Gå til innhold

Når fortelle arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter to år med prøving har jeg brått, og uventet blitt gravid igjen. Lykken står i taket, og den rundt fem uker lille spira er dypt ønsket.

Problemet er bare at jeg akkurat har skrevet ny jobbkontrakt, med oppstart i august. Jeg vil dermed måtte si til min kommende arbeidsgiver at jeg kun kommer til å jobbe i drøyt tre måneder, før jeg forsvinner ut i permisjon. Jeg vet alt om rettighetene mine, og da jeg har ei jente fra før, antar jeg at arbeidsgiver tenkte at jeg kom til å forsvinne i permisjon etterhvert. Men det kom bare så fryktelig mye tidligere enn forventet, og jeg gruer meg til samtalen. Så mitt spørsmål er, etter denne lange utgreiinga, om noen andre gruer seg til å snakke med arbeidsgiver? Og hvor langt på vei bør jeg være ?

Anonymous poster hash: b3cc2...65b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144132746-n%C3%A5r-fortelle-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem som deg. Har termin 14/11. Jeg er skikkelig usikker hvordan jeg skal løse det. Jeg har fått et vikariat som varer ut desember og jeg begynner den 9 juni. Jeg har ikke skrevet kontrakt, skal gjøre det om 1 ukes tid. Tenkte kanskje jeg skulle si det rett før jeg signerer, type "by the way så er jeg gravid" og så skrive under. Eller jeg vet ikke... huff så vanskelig.. 

Jeg tar også i mot alle råd med stor takk :)

Jeg har også fått ny jobb som jeg begynner i etter påske. Signer kontrakt når jeg begynner. Jeg kommer ikke til å fortelle noe før ett par uker etter jeg har begynt. Jeg avventer svar på doutest, slik at jeg vet at alt er ok. Så det blir ikke så mange mnd i jobb før permisjon. 

Gruer meg til den samtalen og vet ikke helt hvordan jeg skal legge det fram. Godt jeg har noen uker for å legge en plan ;-) Føler liksom litt at jeg fører de bak lyset ved at jeg begynner når jeg vet jeg er gravid. Men får bare være positiv og tenker det går bra. VI har jo rett til jobben selv om vi ble gravide ;-) 

Jeg er i samme situasjon, men har kontrakt alt. Jeg tenker å si det som det er...dette kom brått på, vi har prøvd i mange år og mistet mange ganger, egentlig gitt opp hele greia. Sjefen har relativt små barn selv så regner med at han forstår. De er også klar over at jeg bare har et barn, så regner med at de har tenkt tanken.

Jeg har en jobb som planleggingen for neste år starter om en ukes tid. Har ikke lyst å si i fra allerede, er bare en mnd på vei, men må neste si det sånn at de kan ta det med i kabalen for neste år. Det kipe er at jeg har mistet mange ganger, og det kan fort sje igjen. 

Anonymous poster hash: a3fbf...129
Gjest ciao12

Råd fra meg her. Jeg signerte kontrakt i uke 19 og er glad for det. Ellers så hadde jeg ikke fått foreldrepenger nå.Klarte å skjule magen under vinterklær. Det gikk kjempe bra. Ha god samvittighet dere!!!!Kos dere og lykke til med spira!!!! Klem fra meg :)

Annonse

Jeg signerte kontrakt i forrige uke, sa i ingenting både mtp evt. avvisning, og i tilfelle det skulle skje noe. Er 9+6 i dag. Kommer ikke til å si noe før etter uke tolv :-)

Å btw, glad jeg ikke sa noe, for det var en annen kvinne innom og søkte jobb, og de diskuterte det i etterkant at hun kanskje skulle ha et barn til, så de ville ikke prioritere henne. Så blir nok moro når jeg forteller ja ;-)

Jeg begynte i ny jobb en mnd før uke 12,var noen små ekle uker..har kontrakt ut året men blir jo perm før den tid. Her tok de det relativt fint,hva de sier og hva de tenker vet jeg ikke men har ikke fått noen hint om at dette misliker de.. er nå 12+6 og har ingen dårlig samvittighet! :-D

Har vært i samme jobben i 9 år, er nå gravid igjen etter MA i september og på grunn av det har jeg allerede fortalt det til arbeidsgiver (var da i uke 5). Det var for meg uaktuelt å gå ei nattevakt mer enn nødvendig når man vet at det kan medføre økt risiko for abort. Det er tidlig i forløpet, men i for oss ble det riktig å ta hensyn til spiren og gi den best mulig vilkår! ;) Sjefen var suveren, hun ble så glad og rørt at hun tørket tårer for oss og ønsket oss alt godt og jeg er nå igang med tilpasset arbeid på dagtid.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, eller kollega også for den saks skyld, ville jeg nok reagert litt om vår nye kollega triumfet med "By the way.." i det en ny kontrakt undertegnes..

Til trådstarter; Det perfekte øyeblikket kommer skjeldent når man venter på det, mange velger å vente til etter det "trygge" 12 ukene.. For oss var det godt med omtanke og folk som visste når vår spire gikk til grunne.. Gjør det som kjennes riktigst for deg og dere. Lykke til!! :)

Jeg fortalte det i uke 5 da jeg ble sykemeldt, alt for tidlig mtp at det kan gå galt, men følte det var det eneste rette da jeg har et tett forhold til min leder og det ville vært unaturlig for meg å bli sykemeldt uten å oppgi en grunn. Vet at de ikke har noen som helst rett til å vite årsak til sykemelding, men slik vårt forhold er så er det for meg helt naturlig.

Hadde forøvrig også søkt på ny jobb og ble kalt inn til intervju da jeg akkurat hadde funnet ut at jeg var gravid. Takket da høflig nei til å komme på intevju, med begrunnelsen at stillingen ikke lenger var aktuell for meg. Følte det ble helt feil å skulle bytte jobb når jeg akkurat var blitt gravid, var sykemeldt, ikke visste hvordan svangerskapet ville forløpe og deretter skulle ha svangerskapspermisjon.

Anonymous poster hash: c5ad9...b56

Jeg var ikke klar over at jeg var gravid da jeg var på intervju/skrev under kontrakt med ny arbeidsgiver (var bare 2-3 uker på vei da). Nå skal jeg på tidlig ultralyd over påske, så dersom alt ser fint ut, tror jeg at jeg ber om møte med kommende arbeidsgiver og sier i fra da. Da er jeg vel rundt 8 uker på vei. Så har jeg ihvertfall sagt fra i veldig god tid. 

Hadde det vært en kontrakt som begynte snart, hadde jeg ikke tenkt så mye på det, men jeg kommer jo til å være 6-7 mnd på vei når jeg begynner i ny jobb. Men skolevesenet er vel vant med graviditeter antar jeg. 

Hilsen HI

Anonymous poster hash: b3cc2...65b

Fortalte det med en gang jeg. Gjorde det sist også, og da mistet jeg i uke 8. Var så utrolig glad for at jeg hadde fortalt det, og fikk god støtte fra sjefen!:-)

Jobber tett på sjefen, og har et godt forhold til henne, så da hadde det vært veldig unaturlig for meg å holde det skjult i flere uker;-)

Med 1.mann jobbet jeg et annet sted, og med en sjef jeg ikke visste hvor jeg hadde. Fortalte det i uke 9 eller noe, men da var det fordi jeg ble dårlig :-/ Hadde planer om å drøye det til uke 12, men funket dårlig. Sjefen tok det pent, og fortalte at hun selv var gravid ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...