Gå til innhold

Hva skal vi egentlig med SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke holder de orden på hvilke barn som skal være der, ikke får de sunn mat eller lov til å spise seg mette (i går var for eksempel maten et alvt pitabrød med salami til hver, ikke mulig å få mer), ikke gjennomfører de mer enn 1(3 av aktivitetene de har satt opp i årshjulet, ikke tar de ansvar for om ungene gjør herverk eller plager andre i SFO-tiden, ikke har de ansvar for om sakene deres blir ødlakt osv og ikke er de mulig å få tak i for å gi beskjeder ol. Håpløst!

Anonymous poster hash: a6f72...867

Fortsetter under...

Skrevet

Sfo er ikke stort annet enn en oppbevaringsplass for barna til de som jobber. Selv om det liksom framstilles som skolefritidsordning. Mange har iikke annet valg enn å la barna være der mens de jobber.

Anonymous poster hash: d75ea...612
Skrevet

Sfo er ikke stort annet enn en oppbevaringsplass for barna til de som jobber. Selv om det liksom framstilles som skolefritidsordning. Mange har iikke annet valg enn å la barna være der mens de jobber.

Anonymous poster hash: d75ea...612

Ungene hadde nok vært omtrent like trygge hjemme alene som på SFO, men det er jo flere barn på SFO så sånn sett er det morsommere enn hjemme. Det er faktisk eneste grunn til at den ene av våre faktisk går der noen dager i uka. Den andre har sluttet helt.

Skrevet

Det er faktisk mulig å klage på sfo om dere ikke er fornøyd.

Jeg vet det er store forskjeller fra skole til skole og det meste avhenger av hva slags leder som er ansatt på skolen deres. På skolen her er lederen en førskolelærer med lang erfaring fra barnehage, og over halvparten av de ansatte assistentene er barne- og ungdomsarbeidere. De gjør en fantastisk innsats og sfo her er kjempebra. De har masse aktiviteter, god kontroll, er oppriktig engasjert og gjør en kjempejobb, maten er bra også (enda vi bare betaler 100 kr måneden). De har i tillegg klart å få flere av fritidsaktivitetene inn i sfo tiden, så barna går på speider, i barnekor, spiller i korps osv mens de er på sfo.

Men egentlig burde dette opp på politikernivå, og eneste måten å få det opp på er å klage, klage, klage. Det burde lages nasjonale retningslinjer på hva en sfo skal inneholde, krav til kompetanse hos de ansatte osv. For det er fullt mulig å få til en god sfo bare man ansetter de riktige folkene...

Anonymous poster hash: dcaa8...dae
Gjest Julia1984
Skrevet

Her er SFO fantastisk. De aller fleste barna går der frem til 4 trinn. De er kjempe flinke med å arrangere aktiviteter, fast turdag og "kurs" som bakekurs, snekkerkurs, keramikkurs mm. De har flotte lokaler med biljardbord, Lego, spill og diverse leker. Skolen har et fint uteområde med mye sykkelplass, fotballbinge, sandkasser, skogholt, hinderløype mm.

Flotte og engasjerte ansatte.

Det er veldig sosialt der, mange barn å leke med etc. Skulle min 1 klassing kommet hjem til tomt hus eller gått til besteforeldre er det ingen å leke med.

SFO er fritid og sånn som det er i dag så erstatter SFO den gamle leken i gata.

Heia SFO på vår skole!

Skrevet

Æsj, det hørtes trist ut, skjønner godt at dere er frustrert. Vi er ekstremt fornøyd med vår SFO. Det er varierte kurs hver eneste uke som barna kan melde seg på i alt fra foto, drama, papirflybretting, idrett, matlaging, miljøvern, maling, Hip hop dans osv. Det er mye turer i skogen. Innendørs er det spill, hobbyaktiviteter og mediatek. Datteren min elsker SFO og blir lei seg om jeg henter henne før 16:30 da hun har det så moro. Skulle virkelig ønske alle barn kunne ha det sånn på SFO!

Anonymous poster hash: 8027b...491

Annonse

Skrevet

Her er SFO også flott. Begge mine elsker SFO. De tilrettelegger aktiviteter til de ulike trinnene. Masse aktiviteter, håndball og barnekor, masse uteaktiviteter og frilek.

Her går både 2 og 4 klassingen henholdsvis 5 og 3 dager i uken. Grunnen til at 4 klassingen kun er der 3 dager er fordi vi trapper ned slik at deg blir en myk overgang til 5 trinn hvor SFO ikke er et alternativ. Selv hadde han gjerne gått på SFO

Anonymous poster hash: f7507...e69

Skrevet

Det er faktisk mulig å klage på sfo om dere ikke er fornøyd.

