Gå til innhold

Overraskelsesbursdag! Kan jeg be gjestene betale egenandel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må da kunne gå an å få det mye billigere en 500,- pr hode? Synes det var dyrt. Hadde heller satset på rimeligere feiring og ingen egenbetaling for gjestene. 

Anonymous poster hash: c576f...bb5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde spleise-koldtbord rett og slett, da ble det spart inn masse på maten, de som ville lage noe og ha med gjorde det. Veldig koselig for dem som liker å lage mat eller kake og bidra med det, folk spurte hva dem kunne lage også så ingen tok med det samme. :)

Men jeg regner med at det var deres eget selskap, og ikke andre sitt? Hva blir den virkelige overraskelsen for moren til HI, "gjestene dine må betale penger for å komme i ditt selskap, så du får mest sannsynlig ikke gaver"? Kjempefin overraskelse gitt.

Anonymous poster hash: 180ce...573

Nei, dette var overraskelsebursdag for mamma som fyldte 60 år. :) Hun hadde ikke peiling, vi barna ordnet istand dette. Jeg hadde ikke være komfortabel med å kreve penger fra gjestene, men å ordne mat og kaker sammen var bare hyggelig. De som kunne og ønsket bidro(med mat/kake). :)

Tankenbvar den samme her. Vi skulle bestille koldtbord da. Men nå viser det seg at drømmelokalet får vi kun leie med mat :/

Anonymous poster hash: 12c4e...c55

Drømmelokalet? Hvem sin drøm? Du skriver din mor vil glede seg over se folk, da må lokalet være langt nede på listen hva hun anser som viktig.

Jeg syns det er ikke noe greit å be folk betale når man blir bedt som gjest. Har dere ikke råd burde dere nedjustere hele festen noen hakk.

Skrevet

Jeg ville kanskje ikke gjort det, jeg synes det er litt feil. Husk at moren din helt sikkert kommer til å bli invitert i selskap hos alle disse menneskene, hvor de påkoster feiringen selv. 

Men forstår kostnadsdilemmaet deres. Støtter heller at du sender ut en mail og inviterer til andre former for bidrag, som fysisk hjelp i lokalet, kakebaking, mat/buffet-samarbeid osv. Kan noen donere litt drikkevarer? Kan du finne et lokale hvor dere står for maten selv? Da blir det MYE billigere. 

Anonymous poster hash: 1ffaf...85c
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Vi hadde spleise-koldtbord rett og slett, da ble det spart inn masse på maten, de som ville lage noe og ha med gjorde det. Veldig koselig for dem som liker å lage mat eller kake og bidra med det, folk spurte hva dem kunne lage også så ingen tok med det samme. :)

Men jeg regner med at det var deres eget selskap, og ikke andre sitt? Hva blir den virkelige overraskelsen for moren til HI, "gjestene dine må betale penger for å komme i ditt selskap, så du får mest sannsynlig ikke gaver"? Kjempefin overraskelse gitt.

Nei, dette var overraskelsebursdag for mamma som fyldte 60 år. :) Hun hadde ikke peiling, vi barna ordnet istand dette. Jeg hadde ikke være komfortabel med å kreve penger fra gjestene, men å ordne mat og kaker sammen var bare hyggelig. De som kunne og ønsket bidro(med mat/kake). :)

Tankenbvar den samme her. Vi skulle bestille koldtbord da. Men nå viser det seg at drømmelokalet får vi kun leie med mat :/

Drømmelokalet? Hvem sin drøm? Du skriver din mor vil glede seg over se folk, da må lokalet være langt nede på listen hva hun anser som viktig.

Jeg syns det er ikke noe greit å be folk betale når man blir bedt som gjest. Har dere ikke råd burde dere nedjustere hele festen noen hakk.

Det synes jeg også. Jeg kjenner ikke så mange gamle folk som er begeistret for en stiv middag med dyr mat og "drømmelokale" med taler og hele den kjedelige pakka. I hvert fall her vi bor er det koseligste man vet en låvefest eller noe i samme dur. Det viktigste er vel samhold med familie og venner, ikke utseende på lokale, pris på mat osv? Særlig når bursdagsbarnet ikke får lov til å være med og velge disse tingene selv? Hva hvis det kræsjer totalt med hennes smak?

