Gå til innhold

jordmor nektet å måle symfysemålet.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg må visst ha kommet borti anonymknappen. HI her. Ja synes også å huske at det ble målt før oul en gang i første svangerskap.hun tok seg et halvt sekund med dopleren for å finne hjertelyden og jeg fikk høre.Så vet hvertfall at det er liv!

Med førstemann ble det målt påførte kontroll i uke 12. Var på første kontroll med nr 2 i uke 12 også da målte joiker, men tenkte ikke noe over det egentlig. Får se om ho gjør det neste gang da.

Anonymous poster hash: 7801c...8b0

Det hørtes rart ut... Trodde det ble gjort på hver svangerskapskontroll jeg. Min lege målte ihvertfall første gang i uke 13, så neste gang i uke 16 og jordmor målte nå i uke 18... Neste gang blir vell i uke 23/24 tror jeg. Men jeg vet ikke hva som er normalt egentlig, siden dette er mitt første svangerskap :)

Anonymous poster hash: c9026...a73

Annonse

Sært, jeg var til jordmor (kommunalt via helsestasjonen, samme jordmor som jeg gikk til forrige gang) i uke 14 (litt tidlig men jeg trengte det) og det ble prat, måle symfyse.... og jeg fikk høre hjerteslaga til baby. Jeg har time i uke 22 neste gang, regner med det blir det samme :)

Anonymous poster hash: 884e6...b3b

Det er forskrifter din jordmor følger da, som sier det ikke behøves/ ikke skal måles før uke 24.. Det var det jeg fikk beskjed om av min jordmor, også en kommunal.

Endret av Kalia78

Jeg har vært en tur til lege (uke 13), to turer til JM ( uke 12 og 15) har ikke målt enda. Første gangen sa JM at hun normalt sett ikke målte symfysemålet og sjekket hjertelyd før etter uke 24. Så jeg har ikke målt, men fått høre hjertelyd. Så tror nok det er litt ulik praksis. Med første mann, 5 år siden, mener jeg at at alt ble sjekket på hver kontroll. Men da hadde jeg en annen JM.

Annonse

Pussig, nå ringte jeg jordmor og bestilte time, og hun bekrefter også at det er rundt uke 20+ før man tar " ordentlige" kontroller. Før dette er det som regel mer prat og forventninger. Da jeg ble målt var dette hos legen. Ting har tydligvis endret seg på noen år.... Og er forskjellig fra sted til sted.

Endret av Vips77.

Her ble det målt når magen hadde begynt å vokse, som hos meg skjedde ikke det før i uke 22 med første og 23 nå med andre. Så jeg hadde syntes det var rart om jordmor skulle målt uten at det var noe mage å måle.

Men folk er jo forskjellige og magen vokser jo forkjellig. Så om magen min hadde kommet tidlig ville jeg ha målt den uavhengig av hvor langt på vei jeg hadde vært.

Anonymous poster hash: af805...1b6

Grunnen til det er jo at foster vokser ganske likt fram til uke 20. Det er først etter uke 20 man påviser såkalte avvik, men samtidig er det nok litt forskjell fra jordmor til jordmor hva som blir gjort.

Anonymous poster hash: 1099d...976
  • 3 uker senere...

I legehåndboka står det at første måling skal være på 3. kontrollen (UL er 2. kontroll) og det blir ca i uke 24. Det er frarådet å lete etter hjertelyd med doppler tidligere i svangerskapet fordi hjertelyden da kan være vanskelig å finne (kan gjøre mor bekymret) og ikke har noen medisinsk hensikt å måle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...