Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i 30 årene og ønsker noen tilbakemeldinger på hva kvinner syns om denne kompliserte saken.

Vi skal kjøpe nytt hus nå (nesten signert kontrakt) og jeg har ca 30% av kjøpesummen i egenkapital etter salg av min leilighet.  Denne har jeg kjøpt før vi giftet oss og leid den ut mens vi er gift (4 år). Vi har flyttet inn og bor i den nå. Jeg tjener mer enn to ganger mer enn henne. Jeg har ikke noen problemer med å betale ekstra fordi jeg tjener mer men hun sier at halvparten av min leilighet er hennes og at det nye huset bør fordeles 50/50. Vi har felles økonomi, dvs både min og hennes lønn går til samme konto og vi disponerer hver sitt kort tilknyttet samme konto. Jeg har sagt at det er ingen begrensninger på hva hun vil bruke penger til, så hun kan kjøpe hva hun vil med kortet. Hun vil fortsette å ha felles økonomi. Hun alene kan ikke betjene 50% av lånet vi nå tar nå for huset, så lånet kommer jeg til å ta mer av enn henne. Jeg foreslo at vi bør fordele 1/3 og 2/3 slik at jeg ikke mister retten til min egen leilighet ved en eventuelt skilsmisse. Hun mener dette er urimelig for henne og at det bør fordeles likt. 50% av lånet blir 5 ganger hennes årsintekt mens 50% av lånet blir 2,2 ganger min årsintekt.

Hva synes dere om saken? Vil høre synspunkter. Takk.

Fortsetter under...

Jeg er faktisk enig med kona di. 50/50.
At hun tjener mindre enn deg er på en måte ikke godt nok, fordi hun går jo inn med 100% av sitt ikke sant, da mener jeg at du og bør går 100% inn med ditt.
Som du sier har dere felles økonomi, og det virker som dere har fått en ryddig ordning på dette.

Anonymous poster hash: 3879a...243

Dersom hun ikke vil/kan gå inn med egenkapital ville jeg har krevd eierbrøk slik du skisserer. Dersom det ikke er et alternativ ville jeg holdt summen utenfor og investert den på annet vis. 

Min mann og jeg har fellesøkonomi slik som dere, men egenkapital som den ene parten har tjent før man giftet seg er særeie.

Jeg synes du skal gå inn med summen din, og ved brudd tar du denne summen ut igjen. Resten deles på 2. Men dette er vanskelig, spesielt som gift. Ta høyde for om hun er hjemme med barn osv, det teller mye hvis du bruker mye tid på jobb. (Ikke sikkert det er slik hos dere men det er gjerne sånn når mannen tjener mer)

En ting jeg finner litt uklart: Du sier du kjøpte leiligheten før dere giftet dere, men var dere samboere på det tidspunktet? Leide hun egen leilighet før dere giftet dere eller eide hun en som hun solgte når dere eventuelt ble samboere? Om dere først flyttet sammen når dere giftet dere for 4 år siden er jeg helt enig i din brøk.

Anonymous poster hash: ffbce...2e5

Dette er noe dere må bli enige om sammen, finnes ingen fasit på rett og galt her.

Min mann og jeg har felles økonomi, på tross av at han har tjent mer enn meg. Men jeg har bidratt med at jeg har tatt meg av barn og heim mens han har jobbet mye borte. Men jeg fikk tidligere en større pengesum som jeg gikk inn i boet med som jevnet ut i forhold til den kapitalen han hadde, så vi ble jevnbyrdige på den måten.

Prosent inndeling er ganske vanlig, men jeg synes det er trust hvis trivielle ting som fordeling av eiendom og penger skal bli en kilde til konflikt.

Anonymous poster hash: b276d...e9b

Annonse

Dette er bare teit av kona di. Selvfølgelig skal dele ikke dele penger du har opptjent før dere ble sammen... Dere bør skille eierskap basert på innskudd. Påløpte kostnader i tiden dere er gift ville jeg ikke hengt meg opp i. Det er vel aspekter ved henne som gjør at du faktisk er i stand til å beholde jobben og dermed inntekten din, på tross av familieliv f.eks. Men at du skal gi bort penger du hadde på vei inn er galskap!

Anonymous poster hash: 67918...84e

Jeg må si jeg er glad mannen min tenker annerledes.

Han hadde en leil som han kjøpte før vi møttes. Med den fikk han 400 000 egenkapital som han brukte da vi kjøpte huset. Han tjener mye mer enn meg (siden jeg bare får aap av nav)

Vi fordeler økonomien slik: han tar seg av alle lån og regninger, jeg betaler bhg, mat og klær. Alle våre penger går med i budsjettet. Jeg står som 50% eier av bilen og huset.

Men begge er inneforstått med at skulle noe skje, er de 400 000 som han kom med, hans

Anonymous poster hash: 6b4fe...917

Jeg er en mann i 30 årene og ønsker noen tilbakemeldinger på hva kvinner syns om denne kompliserte saken.

Vi skal kjøpe nytt hus nå (nesten signert kontrakt) og jeg har ca 30% av kjøpesummen i egenkapital etter salg av min leilighet.  Denne har jeg kjøpt før vi giftet oss og leid den ut mens vi er gift (4 år). Vi har flyttet inn og bor i den nå. Jeg tjener mer enn to ganger mer enn henne. Jeg har ikke noen problemer med å betale ekstra fordi jeg tjener mer men hun sier at halvparten av min leilighet er hennes og at det nye huset bør fordeles 50/50. Vi har felles økonomi, dvs både min og hennes lønn går til samme konto og vi disponerer hver sitt kort tilknyttet samme konto. Jeg har sagt at det er ingen begrensninger på hva hun vil bruke penger til, så hun kan kjøpe hva hun vil med kortet. Hun vil fortsette å ha felles økonomi. Hun alene kan ikke betjene 50% av lånet vi nå tar nå for huset, så lånet kommer jeg til å ta mer av enn henne. Jeg foreslo at vi bør fordele 1/3 og 2/3 slik at jeg ikke mister retten til min egen leilighet ved en eventuelt skilsmisse. Hun mener dette er urimelig for henne og at det bør fordeles likt. 50% av lånet blir 5 ganger hennes årsintekt mens 50% av lånet blir 2,2 ganger min årsintekt.

Hva synes dere om saken? Vil høre synspunkter. Takk.

jeg er enig med deg! ville kontaktet advokat og bedt om økonomisk rådgiving. Krev særeie og en skjev fordelingsbrøk på huset, det ville jeg gjort

Anonymous poster hash: 06b0e...e5b

Hva gjør at hun mener leiligheten er like mye hennes ? Har hun lagt ned penger i ditt lån på de/betalt husleie? Har hun lagt ned penger i oppgraderiing/utbedring av den ? Det må være noe som gjør at hun mener den er halvt hennes ? Ellers mener jeg at hun ikke eier halve leiligheten,, man kan ikke bare ta over mannens eiendeler fordi man har lyst til at det skal være slik.

Anonymous poster hash: 7e138...a96

Du skriver jo selv at dere er gift og har felles økonomi! Da passer det seg fryktelig dårlig å trekke seg fra disse avtalene og kreve at dere deler det etter inntekt. Det kan bli vrient den dagen inntektsprosenten endrer seg fordi en av dere går opp eller ned i lønn. Og pengene for leiligheten som du kjøpte før du giftet deg, er forsåvidt dine, da du ervervet deg leiligheten før ekteskapsinngåelse, men så lenge dere begge bor der, trenger du hennes skriftlige tillatelse til å selge den. Og om dere kjøper dere hus, med eller uten de pengene fra leilighetssalget, og begge skriver under, så sameier dere, og det blir ikke fordelt i prosenter, dere eier sammen. Tar dere opp lån som ektepar til å kjøpe huset, er dere like ansvarlige for gjelden. Og da betaler dere huslånet av DERES felles penger, ikke litt av dine og litt av hennes. For som gift er dere juridisk bundet til å fordele eiendeler dere erverver dere sammen i ekteskapet likt.

Og dersom du nå plutselig bestemmer deg for å ikke ha felles økonomi allikevel, men får en advokat til å fordele eierforhold i huset etter inntekt, så synes jeg litt synd på deg den dagen kona di brått plutselig tjener mer enn deg. Hehehe

Anonymous poster hash: 856f1...de9

Annonse

Egenkapitalen bør du passe på å få med deg ut igjen ved et eventuelt brudd. Jeg hadde en del egenkapital som jeg tok med meg inn i første leilighet. Det gjorde at jeg fikk en eierbrøk på 58 % mot 42 % for han. Etter 12 års samliv så ble det desverre slutt og da fikk jeg min andel tilbake. I de tolv årene vi bodde sammen så hadde vi total felles økonomi så den eierbrøken spilte ingen rolle bortsett fra da bruddet var et faktum.

Når det gjelder summen du hadde før dere giftet dere er jeg helt enig med deg, men når dere kjøper sammen synes jeg det er rett at det blir fordelt 50/50. Tror det kan være lurt å ta kontakt med en advokat for å bli enige :)

Hva med tidsbegrenset særeie?

Jeg har tatt med meg atskillig større verdier inn i ekteskapet med mannen enn det han hadde. Jeg arvet et hus som vi nå har solgt og kjøpt nytt.  Vi har løst det med et tidsbegrenset særeie, der han eier mer og mer desto lengre vi er sammen. Vi synes det er en god løsning. Jeg føler at det blir helt feil hvis jeg skal være rikere enn han etter mange tiår med ekteskap, på den andre siden vil det være surt å "tape" disse pengene hvis det skulle bli et brudd i nærmeste fremtid. 

Anonymous poster hash: 8f895...ecb

Kan dere ikke ved et evt salg/brudd trekke fra din egenkapital med et lite inflasjonspåslag for deretter å dele 50/50? Vi har det slik, at vi står med 50/50 eierandel til boligen, men at hver av oss har sin andel som trekkes fra summen før det resterende overskuddet deles likt.

Gjest Antarctica

Jeg hadde 10% av kjøpesummen i oppsparte midler da jeg kjøpte bolig sammen med min eks. I tillegg betjente jeg så og si hele gjelda mens vi bodde sammen. Jeg er veldig glad for at jeg hadde dokumentasjon på disse tingene da det var over, jeg vil jo ikke sitte i gjeld til en mann som ikke har bidratt, men som bare har hatt navnet sitt på skjøtet. De reelle utgiftene har også noe å si, selv om ekteskap ikke er "business".

Jeg syns du skal være nøye med at din oppsparte egenkapitalandel (i prosent av kjøp/salgssummen, husk boligpriser endrer seg!) holdes unna felleseiet hvis det skulle bli aktuelt å dele bo eller selge boligen av andre grunner. Husk å få det skriftliggjort - den man gifter seg med er en helt annen enn den man skilles fra...

Jeg kjøpte nybygg 1 år før vi flyttet sammen. Ja vi har barn sammen, faktisk 2. Vi er forelsket og har ikke planer om å gå hver sin vei. Grunnen til at hun sier hun eier halvparten er at vi giftet oss før bygget sått ferdig, ett år etter vi giftet oss. Men jeg leide den ut, så leieintektene dekket direkte nedbetaling av lån. Jeg brukte ikke noe fra vår økonomi for å betale ned på lånet for leiligheten. Den har jo nå steget ganske mye i verdi.

Det er bare noen ganger når vi har diskusjon om økonomi at det blir litt sånn. Er det riktig at hun blir medeier i huset (50%) men at jeg tar ca (70%) av lånet. Altså, det ville vært slik hvis vi ikke hadde felles økonomi.  

Vi deler 50/50 uavhengig av hvem som tjener hva når. Nå tjener han mest, m det er Bl.a fordi jeg tilrettelegger for at han kan jobbe en del overtid. Egenkapitalen til huset vårt kommer i fra leiligheten han kjøpte før vi ble sammen. Hovedbilen vår er registrert på meg, mens billånet står 50/50 på oss begge. Ellers har han nå begges lønninger inn på sin konto og er ansvarlig for at alt blir betalt i tide.

Tja,-kommer jo helt an på hvordan man vil ha det. Vi har alltid delt 50/50 uansett hva vi har tjent etc. Jeg hadde hus før jeg traff mannen min, men det delte jeg også 50/50 med han. Vi har vært gift i 18 år, har 2 særkullsbarn (mine)og 4 fellesbarn. Vi krangler aldri om penger...

Jeg kjøpte nybygg 1 år før vi flyttet sammen. Ja vi har barn sammen, faktisk 2. Vi er forelsket og har ikke planer om å gå hver sin vei. Grunnen til at hun sier hun eier halvparten er at vi giftet oss før bygget sått ferdig, ett år etter vi giftet oss. Men jeg leide den ut, så leieintektene dekket direkte nedbetaling av lån. Jeg brukte ikke noe fra vår økonomi for å betale ned på lånet for leiligheten. Den har jo nå steget ganske mye i verdi.

Det er bare noen ganger når vi har diskusjon om økonomi at det blir litt sånn. Er det riktig at hun blir medeier i huset (50%) men at jeg tar ca (70%) av lånet. Altså, det ville vært slik hvis vi ikke hadde felles økonomi.  

Da har hun faktisk helt rett om du ikke fikk huset før dere giftet dere og du ikke betalte på lånet før dere giftet dere.

Anonymous poster hash: a08e7...881

Her gikk vi inn med like mye egenkapital. Og betaler det samme te felles konto hver mnd. Dermed har mannen min fortsatt bra egenkapital stående og jeg har litt. Når jeg skal. Legge bsu pengene i huset så legger han samme sum fra sin egenkapital.

Anonymous poster hash: f0999...9b2

Vi har vært sammen i snart ti år, så det er kanskje like greit å dele alt. Jeg bare føler at hvis det kommer en dag vi bestemmer oss å skilles, å dele alt vil føles litt urettferdig .

Endret av nybruker

Jeg synes det er riktig å ha særeie på den delen du hadde med deg inn når dere ble sammen, og at resten deles 50/50. Har man felles økonomi og bygger en felles fremtid er det mest naturlig for meg.

Personlig valgte jeg å "gi bort" min egenkapital da vi kjøpte hus sammen. Jeg hadde ca 2.5 mill i EK og han hadde 250 000. Min tanke var at dette skulle jevne seg ut med årene. Og det har det gjort, han har blant annet pusset opp huset og dermed økt verdien med minst like mye. Men klart, det var en råsjans å ta den gangen, jeg kunne tapt alt.

Anonymous poster hash: 1bcbe...a1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...