Skrevet

Ikke greit!

Anonymous poster hash: aa3a1...079
Skrevet

Det synes jeg også. Jeg kjenner ikke så mange gamle folk som er begeistret for en stiv middag med dyr mat og "drømmelokale" med taler og hele den kjedelige pakka. I hvert fall her vi bor er det koseligste man vet en låvefest eller noe i samme dur. Det viktigste er vel samhold med familie og venner, ikke utseende på lokale, pris på mat osv? Særlig når bursdagsbarnet ikke får lov til å være med og velge disse tingene selv? Hva hvis det kræsjer totalt med hennes smak?

Jeg kjenner da min egen mor. Og dette er selvfølgelig hennes drømmelokale. Hun drømmer om å kunne ha en ordentlig fest der hun kan samle hele familien, men hun har ikke råd. Lever fra mnd til mnd på uføretrygd. Vi ønsker å gjøre dette så stort henne, med levende musikk, lokalet hun ønsker seg og hele pakken. Men men. Jeg får heller dra kredittkortet og la det stå til. Gleder meg! Hun kommer til å bli så rørt og glad. 

Skrevet

Det ville jeg ikke ha gjort. Ikke fordi at 200,- er en uhørt pris for en hyggelig kveld med mat og drikke, men fordi hovedpersonen ikke er klar over det. Hun er av en annen generasjon enn dere, og jeg vet at ihvertfall min mor ville mye heller hatt et enkelt lag hjemme med kaker og kaffe, enn å måtte føle på det at folk betalte inngangsbillett til festen hennes. Tanken er god, men jeg er redd at det kan sette en bismak på hele festen. Spleiselag hører en helt annen type feiring til.

Da ville jeg heller ha hørt med noen av de nærmeste slektningene om de ville være med på å få til denne drømmekvelden for moren din, og kanskje bidra økonomisk fordi de vil, og ikke fordi alle som skal komme må betale for seg.

Anonymous poster hash: 68598...67d
Skrevet

Jeg kjenner da min egen mor. Og dette er selvfølgelig hennes drømmelokale. Hun drømmer om å kunne ha en ordentlig fest der hun kan samle hele familien, men hun har ikke råd. Lever fra mnd til mnd på uføretrygd. Vi ønsker å gjøre dette så stort henne, med levende musikk, lokalet hun ønsker seg og hele pakken. Men men. Jeg får heller dra kredittkortet og la det stå til. Gleder meg! Hun kommer til å bli så rørt og glad.

Spørsmålet blir jo om dere har råd til å arrangere en slik råflott fest? Mye man kan ha lyst til, men dessverre ikke råd til. "Inngangspenger" til bursdag er ikke greit. Hva med familier med feks.to voksne og to barn? Skal de betale 800kr for å delta? Noen må kanskje bruke penger på å komme seg dit, samt gave.

Jeg hadde gått for rimeligere lokale og spleiselag på kaker/mat. 12 000,- er drøyt dyrt. Vi arrangerte dåp for 40 personer. Fint lokale, nydelig koldtbord (noen av de nærmeste hjalp til med tilbereding) kaker bakt av familie, mineralvann og kaffe. Det kom på max. halvparten, altså 6000 kr

Anonymous poster hash: 896e3...642

Skrevet

det er toppen av frekkhet, det er en bursdag! går ann å lage noe mat selv for godt under 5000 kr til de gjestene,, og man kan også høre mednoen om de kan bake en kake eller to..

Anonymous poster hash: 3b5e3...88b
Skrevet

Klart dere kan det!

Anonymous poster hash: bd907...c86

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å bli invitert i selakap som koster penger. Du må i hvertfall ha full forståelse ft mange da velger å ikke komme og kansje heller stikke innom moren din med en oppmerksomhet på dagen. Om noen hadde arrangert overaskelsesselskap for meg og jeg fikk høre at gjestene "mine" hadde blitt avkrevd inngangspenger ville jeg blitt svært pinlig berørt.

