Gå til innhold

Si opp jobb før jeg har begynt?

Anbefalte innlegg

Jeg skrev for en tid tilbake kontrakt i en ny jobb, men i dag fikk jeg tilbud om en annen jobb jeg har mer lyst på, og takket ja til den. Begge jobbene har oppstart om to uker. Jeg ringte den første arbeidsgiveren og sa at jeg ikke ønsker å jobbe der likevel, og da sier hun at jeg må jobbe ut oppsigeksestiden på 2 uker. Jobben er som pedleder i bhg og jeg anser det som svært lite hensiktsmessig at jeg skal jobbe der i 2 uker, for så å slutte. Hva skjer hvis jeg rett og slett nekter å møte opp?

Anonymous poster hash: 7df3a...d21

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144133142-si-opp-jobb-f%C3%B8r-jeg-har-begynt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer el ikke noe, du får et dårlig rykte da. Men om de går rettens vei så kan det kanskje få noen konsekvenser? Jeg vet faktisk ikke helt. Men lite sannsynlig at dette vil skje. Få som gidder å ta det den veien.

Anonymous poster hash: 41454...436

Du må selvfølgelig jobbe ut oppsigelsestiden. Arbeidsstedet trenger arbeidskraft selv om du ikke kan virke so mye som ped.elder. dersom du ikke møter opp på jobb, kan du bli holdt økonomisk ansvarlig, dvs at de kan sende deg et erstatningskrav f.rks på det de må betale for rekruttering av lønnskostnader for en person i de ukene du skulle ha jobbet!

Anonymous poster hash: fb1fe...427

Annonse

Da ville jeg gitt oppsigelsen nå , siden det er fjorten dager til du begynner.

Anonymous poster hash: 9f1a9...1cf

Men gjelder ikke de 14 dagene fra den dagen jeg faktisk skal begynne, og ikke fra i dag?

Jeg skjønner ikke at de gidder å ha deg der de 2 ukene, men det er jo en annen sak. Oppsigelse gjelder forskjellig fra sted til sted. Noen har fra dagen du sier opp, andre har fra den 1 i mnd. Så hvis is du feks sa opp idag gjelder det fra 1 mai og 14 dager.

Det står i kontrakten din hva som gjelder på denne jobben

Er du virkelig så useriøs?

Anonymous poster hash: 76d92...2e7

Jeg er ikke useriøs, men fikk denne andre jobben tilbudt litt ut av det blå. Den har langt høyere lønn ig er mer relevant i forhold til utdanningen min. Det er faktisk ikke så uvanlig at noen ombestemmer seg og det er sjelden at arbeidsgiver gidder p tvinge noen ut i en jobb de ikke vil ha for to uker. Med alt det byråkratiet det innebærer, må det da være lettere å kontakte noen av de andre som var til samme intervju, eventuelt et vikarbyrå. Den andre jobbe er forøvrig klar over situasjonen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...