Gå til innhold

Noen som IKKE fikk sovebabyer?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leser meg litt fast i fine historier om barn som sover natta gjennom, savner råd og erfaringer fra dere som ikke hadde sovebabyer fra fødselen av.

Min nydelige lille jente er seks måneder nå og spiser fortsatt hver tredje time om natta. Som oftest så våkner hun oftere enn for mat, bruker ikke smokk men kan roe henne ned.

Hun vil ikke ha grøt eller most mat, så vi har startet med BLW men i praksis fullammer vi fortsatt. 

Den første tiden var preget med mye uro og ubehag for henne, hun har litt eksem (atopisk) og vi mistenker flere matallergier. Har ikke fått påvist noe ennå men har merket bedring etter jeg la om kostholdet mitt. På dagen er hun blid og glad men sover dårlig og kort da også. 

Men det er altså natta som er utfordringa. Det begynner å bli på tide å sove lengre både for mor og barn! Om dere ikke har tips vil jeg gjerne ha deres erfaringer og historier, men blir veldig glad om jeg slipper "min sov natta gjennom fra han var 6 uker", er så demotiverende å høre for en utslitt og trøtt alenemamma  :P

Anonymous poster hash: a8104...d92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller første jeg vil si; Kjære kjære deg, hang in there! Du er superflink som står på, jeg kan skrive under på at det til tider kan føles som et lite helvete. Mildt sagt.. Tenker mye verre ting inni meg for å si det slik, når det står på. Men huff ja, hvilken råd kan jeg gi.. Alle råd jeg har fått har funka fint lite her. Det jeg har måtte gjøre er å stålsette meg, og tenke at for hver uke som går, så blir det bedre. Begge mine har vært veldig "sta" og nærmest umulig å få inn i rutiner, de styrer seg selv uansett hva jeg gjør. Så jeg får bare prøve å følge med i svingene, og holde hodet over vannet så godt jeg kan. Nå har min eldste blitt 4 år, og han begynte å sove greit om natta når han runda 1 år. Minstemor venter vi i spenning på, om hun snart kan klare en natt uten 10 oppvåkninger med baluba. Det eneste rådet mitt, som jeg håper du har mulighet til, er avlastning! Det er gull verdt i en vanskelig tid. Få deg litt søvn, få tid til å klarne hodet litt, kose deg litt. Etter mine erfaringer så blir alt så utrolig mye bedre med årene! Du har veldig veldig mye gøy å se fram til :) bare hold ut så godt du kan så lenge dette pågår ;) masse lykke til, og klem til deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første jeg vil si; Kjære kjære deg, hang in there! Du er superflink som står på, jeg kan skrive under på at det til tider kan føles som et lite helvete. Mildt sagt.. Tenker mye verre ting inni meg for å si det slik, når det står på. Men huff ja, hvilken råd kan jeg gi.. Alle råd jeg har fått har funka fint lite her. Det jeg har måtte gjøre er å stålsette meg, og tenke at for hver uke som går, så blir det bedre. Begge mine har vært veldig "sta" og nærmest umulig å få inn i rutiner, de styrer seg selv uansett hva jeg gjør. Så jeg får bare prøve å følge med i svingene, og holde hodet over vannet så godt jeg kan. Nå har min eldste blitt 4 år, og han begynte å sove greit om natta når han runda 1 år. Minstemor venter vi i spenning på, om hun snart kan klare en natt uten 10 oppvåkninger med baluba. Det eneste rådet mitt, som jeg håper du har mulighet til, er avlastning! Det er gull verdt i en vanskelig tid. Få deg litt søvn, få tid til å klarne hodet litt, kose deg litt. Etter mine erfaringer så blir alt så utrolig mye bedre med årene! Du har veldig veldig mye gøy å se fram til :) bare hold ut så godt du kan så lenge dette pågår ;) masse lykke til, og klem til deg!!

Takk for fint svar :) Koser meg veldig på dagene, men er ganske mørkt når jeg ser på klokka at det bare er 45 minutter siden sist jeg var våken. Har desverre ikke mulighet til noe særlig avlastning når jeg er alene og har ei jente som ikke tar hverken smokk eller flaske. 