Hvis dere ikke har råd til å arrangere selskapet uten ingangspenger bør dere heller droppe det eller gjøre det billigere.

Anonymous poster hash: 9f050...1ae

Hundre prosent enig med denne.

Skrevet

Aldri i verden. Frekt rett og slett.

Anonymous poster hash: 2e12b...7a7

Skrevet

Nei, det ville aldri falt meg inn å be gjester betale eller holde spleiselag. Aldri! Da hadde jeg heller kuttet ned på lokalet, maten mm. Har dere ikke råd til å holde fest, så lar dere vær. Det er for det første veldig pinlig, for det andre meget spesielt.

Anonymous poster hash: 63114...d8d

Skrevet

Jeg kunne ikke tatt betalt selv, men hadde jeg blitt invitert i en bursdag der jeg måtte betale hadde jeg gjort det

Anonymous poster hash: 34f44...5d0

Skrevet

Nei, det er frekt. Å betale for å komme i selskap er ikke greit. Er ikke sikkert moren din syns det hadde vært så kult å få vite i ettertid at folk måtte punge ut for å komme i bursdagen hennes. Jeg hadde følt meg brydd om dette var meg.

Hadde heller valgt en billigere løsning hvis det blir for dyrt for dere.

Anonymous poster hash: 8576b...c60

Folk kan jo begynne å tro at det er jubilanten selv som forlanger dette, og bli sur på jubilanten, selv om hun ikke har noe med det å gjøre. Nei, HI, det var virkelig en dårlig ide.

Alle får jo selvfølgelig vite at dette er et overtaskelsesselskap. Eller så er det jo noen som kommer til å avsløre hele greia. De som kommer er stort sett, nei faktisk helt og holdent, familie eller eks-familie (gamle tantebarn og svigersøsken)

Har hun ingen venninner? Høres trist ut å ha fest med bare familien og tantebarn. Hva med vennene hennes?

Invitert til åpent hus! Smør smørbrød og lag mange kaker! Inviter venner og familien hennes til overraskelsesdag! Sett annonse i lokalavisen.

Da kommer venner og kjente innom til henne (dere eller der det er plass), de får prate og kose seg!

Høres jo ut som rene bryllupsfestendey dere har tenkt. Stiv pris, taler, levende musikk...

Anonymous poster hash: f454b...10c

Skrevet

Jeg hadde nok betalt om jeg hadde blitt spurt, men jeg hadde samtidig syns det var utrolig spesielt å bli spurt om noe slikt...

Skrevet

Jeg hadde synes det var helt i orden. Forklar det som det er til gjestene, at dette er drømmefesten for moren deres. Hvis dette er noe hun virkelig drømmer om så er det jo en super gave å gi. Hvis jeg hadde kunnet bidra med det som gjest ved å betale 200kr så hadde jeg gladelig gjort det. De kan jo bidra med de 200 hver i stedet for gave?Skriv det på invitasjonene feks. 

Tenker at hvis det er familie dere inviterer så ønsker de å bidra  til at moren deres får den festen hun drømmer om. Synes det er merkelig at noen av gjestene skal bli fornærmet for det. 

Skrevet

Jeg hadde synes det var helt i orden. Forklar det som det er til gjestene, at dette er drømmefesten for moren deres. Hvis dette er noe hun virkelig drømmer om så er det jo en super gave å gi. Hvis jeg hadde kunnet bidra med det som gjest ved å betale 200kr så hadde jeg gladelig gjort det. De kan jo bidra med de 200 hver i stedet for gave?Skriv det på invitasjonene feks. 

Tenker at hvis det er familie dere inviterer så ønsker de å bidra  til at moren deres får den festen hun drømmer om. Synes det er merkelig at noen av gjestene skal bli fornærmet for det. 

