Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Hei! Håper noen kan litt om dette og kan hjelpe. Jeg er ansatt som vikar, for ca et år. I kontrakten står det at oppsigelsestid er tre måneder. Er det vanlig at det er så mye for et så kort, midlertidig arbeidsforhold? I prøvetiden på 6 mnd var oppsigelsestiden 14 dager, som jo er vanlig (lovbestemt?). Slik jeg forstår det er det vanlig at dersom en har jobbet 5 (?) år er oppsigelsetiden fra 2 - 6 mnd. Synes det er utrolig vanskelig å skrive under på kontrakten..... Med tre mnd oppsigelsetid vil det være vanskelig å være attraktiv for andre stillinger. Vil jo gjerne ha mulighet til å si ja til noe fast, med høyere stillingsprosent enn det jeg har nå: vikar, tidsavgrenset, lav stillingsprosent med lang oppsigelsestid. Er noen som faktisk kan litt om dette? Kan jeg spørre om en kortere oppsigelsefrist?Vil det tolkes negativt? Tenker å høre med fagforbundet, men hører her først. Takk for svar, ønsker helst ikke svar med bare synsing... Anonymous poster hash: 6f2a1...cee
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Hehe, nei det er nok ikke vanlig å ha kortere oppsigelsestid enn 3 mnd bare fordi en har jobbet mindre enn 5 år. I alle mine arbeidsforhold har oppsigelsestiden vært 3 mnd etter at prøveperioden på 6 mnd var unnagjort. Anonymous poster hash: b5a88...8fa
Gemini77 Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Det er vanlig å ha 3 mnd oppsigelse etter 6 mnd prøvetid.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Det spørs på hvilke avtaleområde du er innenfor. Sjekk ut det og arbeidsmiljøloven. Anonymous poster hash: df2e4...785
Iiiiik Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 I det offentlige er det som regel en mnd oppsigelsestid på vikariater. Hvis du ber om kortere tid, kan du miste tilbudet. Tåler du det?
Gjest @---;- Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #7 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Takk for info Anonymous poster hash: 6f2a1...cee
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #8 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Dette er for de som ikke har skrevet under på annen kontrakt. Det er vanlig med 3 mnd oppsigelse etter prøvetiden for de som skriver kontrakt. Dette for å få mer stabil arbeidskraft og for at arbeidsgiver skal få tid til å finne ny arbeidstaker. Den er der også for at arbeidstaker skal få god tid til å søke og få ny jobb om personen blir sagt opp. HI: Blir du tilbudt annen fast jobb vil de vente på at oppsigelsen din er over. De aller fleste er fult klar over oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: f3714...3e9
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #9 Skrevet 6. april 2014 3 mnd oppsigelsestid har blitt helt vanlig, selv om det er mer en minimumskravet, men i vår bedrift har vi bare 1 måned i vikariater. Skjønner godt at de ønsker det i en vikarstilling også da, siden det er en deltidsstilling med varighet på bare ett år skjønner de jo at du kommer til å fortsette søke andre steder og vil sikre seg mot å bli stående uten folk om du plutselig får et annet tilbud... Det at du har oppsigelsestid gjør deg ikke mindre attraktiv på arbeidsmarkedet da, det er helt vanlig og ha og noe de fleste arbeidsgivere er innstilt på å vente når de skal ansette nye mennesker. Anonymous poster hash: 93646...cb0
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #10 Skrevet 6. april 2014 Jeg hadde og 3 mnd oppsigelse i et vikariat, fikk tilbud om en fast stilling et annet sted. Når jeg da sa opp vikariatet mitt, så spurte jeg pent om det var mulig å korte ned litt på oppsigelsen slik at jeg fikk vært med på et kurs nye arbeidsgiver holdt, dette var ikke noe problem. De ansatte en ny vikar 1,5 mnd før oppsigelsestida mi gikk ut, så jeg fikk begynt ganske tidlig i ny jobb. Anonymous poster hash: 71f01...e29
