Gå til innhold

Fotavtrykk av baby. Hvordan gjøres det med gipsen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lagde trolldeig og la i en ramma. Så tok jeg fotavtrykk. Også skulle jeg helle i gipsen.. Men skal man helle over hele trolldeigen, eller bare i selve avtrykket?

Jeg helte overalt, men det dekket jo fotavtrykket, så syns ikkke i det hele tatt. Hva gjør jeg galt??

Anonymous poster hash: f916a...5df
Skrevet

Du skal jo ta gipsen ut av trolldeigen. Da får du avstøpning av foten i gips. Gipsfoten legger du så med fotbladet opp i ramma,og heller ny gips rundt gipsfoten så den festes når gipsen har tørket.

De har en veldig enkel variant på europris til 99kr,der følger med gips og en type gelé,samt ramme. Prøv den om du ikke får til med trolldeig.

Anonymous poster hash: 7b43d...8bc

Skrevet

Gipsfoten må selvsagt være helt tørr for du fjerner trolldeigen.

Skrevet

Hehehe, høres ut som et klassisk tilfelle "ammetåke". Viss jeg forsto det rett da.. Altså, du har bare helt gips over i hele fotavtrykket og forventer at fotavtrykket skal vises igjennom? Skjønte ikke helt, ammetåke her også. Men det jeg gjorde var ganske likt som deg, bare at når gipsen var stivna så tok jeg vekk trolldeigen(viss det henger litt igjen mellom tærne så bruk en q-tips og skrap ut). Og hadde litt vaselin nede i fotavtrykket før gipsen ble helt oppi, så det er lettere å fjerne og ikke sette seg fast nedi der. Har du prøvd det? Lykke til! :)

Skrevet

Du skal jo ta gipsen ut av trolldeigen. Da får du avstøpning av foten i gips. Gipsfoten legger du så med fotbladet opp i ramma,og heller ny gips rundt gipsfoten så den festes når gipsen har tørket.

De har en veldig enkel variant på europris til 99kr,der følger med gips og en type gelé,samt ramme. Prøv den om du ikke får til med trolldeig.

det står at man skal ha trolldeigen og alt i ramma. Skal ikke bare ha foten.

Jeg har lagd en egen plastform som jeg har lagt deigen i. og lagd fotavtrykket . og helt i gipsen. Så skal man ta hele greia ut av plastformen, når det har tørka, og legge det i den ordentlige ramma.

Kjøpte noe på europris, det var ferdig deig, men syns det ble veldig dårlig.

hi

Skrevet

Hehehe, høres ut som et klassisk tilfelle "ammetåke". Viss jeg forsto det rett da.. Altså, du har bare helt gips over i hele fotavtrykket og forventer at fotavtrykket skal vises igjennom? Skjønte ikke helt, ammetåke her også. Men det jeg gjorde var ganske likt som deg, bare at når gipsen var stivna så tok jeg vekk trolldeigen(viss det henger litt igjen mellom tærne så bruk en q-tips og skrap ut). Og hadde litt vaselin nede i fotavtrykket før gipsen ble helt oppi, så det er lettere å fjerne og ikke sette seg fast nedi der. Har du prøvd det? Lykke til! :)

hehe. Jeg helte gips over hele deigen. altså over avtrykket, og resten av deigen også. Sånn som du beskrev. Men når jeg ser bilder på nettet ser det ut som andre også har gips over hele... skjønner ikke jeg..

hi

Skrevet

Men du kan jo fint ha gips over hele, da får du en gipsbakgrunn. Viss du bare vil ha fotavtrykket i gips, så heller du kun i avtrykket. Men viss du nå prøver å pille vekk trolldeigen, så sitter du igjen med et søtt lite avtrykk med gips rundt :) var det ikke det du ville?

