Gå til innhold

Dere som har fått sommerbarn, kan dere svare? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter sommerbarn (juni), og det er litt "tricky" i forhold til klær osv.

Hvor mange bukser og langermet genser bør man ha i 50 og 56?

Trenger man en "utejakke" i 50 og 56? Eller holder det med velur/bomulls jakke?

Hvor mange amme-bh bør man ha kjøpt før fødsel, og skal man gå opp en eller to størrelser i cup'en?

Og så lurer jeg litt på dette med ammeinnlegg.

Har fått anbefalt av jordmor å kjøpe to par ull innlegg + vanlige engangsinnlegg.

Har dere noen merker å anbefale?

Ser nøstebarn har ull og silke i sine innlegg, mens babyshop selger bambus innlegg.

Jeg blir veldig forvirret, og trenger derfor råd fra dere som har ammet før :D

På forhånd, tusen takk :)

Anonymous poster hash: 794bc...965
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp ammeinnlegg i ull. Jeg kjøpte på apoteket og var godt fornøyd med de. Jeg synes forøvrig at ull er ull og at merket spiller liten rolle. 

I første omgang synes jeg faktisk det holder med noen tepper og en pakke bleier.

Jeg hadde ikke utejakke til nyfødt, jeg kjøpte heller en litt stor jakke, da varer den lenger.

Du kommer langt med to heldrakter og en sommerlue.

Det lyser veldig sommer av svaret mitt, men jeg fikk baby midt i en hetebølge. Babyen brukte nesten ikke klær, siden hun svettet for mye. Hun lå i bleien og hadde helseteppe over seg. 

Når vi var ute fikk hun en tynn drakt på seg og en sommerlue.

Anonymous poster hash: b828c...83c
Skrevet

Kjøp en billig amme-bh på HM og vent et par uker før du kjøper ordentlige bh'er. De enorme puppene som kommer på dag 3-4 minker så snart melkeproduksjonen har stabilisert seg.

Hva slags klær du behøver kommer helt an på hva slags sommer det blir. Sommeren i fjor var jo helt unntakstilstand (bor på østlandet), så vi måtte ut å kjøpe masse kortermede bodyer. Blir det en kald sommer, så er det jo helt unødvendig med kortermet på en baby.

Ull er ikke nødvendig på sommeren, men du kan evt. bruke ull/silke-blanding dersom du måååå ha ull. Babyen overlever uten, men nøstebarn vil at du skal tro at ungen ikke overlever hvis du ikke kler den i ull hele året :)

Ullinnlegg til bh er lurt. De på nøstebarn er helt greie, det er også de du får på apoteket.

Det er fint å ha en jakke eller tykk cardigan til baby. Hvis dere skal sitte ut om sommeren så er det fint å kunne kle på litt på kveldene.

MEN - vent til babyen er født!! Du kommer selv til å finne ut hva du behøver etter hvert. Sørg for å ha vanlige bodyer og strømpebukser/bukser og sokker. Det kommer du langt med.

Anonymous poster hash: 25248...a92

Skrevet

Vi venter sommerbarn (juni), og det er litt "tricky" i forhold til klær osv.

Hvor mange bukser og langermet genser bør man ha i 50 og 56?

Trenger man en "utejakke" i 50 og 56? Eller holder det med velur/bomulls jakke?

Hvor mange amme-bh bør man ha kjøpt før fødsel, og skal man gå opp en eller to størrelser i cup'en?

Og så lurer jeg litt på dette med ammeinnlegg.

Har fått anbefalt av jordmor å kjøpe to par ull innlegg + vanlige engangsinnlegg.

Har dere noen merker å anbefale?

Ser nøstebarn har ull og silke i sine innlegg, mens babyshop selger bambus innlegg.

Jeg blir veldig forvirret, og trenger derfor råd fra dere som har ammet før :D

På forhånd, tusen takk :)

Jeg brukte mest bodyer og strømpebukser. Fikk baby i begynnelsen av juni.

Jeg hadde én jakke :) i bomull, litt tykk.

