Gå til innhold

Hva skal vi egentlig med SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår SFO var elendig, jenta kom gråtende hjem omtrent hver dag. Så vi bestemte oss for å ta henne ut, og vi merket at hun har det mye bedre nå- selv om hun må være en stund alene noen dager.

Det var aldri noen aktiviteter, de var kun ute. Selv på kaldeste vinteren måtte dem sitte ute å spise, noe jeg ser på som mindre greit! Var noen barn som gikk der som skulle ha egne ansatte og ekstra oppfølging, men dem gikk rundt å beit, slo og sparket andre barn- uten at det fikk noe særlig konsekvenser. 
Jeg hadde også skrevet melding en dag om at jenta skulle få gå hjem ifra SFO og gitt beskjed om dette dagen før også- noe som var helt i orden. Hun skulle få gå hjem klokken 2, og jeg var ferdig på jobb klokken 3. Akkurat i det jeg kommer inn innkjørselen ser jeg hun står å gråter, og jeg er jo snar med å komme meg ut. Da sier hun at de voksne på SFO hadde nektet henne å få gå hjem, selv om hun hadde vist dem meldingen og jeg hadde pratet med dem dagen før. 

Om jenta ble våt når hun var ute hvis det var regn, hendte det ett par ganger at hun ble nektet å gå inn å skifte siden ingen voksne kunne følge henne, og ingen barn fikk være inne alene! 

Så da fikk vi nok, jeg ser på mye av dette som direkte mobbing av de voksne! Vi har klaget på saken, men det er ikke stort som skjer. Kjempetrist! Det var aldri noe aktiviteter som jeg ser andre har, barna ble tatt ut av SFO en etter en. Til kun "pøblene" sto igjen, som jeg nå velger å kalle det. 
Har ikke tall på hvor mange gang jenta kom hjem med blåmerker av å ha blitt slått, sparket og truet av enkelte andre barn. SFO skal være en trygg plass som er gøy, ikke en plass barna er redd for å dra!!!

Anonymous poster hash: dafcd...33c
Videoannonse
Annonse
Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Vår SFO er SUPER!!'

I feriene får de varmmat hver dag, og i ukedagene får de pålegg pluss at de har matkurs så barna lærer å lage mat:)

De fleste som jobber der har jobbet der in10-20 år men de 'nye' er også superflinke! Masse kurs og aktiviteter.

Ja, de greier seg selv ute - men det syns jeg er BRA.

:)

Skrevet

På sfo her så har de ingen organiserte aktiviteter fordi det er barnas fritid som det så fint heter. Barna må få velge selv hva de skal gjøre.

Bla bla bla. Helt håpløst rett og slett og jeg skulle virkelig ønske at vi ikke hadde behov for sfo. Ingen som har kontroll på noen ting, ingen smil, ingen latter. De voksne står bare pal stille og ser på uten å engasjere seg det grann. Maten er håpløs og alt er egentlig bare negativt. Om man tar opp noe så går de i forsvarsposisjon med en gang og blir sure. Jeg velger nå å ikke ta opp noenting med mindre det er fryktelig alvorlig fordi jeg er redd for at de skal bli sure på barnet mitt og at det skal gå utover henne.

Anonymous poster hash: 5d29e...683

Det er derfor jeg mener det må jobbes mot politikken, partiene må få sfo på dagsordenen og i partiprogrammene sine. At de ikke skjønner hvor mange småbarnsforeldre som er opptatt av dette, her kan de virkelig samle stemmer altså...

Et nasjonalt minstrekrav til sfo er nødt til å komme på bordet, en slags rammeplan, så det ikke bare blir oppbevaring. Det må også være et krav om kompetanse for de som blir ansatt. Hvordan skal vi gå frem for å få politikerne opptatt av dette da? Legge igjen kommentarer på hver eneste nettside, facebookside o.l. til alle partier, politiske ledere osv osv? Vi det hjelpe noe i det hele tatt?

Anonymous poster hash: dcaa8...dae

Helt enig med deg. Det burde i det minste være krav om en barn og ungdomsarbeider el på hver Sfo. Noen med faglig kompetanse. Datteren min elsker skolen og har det gøy i hvert friminutt men hun liker seg overhodet ikke på sfo. Jeg spør henne om hva som her forskjellen på friminuttene og utelek på sfo, svaret hennes er at "i friminuttene så er læreren der og passer på oss". Det sier ganske mye!

Anonymous poster hash: 5d29e...683

Skrevet

Vår AKS er helt super. Her har de til og med opprettet egen base for 5.klasse etter ønske fra barna som ikke ville slutte. Masse aktiviteter og turer, og mange flinke ansatte.

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med SFO her ,hvert fall.

Hyggelige, flinke ansatte.

De spiser et måltid i 14 tida, ellers er det mye frilek.

De kan melde seg på grupper med aktiviteter, gå i gymsalen, klatre i hindreløypa bak skolen,

Løpe rundt på fotballbanen, sparkesykler, hoppestokker, rockering,hoppetau, masse uteleker.

Inne er det legorom, stillerom, perlebord, tegnebord, brettspill, håndarbeide og mere.

Jenta mi har stortrives og får lekt fra seg litt før hun kommer hjem.

Det bor ingen barn i umiddelbar nærhet, så det er ikke bare å løpe over til naboen ...

Skrevet

Ta kontakt med FAU

Ta kontakt med skolen og be om serviceerklæringen.

Det skal ikke være sånn som du beskriver.

Anonymous poster hash: 4314c...595
Skrevet

Har jobbet et par år på en sfo og vi har det ikke sånn som du beskriver, det høres tragiskt ut på deres sfo. Klag! Er sikkert kommunen som har strammet inn på økonomien, men får barna så, øite mat og et dårlig tilbud så burde man fått rabatt på prisen man betaler.

Anonymous poster hash: ae068...a7f

Skrevet

Har jobbet et par år på en sfo og vi har det ikke sånn som du beskriver, det høres tragiskt ut på deres sfo. Klag! Er sikkert kommunen som har strammet inn på økonomien, men får barna så, øite mat og et dårlig tilbud så burde man fått rabatt på prisen man betaler.Anonymous poster hash: ae068...a7f

Det er ikke pengene det står på i forhold til maten, men de ansattes kunnskap og interesse. De serverer ofte ting som ferdig lasagne ol. Det er dyrt og når de ansatte også brenner halvparten blir det ikke godt heller. Slik er det med mye.

Jeg har klaget og tatt opp problemene mange ganger. De nekter stort sett for at det som har hendt har skjedd og skylder på barna eller gir beskjed om at alle har fått beskjed om å være nøye. Så går det to dager og så skjer det samme.

Nå begynner min yngste snart i 3. Da trenger vi ikke SFO mer og noen andre får slite med dem. Jeg gidder ikke engasjere meg mer for den korte tiden.

Anonymous poster hash: a6f72...867

Skrevet

Huff synes synd på de som må ha barna på sfo.

Anonymous poster hash: 15794...7e5

Jeg hentet mine barn tidlig på tirsdag. Eldste ville ikke være med hjem, Hun ville vente til pappan kom, fordi ellers gikk hun glipp av kunst-timen på SFO. Så det er ikke synd på alle...

Anonymous poster hash: e8e9e...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...