Gå til innhold

Gode råd mot åpent sår i barnerumpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en treåring som nekter å gå på do. Og har klart å få ett seriøst alvorlig sår i rumpen. Eg klarer ikke skjønne helt kordan han har fått det, vi bytter på han med en gang han har gjort noe, og smører han godt.. men når eg dortalye han hadde ett åpent sår i bhg, så var ikke hun klar over det som eg frotalte det til, for han var så vanskelig å vaske, de kom ikke til.. så er jo redd for att han da stritter i mot fordi det gjør vondt, de vasker det de klarer med litt makt,og smører evt ikke ordentlig. Noe som da gjør ting bare verre tydeligvis. . Vet jo ikke.. men skjønner ikke noe ant... var pappaen son har byttet på han i dey siste, så eg fikk sjokk da eg såg hbor stor såret egentlig var.. stakkars gutten min.... så forbanna på far og son hele tiden skal "under si" ting og... han sa bare han var sår... men det er jo regelrett ett hull der!

Vi har verdt til legen med det. Eller far har. Og vi fikk antibiotika i tilfelle infekson. Og bare beskjed om å bruke inotyol.

Eg sprer beina hans når eg vasker, heller babyolje og vann ogver, så ting løser seg litt opp, så eg ike gnikker og tørker der han har sår, men er jo livredd for at det skal være bæsj der som eg ikke får vekk.. han har jo sykt vondt når eg vasker der.. så lar eg han luftørke og ligge med beina spredt en stund før eg smører med godt med salve og tar bleie på.

har prøvd å få han til å gå uten bleie, men det er kul umulig. Han er ordentlig sta, og når han har bestemt seg for noe så... men har bleien løst på og ikke klær utenpå.. prøver få han til å ligge/sitte litt på siden når han ser barnetv og sånn, så kanskje det hjelper litt..

Føler med så rådvill.. vet ikke ka eg kan gjøre for å hjelpe han, ka som gjlr det bedre.. har lyst å dekke det til, så det ikke kommer bæsj på og vi slipper å vaske så mye, men vet ikke om det går, eller om det er anbefalt, eller om det hjelper. Noen som har noen gode råd?

Bare for å gjøre ting bedre, så skal vi reise tik syden neste lørdag..:-/

Skal til legen igjen i morgen da.. så spør om flere råd da.. men kanskje noen her har noen gode trik og erfaringer enn så lenge..?

Anonymous poster hash: db76d...dd0

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Det finst bandasjar som beskyttar sår hud, har brukt det mykje på voksne i jobben min, men kjem ikkje på nokon som er små nok til barnerumper. Hør med apoteket/legen. Ikkje gitt at nokon av dei har god kompetanse på sår rumpe, men verdt eit forsøk..

Endret av ★
Skrevet

Du kan prøve å sette han i grønnsåpebad, det renser. Ha litt i badekaret eller i badebaljen.

Bruk vanlig grønnsåpe, ikke furunål.

Anonymous poster hash: ff507...a5f

Skrevet

Her var det potetmel som fikset sår i stumpen. Brukte det for å tørke ut.

Skrevet

Er såret like ved endetarmen? Kan bæsjen ha vært så hard at den har forårsaket en rift i endetarmen? 

INotyol skal smøres TYKT på. Ikke vær redd for å sløse... 

Anonymous poster hash: d21b0...d43
Skrevet

Huff, stakkars.

Viktig å skifte hyppig, og med én gang han har avføring (slik at det ikke tørker og fester seg). Prøv å gni minst mulig i såret, det beste er å spyle det vekk med lunkent vann under vask eller med hånddusj, slik at man slepper å gni. Eventuelt vaske med Lactacyd, men skyll da godt av.

La han få ta et daglig bad i Kaliumpermanganat (følg bruksanvisningen). Gjerne sitte med stumpen oppi en balje eller bøtte. (Det missfarger tøy og trolig badekar veldig, men funker veldig bra!). Man har gått bort ifra grønnsåpebad til sårbehandling for flere år siden.

La det lufttørke.

Smør med krystallfiolett rundt såret, og sink/Inotyol på sårkantene. Sink/Inotyol og krystallfiolett skal ikke inni åpne sår.

Er ikke dette nok, og man må beskytte såret, ville jeg kanskje prøvd med Duoderm, eller Mepilex/Biatain. Hør litt her med lege/sykepleier/apotek.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...