Jeg kjøpte ammebh fra hm, brukte bare L... Du må nesten prøve deg frem :)

Jeg brukte engangsammeinnlegg, veldig kjekt å kunne kaste dem. Men sikkert lurt med ull, ja. Jeg fikk dog ingen problemer med amming eller betennelse. Viktig å holde puppa varme.

Anonymous poster hash: bdd3d...1b1

Skrevet

Ang BH: bruk en elastisk (ala sportstopp) i stor størrelse de første dagene, så kjøper du skikkelig BH når melka, og puppene, har satt seg. I en slik topp får du god plass til masse innlegg uten at det blir for trangt, og du slipper at det gnager og strammer på ømme og sprengte pupper. Så jeg anbefaler å vente med skikkelig BH til etter fødsel. Selv brukte jeg kun ull-innlegg for jeg syntes papir ble vått og klissete og kaldt. Ull holder på mer fuktighet uten at det irriterer huden eller kjennes vått. Silke har jeg ingen erfaring med. 

Jeg fikk også i juni, og kan ikke huske at jeg kjøpte ytterjakke før nærmere jul. Men hadde noen varmere ulljakker/dresser til kjølige dager. Ellers, antall bukser og bodyer/trøyer kommer litt an på gulping, temperatur, hvor mye man er ute osv. Erfaringsmessig får man en del, og mange babyer passer aldri inn i 50 eller 56 så det lønner seg ikke å handle inn for mye. Men noen få bodyer/strømpebukser/sett, så kan man heller gå å shoppe litt om man ser noe mangler. 

Skrevet

Jeg fikk tvillinger i juni for ett år siden og hadde da 10 bodyer og 10 strømpebukser til hver. I tillegg hadde de hver sin tynne omslagsjakke i ull. Også hadde de vel to-tre myke bukser hver. I vogna brukte vi bare dyne eller pledd.

Anonymous poster hash: 02bda...77b

Skrevet

Det kommer også ann på baby. Jeg har to sommerbarn. Ene brukte bare body de første 2 mnd mens andre måtte ha mer klær.

Ville som nevnt over heller gått for en jakke i litt større str. Tror vi brukte en hettejakke i str 62 fra starten av. Ellers er det greit med tepper slik at du enkelt kan regulere uten å plage baby.

Kjøpte ammebh i et nummer større enn vanlig, å med sommerbarna brukte jeg ikke ull. Vet ikke om det bare er meg, men jeg likte ikke ammeinlegg fra medela. Syns de luktet med en gang det kom litt melk, sammen med litt svette ble det helt forferdelig... Jeg er fornøyd med libero sine!

Av klær ville jeg hatt noen bodyer i 50 og noen flere i 56, samt strømpebukser ellerenkle bukser alt etter hva du liker best. Vi har vel brukt ca 10 bodyer og 3-4 strømpebukser iløper av de første 2 mnd. Får du en gulper kan du nok øke beholdningen!

Kanskje ha 2-3 sparkebukser i tillegg så har du en god start :)

Skrevet

Trenger fint lite " uteklær" til nyfødte på sommeren. Et strikkesett er kjekt å ha. Ellers bruker man pledd, dyne eller pose når det trengs. Brukte lite ullinnlegg på sommeren, men ok å ha to par i bakhånd.

Kjøp mer i 56 enn 50, ikke alle får brukt str 50 engang hvis de får store eller lange barn. Greit å ha endel boder, bpde med kort og lang erm, anbefaler de man slipper å " tre over huet" på dem i starten. Myke klær som ikke strammer over magen, som hele dresser, sparkebukser. De uten fot har man ofte lengre.

Velg mest mulig som tåler minst 60 grader, for det blir mye klesvask som regel og både gulp og bæsj setter flekker. Til ull anbefaler jeg gallesåpe.

Skrevet

Vår første kom i juli, og da brukte vi stort sett langarmet body (bomull eller ull/silke blanding fra Nøstebarn) og ditto bukse/strømpebukse. Lett lue utendørs, ellers regulerte vi temperaturen med pledd. Hadde liten dyne i vogna. Altså lite 'uteklær'.. Hadde et skift i str 50, resten i 56. Babyen var ingen gulper, men endel bleielekasjer ble det husker jeg :P

Men ikke kjøp for mye før du ser hva du behøver - dere får sikkert babytøy i barselgaver, samt at alle butikker er jo åpne også etter fødsel ;)

Amme-BH samme tankegang.. Kjøp en - gå opp en cup størrelse og kjøp med forlenger til omkretsen. Kjøp flere noen uker senere når melkeproduksjonen og størrelsen har stabilisert seg!

Ang ammeinnlegg tok det maaange mnd før jeg kunne bruke ull alene. Måtte ha engangsinnlegg som absorberer bedre! Sånn er det nå også, har ei lita tupp på snart 3 mnd. Og lekker mye melk fortsatt, særlig på natt. Bruker helst Medela sine (kjøp på apotek), de absorberer godt, er skålformet (behageligere på og sitter bedere på plass samt vises ikke veldig gjennom tøy) og blir ikke klamme. Har ikke funnet noen jeg syns er bedre.. Chicco sine har god passforrm men er klamme. Avent og libero er klumpete og sklir rundt i bh'n!

Husker ikke om jeg har svart på alle spm dine.. Ammetåka hehe!

Lykke til med sommerbarn :) Og godt timet mhp barnehageoppstart - erfarer nå at januarbarn (min som er 3 mnd nå) gjør permisjonstiden frem til barnehage litt plundrete!

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar! Så kjekt å kunne spørre erfarne :)

Vi har allerede kjøpt tre tynne bomullsbukser i str. 50 (newbie fra kappahl), og et par velurbukser + et par andre bukser i str. 56. Trenger jeg strømpebukser i tillegg? Det var helt nytt for meg, så kjekt at jeg spurte :D

Har 10 stk bodyer i 50 og samme i 56, så jeg regner med det holder. (med mindre det blir en gulpeunge, men da kan jeg handle mer senere).

Har ingen tynne gensere, men da trenger jeg vel ikke det siden bodyene er langermet :)

Skrevet

Neida, du trenger ikke strømpebukser, men de er kjekke fordi sokker har en tendens til å falle av. :-) Det holder sikkert med det du har. Du oppdager fort hvilke plagg du liker, også tar du med mini på en liten trilletur og handler inn litt mer hvis du trenger det. :)

Anonymous poster hash: 02bda...77b

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar! Så kjekt å kunne spørre erfarne :)Vi har allerede kjøpt tre tynne bomullsbukser i str. 50 (newbie fra kappahl), og et par velurbukser + et par andre bukser i str. 56. Trenger jeg strømpebukser i tillegg? Det var helt nytt for meg, så kjekt at jeg spurte :DHar 10 stk bodyer i 50 og samme i 56, så jeg regner med det holder. (med mindre det blir en gulpeunge, men da kan jeg handle mer senere).Har ingen tynne gensere, men da trenger jeg vel ikke det siden bodyene er langermet :)Anonymous poster hash: 794bc...965

Genser på baby er upraktisk.

Strømpebukse eller myke bukser er smak og behag. Må absolutt ikke ha strømpebukser. Det er ikke sånn at du nødvendigvis bruker strømpebukse under bukse, men en av delene.

"Siklesmekker" er det greit å ha noen av. Så slipper du å skifte body hver gang babyen gulper. Noen babyer gulper ikke, men det finner du fort ut av.

Anonymous poster hash: 25248...a92

Skrevet

Supert, da prøver jeg de tre buksene jeg har, og kjøper mer etter fødsel når/om behovet melder seg. De vokser vel fort ut av de minste størrelsene, så har ikke lyst å kjøpe for mye.

Siklesmekker har jeg 10 stk av tror jeg. Kjekt med tilbud på nameit :)

Er det noe mer lurt man bør skaffe seg før fødsel?

Skrevet

Kan være lurt å kjøpe inn noen litt romslige bomullstruser til deg. Man blør jo etter en fødsel og de bindene de har på sykehuset er ganske store og de engangstrusene er ubehagelige.

Anonymous poster hash: 60fa1...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...