Skrevet

Men du kan jo fint ha gips over hele, da får du en gipsbakgrunn. Viss du bare vil ha fotavtrykket i gips, så heller du kun i avtrykket. Men viss du nå prøver å pille vekk trolldeigen, så sitter du igjen med et søtt lite avtrykk med gips rundt :) var det ikke det du ville?

Jeg vil ikke pille vekk trolldeigen. Skal ikke bare ha avtrykket. Skal ha med alt i ramma, trolldeigen å alt. så skal ha gipsbakgrunn. Jeg helte i gips i hele ramma. Men fotavtrykket syns ikke gjennom gipsen. Når jeg helte i gipsen ble avtrykket gjemt under gipsen, hvis du skjønner? :P Foten kom ikke fram...

hi

Skrevet

Dette ble for avansert for meg :P hehe.. Håper du finner ut av det, og at noen andre her kan hjelpe deg! ;)

Skrevet

Jeg vil ikke pille vekk trolldeigen. Skal ikke bare ha avtrykket. Skal ha med alt i ramma, trolldeigen å alt. så skal ha gipsbakgrunn. Jeg helte i gips i hele ramma. Men fotavtrykket syns ikke gjennom gipsen. Når jeg helte i gipsen ble avtrykket gjemt under gipsen, hvis du skjønner? :P Foten kom ikke fram...hi Anonymous poster hash: f916a...5df

Du MÅ pille vekk trolldeigen, ellers synes ikke fotavtrykket. Hvis du absolutt skal ha med trolldeigen i ramma vil ikke fotavtrykket vises. Så enkelt er det.

Skrevet

Så klart skinner ikke avtrykket gjennom gipsen.. Hehe. Du må nok fjerne trolldeigen du! Da vil du få et  firkantet bilde av gips med foten i midten opphevet. Altså den siden av gipsen som nå er mot trolldeigsiden. Lurt å smøre med vaselin/olje e.l. slik at en lettere får det fra hverandre. Jeg har jobbet mye med positive/negativ former og avstøpninger - og det du prøver å få til går faktisk ikke. Hihi.

Anonymous poster hash: 1c095...e24
Skrevet

Jeg har det settet her;

http://www.google.no/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.pandurohobby.no%2FCatalogue%2F50-Lag-Dekorer%2F5020-Gips%2F502015-Materialsett%2F1%2F045158-Matsett-Handfotavtrykk-gips&h=0&w=0&tbnid=p43wnLMgntt76M&zoom=1&tbnh=225&tbnw=225&docid=r8JsVpQ3pvnwWM&tbm=isch&ei=uFlAU9jmD-TMygOonoKYDQ&ved=0CAUQsCUoAQ

ser ikke ut som dem har tatt vekk trolldeigen da?

skal ikke trolldeigen tørke? jeg får det ikke ut igjen fra plastformen, fordi trolldeigen fortsatt er seig :P har stått i 3 timer nå..

hi

Skrevet

Det tar kan ta dagesvis før trolldeig tørker, m ikke en ukes tid - avhengig av tykkelsen.

Skrevet

Hvis du har det settet du viser på linken,  skal du gjøre det akkurat slik jeg beskrev lenger oppe her.

Altså: trykke foten ned i trolldeigen og lage avtrykket. Så skal gipsen over, og når det er tørket (GIPSEN, er jo ikke nøye med trolldeigen, den skal du bare rive av/ kaste!) fjerner du trolldeigen.... Når du da snur gipsplaten får du frem avtrykket slik det vises på bildene i linken du henviser til.

VOILA!

;)

Skrevet

Fjerna deigen nå, så nå at avtrykka var på andre siden ;)

Men gipsen ble veldig ruglete og tynn, så får prøve meg på en ny..

Men må man bruke den plastformen å ha deigen i? såvidt jeg fikk det ut igjen.. går det greit å legge deigen på noe annet istedet??

hi

Skrevet

Så bra det løste seg. Du kan jo bare eksperimentere og lage din egen form :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...