Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Jeg har en datter på nesten 13 år, siste året på barneskolen. Hun er en snill jente som oppfører seg bra, og vi har et veldig godt forhold. Så hun forteller meg alt. Første jente hadde sex da hun så vidt var 12 år, nå har en veldig god venninne av henne hatt sex, hun er 12, og nå er hun fuck friend med han hun hadde sex med, han og 12 år. Og kjenner jeg blir helt satt ut. Vi lekte da nesten fortsatt med dukker på denne alderen. Noen av de har og prøvd røyk, snus og alkohol. Mange av de stikker ut på natta i helgene, dette har foregått 1 års tid. Så er jentene ganske stygge med hverandre, her er det mest snakk om nettmobbing. Siste er to jenter som egentlig er veldig gode venninner av min datter, er med oss på masse ting, og overnatter jevnlig. Nå har de gått gjennom tingene til min datter, tatt bilder av rare bilder av henne, for å legge ut på nett. De skriver og stygge ting om henne på nett, sånn som til bildene hennes på nett. Men de la seg langflate, sletta alt og sendte unnskyld meldinger rett etter jeg var og ringte på hjemme hos de. Ingen åpnet, men det var lys på i hele huset. Så de så meg nok. Men kjenner jeg blir så sjokkert. Så lurer jeg på om dette er normalt blant deres barn, eller om vi er ekstra uheldige her vi bor. Og selvfølgelig så finnes det mange flotte jenter her og, som er snille mot andre, ikke har sex og drikker og sånn. Min datter er jo selv en av de. Anonymous poster hash: a0520...acc
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Wow... Så vidt jeg vet er det ikke normalt. Håper i hvert fall ikke det. Anonymous poster hash: 2d9fa...b75
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Jeg sier bare hjelp. Gruer meg til mine små blir tenåringer og jeg mister kontrollen. Vi drev med endel vi og, men det var drikking og sexen ventet ihvertfall jeg med til jeg ar 16. Anonymous poster hash: 597db...5d9
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Tusen takk for svar. Synes jo selv dette er skremmende. For selv om min datter ikke er der i dag, så kan det jo hende hun kommer dit fortere, hvis det fortsetter sånn her. Men pratet nå med en venninne som har barn på samme alder, på en annen skole, men i samme by. Hun har gutt, men hun hadde inntrykk av at det er det samme hos de. Selv så smakte jeg alkohol første gang som 16 åring, og var nesten 18 år før jeg hadde sex. Og nesten litt komisk men da hun skulle starte på skolen, så flyttet vi fra den byen vi bodde i. Der var det kun en ungdomsskole, og den hadde så dårlig rykte på seg. Mange som hadde sex som 13 åringer, mye hjemmebrent. Og alle hadde sex før du gikk ut av ungdomskolen, ellers ble du mobbet. Så vi flyttet til en større by, og det stedet som er kjent som det beste stedet for barna og vokse opp. Men det er nok ikke det. Er sikkert ikke det verste heller. Reagerer og på at veldig mange av foreldrene bryr seg ikke, barna er mye alene hjemme. Vi har veldig ofte barn på overnatting her i helgene, for foreldrene skal reise. Ellers så er de ute og flyr på alt mulig. Selv så ønsker jeg å være til stede, hun er da bare 12 år, ikke 18 år. Anonymous poster hash: a0520...acc
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #5 Skrevet 8. april 2014 Jeg ble fortalt av flere på jobben at det er helt normalt at barn begynner å drikke og ha sex når de er 12-13 år. Det var normalt da de var på den alderen og det er normalt nå, kunne de fortelle. Sånn var det ikke da jeg var 12 år. Jeg har nok alltid vært av de snille, pliktoppfyllende jentene, men jeg tror jeg ville fått med meg om noen av de andre jeg gikk sammen med på barneskolen hadde festet. Kjenner du foreldrene til disse andre barna? Det syns jeg er viktig. Vi går inn for å bli kjent med foreldrene til de barna våre barn leker mest med, sånn at vi kan jobbe sammen om hva som er greit og ikke greit og ta opp ting som bør tas opp. Anonymous poster hash: a4ea2...3bd
