Gå til innhold

skikkelig dårlig på skatt og slikt. :-P jeg har tabelltrekk, og får likevel restskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betaler i tillegg 500 kr ekstra hver mnd. Hvordan i huleste har det seg at jeg får restskatt da? Trodde tabell gikk etter hva man faktisk skal betale.

Hva må jeg gjøre for at trekket skal bli riktig?

Anonymous poster hash: 930a3...560

Skrevet

Gikk du mye opp i lønn ifjor? Jobbet mye ekstra? Og hvordan fordeler du og mannen fradragene?

Anonymous poster hash: f1e7e...2fd

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Har du gått mye opp i lønn, plutselig fått mye mindre gjeld, jobber veldig variert hver måned etc da kan tabelltrekk bli veldig feil.  

Skrevet

Samme fikk jeg i fjor. Jeg hadde feil tabell. Egentlig NAV sin feil, men til syvende og sist er det vårt eget ansvar å følge med.

Skrevet

Samme fikk jeg i fjor. Jeg hadde feil tabell. Egentlig NAV sin feil, men til syvende og sist er det vårt eget ansvar å følge med.

Hvordan kan det være NAV sin feil? De legger jo ikke inn skattetrekk eller tabell, men får det direkte overført fra skatteetaten.

Anonymous poster hash: 92c84...80a

Skrevet

Hadde mindre lønn i fjor enn vanlig. Gikk hjemme og permisjon med 80% lønn. Så var derfor helt sikker på at det ikke skulle bli baksmell denne gangen.

Blir virkelig ikke klok på dette.

Jobber også så og si alltid like mye hver mnd.

Gjelda er også ganske lik, men går jo så klart litt ned hvert år.

Er så lei å få baksmell.

Anonymous poster hash: 930a3...560

Skrevet

NAV har da ingenting med skatten å gjøre. Riktig skattetrekk er ditt ansvar, du må legge inn endringer selv på skatteetaten.no

Anonymous poster hash: 364f8...3f9
Skrevet

Dersom man har lav inntekt bør man ikkje ha tabelltrekk. Ved lav utbetaling trekkes det lite skatt, så du burde nok hatt prosenttrekk i fjor for å unngå restskatt.

Anonymous poster hash: 81bf8...366

Skrevet

Jeg fikk høre at det skal godt gjøres å få baksnakk når man mottar foreldrepenger. Men det samme skjedde med meg og aldri fått det ellers. Men har ikke noen svar på hvorfor.

Anonymous poster hash: 8e94b...5cf

Skrevet

Det er ikke slik at det automatisk blir rett når man har tabelltrekk, noe det heller ikke er om man har prosenttrekk. Når Skatteetaten lager årets tabeller må de anta en snittrente på innskudd og lån. Blir renten lavere enn spådommene så ligger det inne et for høyt fradrag på gjeldsrenter og man betaler da for lite skatt hver måned. Mener å huske at det var mye i media ifjor om at alle med lån burde endre tabelltrekket sitt da det var lagt til grunn en høyere rente enn hva det så ut til å bli. Et lite tips er å følge med på hvilken rente Skatteetaten legger til grunn når de lager tabellene og det er også lurt å følge med underveis så man har en liten anelse på om man har ca rett skattetrekk :)

Anonymous poster hash: b46cf...719

Skrevet

Det samme har skjedd med meg de gangene jeg har vært i permisjon årer før. Da har det blitt baksmell. Vet ikke hvorfor det blir sånn.

Skrevet

Har du lav inntekt eller flere arbeidsgivere blir det feil med tabell, da må du inn på nettsidene til skatteeteaten og forandre til prosenttrekk.

Jeg får f.eks litt penger fra nav og litt fra arbeidsgiver, og da blir tabelltrekk altfor lite så jeg må ha prosent.

Anonymous poster hash: 97012...ec8
Skrevet

Du må passe på å få med alle fratrekksmuligheter. Sjekk om evnt. Barnehageutgifter er satt opp på selvangivelsen, Og evnt kjøreutgifter. Og at all gjeld står på selvangivelsen. Pleier å følge med og se om skatten er merkbart mindre eller mer. Kan fylle ut skjema for å få mest mulig riktig skatt hos skatteetaten. Mange barnehager rapporterer ikke inn selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...