Gå til innhold

Dere som venter nr 2...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde en fin fødsel egentlig. Fikk tidlig tette rier, og det var litt slitsomt. Fikk også litt "hjelp" av gynekolog til å få babyen ut, men unngikk sugekopp og var fornøyd med det. Gruer meg ikke til fødselen, men litt hvis jeg må sy igjen. Fikk en liten rift i skjeden som måtte sys, og det er det jeg husker som det værste med hele fødselen. Altså var det ikke så ille synes jeg.

Ble satt igang og det var langdrøyt over 46 timer. Var mye overvåkning, måtte være tilkoblet alt mulig, hadde drypp og måtte ha epidural. ville ikke ha det, men måtte for jeg var utslitt og trengte krefter som jeg fikk av å være "smertefri".

Ble lam av epiduralen og ble liggende veldig ubehagelig og fikk ikke styrt meg slik jeg ønsket.

Føler jeg ble frarøvet en stor del av fødselopplevelsen med å bli satt i gang, men ellers var det en fin fødsel.

Denne gangen håper jeg på naturlig start og vannfødsel. I det minste at jeg kan bevege meg fritt og være komfortabel.

Hadde ikke den beste første fødselen. Varte i 36t og de hadde satt epiduralen skeivt. Revnet altfor mye etterpå.

Usikker på om jeg har lyst på ks eller ikke. Regner med å få en lettere fødsel denne gang. Må ta en prat med de på sykehuset om ikke så lenge. Har en me sykdom oppi alt her, det beste er vel kanskje å få tidlig epidural og vaginal fødsel. Ks er nok ikke en lettvint løsning

Anonymous poster hash: a4b09...312

Annonse

Jeg skjønner ikke hvilke sykehus/leger mange har med å gjøre. Har aldri hørt om noen som har blitt anbefalt keisersnitt av legepersonell. Jeg hadde seteleie forrige gang og ble finfint overtalt av Ahus å gjennomføre en vaginal setefødsel til tross for at jeg var førstegangsfødende... Det gikk jo som fryktelig mange setefødsler ender det. 4 timer med full åpning, ingen pressrier og en unge som ikke kom langt nok ned. Det ble hastesnitt som gikk forholdsvis rolig for seg... Er ganske sikker på at Ahus kommer til å ville ha meg til å gjennomføre en vaginal fødsel denne gangen også (såfremt det ikke foreligger seteleie).

Vet ikke helt hva jeg vil. Orker ikke en sånn "risiko"-fødsel... blir jo brått litt mer risiko når man har gj.gått ks før og livmoren har arrvev.

Syns lissom jeg hele tiden hører om folk som får anbefalt ks av sykehusene og jordmødrene sine.. Skulle nesten ønske jeg ble anbefalt det så valget ikke hadde blitt så vanskelig.

Syns ikke ks er noe enkel utvei. Tar lenger tid å komme seg. Men allikevel føles det mer kontrollert enn en fødsel som kan skjære seg på mange måter og allikevel ende i ks.

Noen andre som hadde ks med nr 1?

Lå skjevt i livmora, med bakhode og ryggrad ut mot ene siden, så gikk aldri langt nok ned i bekkenet. I tillegg hadde jeg veldig sakte åpning, og minien fikk dårligere fosterlyd. 8 timer aktiv fødsel står dt i papirene mine før det ble besluttet hastesnitt.

uote name="Ocean™" post="146262100" timestamp="1396545956"]

Jeg skjønner ikke hvilke sykehus/leger mange har med å gjøre. Har aldri hørt om noen som har blitt anbefalt keisersnitt av legepersonell. Jeg hadde seteleie forrige gang og ble finfint overtalt av Ahus å gjennomføre en vaginal setefødsel til tross for at jeg var førstegangsfødende... Det gikk jo som fryktelig mange setefødsler ender det. 4 timer med full åpning, ingen pressrier og en unge som ikke kom langt nok ned. Det ble hastesnitt som gikk forholdsvis rolig for seg... Er ganske sikker på at Ahus kommer til å ville ha meg til å gjennomføre en vaginal fødsel denne gangen også (såfremt det ikke foreligger seteleie).

Vet ikke helt hva jeg vil. Orker ikke en sånn "risiko"-fødsel... blir jo brått litt mer risiko når man har gj.gått ks før og livmoren har arrvev.

Syns lissom jeg hele tiden hører om folk som får anbefalt ks av sykehusene og jordmødrene sine.. Skulle nesten ønske jeg ble anbefalt det så valget ikke hadde blitt så vanskelig.

Syns ikke ks er noe enkel utvei. Tar lenger tid å komme seg. Men allikevel føles det mer kontrollert enn en fødsel som kan skjære seg på mange måter og allikevel ende i ks.

Noen andre som hadde ks med nr 1?

Jeg hadde planlagt ks med min første pgs seteleie og baby på over 4 kg, ifølge vekstestimering (noe som stemte). Er litt usikker denne gangen, etter oppslaget i VG her om dagEn om kvinnene som revnet i livmor under fødsel begynte jeg å tenke litt. Jeg skal føde på Ullevål og vet at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt der om man absolutt ikke vil. Det føles litt utrygt med risikofødsel i augustrushet hvor utenlandske vikarjordmødre (som ikke kjenner til sykehuset og rutiner like godt som de vanlige jordmødrene) løper fra rom til rom....hmm. Kjenner jeg har lyst til å be om en samtale på sykehuset for å snakke om dette.

Cathycat: Så bra at du fikk innvilget ks pga seteleie. De sa ingenting til meg på Ahus om ks hvis babyen var over 4kg. Syns det virker som de ønsker vaginal fødsel til enhver pris. Når det er sagt så hadde jeg en fin opplevelse alt i alt.

Jeg leste også skrekkoppslaget i VG og så deretter reportasjen på Dagsrevyen samme dag. Skremmende. Jeg vil ikke ta noen sjanser kjenner jeg, men har samtidig ikke lyst å måtte ta en psykisk fight for å få trumphet gjennom et ks når jeg ikke engang vet om det er det jeg vil. Vanskelig...!!

De sa til meg på Ullevål at ingen norske sykehus tar sjansen på setefødsler hvis babyen er over 4 kg, spesielt ikke på førstegangsfødende. Vil tro Ahus følger samme nasjonale retningslinjer der. Har lest på nettet senere at Bergen har sin egen grense på 4.5 kg, men det vet jeg ikke noe om.

Jeg vil tro at man møter større forståelse for at man er er usikker i forhold til fødsel etter at man har hatt keisersnitt, for alle vet jo at det er en større risiko. Overlegen på Ullevål sa til meg sist at de aldri trumfer gjennom noe der mot kvinnens vilje, bare at de veileder..men det viktigste er at kvinnen selv får en god fødselsopplevelse. Nå ble det jo uansett bestemt planlagt ks på meg sist fra legens side, men hadde baby vært under 4 kg og jeg hadde nektet å prøve setefødsel hadde det vært greit der.

Jeg var egentlig ikke bekymret for vaginal fødsel før jeg leste oppslaget i VG her om dagen, eller jeg hadde vel egentlig ikke tenkt så mye på det ennå...er jo 4 mnd igjen. Men tenkte jeg skulle be om en samtale og høre hva de tenker der og hvordan jeg kan føle meg tryggest mulig, uansett hvilken metode det blir.

Annonse

Det kan hende det med 4kg stemmer. Jeg tok både vektestimat og røntgen av bekkenet. Vekten ble estimert til 3840g ca... Syns uansett det hadde vært tett opp til grensa. Hva hvis de estimerer ungen til å være 3999g? Det er jo fortsatt under maxgrensa...?! Nå var jeg vrien, men tenker allikevel litt på sånt. Et sted må jo grensa gå. Jeg hadde fine bekkenmål så tror jeg ikke hadde "sluppet unna" med det. Men jeg kranglet jo ikke meg til ks, men de var veldig innstilt på at jeg skulle føde vaginalt til tross for seteleie.

Jeg hadde en fantastisk fødsel første gang. Det tok ca fire timer fra vi tenkte på å dra til jr kom til verden i badekaret på ABC. Ingen voldsomme smerter overhodet, bare litt plagsom kvalme. Alt var bare hyggelig og laidback :) Han var forøvrig over 4kg...

Kanskje ikke så overraskende at jeg har søkt meg til ABC igjen og håper på en tilsvarende opplevelse denne gangen ;)

Min første fødsel var hard og tøff. Ble satt i gang etter 5 døgn der jeg hadde konstant vondt og sov ingenting omtrent.. var utslitt før jeg i det hele tatt fikk viljen min om å settes i gang. De tok vannet, og riene starta ca 3 timer etterpå og ble fort intense! Bare 6 timer senere var han ute, men han måtte tas med sugekopp fordi han satt fast, og han var sliten selv etterpå. Sov bare og ville ikke ha melk. Fikk i tillegg gulsot, og hadde mye vondt etter sugekoppen.. Så denne gangen håper jeg med alt jeg har i kroppen at fødselen starter av seg selv, og at jeg kan få ut babyen på egen hånd. Kommer nok til å prate med jm også om å få slippe å gå overtid denne gangen, siden det tappa meg totalt for krefter sist gang. Så får vi se når den tid kommer :):)

Hadde katastofekeisersnitt første gang og må ha keisersnitt denne gangen også. Ingen valg her egentlig, babyen må ut i uke 37 og det er ikke bra med igangsetting når man først har hatt keisersnitt en gang.

