Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Vi har veldig lyst på hund. Har vokst opp med hund og barna er nå 7 og 10 år gamle. Problemstillingen er at hunden er leveringsklar 1 juni og vi går ut i ferie 20 juni til 10 august. Vi drar til jobb kl 0800 og eldste barn er hjemme mellom kl 14 og 15 og jeg kan komme hjem en halvtimes tid mellom 10-12. Voksne er hjemme før 1630 og en av oss har fri en dag i uken. Er dette forsvarlig? Har dere tips? Anonymous poster hash: a1c49...671
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Nei, du burde i så fall ta ut all ferien på én gang, så dere er hjemme i fem uker og trener aene hjemme-trening. Anonymous poster hash: a5b85...627
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Hunden blir da alene 3 timer, så møte med meg og alene igjen 3 timer, 4 dager i uken i 3 uker Er det alt for mye? Sover de ikke mye? Kan man evt spørre oppdretter om de kan ha hunden 3 uker lengre eller er det dumt? Hi Anonymous poster hash: a1c49...671
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 De første fem til åtte uker bør dere være hjemme. Første gang den er alene er fem minutter nok. Dere kan øke tiden ganske raskt men jeg ville ikke satset på at den klarer seg fire timer de første månedene. Første gang kan du stå helt stille utenfor døren og bare lytte om den bråker og gråter. Når du går inn igjen til valpen er det viktig å gå inn når den ikke bjeffer/hyler. Dere kan øve hver dag på å være alene. Noen hunder føler seg tryggere i et stort romslig bur. Viktig de kan stå oppreist og strekke helt ut når de ligger. Buret må ALDRI blir brukt som straff. Mine hunder har brukt bur som soveplass de første ukene, hadde da aldri døren igjen. Buret ble en trygg base for de. Det viste seg at jeg ikke trengte lukke døren på buret når de var alene da de aldri har ødelagt noe eller vært utrygge. Dere må bare prøve dere frem. Min hund var første gang alene i fire timer når den var 7-8 måneder. Jeg var så heldig at en eldre nabo var "dagmamma" det første året den levde. Ikke alle som har den luksusen da. Anonymous poster hash: b075e...516
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 De kan ikke være alene hjemme! Det må trenes inn og det kan ta lang tid. Alternativet er å bare låse den inne i ett bur og muligens få en som bare bjeffer.... Anonymous poster hash: c093d...adb
Young&coolmama;) Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Ikke bra, i begynnelsen må de lære seg å være alene i svært korte intervaller av gangen, som gradvis økes for å skape trygghet. I starten vil den mer eller mindre konstant måtte tisse, bæsje og ha kontakt med folk. Vi var hjemme noen uker når hunden vår var helt fersk, økte lengden på alenetiden, deretter luftet samboer den i matpausen sin, før den kunne være en hel dag alene..... De sover mye i starten ja, men det er kun når de er mette, uredde og ikke har noe i blæra. Om de først får panikk ol a av å bli etterlatt er dette et av de mest omfattende problemer å skulle trene vekk senere. Vent til dere er hjemme og har tid:)
Young&coolmama;) Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 De første fem til åtte uker bør dere være hjemme. Første gang den er alene er fem minutter nok. Dere kan øke tiden ganske raskt men jeg ville ikke satset på at den klarer seg fire timer de første månedene. Første gang kan du stå helt stille utenfor døren og bare lytte om den bråker og gråter. Når du går inn igjen til valpen er det viktig å gå inn når den ikke bjeffer/hyler. Dere kan øve hver dag på å være alene. Noen hunder føler seg tryggere i et stort romslig bur. Viktig de kan stå oppreist og strekke helt ut når de ligger. Buret må ALDRI blir brukt som straff. Mine hunder har brukt bur som soveplass de første ukene, hadde da aldri døren igjen. Buret ble en trygg base for de. Det viste seg at jeg ikke trengte lukke døren på buret når de var alene da de aldri har ødelagt noe eller vært utrygge. Dere må bare prøve dere frem. Min hund var første gang alene i fire timer når den var 7-8 måneder. Jeg var så heldig at en eldre nabo var "dagmamma" det første året den levde. Ikke alle som har den luksusen da. Anonymous poster hash: b075e...516 Hør på henne, hun vet virkelig hva hun prater om!