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #11 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Dette er for de som ikke har skrevet under på annen kontrakt. Det er vanlig med 3 mnd oppsigelse etter prøvetiden for de som skriver kontrakt. Dette for å få mer stabil arbeidskraft og for at arbeidsgiver skal få tid til å finne ny arbeidstaker.Den er der også for at arbeidstaker skal få god tid til å søke og få ny jobb om personen blir sagt opp. HI: Blir du tilbudt annen fast jobb vil de vente på at oppsigelsen din er over. De aller fleste er fult klar over oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: f3714...3e9 ALLE skal ha kontrakt. Dette uavhengig om det er sommerjobb, ringevikar, vikariat eller fast ansettelse. Arbeidsmiljøloven er minimumet, hva hver enkelt bedrift velger å gjøre utover dette er helt og holdent opp til bedriften. For uten dette stemmer det du sier ift trygghet til arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymous poster hash: e35f4...d99
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #12 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Dette er for de som ikke har skrevet under på annen kontrakt. Det er vanlig med 3 mnd oppsigelse etter prøvetiden for de som skriver kontrakt. Dette for å få mer stabil arbeidskraft og for at arbeidsgiver skal få tid til å finne ny arbeidstaker.Den er der også for at arbeidstaker skal få god tid til å søke og få ny jobb om personen blir sagt opp. HI: Blir du tilbudt annen fast jobb vil de vente på at oppsigelsen din er over. De aller fleste er fult klar over oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: f3714...3e9 ALLE skal ha kontrakt. Dette uavhengig om det er sommerjobb, ringevikar, vikariat eller fast ansettelse. Arbeidsmiljøloven er minimumet, hva hver enkelt bedrift velger å gjøre utover dette er helt og holdent opp til bedriften. For uten dette stemmer det du sier ift trygghet til arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymous poster hash: e35f4...d99 Ja vet at alle skal ha det, men i mannens gamle jobb gjorde de det aldri selv om han var der i 7 år og han ba om det med jevne mellomrom. Da hadde han i alle fall loven å forholde seg til da han sluttet. Anonymous poster hash: f3714...3e9
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #13 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Dette er for de som ikke har skrevet under på annen kontrakt. Det er vanlig med 3 mnd oppsigelse etter prøvetiden for de som skriver kontrakt. Dette for å få mer stabil arbeidskraft og for at arbeidsgiver skal få tid til å finne ny arbeidstaker.Den er der også for at arbeidstaker skal få god tid til å søke og få ny jobb om personen blir sagt opp. HI: Blir du tilbudt annen fast jobb vil de vente på at oppsigelsen din er over. De aller fleste er fult klar over oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: f3714...3e9 ALLE skal ha kontrakt. Dette uavhengig om det er sommerjobb, ringevikar, vikariat eller fast ansettelse. Arbeidsmiljøloven er minimumet, hva hver enkelt bedrift velger å gjøre utover dette er helt og holdent opp til bedriften. For uten dette stemmer det du sier ift trygghet til arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymous poster hash: e35f4...d99 Ja vet at alle skal ha det, men i mannens gamle jobb gjorde de det aldri selv om han var der i 7 år og han ba om det med jevne mellomrom. Da hadde han i alle fall loven å forholde seg til da han sluttet. Anonymous poster hash: f3714...3e9 Får man ikke kontrakt går man til Arbeidstilsynet. Det å tro at arbeidsmiljøloven ligger bak uten kontrakt er litt vel naivt. Har ikke du kontrakt er du faktisk ikke ansatt på papiret. Og hvilken rettigheter har man hvis man ikke er ansatt...? Det er faktisk en grunn til at det kjøres kampanjer ift dette og sommervikarer hvert år... Anonymous poster hash: e35f4...d99