Er en smule lei av at "det blir bedre da og da" for det har jo ikke stemt så langt  :P Først skulle det bli bedre etter 6 uker, så skulle hun roe seg bare hun ble 3 måneder, så skulle jeg bare holde ut til 4 måneder for da kunne vi starte med mat, så skulle jeg.. Haha, vi får se om prinsesse Vil-ikke kanskje vil sove en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har vært sovedyr... begge har inperioder vært oppi 9 timer uten søvn det første året. Nå sover mini noe mer, men er aldri mer enn 2-3 timer i løpet av dagen (hvis ikke han er syk) og noen dager bare 1 time - han er 8 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har vært sovedyr... begge har inperioder vært oppi 9 timer uten søvn det første året. Nå sover mini noe mer, men er aldri mer enn 2-3 timer i løpet av dagen (hvis ikke han er syk) og noen dager bare 1 time - han er 8 mnd

Hvordan har dere det på natta da? Noen "milepæler" som endret søvnvanene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fått et barn som er spesielt glad i å sove...

Nå er hun litt over 7 mnd, og det begynner å bli litt bedre.

Nå sover hun fra 19:30 til 23:00, og da får hun mat. Da sover hun igjen til ca kl 6:00, får litt mat, og sover en time til.

Her har vi rett og slett tatt en liten fight med henne i forhold til mat på natten. For inntil en mnd siden så spiste hun kl 22:00, kl 02:00 og kl 5:00. Vi så vel etterhvert at dette kom like mye av et ønske om kos, som at hun var sulten.

På dagtid, og i full aktivitet så kunne det gå over 4 timer før hun var sulten, så jeg så ungen grunn til at det ikke skulle være slik om natten også. Så det var endel sutring i begynnelsen, men med mye kos, trøsting osv så fikk jeg henne til å gi opp en ene ammingen. Da spiste hun en periode kl 01:00 og kl 05:00. Etter en stund så vekte jeg henne helt bevist når jeg ka meg kl 23:00, og hun fikk tilbud om pupp. Så sakte men sikkert har vi klart å få henne til å gå med på de to tidspunktene hun spiser nå.

Det hjalp selvfølgelig at hun nå spiser mer fast føde, 3 måltider om dagen.

Fremdeles så nekter hun å sove inne på dagtid, så vi er mye ute på trilletur for å si deg sånn... :P

Det er drittslitsomt, så du har min medfølelse. Men det som har hjulpet litt her er å forsøke å se forskjell på hva som er sult, og hva som er behov for kos og mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser meg litt fast i fine historier om barn som sover natta gjennom, savner råd og erfaringer fra dere som ikke hadde sovebabyer fra fødselen av.

Min nydelige lille jente er seks måneder nå og spiser fortsatt hver tredje time om natta. Som oftest så våkner hun oftere enn for mat, bruker ikke smokk men kan roe henne ned.

Hun vil ikke ha grøt eller most mat, så vi har startet med BLW men i praksis fullammer vi fortsatt.

Den første tiden var preget med mye uro og ubehag for henne, hun har litt eksem (atopisk) og vi mistenker flere matallergier. Har ikke fått påvist noe ennå men har merket bedring etter jeg la om kostholdet mitt. På dagen er hun blid og glad men sover dårlig og kort da også.

Men det er altså natta som er utfordringa. Det begynner å bli på tide å sove lengre både for mor og barn! Om dere ikke har tips vil jeg gjerne ha deres erfaringer og historier, men blir veldig glad om jeg slipper "min sov natta gjennom fra han var 6 uker", er så demotiverende å høre for en utslitt og trøtt alenemamma :P

Jeg er en av de som har fått en til dels sovebaby, men det var ikke den forrige for å si det mildt. Ikke for å skremme, men hun sov ikke ordentlig på nettene før hun var rundt 4 år. Hvis jeg skulle opplevd den tiden på ny ville jeg gjort en ting annerledes og det er å bare akseptere hvordan hun var, og prøvd å gjort det beste ut av det. Dvs sove når hun sov, avlasting, samsoving. Ja, alt som gir mor mer søvn... Vi stresset altfor mye med å få henne til å sove, istedenfor burde vi bare akseptert at hun var annerledes enn førstemann, som forøvrig sov fra 19-07 når hun var under 3 mnd...

Masse lykke til! Vet det er tøft:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå...

U are not alone

Tulla mi blir 1år i slutten av mnd. Her kan jeg telle på en hånd hvor mange netter hun har sovet(dvs 19-05)

Hun får en flaske om natta, våkner da mellom 22-03 engang. I tillegg til det kan hun våkne flere ganger..mye byssing her.

