feiring med sine egne festplagg;) Flott at du har integrert deg og anser deg som tilhører av det landet du bor i. Viser at vi står for fellesskap, jeg hadde ikke turt å stilt opp med løst, langt lyst hår, miniskjørt, og liten singlet i Egypt om jeg hadde bodd der for eksempel;)

Anonymous poster hash: bc58b...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...