Gå til innhold

Hva er egentlig greia med å bruke !!! hele tiden?

Anbefalte innlegg

Har en person som jeg får meldinger fra innimellom og da kan han skrive: God helg!! Litt om ditt og datt og avslutte med Klem! Vil gjerne treffe deg også, klem!! Det var veldig hyggelig å treffes!!! Osv. Bruker aldri ! jeg.

Anonymous poster hash: a8e53...894

Fortsetter under...

Bruker "!", men aldri mer enn ett av gangen. Uansett hvor viktig noe er, er det aldri korrekt å bruke mer enn ett utropstegn. 

Jeg har fått for meg at det som er korrekt er enten ett eller tre..? Dvs hvis man skal uttrykke at man er ekstremt overrasket kan man bruke !!!, ?!? eller !?!, men ikke to eller 4 tegn etter hverandre. Synes å huske at det var sånn jeg alltid ble rettet på. Noen som har peiling? :)

Anonymous poster hash: 8c2a8...2b0

Bruker "!", men aldri mer enn ett av gangen. Uansett hvor viktig noe er, er det aldri korrekt å bruke mer enn ett utropstegn.

Jeg har fått for meg at det som er korrekt er enten ett eller tre..? Dvs hvis man skal uttrykke at man er ekstremt overrasket kan man bruke !!!, ?!? eller !?!, men ikke to eller 4 tegn etter hverandre. Synes å huske at det var sånn jeg alltid ble rettet på. Noen som har peiling? :)

Anonymous poster hash: 8c2a8...2b0

Mener å huske fra ungdomsskolen at vi i alle fall lærte dette med tre tegn når det gjelder punktum. Dvs ok å skrive... Men ikke to eller fire punktum.

Men for å være helt ærlig - folk kan skrive hvor mange punktum, utropstegn og spørsmålstegn de bare vil for meg :)

Anonymous poster hash: b6c50...545

Annonse

Har en person som jeg får meldinger fra innimellom og da kan han skrive: God helg!! Litt om ditt og datt og avslutte med Klem! Vil gjerne treffe deg også, klem!! Det var veldig hyggelig å treffes!!! Osv. Bruker aldri ! jeg.

Anonymous poster hash: a8e53...894

Man kan bruke ett eller flere tegn etter hverandre, avhengig av hva man ønsker å uttrykke, og blant annet tre uttropstegn etter hverandre uttrykker svært sterke følelsesutbrudd, og er et ofte brukt virkemiddel i skjønnlitteratur.

Et eksempel:

"Kan du komme hit til meg?"

"Nei..."

"Jo, kom hit til meg, da."

"Nei."

"Nå må du komme, altså."

"..."

"Kom hit!"

"Nei!"

"Nå kommer du!!!"

"SLIPP MEG!!!"

Og så er det noen som går i utropstegn-fella lettere enn andre. Av mer beleste folk oppfattes de da som enten udannede, følelsesmessige ustabile, naive, gamle, eller rett og slett brautende og høylytte. Mer beleste språkbrukere forstår økningen av stemmevolum og intensitet ved tegnsetting, som i eksempelet over, og da er det også så intenst man oppfatter folk som skriver slik i muntlige kommunikasjonsarenaer som chat og sms. Og man mister derfor litt respekt for vedkommende, eller synes det bare er anmasende å kommunisere med vedkommende.

Du kan jo nevne det for han...

Anonymous poster hash: d967c...8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...