bambusdrops Skrevet 8. april 2014 #6 Skrevet 8. april 2014 Jeg vil ikke påstå at det er normalt at jenter ned i 12 årsalderen har sex og drikker alkohol, men at det skjer forundrer meg ikke. Miljø har nok mye å si. Da mener jeg ikke å si at datteren til TS er inne i ett dårlig miljø, men at noen miljøer utsettes tidlig for denne typen ting. Jeg husker da jeg var 12. Og det er skremmende. Jeg var da introdusert for alkohol og var mye sammen med eldre gutter og jente (jeg vokste opp på en liten plass). Sex var også tema, men jenter flest på denne alderen har vett nok til å vente. Det virker som du har ett ærlig og sunt forhold til datteren din. Det er du mange forunt. Jeg ville kanskje fortalt dattera de om bekymringen din rundt dette. Ikke en hønemor-prat, men hjerte til hjerte. Det vil forhåpentligvis hjelpe henne til å ta steget vekk fra dramaet som foregår mht. alkohol, sex og harselering, og dere vil kanskje føle dere tryggere begge to ift. det hele!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 Jeg bor i Oslo, har en jente på 12 og en gutt på 14. Dette er ikke normal oppførsel! Det er jo alltids noen som ramler "utpå" tidlig, men da tror jeg ofte de har foreldre som svikter på et vis.. Hvis man er nogenlunde oppegående som forelder, og holder barna aktive i idrett og "sunne" aktiviteter burde ikke dette være et tema på et par år til-minst! Det hadde fått STORE konsekvenser for mine barn om jeg oppdaget noe slikt ihvertfall! Viktig at man har kontakt med barnas venners foreldre også, så man kan dobbelsjekke dette med overnattinger etc. Og at det er foreldre hjemme. Anonymous poster hash: 24294...5cc
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Jeg har en gutt i 7.klasse, men har venninner med jenter på samme alder og vi har et godt foreldrenettverk i klassen (vi har helt fra 1.klasse bevisst samlet barn og foreldre et par ganger i året for sosialt samvær og har også brukt foreldremøtene til å snakke sammen om grensesetting, regler o.l. for nettopp å bli litt kjent med hverandre og ha en lavere terskel for å kunne ringe hverandre og snakke sammen når disse utfordringene kommer). Min erfaring er at klassen er litt delt, det er den litt uskyldige delen hvor håndball, kor o.l. er det viktigste og hvor de overhodet ikke er klar for dette kjæreste og fest-greiene enda. Men så er det en liten del, gjerne de med eldre søsken og som går litt sammen med eldre venner hvor de er et hestehode foran når det kommer til alt fra pubertet til interesser. Men har ikke fått forståelse for at sex og drikking er noe tema enda, det har vært noen klassefester men det er helt uskyldig med pizza og popcorn, og ikke minst foreldre tilstede. Ungdomsmiljøene er i stadig forandring, ethvert nytt kull bringer med seg forandringer og hvordan miljøet er på en skole kan forandre seg omtrent fra år til år. Men foreldre som er mer opptatt av sine egne ting enn å følge opp barna sine vil det alltid finnes dessverre. Tror du bare kan fortsette som du gjør, høres ut som du har et sunt forhold til datteren din og følger henne godt opp. Jeg tror det er viktig å sette sine egne ønsker om festing og teaterbesøk litt på vent når man har tenåringer i hus, det er viktig å være tilstede for dem. De vil møte fristelser og gruppepress, de vil komme i situasjoner de synes det er vanskelig å komme ut av med respekten i behold. Jeg har avtalt med min sønn at om han ringer til meg og sier: "Ringte du mamma?", så er det en kode for at han ønsker å komme hjem men ikke helt klarer