Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på kvaliteten på sine befruktede egg?

Jeg ble litt overrasket da jeg satt inn egg denne gangen, 2.forsøk. 
Legen kunne fortelle at de ville sette inn to egg. De var gode nok for innsett, men ikke av beste kvalitet. De to andre eggene som ble befruktet var ikke gode nok for frys. 

Hun spurte hvordan det var sist, da satt jeg kun inn ett fordi det var bare ett som kunne settes inn. Da hun så i papirene kunne hun fortelle at det var tross alt bedre kvalitet denne gangen. 

Litt dårlig at de ikke informerer mer om dette syns jeg da. 
Er det noen andre som har erfart det samme, og eller har informasjon om hva dårlig eller bra eller akseptabelt kvalitet vil si? Hva utgjør kvaliteten og blir sjansene vesentlig dårligere?

Ved første uttak hentet de 8 egg, hvor 5 ble befruktet, men kun 1 var bra nok for innsett
Ved andre forsøk hentet de ut 7 egg, hvor 4 ble befruktet, to ble satt inn, de resterende to var ikke bra nok for frys. 

Skrevet

Hei.

Ved det uttaket og det ene frysforsøket jeg hadde fikk jeg informasjon om alle eggene, og spurte litt om dette med kvalitet. Slik jeg forstod det så har det noe med celledeling å gjøre i tillegg til at det kan ha noe med om cellene lever eller ikke. Mulig det siste kun var relevant ved frysforsøket.

Jeg fikk ut fem egg, hvorav fire ble befrukta. Det ene ble antagelig befrukta av to sædceller, så det kunne ikke brukes. De tre andre hadde god kvalitet. Det som ble satt inn var visst helt supert (hjelper dog ikke så mye når det ikke fester seg). De to som ble tinet opp der levde alle cellene. Jeg forstod det videre slik at de ville satt inn eggene selv om bare 50 % av de levde, men for mine to var den 100 %. Men igjen, det var dette med å få de til å feste seg... Så nå er det ny runde!

Jeg ville spurt bioingeniøren eller en av legene om dette neste gang. De kan sikkert forklare det mer riktig. Synes dog det er rart at de ikke har sagt noe om det. Jeg fikk redegjort for hvert enkelt egg. Og han stakkars bioingeniøren som er mest vant til å bare se på cellene måtte forsøke å forklare dette til en helt vanlig person med en del spørsmål!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...