Hva det kommer av vet jeg ikke. Hun er ikke storspist på dagtid, så tenker det er grunnen. Men heller oppi grøt i kveldsmelka for å få en ordentlig mett mage, men hjelper ikke. Brødskive hives på gulvet..grøt det samme. Middag går det hvis hun får glass med fiskegrateng/fiskeboller eller hjemmelaget kjøttdeigogspaghetti. Lunsj bestod nå av to smuler og 40ml velling..så sutrete men spiser ikke.

Oh my..vet ikke hva jeg skal gjøre, blir frustrert. Jenta kan ikke leve på mme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår på 8 mnd har aldri vært noe glad i å sove om dagen, men vi har funnet et triks som hjelper for oss. Vi har samsovet den første duppen som er et par timer etter vi står opp. På den måten får både jeg og snuppa sove og det gjør faktisk at hun sover lengre enn om jeg legger henne alene. Trilleturer fungerer alltid, men det kan bli litt tungt i lengden å gå turer hver gang hun skal sove...

Når det gjelder natten, så hjalp samsovingen også der. Hun har blitt flinkere til å sove lengre perioder fordi hun har ligget i sengen min og ikke trengt å våkne helt for å føle nærhet. Nå har jeg begynt å legge henne tilbake i sin egen seng etter amming og fortsatt sover hun lengre perioder. 

Anonymous poster hash: 39360...387
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Føler sånn med deg! Mine er heller ikke sovebabyer (har twins), men det kommer seg. De sover mer nå når de er 6 mnd enn noen gang! Vårt hjelpemiddel har vært vogna. De har alltid sovet godt i den på trilletur, og den fungerte som seng for de i begynnelsen. Og det gjør den fortsatt ved "kriser". Dvs om den ene våkner og er urolig, så legger vi den i vogna. Da roer de seg+ at vogna står utenfor soverommet så jeg blir ikke like forstyrret av romstering og skravling. Ellers så ammer jeg fortsatt mange ganger hver natt.. Så lite søvn her uansett! Må ta den kampen snart for å amme to stykk 3-4 g pr natt sliter meg ut. Så du er ikke alene om å ikke ha sove babyer :) og det er godt å vite, jeg blir selv nesten provosert av venninner med babyer som umiddelbart sover 12 strekk hver natt med kanskje en anming..

Endret av Limm82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere det på natta da? Noen "milepæler" som endret søvnvanene?

Heldigvis sov begge ganske godt fra 6 mnd (andre sov egentlig ikke så verst hele tiden på natta). Her er det dagsovinga som har vært problemet.

Minste sover generelt bedre enn den eldste, tror noe av det skyldes at han får i seg mer mat enn eldste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. mann var sovebaby (når kolikken endelig slapp taket) men 2.mann forstår jeg rett og slett ikke ift. søvnbehov...

Er 10 mnd. Spiser 5 faste måltider på dagen, ammes ikke, tar sutt. Sover fra 2x20 min i løpet av dagen eller opptil 1,5 time (sjelden!) + 20-30 min. Ingen faste tider....

Legger seg fint på kvelden ca 18.45, sovner raskt. Våkner ca 5-25 ganger pr natt (og holder seg mye våken...) så blir temmelig desperat til tider!

Har ikke så mye tips egentlig... På dagen har jeg gitt opp, han får sove når han blir trøtt rett og slett. Om han viser tegn til trøtthet legger jeg ham og da sovner han 2 av 3 ganger. Ellers sover han i bil eller vogn når vi er på tur og han blir trøtt.

I løpet av natta har vi byttet på å sove sammen med ham uten at jeg syntes det hjelper særlig, men da får ihvertfall en av oss sovet litt mer. (ser at du ikke har det alternativet... Ingen andre som kan avlaste? Evt på dagtid noen timer?)

Vi har en hissigproppbaby som blir veldig fort sint, og det blir han også når han våkner mens han egentlig er trøtt... Hyler da veeeldig høyt og vekker alle rundt, blir jo da også ekstra våken selv :-P

Alle mulige tips mottas med takk! Tror nattproblemet vårt er mest at han blir så sykt sinna og hyler/roper hver gang han såvidt er våken, gjerne med øynene lukket!

1.mann var lettere å styre ift. faste sovetider osv men har ikke fått det til å funke med han her :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene vår gjør også dette! Hjelper av og til å holde rundt babyen mens den er i senga og å hysje inni øret :-) men av og til hjelper ingenting.. Må bare ta ungen opp å la den rase fra seg, trøste, men gi den minst mulig stimuli og prøve igjen. Jepp, og sånn går timene om natta uten søvn for hverken store el små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...