å komme ut av situasjonen. Han kan da si til sine kompiser at telefonen vibrerte i lommen og at han nok må ringe meg opp igjen for å høre hva det var, og da kan jeg spørre hvor han er, si han må komme hjem og reise hente han. På den måten kan jeg kanskje redde han ut av en situasjon med f.eks gruppepress som han synes det er vanskelig å komme ut av selv... Anonymous poster hash: c61dc...07b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Tusen takk for alle svar. samarbeid med de andre foreldrene har ikke vært på topp. Vi har hatt en del foreldremøter, hvor vi blir enige om ting. Men de fleste gjør ikke noe med det. Prater med de andre foreldrene, men ser at de gjør overhodet ikke det vi pratet om. Datteren min har trekt seg litt mer unna de som ikke oppfører seg helt bra. Vi har og sånn, at hun kan sende mld til meg, så kan jeg ringe å si hun må hjem. Den benyttet hun seg av på lørdag. Og planene hun har med venner denne uken, er med de snille. Og hun er foreløpig veldig klar på sine grenser. Så satser på at det går bra med henne. Og håper og tror det blir bedre på ungdomsskolen. Der blir det mange nye hun kan bli venner med, og de må velge forskjellige retninger. Og datteren min har valgt annen retning enn de andre, sammen med de snille rolige jentene. Og er veldig glad for at jeg har en jente som forteller meg alt. Anonymous poster hash: a0520...acc
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Så vidt jeg vet er fremdeles debutalderen for jenter drøyt 17 år og for gutter ca 18. Hadde dette sjedd med barnet mitt (du hadde oppdaget at venninner osv), så hadde jeg tatt det opp med skolen med en gang. Det er en arena hvor alle foreldre/barn møtes og vil være en fin plass å ta tak i slikt. Anonymous poster hash: 5e665...af5
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 8. april 2014 #11 Skrevet 8. april 2014 Jeg blir helt satt ut Det er ikke normal oppførsel! Jeg har ei på 13, og hverken hun eller noen av hennes venninner er i nærheten av å være sånn. De har riktignok vært "klikkete" gjenger på skolen, men dette har gått seg til nå. De er ikke ute i helgene ennå. Det er de altfor unge til! Det er snakk om siste året på barneskolen! Er dette barn av foreldre som ikke bryr seg? Kjenner du foreldrene? Jeg synes det å nevne det for kontaktlæreren hørtes ut som en god ide. Dette bør tas tak i rimelig fort, ellers kan det bare eskalere når de begynner på ungdommskolen.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #12 Skrevet 8. april 2014 Nei, er ikke slik her iallfall. Datteren min nærmer seg 15 år da, men sex og alkohol har hun holdt seg unna foreløbig. Anonymous poster hash: 92b32...ca6
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #13 Skrevet 8. april 2014 Jeg tror jeg ville tatt en snakk med helsesøster på skolen jeg, kanskje hun må inn i klassen eller ha enkeltsamtaler med elevene igjen? De har jo en sånn runde i 5.klasse, men det er bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Helsesøster kan minne dem på dette med intimgrenser, at man bestemmer selv over egen kropp, at man ikke skal ha samleie med noen før man er 100% sikker på at man er klar for det, og kanskje minne dem på at den seksuelle lavalder er 16 år... Helsesøster bør kunne ha slike samtaler med dem uten å virke belærende på en måte som får ungdommene til å gå i forsvar. Jeg synes også det er rar de flyr ute i helgene, det er det ingen 7.klassinger som gjør her. De er ofte på besøk hos hverandre en fredagskveld, men da er det for å se en film e.l. og foreldrene er alltid hjemme. De går ikke på fest enda, og vaker overhodet ikke gatelangs på kvelden i helgene. Anonymous poster hash: c61dc...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå