Gå til innhold

Mannen min sier "å slå an en prat"

Anbefalte innlegg

Jeg sier påsa og hjælm...men nå er jeg fra Drammen da,hehe. Og jeg bor sammen med en som sier sne...hehe. Blir litt utfordring å lære ungene riktig språk... ;-)

Påsa? He he, jeg er også fra Drammen, men sier pose ;) Påsa sier de i Nedre Eiker vet jeg. Morsom tråd forresten :D

Fortsetter under...

Må starte med å si at han har rettet på hva han sier etter at jeg knakk utvikling hysterisk latter da men klarte ikke å holde igjen Sachsen spurte etter hvor glampacken var(gladpack) også spurte han om jeg kunne hente marsmalonsen (marsmallows) 😝

Anonymous poster hash: 32282...097

Mannen min sier stadig vekk "hippsom og happsom" (hipp som happ).

Det er søtt da :)

Jeg var sammen med en fyr som sa shino, shjøtt. bishje, sjempe, etc. Det var ikke så søtt.....

Jeg sa i lange tider overforsvømmelse, dektektiv, sparebørse og baguett. 

Mannen har noen ganger litt problemer med å si O. Så han sier noen ganger ust :) (ost) litt søtt da.

Ust.. Hahahahahahahhaha! *tørke tårer* Søteste jeg har lest i dag (det og ebbedått)

Annonse

Han som sier mellom isteden for gjennom er vel fra Eiker-traktene ;) Vanlig "talefeil" der

Anonymous poster hash: 8001b...788

Har bekjente i Larvik,Skien og Grenland som også sier mellom. Det høres så rart ut :P

Anonymous poster hash: 4996d...fa8

De som sier energi og geni, i stedet for enersji og sjeni. Samme med de som absolutt må si suksess, når det uttales sukse. Jeg har en venninne som har problemer med fremmedord, og hun sier; observere (absorbere), produsere (provosere), berøre (forflytte) og nøkkelhull (nøtteskall). Hun er nordmann i mange generasjoner, så det er ikke fordi hun ikke kan språket heller. Hun bare blander sammen de fleste fremmedord. Abotek er det mange som sier. Gamlemåten å si det på ;) Eldste jenta mi kalte vannkopper for "edderkoppvatn" :)

Anonymous poster hash: b09dc...c5d

Anonymous poster hash: b09dc...c5d

Bestemor slet litt med noen ord.

Hun klarte IKKE si vodka hun sa vokka.

Og en pick-up (onkel hadde en slik bil) den het pikk-utt.

Ble ikke irritert da, hun var søt når hun sa det.

Anonymous poster hash: 12a7e...57c

Jeg skjønner heller ikke feilen ved å si "å slå an en prat"

...

Anonymous poster hash: 40456...597

Det heter "slå AV en prat".

Anonymous poster hash: 73226...7c1

Haha, det har jeg seriøst aldri tenkt over! Jeg har alltid sagt så an en prat ;)

Anonymous poster hash: 40456...597

Annonse

Min mann sa tapelsere og ommen (ovnen).

Han sier det riktig nå da, etter at jeg spurte om han ville lære barna sine å snakke feil.

Selv sa jeg implusiv helt til jeg ble rettet på.

Ommen er ikke feil, det er dialekt. VN på norrønt (som i navn, ovn) utviklet seg til å bli uttalt m eller mn i mange dialekter (som namn, omn, om).

Anonymous poster hash: fa891...9de

Moren min sier dysje. Også har jeg en venn som sier "mellom" istedetfor "gjennom". Jeg skal bare se mellom oppgaven først. Jeg rettet på han en gang jeg trodde det var en.engangsfeil, men nå har jeg innsett at vokabularet hans ikke inneholder gjennom. Jeg grøsser hver gang han bruker mellom.

Er han fra Porsgrunn eller skien?

Anonymous poster hash: ee608...cf5

Vet om flere som sier hjerneteppe istedenfor jernteppe - DET er plagsomt

Og så kom jeg til å tenke på en ting: Heter det ett strikk eller en strikk??!

En strikk heter det, http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Strikk&bokmaal=+&ordbok=begge

:)

Anonymous poster hash: fa891...9de

Jeg sier påsa og hjælm...men nå er jeg fra Drammen da,hehe. Og jeg bor sammen med en som sier sne...hehe. Blir litt utfordring å lære ungene riktig språk... ;-)

Påsa? He he, jeg er også fra Drammen, men sier pose ;) Påsa sier de i Nedre Eiker vet jeg. Morsom tråd forresten :D

Sier påsa i Øvre Eiker også, og om jeg ikke husker feil, i Kongsberg. I Kongsberg har de også en tendens til å si "kvine" i stedet for "hvine", "bikkja står og kviner"... Også sier de "våre" i stedet for "oss", "skal vi dra hjem til våre?"

Mannen min sier forresten Mitsubitshi (Mitsubishi), og en bekjent sa begrunna der han skal bruke "på grunn av", men nå har jeg rettet så mange ganger på ham, at han sier riktig. 

Anonymous poster hash: 41834...118

Hehe... Jeg hadde en Mitsubishi som jeg konstant kalte "Mitsubitshi", men det var med vilje for den var så temperamentsfull at det egentlig var "Mitsubitchy" jeg kalte den. ;)

Ser en del reagerer når folk bruker henne i stedet for hun, jeg grøsser når folk bruker hun i stedet for henne. ;)

Endret av Pusene

Huff, her er det jeg som snakker feil.. Sier advokado. Ommen. Sa maiskoblere isted for maiskobler helt til jeg var 18 :P

Anonymous poster hash: 49137...807

Og nå kan du lære at det ikke heter maiskoBLer men maiskoLBer   :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...