Jeg vet det er store forskjeller fra skole til skole og det meste avhenger av hva slags leder som er ansatt på skolen deres. På skolen her er lederen en førskolelærer med lang erfaring fra barnehage, og over halvparten av de ansatte assistentene er barne- og ungdomsarbeidere. De gjør en fantastisk innsats og sfo her er kjempebra. De har masse aktiviteter, god kontroll, er oppriktig engasjert og gjør en kjempejobb, maten er bra også (enda vi bare betaler 100 kr måneden). De har i tillegg klart å få flere av fritidsaktivitetene inn i sfo tiden, så barna går på speider, i barnekor, spiller i korps osv mens de er på sfo.

Men egentlig burde dette opp på politikernivå, og eneste måten å få det opp på er å klage, klage, klage. Det burde lages nasjonale retningslinjer på hva en sfo skal inneholde, krav til kompetanse hos de ansatte osv. For det er fullt mulig å få til en god sfo bare man ansetter de riktige folkene...

Vi har selvfølgelig klaget. Det hjelper ingenting. Vi må til og med varsle kommunen selv for å tvinge dem til å skrive avviksmeldinger ved alvorlige hendelser. Jeg regner det for eksempel som alvorlig å sende hjem et barn som skulle vært på på sfo tre dager etter hverandre, etter å ha blitt gjort oppmerksomme på feilen første dagen. Det er "sånt vi må regne med at kan skje hvis det er vikarer".

Skrevet

Er kjempe fornøyd med SFO, mine jenter har deltids SFO plass fordi de ønsker å være der. Trivelig personale som har god kontroll på barna og de har forskjellige aktiviteter etter sessongen barna kan delta på, nå lager de feks påskepynt.

Skrevet

Jeg er enig i at maten kunne vært bedre. Men jeg og barnet er fornøyd med SFO. De har fokus på teater og musikk, veldig morsomt for barna! De lager sine egne sketsjer og show og fremfører for barna på den andre sfo'en på skolen (ja, SFO er delt i klasser..)

Anonymous poster hash: 9aa18...dbb

Skrevet

Vi bruker SFO litt fordi barna vil. Er nok store forskjeller på SFO

Anonymous poster hash: fa9cc...9f1

Skrevet

Vi er ikke fornøyd med vår SFO. De får ikke noe mat der, og de har heller ikke kjøleskap til maten, så da må de spise varm mat, som har ligget lenge i matboksen.

I vinter så har aktiviteten vært å tegne eller leke med lego hver eneste dag. Nå er de bare ute, og barna klarer seg selv. Det er aldri noen aktiviteter der. Og i oppstart i høst, så fikk de nye barna ingen hjelp til å bli kjent med hverandre.

Men min 1.klassing ønsker å gå der, fordi der er vennene  hans, og han vil jo leke med de. Men jeg ser ikke for meg at han går der i 4.klasse. Kanskje slutter i løpet av 3.klasse. Og ser det der nå, at det er ikke 4 klassinger der.

Anonymous poster hash: b2087...47d
Skrevet

Huff synes synd på de som må ha barna på sfo.

Anonymous poster hash: 15794...7e5

Annonse

Skrevet

Vi er også kjempe fornøyd med SFO.

Jenten min stortrives.

De er flinke å finne på ting :-)

Anonymous poster hash: cc200...7d4
Skrevet

Ja, der SFO er elendig.

Men jeg synes synd på barn som ikke går på SFO (der det er bra tilbud) fordi det er der mye av det sosiale skjer, der alle barna er og mange gode relasjoner skapes!

Skrevet

Ja, der SFO er elendig.

Men jeg synes synd på barn som ikke går på SFO (der det er bra tilbud) fordi det er der mye av det sosiale skjer, der alle barna er og mange gode relasjoner skapes!

Helt enig i det siste her!

Hos oss er AKS (som det heter i Oslo) kjempebra! Ser at de barna som ikke går der virkelig faller utenfor miljøet her. Det er masse bra aktiviteter hver eneste dag, voksne med variert og bra kompetanse som bryr seg om barna. Har vært noen småting det første året, men det tror jeg var vel så mye overgangen fra barnehage til skole som gjorde.