Anonymous poster hash: feea7...682

Første svangerskap hadde jeg alvorlig svangerskapsforgiftning, og var innlagt den siste mnd frem til termin. Ble satt igang med ballongkateter, så ble det modingsgele x 5, så ble vannet tatt, drypp, og etter 10 timer med sterke rier endte fødselen i hastesnitt. Mitt største ønske for neste fødsel er at det blir en vaginal fødsel, jeg synes keisersnitt er noe ordentlig dritt! Men, godt det finnes når det ikke er noen annen utvei. 

Anonymous poster hash: 731cc...c41

Du anonym som skrev 8.12, kan jeg spørre hvorfor babyen må ut i uke 37? Min store skrekk er også overtid...jeg har hatt ks jeg og.

Anonymous poster hash: d49e4...dec

For meg har det med morkaken å gjøre. Mest sannsynlig holder ikke morkaken min i lenger enn uke 37, den sviktet i uke 37 + 6 i forrige svangerskap og det førte til hjertestans hos babyen. Han ble gjenopplivet men livet kunne ikke reddes. Denne gangen må derfor babyen ut før det samme skjer igjen. Mest sannsynlig blir det keisersnitt akkurat ved uke 37. Håper bare morkaken holder så lenge.

sist fødsel var vel egentlig en helt normal førstefødsel.. tok ca 12 timer…ingen komplikasjoner, ingen rifter så slapp å sy :) selvfølgelig var åpningsriene jævlig vondt mot slutten, men selve utpressing av ungen var ikke noe problem og ikke halvparten så vondt som riene i forkant. 

Jeg håper på en lik fødsel, bare gjerne mye kortere denne gang.. ble veldig sliten… min største skrekk er at det skal bli noen komplikasjoner, ende med hastesnitt eller at jeg revner :(

Nå er jo alle sine fødsler forskjellig, så det er ingen vitts å grue seg.. for du vet jo ikke hvordan DU blir å føle det…smertene er over når ungen er ute, og det er jo sååå verd det!! :) finnes jo også masse smertelindring, jeg for min del takket nei til alt pga skrekk for nåler, haha! ja det høres rart ut, men er sant :/

Anonymous poster hash: 6a8f1...7bd

Så grusomt. Håper du blir fulgt godt opp denne gangen slik at du kan klare å slappe av litt innimellom, og at det ender lykkelig for dere!

Anonymous poster hash: d49e4...dec

Takk for det. Oppfølgingen er upåklagelig og på sykehuset tar de meg veldig alvorlig. Så sånn sett så føler man seg godt ivaretatt men skal ikke stikke under en stol at man selvfølgelig veldig ofte er redd.

Satser på naturlig fødselsstart og fødsel uten epidural denne gangen.

Første fødsel startet med vannavgang i sengen tidlig mandag morgen i uke 37 mens min mann var på reise med jobben. Var alene hjemme med min bonusdatter som da var 7 år gammel. Fikk installert henne hos besteforeldre, og fikk med meg en venninne opp på KK på Haukeland. Men siden hodet allerede var festet, sildret ikke vannet hele tiden (hodet på baby fungerer som en "propp"), og KK turde ikke å konkludere med vannavgang. Men vannet fortsatte å renne hele natten, og hele neste dag. Da kom min mann hjem, og vi gikk sammen til jordmor ved helsestasjonen onsdag morgen. Hun konkluderte umiddelbart med vannavgang, og sendte oss avgårde til KK igjen. Dette var midt på sommeren i den desidert travleste fødetiden på året, så det ble utrolig mye venting. Ble innlagt, og igangsatt tidlig torsdag morgen. (Man bør egentlig igangsettes innen 24 timer dersom vannet har gått pga. infeksjonsfaren) De "falske" riene var forferdelige, kom hvert minutt, og jeg kjente at de egentlig ikke gjorde noe for framgangen. Når kroppen min "tok over" uttpå fredag formiddag gikk det relativt radig. Småen ble født fredag kveld kl. 22.15. Jeg hadde da ikke sovet ordentlig siden natt til manndag, og var så sliten i innspurten at jordmor foreslo epidural. Den fikk jeg samtidig som at pressriene meldte sin ankomst, så det ble ikke rare effekten før den ble slått av.....hadde pressrier i kanskje rundt en time, og revnet litt naturlig. 

Gidder IKKE reprise av dette igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...