Gå til innhold

Vil gråte, så en huggorm idag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi, hvis du er så redd for dyr og har så store psykiske problemer vil jeg fraråde deg å gå ut av huset egentlig. Må være flaut for ungene dersom du hyler.

Anonymous poster hash: cfd76...e8a

Fortsetter under...

Skrevet

Den ble bok mer redd for deg enn du ble for den. Tipper den akkurat nå ligger sammenkrøllet under ei tue, griner som en unge og forteller familien at den så et menneske i skauen, vurderer flytting og forbanner østlandet like mye som deg :)

Slanger er jo skikkelig ekle, takk og liv for at jeg bor i Trøndelag :)

Skrevet

Vokste opp i Porsgrunn, og da vi var små var vi de første som bygde hus på nytt felt, en fellet skog. Det var så sinnsykt mye hoggorm de første årene at vi gikk med tykke støvler hele sommeren hvis vi skulle ut. Ingen av oss ble noensinne bitt, de kommer ikke etter deg, for å si det sånn. Bare å gå vekk når du ser en og la den være i fred. Med mindre du setter deg på den er den ganske fredelig og veldig sky. Men man skal gjøre ungene obs på at de finnes, slik at de ikke tar tak i dem eller plager dem.

Anonymous poster hash: e9fa5...07e

Skrevet

Det er observert orm i bymarka. Ormebol. Hvert år. I fjor var det ormeår i trondheim mener jeg jeg leste i adressa.

Jeg har også fobi for orm/slanger.

En ting er å se de på langt hold men en annen ting er å bli overrasket av én.

Når man har angst eller fobi for noe så klarer man ikke alltid å handle og tenke realistisk.

Den er jo ingen reell fare for meg... Men fobi er ikke realistisk:)

Det samme gjelder edderkopper.

Jeg tør jo ikke å reise til Australia fordi jeg vet de har verdens giftigste dyr der... Angst!

Håper åpvervinne frykten en gang:)

Anonymous poster hash: 35d08...8d6

Skrevet

Det sitter i når man møter dyr man helst ikke vil treffe på. Sitter fortsatt i første gang jeg traff på ulv og bjørn. Summelt!

Da jeg traff på ulven var jeg alene, men når jeg møtte bjørnen hadde jeg med meg minstejenta. Fy faen jeg var redd!

Anonymous poster hash: 37a90...d94
Skrevet

Orm er vekselvarme, dvs at kroppstemperaturen deres avhenger av omgivelsene. Nå om våren er de kalde fordi de har ligget i dvale og nærmest vært frosne om vinteren, de trekker ut og finner seg en solplass for å få kroppen i gang igjen. Så lenge de er kalde som de er nå er de også trege og rolige. Du virker ikke som om du vet så mye om orm, HI, kanskje du skal lese deg opp litt? Om du vet hva du møter er det ikke sikkert du blir så redd. Kunnskap er makt:-)

Annonse

Skrevet

Jeezes sier jeg bare!SLapp av!Ingen dør av å bli bitt av en orm i Norge!

hadde det å vært en svart mamba eller en puffadder så hadde jeg forstått deg ,men en huggorm?????

Anonymous poster hash: d2073...b6e
Skrevet

Jeg er redd meitemark. Gråter når jeg ser en.

Anonymous poster hash: e23dc...17a

Skrevet

Gud så mye idiotisk her.

Har dere hørt om angst?

Jeg VET orm er farlig likevel er jeg redd. Blir forbanna over at folk skal kimse av at jeg faktisk har panikkangst for orm. Noen av dere må seriøst mangle noen antenner. Angst er ikke noe jeg har gitt meg selv for å virke spennende.

Dere som uttaler dere om slanger, orm, øgle. Google det. Dere vet åpenbart ikke hva dere snakker om.

Anonymous poster hash: 0be29...3a4

Mangler antenner?

Du høres ut som en idiotisk tåpe i hovedinnlegget ditt og det er IKKE vår feil!

Og hva mener du med at vi tar feil av ormer,øgler og slanger?

Det er du som ikke har snøring her! Ormer i Norge er ikke farlige.

Da skulle du vært i Sør Afrika en tur,om du blir bitt av en svart mamba så er det bare å sette seg under et tre og nyte de siste 10 sekundene av livet ditt.

Eller bli jaget av en puffadder som faktisk ikke blir redd men jakter på deg for å bite deg.

Du er ei tåpe,åkke som!

Skrevet

Det sitter i når man møter dyr man helst ikke vil treffe på. Sitter fortsatt i første gang jeg traff på ulv og bjørn. Summelt!