Så bursdagsbarnet blir snytt for gavene, fordi gjester må betale egen mat. Har HI snakket med moren sin og funnet ut at hun IKKE ønsker gaver (som er veldig vanlig å gi og man bruker å ha forventninger til) på sin 60-årsdag?

Skrevet

Jeg ville nok ikke bedt om egenandel, men heller arrangert kurvfest. Dere spanderer drikke til maten og kaffe avec, også har gjestene med seg drikke til festen selv? Det er vel overkommelig for de fleste?:)

Skrevet

Nei, det er for sært. Hold heller fest etter lommeboka.

Skrevet

Jeg har vært i opptil flere slike overraskelsesselskap, og jeg har vært med på å arrangere flere. 

Jeg har vært med på flere mulige løsninger, alt fra påmelding med innbetaling av en sum på bankkonto, via "kom-som-du-er-og-ta-gjerne-med-en-kake-eller-smørbrødfat" til selskap der vi har fått alt påspandert. 

Jeg kunne gladelig betalt både 200 og 400 kroner for å delta i et sånt selskap, men da hadde gaven til jubilanten blitt mindre. Du skriver at det handler om en 60-årsdag. Når man begynner å bli såpass voksen, så er ikke gaver det man ønsker seg mest til bursdagen sin uansett. Det viktigste er å samle familie og venner og ha det hyggelig. 

Da vi feiret min mors 80-årsdag her hjemme hos oss, så måtte alle gjestene; hver husstand, ha med seg noe til mat- og kakebordet. Men ingen gaver, det ville min mor helst slippe å få. Alle skap er overfylt av ting og tang, men hun satte inderlig stor pris på å se hele familien sin samlet. 

Anonymous poster hash: 55632...5c9
Skrevet

Jeg har vært i opptil flere slike overraskelsesselskap, og jeg har vært med på å arrangere flere.

Jeg har vært med på flere mulige løsninger, alt fra påmelding med innbetaling av en sum på bankkonto, via "kom-som-du-er-og-ta-gjerne-med-en-kake-eller-smørbrødfat" til selskap der vi har fått alt påspandert.

Jeg kunne gladelig betalt både 200 og 400 kroner for å delta i et sånt selskap, men da hadde gaven til jubilanten blitt mindre. Du skriver at det handler om en 60-årsdag. Når man begynner å bli såpass voksen, så er ikke gaver det man ønsker seg mest til bursdagen sin uansett. Det viktigste er å samle familie og venner og ha det hyggelig.

Da vi feiret min mors 80-årsdag her hjemme hos oss, så måtte alle gjestene; hver husstand, ha med seg noe til mat- og kakebordet. Men ingen gaver, det ville min mor helst slippe å få. Alle skap er overfylt av ting og tang, men hun satte inderlig stor pris på å se hele familien sin samlet.

Anonymous poster hash: 55632...5c9

Du har helt rett :)

Og hun som foreslo å ha annonse i lokalavisa. . Da blir det jo en kjempeoverraskelse for jubilanten! :P

Og tror heller mamma hadde syntes det var pinlig om jeg hadde måtta hatt annonse i avisen for å få folk til å komme på festen hennes. Vi blir 40 stk, noe som er mer enn nok. Og det er bare mennesker som er inderlig gla i henne.

Skrevet

Så bursdagsbarnet blir snytt for gavene, fordi gjester må betale egen mat. Har HI snakket med moren sin og funnet ut at hun IKKE ønsker gaver (som er veldig vanlig å gi og man bruker å ha forventninger til) på sin 60-årsdag?

Er 60-åringer så veldig opptatt av gaver da? Jeg blir bare mindre og mindre opptatt av gaver og mer og mer opptatt av å samle på gode opplevelser jo eldre jeg blir. Som en fantastisk fest. Datteren sier jo moren drømmer om en slik fest som dette.

Skrevet

Jeg synes det går an hvis det er avtalt fra start. Da kan folk velge å bli med på det, men man kan ikke kommer etter man har invitert. Det blir frekt. Jeg synes jo det høres vanvittig ut å holde et 60-årslag til den prisen

Anonymous poster hash: 93517...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...