monson Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Vi har veldig lyst på hund. Har vokst opp med hund og barna er nå 7 og 10 år gamle. Problemstillingen er at hunden er leveringsklar 1 juni og vi går ut i ferie 20 juni til 10 august. Vi drar til jobb kl 0800 og eldste barn er hjemme mellom kl 14 og 15 og jeg kan komme hjem en halvtimes tid mellom 10-12. Voksne er hjemme før 1630 og en av oss har fri en dag i uken. Er dette forsvarlig? Har dere tips? Anonymous poster hash: a1c49...671 Men, hadde du tenkt å kjøpe en valp uten at noen er hjemme med den ? Jeg tror rett og slett at dere ikke får lov av oppdretter å kjøpe valp eller.. Det er en viktig tid for valpen, og som andre sier så trenger man å trene mye på å være hjemme alene, og da gjerne par min av gangen i starten også øker man på med tid. Og dette tar en liten stund. ALDRI vær så lenge borte fra valpen at den begynner å pipe, da har du "gjort det". Jeg trente mye på dette da hunden min var valp. Og siden jeg var alene med han så var det viktig at jeg fikk trent på dette relativt tidlig. Startet så smått da han hadde blitt vandt med å være med meg, og i huset og trygg på hele situvasjonen. Jeg har nå en hund som ALDRI bjeffer når jeg drar, og aldri bjeffer når han er alene hjemme
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Trenger vel ikke være hjemme i 5-8 uker med valp? 2 uker fikk vi beskjed om. Så jeg tok ut ferie i to uker og i den tiden vendte vi den til å være lenger og lenger alene. Begynte med 5 min mens jeg var på badet og så lenger og lenger. Etter 2 uker begynte jeg på jobb igjen, men vi passet på at den ikke hadde så lange dager alene i begynnelsen. Byttet på å jobbe litt korte dager og så har vi en gutt som da gikk i 6.klasse som begynte sent på skolen en dag og sluttet tidlig en annen. Dette var greit for oppdretteren vår i hvertfall. Men må jo se an hunden litt også da. Når vi kom hjem strakk han seg alltid og hadde "sovepels":-) Så det var tydelig at han sov når han var alene. Anonymous poster hash: d2a8a...5c5
Marble Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Vi tok ut to uker ferie, og startet fra dag én med å forlate rommet når valpen var rolig, bare ut i gangen et minutt, så inn igjen. Hadde ham i bur på soverommet slik at han fant tryggheten der. Når han pep snudde vi oss i sengen, slik at han hørte at vi var der. Ble han hysterisk la jeg hånden inn til ham, men tok han ikke ut av buret. Fortsatte slik de to ukene, forlot ham lengre og lengre av gangen, den siste uken satte vi ham også i buret når vi gikk ut. Når de to ukene var over var han hjemme alene i åtte timer daglig, har en voksen og trygg hund :-)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Vi var hjemme med valpen uten alenetid på mer enn 5 minutter de første fire månedene. Så økte vi gradvis. Da den var 5 måneder var den alene 2 timer, 6 måneder var den alene 3 timer osv. Vi er mye hjemme fordi vi er studenter og jobber motsatt av hverandre og derfor har dette latt seg gjøre. Hunden har ikke vært alene mer enn 5 timer før den ble 1 år. Han er supertrygg på å være hjemme alene og bryr seg ikke noe om at vi går. Vi hadde hundepass hver gang vi skulle ut lenger enn 2-3 timer fra han var 5 måneder. Jeg vil anbefale deg og hvertfall være hjemme med valpen i 5 uker, helst 8 eller mer. De blir tryggere og dere får god tid til å trene på å være hjemme alene. Se om det er noen rundt dere som kan hjelpe til innimellom. Anonymous poster hash: 6ca90...8d9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Det er altfor tidlig. Dere bør ha ferie når dere får valp. En leveringsklar valp er en baby. Du ville vel ikke gått fra en mrnneskebaby? Anonymous poster hash: 2288e...59f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Kan man be oppdretter om å ha hunden et par uker ekstra etter hunden er leveringsklar som 8 uker? Det ville gjøre det enklere for oss. Hundemoren er veldig rolig og trygg. Hi Anonymous poster hash: a1c49...671
DramaMama Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Jeg ville absolutt spurt oppdretter om dere kan vente med å hente valpen til dere begynner ferien. Hadde dere vært mine valpekjøpere hadde jeg for det første blitt glad for at dere tar hensyn til valpens behov og derfor spør om å utsette henting, og for det andre hadde det selvfølgelig ikke vært noe problem.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Trenger vel ikke være hjemme i 5-8 uker med valp? 2 uker fikk vi beskjed om. Så jeg tok ut ferie i to uker og i den tiden vendte vi den til å være lenger og lenger alene. Begynte med 5 min mens jeg var på badet og så lenger og lenger. Etter 2 uker begynte jeg på jobb igjen, men vi passet på at den ikke hadde så lange dager alene i begynnelsen. Byttet på å jobbe litt korte dager og så har vi en gutt som da gikk i 6.klasse som begynte sent på skolen en dag og sluttet tidlig en annen. Dette var greit for oppdretteren vår i hvertfall. Men må jo se an hunden litt også da. Når vi kom hjem strakk han seg alltid og hadde "sovepels":-) Så det var tydelig at han sov når han var alene. Anonymous poster hash: d2a8a...5c5 Det varierer nok. Hunder er individer og oppdrettere har nok forskjellig mening. Jeg fikk beskjed om fem til åtte. Synes personlig to uker er lite. Med rottweileren min hadde nok ikke det vært noe problem han var voksen fra jeg hentet han. Min siste var langt mer avhengig av mennesker og ble tydelig stresset ved adskillelse så treningen med han var langt mer omfattende. Nå er jeg nok i den litt mer omstendige enden av skalaen når det gjelder hundene mine så er åpen for at åtte uker kanskje er litt hønemor. Det viktigste er jo å se hva hunden trenger og hva den mestrer. Gjør du det feil vil du få en hund med separasjonsangst. Anonymous poster hash: b075e...516
klg,2 boys now:) Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Dere har ikke muligheten til og ta noen dager hver i starten? Vi var hjem første uken så begynte vi og øve på og være hjemme alene.litt og litt.merker fort om hunden føler seg trygg el om den er engstelig.at oppdretterne har han lengre er en mulighet men da går dere glipp av mye synes jeg da.men hvis ingen andre valg ville jeg gått for f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå