Gå til innhold

Må jeg kaste lasagnen som har stått på benken siden i går kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde fint spist den. Har spist ulik mat som har stått på benken over natta maaange ganger.. Aldri hatt antydning til å dø av den grunn..!

Anonymous poster hash: c650e...6ec

Gud, jeg skal be heftig for deg altså!

Anonymous poster hash: 2a20c...e42

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gir meg ikke jeg altså... LES dette, vær så snill... det er ikke synsing eller tull, det er ren og skjær fakta!!

Kokt ris og pasta som lagres i romtemperatur kan bli svært farlig å spise. Professor Per Einar Granum forteller her om hvorfor.

Per Einar Granum

professor, Norges veterinærhøgskole

Onsdag 04. januar 2012

kl. 05:00

ris_None.medium.jpg
(Foto: Colourbox)
Svært få er klar over hvilke fare det kan medføre å spise pasta eller ris som først er kokt, og deretter lagret over lengre tid ved romtemperatur  - eller mer presist temperaturer ved over 12-14 °C.

Årsaken er enkel. Ris og pasta inneholder relativt store mengder bakteriesporer som overlever koking, og som ikke har konkurranse i produktet etter at det er kokt, og alle vegetative bakterier er drept.

Sporene spirer (germinerer) og vokser ut. Under vekst i produktene danner enkelte sporedannende bakterier et varmestabilt giftstoff (toksin).

Det bør derfor advares på det sterkeste mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur og deretter spises. Lagres derimot produktet i kjøleskap - eller i alle fall under 6-8 °C - er produktet trygt.

Oppdaget av norsk veterinær

La oss først se på noen av historiene om årsaken til at slike produkter kan bli farlige og til og med føre til dødsfall. Hovedsynderen heter Bacillus cereus (figur 1), men enkelte andre Bacillusarter som B. subtilis, B. licheniformis og B. pumilus kan også gi sykdom.

Det ble slått fast at B. cereus kunne være årsak til diaré allerede i 1947, oppdaget av den norske veterinæren Steinar Hauge, som senere ble professor på Veterinærhøgskolen.

Drøyt 20 år etter ble det i London beskrevet flere tilfeller av oppkast kort tid etter at kunder hadde spist på kinarestauranter. Det viste seg at det var risen som var årsaken, og at B. cereus igjen var synderen.

Denne gangen var det en helt annen type matforgiftning og forårsaket av en helt annen type toksin - giftstoff - enn de som gir diaré. Dessverre viste det sag at når dette toksinet først var dannet kunne man ikke innaktivere det ved å koke/varme opp risen på nytt.

En ring av gift

Hvorfor var det ingen som forstod, helt før strukturen på toksinet ble bestemt av japanske forskere i 1994. De viste seg at toksinet var et lite peptid bestående av en ring dannet av i alt 12, men 4 ulike - delvis modifiserte - aminosyrer. Denne lille ringen tåler det meste, inklusive høy varme (121 °C) og pH verdier fra 2-12.

Dermed er ikke magesyren i stand til å bryte ned dette toksinet. Toksinet er heller ikke immunogent, så vi får ikke immunitet mot det selv om vi har blitt syke av det en eller flere ganger.

I dag vet alle i restaurantbransjen som lager mye ris at den ikke må lagres ved romtemperatur utover noen timer.

Det første dødsfallet

Det første dødsfallet på grunn av dette toksinet ble beskrevet i 1997. En 17 år gamme gutt fra Sveits spiste pasta som hadde stått lagret flere dager på kjøkkenbenken, og selv om han varmet opp produktet før han spiste ble han så syk, med blant annet oppkast, at han ble lagt inn på sykehus.

Relativt kort tid etter innleggelsen dør denne gutten av leversvikt, og verden blir klar over hvor farlig dette toksinet kan være.

Etter hvert blir det klart at toksinet ødelegger mitokondriene - som står for energiomsettingen - i kroppen vår. Når toksinet blir fraktet til leveren for avgiftning - noe leverenzymene ikke får til - tar det knekken på hele energiomsettingen i leveren, som etter hvert svikter. Uten en fungerende lever dør pasienten.

Fem syke barn

Siden har vi hatt to andre dokumenterte dødsfall i Europa, begge i Belgia. I ett tilfelle fra 2003 har en mor laget pastasalat til en tur i parken med sine fem barn fra 7 til 14 år.

Parkbesøket foregår på lørdag. De spiser pastasalat og lagrer restene i kjøleskapet til mandag kveld. Da blir alle servert pastasalaten igjen, men de tre eldste spiser bare litt fordi retten smaker og lukter rart.

Den yngste, en jente på 7 år starter oppkast etter cirka 6 timer, og broren på 9 blir også svært syk. De blir lagt inn på sykehus fordi tilstanden forverrer seg. Ved ankomst til sykehuset kaster barna opp. Den yngste jenta har blødninger fra lungen, alvorlige muskelkramper og gikk i koma. Tjue minutter etter ankomst var hun død. Hun hadde også endt opp med leversvikt.

De andre barna var alvorlig syke, men ble reddet, og var ute av sykehuset etter en uke. Store mengder B. cereus ble påvist i maten og i pasientene, sammen med cereulide - det emetiske toksinet. Det viste seg at det var 14 °C i kjøleskapet der pastasalaten ble lagret.

Pasta førte til leversvikt og død

I det nyeste tilfellet som ble publisert nå i høst er det en 20 år gammel mann som også spiser pasta lagret ved romtemperatur over tid. Han drar på trening etter måltidet, men kommer tilbake etter 30 minutter på grunn av hodepine, magesmerter og kvalme.

Ved hjemkomst starter kraftig oppkast som varer i flere timer, deretter følger diaré. Etter hvert sovner han, og når foreldrene ser til ham morgenen etter er han dør.

Det viser seg at døden har inntruffet cirka kl 4 om natta - 10 timer etter måltidet. Dødsårsaken var trolig leversvikt. Det ble påvist ca 15 µg/g cereulide i spagettien, noe som er et sted mellom 10-100 ganger mer enn den dosen som skal til for å gir oppkast.

Bakteriesporer overlever koking

I alle disse ekstreme tilfellene har pasta, lagret ved for høy temperatur, vært involvert. De fleste tror kanskje at når en matvare er kokt så er den trygg, men mange forbrukere er ikke klar over at sporedannende bakterier kan overleve gjennom sporene.

Bakteriesporer tåler ofte koking i lang tid uten at det påvirker evnen til å overleve i produktet.

ff01_None.full.jpg
Bacillus cereus med sporer observert i mikroskop, og vekst på en blodagarskål (Foto: Per Einar Granum)

Tar livet av muggsopp og mennesker

Når maten kjøles ned under veksttemperaturen for bakterien, spirer sporen og starter sitt nye liv, ofte helt uten konkurranse fra andre organsimer som der drept under kokingen.

Så hvorfor lager noen stammer - cirka 5 prosent av B. cereus isolater - dette toksinet?

Det er først i år at noen har funnet ut at toksinet dreper flere typer muggsopp, som kan gi B. cereus konkurransefordeler i miljøet. Så vil tilfeldighetene også at dette toksinet kan ta livet av mennesker.

Dette toksinet produseres ved temperaturer fra cirka 10 °C og oppover til rundet 40 °C, men toksinproduksjonen går raskest ved rundet romtemperatur, og raskere ved lavere enn ved høyere temperaturer.

Også i melkemat, pizza og gryteretter

Selv om den emetiske sykdommen forårsaket av B. cereus oftest er assosiert med pasta eller ris kan mange typer matvarer være vektor for toksindannelse.

Utbrudd kan også forårsakes av melkeprodukter, pizza og gryteretter i tillegg til pasta og ris. Med andre ord er heller ikke en stekt pizza trygg å la ligge ved romtemperatur for lenge om den skal spises igjen, selv om den varmes opp på nytt.

Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn.

Men det er liten tvil om at vesentlig kortere tid er tilstrekkelig til å gi oppkast. 

Anonymous poster hash: effad...5e5

Helt riktig, men tøffingene må trolle seg ;)

Skrevet

Nei selvfølgelig spiser dere ikke dette.

Skrevet

Har venninner som gjør det samme- ris f.eks, som er så dødelig på benken. Rart ikke venninna mi som fler ganger i mnd spiser restemat m/ris oppbevart på benken har strøket med...

Skrevet

Hadde fint spist den. Har spist ulik mat som har stått på benken over natta maaange ganger.. Aldri hatt antydning til å dø av den grunn..!

Gud, jeg skal be heftig for deg altså!

.

Haha. Tror ikke på sånt, så det hjelper fint lite!

