Gå til innhold

Dere som trener mye

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg trener mye ;-) Løfter vekter ca 2 ganger pr uke og går tur eller på ski 2-5 ganger i uka. Men tenkte jeg likevel kunne svare ut fra det jeg vet...

Dersom man trener mye og har veldig lav fettprosent kan dette gå ut over mulighetene til å bli gravide. Dette pga fettvevet på magen bidrar til østrogenproduksjon og veldig lav fettprosent vil kunne virke hormonforstyrrende med blant annet manglende mens og eggløsning. 

I tillegg har de som trener mye, tror det var over 10 timer i uken men skal ikke si det for sikkert, relativt stor økning i fare for abort. Det sto ingen ting om intensitet ift disse timene. Jeg har tidligere lest en studie som var gjort på gravide toppidrettsutøvere som viste at da den gravide nærmet seg maxpuls, sank oksygentilførselen til fosteret. Ved ikke om abortfaren er relatert til dette. 

Men som sagt, dette gjelder veldig lav fettprosent og trening opp mot maxpuls.

Det er jo individuelt hva en regner som mye trening. Jeg tenker at "for mye av deg gode" enten det gjelder sofasliting eller trening kanskje ikke er så bra. Men tror stort sett at fysisk aktivitet gjør godt for det meste :-) 

Jeg tror det svaret du fikk der er ganske riktig. Jeg har forstått det slik at for at trening skal være negativt for kroppen skal du trene så mye at hormonproduksjonen blir satt i ubalanse, at du har så lav fettprosent at du ikke har noe å varme bayen med og hvis du spiser dårlig i forhold ti hvor mye du trener, feks anorexia. Vi snakker ekstreme tilfeller, veldig få som har en slik livstil med mindre de er toppidrettsutøvere eller lever av å være så trent, feks bodybuilding.

Sniker fra 2 trimester, men jeg er en av de som kanskje kan si de trener ekstremt mye i forhold til "vanlige". Trente i prøveperioden, og generelt før det alt fra 7-9 økter i uken. I tillegg til dette mye turer med hunden. Alt fra intervall, tung styrke og håndball. Ble gravid med en gang. Er 23 år, så vet ikke om alder påvirker situasjonen, men i mitt tilfelle har hvertfall ikke trening ødelagt noe:) Hadde lav fettprosent, og six pack på magen.. Er i uke 23 nå og kan både løpe og løfte fortsatt:-). Legen min sa at det med økt abortfare ikke stemte, og at jeg skulle fortsette som før. Trente 6-7 ggr i uken gjennom hele første trimester! Men om man mister menstruasjonen pga trening er jo saken noe annet. Ingvild måkestad trente mange økter hver dag og ble gravid første prøveperiode hun også! Og der er heller ikke fettprosenten høy.. :)Du kan jo forhøre deg med legen din evt?

Endret av Fillibobba

J trener mye, hver dag ca 2 timer daglig, gjort d i mange år! Fettprosent på ca 12 før j ble gravid. Har også alltid hatt uregelmessig menstruasjon. Med min første ble j gravid med pilla..nå er j i 1.trimester med Nr 2, og ble gravid på første forsøk. Er nok veldig individuelt..og som d sies, helt avhengig av at man ikke trener bort menstruasjon selvfølgelig! ; ) trener fortsatt nokså like mye som før.

Takk for svar, dere :)

Trener ca 6-7 timer i uka, så da fortsetter jeg med det. Kan jo prøve å unngå maxpuls for sikkerhets skyld en stund og se om det hjelper på...

Har helt normal bmi og rimelig stabil syklus, så det er nok heller eggene som begynner å dra litt på åra ;) Og heldigvis har vi allerede to barn i tilfelle den ikke sitter.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...