Skrevet

Skulle tro det var vår sfo du snakket om. Jeg tok ut eldstebarnet av sfo midt i 1klasse da jeg var lei av at de aldri hadde kontroll. Ungen ble sendt hjem når det ikke skulle hjem, ble ikke sendt hjem når det skulle hjem osv. De hadde null kontroll der, og måtte ringe rektor mange ganger pga barn som lekte på isen (har myr i skogen rett ved skolen og der er det også ett lite vann. Ikke trygdt å la barna leke der alene uten noen oppsyn) når jeg da ringte sfo og fikk beskjed om at hadde kontroll på alle og alle var inne ringte jeg rektor og hun tok affære. Jeg sto jo rett ved siden av ungene så jeg viste jo de var der alene og ikke inne på sfo.

Hatt unger som har lekt i hagen vår, vi bor like ved skolen så vi får se mye.

Min manns ene barn fant de ikke når hun skulle bli hentet. Vi hentet like før stengetid og vi fikk beskjed om st ungen hadde gått hjem etter skolen. Ingen unge hjemme hos oss, ikke hadde hun nøkkel heller. Etter en time fokk vi sporet henne opp, skikkelig morro når vi da ikke rakk det vi skulle rekke.

Fikk henne hjem engang, ringte sfo og sa hun var kommet hjem. De nektet på at hun var hjemme, for hun var der. Jeg tok med meg ungen, gikk på sfo og sa her er hun og nå går vi hjem igjen. Åja.. Var svaret bare. Kjenner jeg blir så irritert over en slik holdning, for oss så er bi heldigvis ikke avhengi av sfo men jeg forventer st de som jobber der har kontroll. Ungene må da ikke passes på som hulker, men personslet skl ha kontroll.

Når minstemor begynte på skolen gikk hun hjem rett etter skolen, ville ikke ha henne på sfo. Men sfo holdt henne igjen og nektet henne å gå hjem. Unger i førsteklasse hadde vist ikke lov å gå hjem selv. Noe skolen ikke har noen regler mot, og rektor tente på enda flere plugger enn meg når jeg tok det opp med henne dagen etter. For jeg freste i tlf når mitt eldste barn ringte og sa sfo ikke lot lillesøster gå hjem. Jeg var på jobb og ansatte og kunder sperret øyne opp for jeg klarte ikke å holde meg rolig i tlf.

Uka etter klarte de å gjøre det samme, selv om rektor hadde frest fra seg også. Min mann henta ungen, for han torde ikke la meg hente. Endte med at han sa at skjer dette engang til så blir det politianmeldelse. Da fikk ungen min gå hjem som hun skulle etterpå. Mange førsteklassingeer som sluttet raskt på sfo det året, ikke bare meg som var missfornøyd. Nå er det tre barn fra hele tredjeklasse på sfo, og noen få fra andreklasse som går der. Så det sier mye om hvor dårlig det er. Og her bor ikke alle nært skolen, flere har mange mil skolevei hjem.

Anonymous poster hash: ac8b1...5f4

Skrevet

Jeg har forstått at det er veldig stor forskjell på SFO fra SFO.

Vi er veldig fornøyde med vår i hvert fall.

Skrevet

Jeg tok barnet mitt ut av sfo fordi forholdene var slik du beskriver. Heldigvis er jeg en av dem som ikke er avhengig av sfo til å få kabalen til å gå opp.... 

Anonymous poster hash: a69da...771
Skrevet

Så synd å høre at det er slik noen steder. Hos oss er SFO et fantastisk tilbud. De ansatte er fabelaktige, og de er varme og kjærlige, har full kontroll og det er rom for masse flotte aktiviteter. De er mye ute, de voksne passer på og følger opp. Vi er kjempefornøyd.

Anonymous poster hash: 163ed...804
Skrevet

Her er SFO bra. De har masse aktiviteter. Billedkunst/baking/svømming/kor/instrumentspilling/tur osv. Ungene går melde seg på det de vil. På kor/instrument er det kunst og kulturskolen som underviser.

Skrevet

Kommer vel an på hvilken sfo barnet går på.

Jeg jobber på sfo og har hver dag full kontroll over hvilke barn som skal være til stede, barna blir stoppet i døra om de ikke har skriftlig beskjed at de ikke skal på sfo den dagen. De får ikke bli hentet av andre en foreldrene om det ikke er kommet beskjed fra foreldrene om dette eller det er en stående avtale om at denne personen kan hente.Vi har nulltoleranse for plaging av andre barn, og stygg språkbruk og så godt det lar seg gjøre gjennomfører vi alle planlagte aktiviteter. Det hender faktisk at aktiviteter utgår av den enkle grunnen at barna har andre ønsker og planer om hva de vil gjøre den ettermiddagen.