Da jeg traff på ulven var jeg alene, men når jeg møtte bjørnen hadde jeg med meg minstejenta. Fy faen jeg var redd!

Anonymous poster hash: 37a90...d94

Åfytti, hvor var dette?

Bor på Vestlandet og tror ikke det er så mange ulver her, men kanskje bjørn? Gudbedre, så redd jeg hadde blitt!

Hva gjorde du?

Hva gjorde de? Merket de deg?

Anonymous poster hash: 9cff1...384

Skrevet

Den ble bok mer redd for deg enn du ble for den. Tipper den akkurat nå ligger sammenkrøllet under ei tue, griner som en unge og forteller familien at den så et menneske i skauen, vurderer flytting og forbanner østlandet like mye som deg :)

Slanger er jo skikkelig ekle, takk og liv for at jeg bor i Trøndelag :)

Du er klar over at vi har orm i trøndelag også? Jeg personlig har ikke sett en, men vet om mange som har kommet over de på fosen;)

Anonymous poster hash: 2c3cd...c7f

Skrevet

Gud så mye idiotisk her.

Har dere hørt om angst?

Jeg VET orm er farlig likevel er jeg redd. Blir forbanna over at folk skal kimse av at jeg faktisk har panikkangst for orm. Noen av dere må seriøst mangle noen antenner. Angst er ikke noe jeg har gitt meg selv for å virke spennende.

Dere som uttaler dere om slanger, orm, øgle. Google det. Dere vet åpenbart ikke hva dere snakker om.

Mangler antenner?

Du høres ut som en idiotisk tåpe i hovedinnlegget ditt og det er IKKE vår feil!

Og hva mener du med at vi tar feil av ormer,øgler og slanger?

Det er du som ikke har snøring her! Ormer i Norge er ikke farlige.

Da skulle du vært i Sør Afrika en tur,om du blir bitt av en svart mamba så er det bare å sette seg under et tre og nyte de siste 10 sekundene av livet ditt.

Eller bli jaget av en puffadder som faktisk ikke blir redd men jakter på deg for å bite deg.

Du er ei tåpe,åkke som!

Oioi. Bli jaktet på av en slange. Aaaante ikke de kunne jakte en gang. Bra du fortalte dette.

Du høres ut som en bereist og kunnskapsrik person. Du får lage en ny tråd der du kan fortelle om alle slangeopplevelsene din samt lære oss om norsk fauna ;-)

PS: du slår meg ikke som en skærping men skal gi det en sjans.

Kniiiis.

Skrevet

Huggorm er ikke noe å være redd for.

Skape panikk og nekte dine barn å være i skogen igjen, det er bøtteteit.

Anonymous poster hash: 5fae3...29f

Annonse

Skrevet

Jeg er kanskje ikke den rette til å snakke siden jeg har frykt for vandrepinner (eller hva søren de heter) og de skader jo ikke en sjel, men jeg kan forstå litt av frykten din for huggormer. 

Vi bor i et område hvor vi har giftige edderkopper og slanger (og endel andre farlige dyr) og noen av kan man få store skader av/dø dersom man ikke får behandling ganske kjapt.  

Jeg har rett og slett lært opp barnet mitt til å vite hva hun skal gjøre (eller ikke gjøre) hvis hun befinner seg i en situasjon hvor hun møter på et dødelig dyr. Kunnskap er makt og jeg vil heller at hun beholder roen og kommer seg ut av situasjon med livet i behold enn at hun får panikk. 

Kanskje du heller kan lese deg opp litt om farene ved huggorm, hvordan man bør oppføre seg om man møter på en, og også lære dine barn det samme? Det er jo veldig kjedelig om de ikke skal kunne nyte naturen fordi de kanskje vil møte på en huggorm. 

Anonymous poster hash: 3cc61...b9c
Skrevet

Det som har dokumentert effekt mot angst/fobier er eksponeringsterapi! Nå har du blitt eksponert for orm, og du taklet det veldig bra! Du beholdt roen og fikk barna bort :)

Det er mestring til neste gang, nå er du et steg nærmere kontroll over angsten ;)

Anonymous poster hash: 00197...866
Skrevet

Huggormbitt er litt som vepsestikk, eller litt verre, for oss mennesker......

Forstår godt du ble skremt, men den er faktisk ikke så farlig. Den ser bare skummel ut.

I Norge er det kun huggormen som har gift. Stålorm er ikke giftig i hele tatt. Den er mer som en mark med tenner.

