Gå til innhold

Middager som kan fryses? Kan man f.eks koke poteter, mose de også fryse det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser for meg/frykter en slitsom høst med lange dager på jobb, bhg og SFO. Ønsker derfor tips til middager som kan lages og fryses, gjerne komplette!

I løpet av sommeren er planen å lage noen gryter med ris, fiskekaker, fiskegrateng og kjøttkaker og fryse ned. Har dere andre tips?

Er det noe jeg bør unngå?

Og hva gjør man med tilbehøret, går det f.eks an å fryse kokte poteter? Varmes de da evt i mikroen eller varmt vann? Og går det å fyrste meste poteter, slik at man enkelt lager potetstappe? ( ris og pasta går liksom veldig greit, men det er litt mer jobb med poteter som skal skreller og kokes synes jeg )

Jeg tar gjerne i mot frysetips også. Er isboks greit? Frysposer?

Håper på litt tips :)

Skrevet

Poteter egner seg dårlig til frysing, men så tar det jo bare 15 min å koke de da, og det er da slettes ikke nødvendig (heller bortkastet) å skrelle dem før koking. Men for å spare tid kan du koke potet i stort kvanta en dag i uka (søndag?), og heller bruke restene ut over uke til feks mos, for de holder seg godt i kjøleskapet etter koking. Da er det også raskt å lage potetsalat eller dele de og steke de i panna. Potetmos kan vel i teorien gå greit å fryse, men man kan vel få et kornete resultat der og, så jeg hadde iallfall prøvd meg frem først. 

Annet som er greit å lage opp er pastasaus (kjøttdeig eller kyllingbasert), pizzasaus/ferdig pizza, steke opp ren kjøttdeig slik at den bare kan tilsettes gryteretter, div brød, bla brytebrød eller rundstykker til å ha ved siden av middag, kjøttboller, lapskaus, grønnsakssuppe, tomatsuppe, pastagrateng/pølsegrateng, kjøttpudding, chili con carne, steke opp ferdig kyllingfilet, lasagne, finnebiff, div curry'er, div bakst som pizzaboller, matmuffins osv. Du kan også lage ferdige lakse/fiskepakker i folie som det bare er å ta opp og steke i 20 min i ovnen. 

Vel bekomme :) 

Skrevet (endret)

Åh, takk :)

Det er jo genialt å koke potetene også bruke de litt forskjellig et par ganger i uka. Godt noen har et klart hode :)

Og tusen takk for mange andre gode tips :) (digger dette forumet altså)

Endret av Sol-regn-latter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...