Skrevet

Hehe, hysteriske mødre :) har flere ganger spist mat jeg har glemt igjen på benken dagen før. Ro ned og lev livet litt da ;)

Anonymous poster hash: bd27f...d44

Annonse

Skrevet

Må le av dere som lener dette er trolling :D

Nå er ikke jeg Hi, men ja - her spiser vi rester som har stått på benken over natten. Lager så og si aldri lasagne, så det er ikke så stort problem hos oss ;) men pizza, taco, o.l spiser vi uten vidre problemer. Og vi har ALDRI blitt syke av det!

Alt med måte... Det har ikke stått ute i flere netter, snakker om fra kvelden og over til neste morgen/formiddag :)

Anonymous poster hash: 27f05...706

Skrevet

Hvis det her hadde vært så farlig som det påstås så sku jeg vært dævv mange ganger.
Greit nok at ikke det er optimal oppbevaring av mat natten over, men herregud.

Skrevet

Det tar jeg ikke sjansen på!

Anonymous poster hash: 082b8...f9d
Skrevet

Driter i bakterier og sånt her i huset, mannen spiser det uansett. Ikke jeg og guttungen, vi er alt for kresne.

Anonymous poster hash: 49b58...ea2
Skrevet

Jeg gjør det ofte. Har ikke blitt syk

Anonymous poster hash: 6fea2...fa5

Skrevet

Det går  mest sannsynlig bra. Det er bare å lukte på den og forresten, varmer du den opp skikkelig, dreper du i hvertfall noen av de "skumle" bakterier.

Anonymous poster hash: b34a5...35e
Skrevet

Må le av dere som lener dette er trolling :D

Nå er ikke jeg Hi, men ja - her spiser vi rester som har stått på benken over natten. Lager så og si aldri lasagne, så det er ikke så stort problem hos oss ;) men pizza, taco, o.l spiser vi uten vidre problemer. Og vi har ALDRI blitt syke av det!

Alt med måte... Det har ikke stått ute i flere netter, snakker om fra kvelden og over til neste morgen/formiddag :)

Anonymous poster hash: 27f05...706

Altså HI laget en tråd for å teste oss, når har diskusjonen på viddene avsporingene begynner å komme tettere enn når det regner trollkjerringer hva annet enn troll kan man si da? Man skal jo ikke ha det moro her inne for da kan noen bli såret så??? Hva vil du menneske? Skal jeg be for deg og? Grådig raus med det så lenge du sender en hundrelapp i posten som takk  :P

Annonse

Skrevet

Kan fint spise rester som har stått natten over. Vil vel ikke gi det til de små men spiser selv.

Lever ennå.

Utrolig å lese om hysterien til folk når de villig vekk spiser kjøtt fra dyr som har fått veksthormoner, grønnsaker som er genmanipulert, importerte varer som nøtter (de er ofte fulle av mugg)

Alt dette trykkes i trynet men Gud forby å spise middagsrester.

Tåper....

Anonymous poster hash: 71cd9...c62

Skrevet

Kan fint spise rester som har stått natten over. Vil vel ikke gi det til de små men spiser selv.

Lever ennå.

Utrolig å lese om hysterien til folk når de villig vekk spiser kjøtt fra dyr som har fått veksthormoner, grønnsaker som er genmanipulert, importerte varer som nøtter (de er ofte fulle av mugg)

Tåper....

Å herremin, denne vinner skuddpremien min. All mat er i dine øyne gift, jaja det var ikke hysterisk. Lurer på hva som er hysteri da jeg. Ha en nydelig dag ;)

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over det med pasta og ris. Spiser aldri matrester som er 2 døgn gamle, selv om det har stått i kjøleskap. Men jeg spiser middagsrester som er under 1 døgn gamle, samme om det har stått på benken eller i kjøleskapet. Samme gjør barna mine, og faktisk alle andre jeg kjenner. Og ingen av oss har blitt syke.

Anonymous poster hash: ef10a...e3b
Skrevet

Hvor lang er en natt..?

"Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn."

Skrevet

Hvor lang er en natt..?

"Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn."

Enig med deg. Her jeg bor er sjelden "natta over" 2 døgn lang😜
Skrevet

Lever ennå.

Tåper....

Å herremin, denne vinner skuddpremien min. All mat er i dine øyne gift, jaja det var ikke hysterisk. Lurer på hva som er hysteri da jeg. Ha en nydelig dag ;)

Nei sier ikke det er gift. Du får lese skikkelig. Jeg sier hvorfor så hysterisk med mat som har stått natten over på benk når faktum er at det er ganske mye annet som iht forskning og tester også kan være farlig. Jeg er rimelig avslappet til dette og forstår ikke hysteri for en halv dag gammel lasagne.

Men dere om det.

Ser virkelig ikke grunn til å lade hagla og skyte meg fordi jeg påpeker dobbeltmoralen til enkelte her. ;-)

Fin dag videre og god jakt.

Skrevet

Jeg hadde spist det, og det har jeg gjort mange ganger! Skiter i om det er fullt av bakterier, for er det noe jeg ikke har hjerte til å kaste, så er det lasagne! ;) Men jeg gir det IKKE til barna!

Anonymous poster hash: a6b38...ff1
Skrevet

Lever ennå.

Tåper....

Nei sier ikke det er gift. Du får lese skikkelig. Jeg sier hvorfor så hysterisk med mat som har stått natten over på benk når faktum er at det er ganske mye annet som iht forskning og tester også kan være farlig. Jeg er rimelig avslappet til dette og forstår ikke hysteri for en halv dag gammel lasagne.

Men dere om det.

Ser virkelig ikke grunn til å lade hagla og skyte meg fordi jeg påpeker dobbeltmoralen til enkelte her. ;-)

Hvorfor skal jeg jakte videre når jeg fant den jeg ville ha? Hvor dypt skal vi diskutere forskning? Har du direkte tilgang på artikler? Det har ikke jeg akkurat nå ;)

Skrevet

Lever ennå.

Tåper....

Men dere om det.

Hvorfor skal jeg jakte videre når jeg fant den jeg ville ha? Hvor dypt skal vi diskutere forskning? Har du direkte tilgang på artikler? Det har ikke jeg akkurat nå ;)

Nei har ikke alle rapporter for hånden men jeg har en interesse for mat og hvordan det virker på kroppen.

Du kan jo Google veksthormoner og kjøtt feks. Eller tv2 hjelper deg som hadde en test av importerte nøtter for litt siden. Jeg synes det er litt dramatisk med alt de finner i mat i dag. Og det bør ikke kimses av.

Men nå har vi vel fastslått med vår diskusjon at du og jeg nok befinner oss i hver vår ende av skalaen når det gjelder mat. ;-)

Fortsatt, er du villig til å skyte fordi noen ikke er enig med deg? Er ikke det litt drøyt? Hvis du tenker deg nøye om.

Skrevet

Lever ennå.

Tåper....

Men dere om det.

Nei har ikke alle rapporter for hånden men jeg har en interesse for mat og hvordan det virker på kroppen.

Du kan jo Google veksthormoner og kjøtt feks. Eller tv2 hjelper deg som hadde en test av importerte nøtter for litt siden. Jeg synes det er litt dramatisk med alt de finner i mat i dag. Og det bør ikke kimses av.

Men nå har vi vel fastslått med vår diskusjon at du og jeg nok befinner oss i hver vår ende av skalaen når det gjelder mat. ;-)

Fortsatt, er du villig til å skyte fordi noen ikke er enig med deg? Er ikke det litt drøyt? Hvis du tenker deg nøye om.

Sa skuddpremie :) Det betyr ikke at man skyter. Har skrevet om matfarger, forsket på human sopp og jobbet innen næringsmiddel bransjen. Lag en ny tråd om mugg så er jeg med jeg ;) Men ikke bli redd for å spise, mat må vi ha :)

Skrevet

Når det gjelder det tragiske tilfellet i nederland(?), var det snakk om kald pastasalat. I mat som ikke har vært varmebehandlet blir det mye mer bakterievekst enn i fex lasagne. Derfor en skal være forsiktig med kalde retter i syden fex. Synes mange er litt i overkant hysteriske når det kommer til mathygiene. Det går fint an å bruke sansene, lukter og smaker maten bra er den mest sannsynlig ok. Enig i at lasagne som har overnattet på benken ikke er optimalt, men all den maten vi kaster er nok et større problem :)

Skrevet

Lever ennå.

Tåper....

Men dere om det.

Sa skuddpremie :) Det betyr ikke at man skyter. Har skrevet om matfarger, forsket på human sopp og jobbet innen næringsmiddel bransjen. Lag en ny tråd om mugg så er jeg med jeg ;) Men ikke bli redd for å spise, mat må vi ha :)

Ja da er vi kanskje litt enig da. ;-)

Bor med en som forsker innen mat (uten å utdype hva mtp gjenkjennelse) og som sagt. Vi er ikke hysteriske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...