Anonymous poster hash: 429dd...fa2
Skrevet

Ikke greit å være barn med en overhysterisk mor hehe. Må jo bli redd alt og ingenting........Det er forresten Ikke en slange, men en orm! Vanligvis veldig fredlig, den er svært redd mennesker. Nå om våren kommer den ut av dvale og kan være litt dorsk da den trenger påfyll av mat og sollys for å bli aktiv og i form. Siden den kalde luften gjør den fysisk treg er det greit å holde avstand, da den kan bite når den ikke får bevegd seg unna folk og dyr raskt nok. Ikke noe å være redd for, lær barna at de er snille, men ikke skal berøres/tråkkes på. Sjelden huggormbitt er dødelig også, men for allergikere kan de jo skade. Har mye av de på tomten, samt stålorm (egentlig en øgle uten ben), samt buorm-den ligner huggormen, men er ikke giftig. Vi pleide som barn å fange huggorm i terrarie og studere de noen dager;) Det skulle som oftest ekstremt mye til for å fremprovosere forsøk på bitt, da de er kjemperedde:) Men utrolig barnslig å skulle gråte av synet av en ute i guds frie natur-de hører hjemme der vet du;) Og for all del ikke prøv å drepe de-de er fredet!!!! Jeg synes de er vakre, men har lært barna og hunden at de ikke er leketøy såklart:)

Anonymous poster hash: afdbb...c4f
Skrevet

Det er ikke så dramatisk altså, og det er ikke en slange :-) Men jeg skjønner at det var en ekkel opplevelse. Les litt om den så går det kanskje bedre.

Jovisst er det en slange, men den er ikke spesielt farlig. Både huggorm, buorm og slettesnok er slanger, selv om vi kaller dem orm. Orm er egemtlig mark.

Anonymous poster hash: e26c8...6d4

Skrevet

Visste du virkelig ikke at vi har sånne dyr i Norge???

Anonymous poster hash: 4901d...8f9

Skrevet

Feil, de tre typene vi har i Norge er hoggorm, buorm og slettsnok. Stålorm er en øgle..

Hva er forskjellen på slange og orm?

Anonymous poster hash: 99862...255

I biologien er en orm en mark (engelsk worm), mens en slange er det vi på norsk kaller en orm. Men biologisk sett er en huggorm like mye en slange som en svart mamba. Stålorm er helt korrekt en øgle, nærmere bestemt en firfirsle med beina gjemt under huden.

Skrevet

Det er ikke så dramatisk altså, og det er ikke en slange :-) Men jeg skjønner at det var en ekkel opplevelse. Les litt om den så går det kanskje bedre.

Jovisst er det en slange, men den er ikke spesielt farlig. Både huggorm, buorm og slettesnok er slanger, selv om vi kaller dem orm. Orm er egemtlig mark.

Ser det nå, det er barnelærdom fra o-fag fra veeldig mange år siden. Burde ha sjekket det kanskje, husker læreren var veldig sikker i sin sak :-P
Skrevet

Hahahahah morsomste jeg har lest i hele dag :):):):)

Kanskje du bør du flytte tilbake til nord :):):):):):)

Anonymous poster hash: cae20...c3a

Skrevet

Det er da orm i nordnorge også, det er bare flaks/uflaks at du møtte på din første på østlandet, så ingen grunn til å flytte nordover i panikk ;)

Man skvetter når man ser en orm, men det er virkelig sjelden de biter altså. De angriper oss ikke på noen som helst måte og vil heller prøve komme seg vekk fra oss.

Veldig bra du er bevisst å ikke overføre din angst til barna dine da, synes så synd på barn som er livredde alt av dyr. Dyr møter man på overalt, i naturen, i byen, hos naboen osv, og da er det ikke godt å gå med den klumpen av angst i magen hele tiden altså...

Snakket med en mann fra Australia en gang og han synes det var så morsomt at vi nordmenn var redd for ormer, veps og eddekopper, når det ikke finnes et eneste dyr i norsk natur som er dødelig ;)

(joda, vet man kan dø av både vepsestikk og hoggormbitt, men da er du allergisk)

Anonymous poster hash: 5f884...0b7

Det er IKKE orm i nordnorge!

Anonymous poster hash: 3bdae...d83

Skrevet

Ååh.. heldig!! Elsker slanger, thehehe. Prøver jo å finne hoggormer, men når en oppsøker dem, så finner en dem jo aldri!

Anonymous poster hash: fd3ec...904
Skrevet

Klart det finnes slanger i Norge. VI har faktisk 3 arter til og med! Kun stålormen som er en øgle, ikke slange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...