Det er deres fritid tross alt.

Matservering har vi ikke så mat kommer an på hva foreldre bringer med seg.

Det sagt vi er en liten sfo med få barn og derfor veldig lett å få oversikt og følge opp.

Jeg skjønner at det kan bli kaos på sfo med 70+++ barn. 

Det kan fort skje ting hele tiden når det gjelder barn og da kan ting/aktiviteter utgå og jo flere barn jo flere sjanser for at ting oppstår.

Flere voksene kan også føre til mer kaos i forhold til om noen voksene ikke følger opp sitt ansvar og tenker at andre tar seg av ting.

Men sfo du forteller om ville jeg ikke sendt barnet mitt til eller jobbet.

Men ærlig talt så må dere jo si fra om dere ikke er fornøyd med hvordan det er,

Spesielt det at de ikke holder styr på hvem som er der ville jeg tatt opp med en gang de skal vite med sikkerhet at barna er på sfo som skal være der og at de ikke vandrer avgårde eller blir hentet av feil person. Det minste og viktigste de kan gjøre er jo å få igang et skikkelig system som sikrer at dette blir riktig.

Sfo er en kjøpt tjeneste og ikke billig heller, som foreldre må man da forlange et minstemål. Om man bare irriterer seg og ikke tar det opp blir det heller ikke forandring.

Anonymous poster hash: 652c2...07d
Skrevet

Hos oss heter det ikke SFO, men AKS (Aktivitetsskole) og vi er superfornøyd! Det er veldig mange fjerdeklassinger som bruker AKS hos oss, ikke fordi de nødvendigvis , men fordi de har det så fint. Masse aktiviteter, masse fagrelatert moro, turer, organisert lek i gymsal, ute osv. Og fremdeles masse rom for frilek. Helt supert! Så godt som alle ansatte har fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere. 

Det eneste er maten. Nå må ungene ha med matpakke hver dag, siden det var alt for mange i foreldregruppa som ga f*** i å betale matpenger. Nå er det mat på AKS kun som julelunsj, påskelunsj o.l. 

Synd at noen SFO-er er så dårlige! 

Anonymous poster hash: e99d9...e82
Skrevet

På sfo her så har de ingen organiserte aktiviteter fordi det er barnas fritid som det så fint heter. Barna må få velge selv hva de skal gjøre.

Bla bla bla. Helt håpløst rett og slett og jeg skulle virkelig ønske at vi ikke hadde behov for sfo. Ingen som har kontroll på noen ting, ingen smil, ingen latter. De voksne står bare pal stille og ser på uten å engasjere seg det grann. Maten er håpløs og alt er egentlig bare negativt. Om man tar opp noe så går de i forsvarsposisjon med en gang og blir sure. Jeg velger nå å ikke ta opp noenting med mindre det er fryktelig alvorlig fordi jeg er redd for at de skal bli sure på barnet mitt og at det skal gå utover henne.

Anonymous poster hash: 5d29e...683
Skrevet

På sfo her så har de ingen organiserte aktiviteter fordi det er barnas fritid som det så fint heter. Barna må få velge selv hva de skal gjøre.

Bla bla bla. Helt håpløst rett og slett og jeg skulle virkelig ønske at vi ikke hadde behov for sfo. Ingen som har kontroll på noen ting, ingen smil, ingen latter. De voksne står bare pal stille og ser på uten å engasjere seg det grann. Maten er håpløs og alt er egentlig bare negativt. Om man tar opp noe så går de i forsvarsposisjon med en gang og blir sure. Jeg velger nå å ikke ta opp noenting med mindre det er fryktelig alvorlig fordi jeg er redd for at de skal bli sure på barnet mitt og at det skal gå utover henne.

Anonymous poster hash: 5d29e...683

Det er derfor jeg mener det må jobbes mot politikken, partiene må få sfo på dagsordenen og i partiprogrammene sine. At de ikke skjønner hvor mange småbarnsforeldre som er opptatt av dette, her kan de virkelig samle stemmer altså...

Et nasjonalt minstrekrav til sfo er nødt til å komme på bordet, en slags rammeplan, så det ikke bare blir oppbevaring. Det må også være et krav om kompetanse for de som blir ansatt. Hvordan skal vi gå frem for å få politikerne opptatt av dette da? Legge igjen kommentarer på hver eneste nettside, facebookside o.l. til alle partier, politiske ledere osv osv? Vi det hjelpe noe i det hele tatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...