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #14 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Dette er for de som ikke har skrevet under på annen kontrakt. Det er vanlig med 3 mnd oppsigelse etter prøvetiden for de som skriver kontrakt. Dette for å få mer stabil arbeidskraft og for at arbeidsgiver skal få tid til å finne ny arbeidstaker.Den er der også for at arbeidstaker skal få god tid til å søke og få ny jobb om personen blir sagt opp. HI: Blir du tilbudt annen fast jobb vil de vente på at oppsigelsen din er over. De aller fleste er fult klar over oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: f3714...3e9 ALLE skal ha kontrakt. Dette uavhengig om det er sommerjobb, ringevikar, vikariat eller fast ansettelse. Arbeidsmiljøloven er minimumet, hva hver enkelt bedrift velger å gjøre utover dette er helt og holdent opp til bedriften. For uten dette stemmer det du sier ift trygghet til arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymous poster hash: e35f4...d99 Ja vet at alle skal ha det, men i mannens gamle jobb gjorde de det aldri selv om han var der i 7 år og han ba om det med jevne mellomrom. Da hadde han i alle fall loven å forholde seg til da han sluttet. Anonymous poster hash: f3714...3e9 Får man ikke kontrakt går man til Arbeidstilsynet. Det å tro at arbeidsmiljøloven ligger bak uten kontrakt er litt vel naivt. Har ikke du kontrakt er du faktisk ikke ansatt på papiret. Og hvilken rettigheter har man hvis man ikke er ansatt...? Det er faktisk en grunn til at det kjøres kampanjer ift dette og sommervikarer hvert år... Anonymous poster hash: e35f4...d99 Han er ikke naiv og han brydde seg ikke så hardt. Da han sluttet var de de som slet og fortsatt sliter. Nå må de leie han inn gjennom ny jobben hans Anonymous poster hash: f3714...3e9
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #15 Skrevet 6. april 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven så er det minimum 1 mnd oppsigelsestid hvis du har jobbet i mindre en 5 år. 2 mnd oppsigelsestid ved ansettelsesforhold på mellom 5-10 år. Ved ansettelsesforhold på meir en 10 år er det 3 mnd oppsigelsestid. Så å hevde at det er normalt med 3 mnd oppsigelsestid på et års vikariat er å ta hardt i. Du har mulighet til å be om at kontrakten følger arbeidsmiljøloven. Men, arbeidsgiver kan nekte... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Dette er for de som ikke har skrevet under på annen kontrakt. Det er vanlig med 3 mnd oppsigelse etter prøvetiden for de som skriver kontrakt. Dette for å få mer stabil arbeidskraft og for at arbeidsgiver skal få tid til å finne ny arbeidstaker. Den er der også for at arbeidstaker skal få god tid til å søke og få ny jobb om personen blir sagt opp. HI: Blir du tilbudt annen fast jobb vil de vente på at oppsigelsen din er over. De aller fleste er fult klar over oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: f3714...3e9 Takk for svar. Jeg har allerede jobbet prøvetiden, og nå har det dukket opp en stilling som er fast og som er 100 %, og som jeg har god sjans til å få mtp kvalifikasjoner + jeg har vært i kontakt med arbeidsgiver før. Det er bare det at de ønsker stillingen besatt snarest, og tre måneder å vente er absolutt ikke snarest. Så i dette tilfellet er jeg absolutt mindre attraktiv Anonymous poster hash: 6f2a1...cee
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #16 Skrevet 6. april 2014 Jeg går i ett årsvikariat. Oppsigelsestiden min er på en mnd fra den datoen jeg sier opp. Hvor har du fått tilbud? Anonymous poster hash: 8c250...9be
Anonym bruker Skrevet 6. april 2014 #17 Skrevet 6. april 2014 Jeg går i ett årsvikariat. Oppsigelsestiden min er på en mnd fra den datoen jeg sier opp. Hvor har du fått tilbud? Anonymous poster hash: 8c250...9be Hva mener du? Ønsker selvsagt ikke å oppgi arbeidsgiver her. Jeg har et vikariat nå på ca et år, med tre mnd oppsigelsestid. Noe jeg synes er lenge, selv om jeg ser meningen bak det. Anonymous poster hash: 6f2a1...cee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå