Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke alle som går og venter på å prøve, og som har anledning til å forberede seg litt, men dere som gjør det eller har gjort det: hva gjorde dere?

Jeg skal blant annet (noe er påbegynt, noe skal jeg bare forbedre/passe på):

-bytte ut alle produkter (hudkremer, shampoo osv.) med sunnere produkter/svanemerkede

-spise næringsrikt og sunt

-etter hvert begynne med tilskudd, særlig folat (heller mot Lifeline Care Gravid, inneholder folat og følger anbefalinger, og virker som fettsyrene er renset godt med tanke på miljøgifter (bare litt usikker i forhold til jern, vil ikke få for mye))

-være i aktivitet

-gå til gynekolog

-gå til tannlege

-få nok dagslys

-få nok søvn

-unngå løsemidler og andre skadelige stoffer så godt jeg kan, lufte huset mye

(Dette er jo selvsagt ting man egentlig bør gjøre uansett, gravid eller ei (unntatt folat), men er jo ikke alltid like lett i en hektisk hverdag. Kanskje er man ganske flink, men så er det ofte rom for forbedringer:) Enda litt sunnere:) Noen ting koster jo også endel.)

Alkohol, koffein og mat som kan være skadelig for fosteret slutter jeg med når prøving begynner, tenker her mest på tiden før dette.

Anonymous poster hash: 9455e...6fc
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144132530-f%C3%B8r-pr%C3%B8ving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo egentlig en veldig smart liste, særlig det med å gå til tannlege og sånn før man blir gravid... Men du tror ikke dette vil stresse mer enn det gjør godt ? Jeg tenker bare på det med mat/kaffe/alkohol som du da må holde deg unna lenge om det ikke klaffer med en gang. Jeg er gravid nå etter lenge med prøving, og det er faktisk nok å holde styr på fra før, om man ikke skulle tenke på alt FØR man allerede har blitt gravid. 

Bare min tanke :) Uansett, lykke til !

Anonymous poster hash: bcca5...254

Helt sikkert greit å tenke sånn, men jeg har ikke tenkt på akt på listen din. Blir kanskje litt stress hvis alt i livet skal dreie seg om å prøve. Husk at det kan på gå en stund. Vi har holdt på siden i fjor høst. Hadde nok blitt, om mulig, enda galere hvis jeg skulle tenkt på alt på listen din. Vær fornuftige og slapp av:)

Dere har gode poenger. Å stresse ned er vel så viktig som noe annet! (Høye kortisolnivåer kan jo påvirke barnet;)) Jeg er jo ikke så heldig at jeg har fått begynne å prøve en gang, går bare og drømmer enda.. Jeg tenker to ting: for det første bør man ikke gjøre så store endringer at man blir stresset av det, og for det andre må man nok se det an hvis prøvingen drøyer ut. Være realistisk, og leve så normalt som mulig. Å spise forholdsvis sunt, være aktiv og ta folat er ikke noe stort problem for meg, med unntak av folat så prøver jeg jo dette uansett. Det å bytte ut produkter synes jeg er bra uansett, og føler det egentlig er deilig at jeg har en unnskyldning til å gjøre det;) Når det gjelder prøving og alkohol: jeg drikker ikke så mye alkohol, er veldig glad i vin og kos, men kan gjerne kose meg med god juice eller liknende også, særlig for en periode som ikke varer evig. Med kaffe holder jeg meg til en kopp eller to om dagen, noen ganger ingen, så det blir ikke noe problem. (Hjelp, jeg høres kjip ut! ;P) Siden den mest sårbare perioden er de første ukene, vil jeg nok forsøke å være forsiktig i prøveperioden. Jeg har nok av annet å kose meg med enn alkohol, kaffe og masse sukker:) Men jeg vet det er enklere sagt enn gjort, altså!

Jeg tror nok det handler litt om å føle at man kan gjøre noe, også. Jeg har ønsket meg barn i mange år nå, men det passer aldri. Når det kanskje endelig begynner å nærme seg en mulighet etter hvert, så vil jeg på en måte føle jeg kan gjøre noe mens jeg venter;) Og så må jeg jo si at jeg er over middels interessert i medisin og fysiologi, og har en utdannelse som har gitt stor forståelse for prosesser innenfor dette. Derfor blir jeg heller ikke så redd/stresset, jeg føler jeg har litt kontroll på det (blir ikke så forvirret av mediene) og jeg vet at det som regel går bra. Det skal ikke gå utover trivsel, jeg mener man skal nyte livet:)

Anonymous poster hash: 9455e...6fc

Hjelpes, skal si du forbereder deg da :-) her lever jeg som vanlig og spiser og drikker som jeg alltid gjør! Eneste jeg er påpasselig med, er og ta folaten min daglig! Vi har kun prøvd i ett par mnd, men Gud hjelpe meg kor fort opphengt jeg ble i det, stresset med EL tester, kjenne på symptomer, hadde sex kun for og prøve å bli gravid ect...ble såååå skuffa når tanta dukket opp, en sorg over noe som aldri har vært der engang,og vi er i tillegg ferske prøvere! NEI, så denne mnd har jeg bestemt meg for ikke og stresse, teste og tenke så mye over det. Stress bidrar ikke akkurat til graviditet heller! Skal kose meg godt i påsken, så får jeg heller håpe at jeg får et forsinket (befruktet) påskeegg når påsken er over :-)

Men ønsker deg masse lykke til med prøvingen når den starter, er en veldig spennende tid :-)

Venter også på å starte prøvingen etter sa. Jeg tar trantabelletter og kommer til å starte med folat når prøvingen begynner. Skal prøve å få kroppen ned noen kilo slik at neste graviditet blir lettere å bære. Har en del kilo som kom de første 14 ukene den forrige graviditeten varte.

Ellers er det ikke så mye jeg kan eller orker å gjøre ekstra.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...