Gå til innhold

Er dere gode på å lage rim/gåter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som barn fikk jeg gå på skattejakt etter påskeegget mitt, og jeg var dum nok til å videreføre tradisjonen til egne barn. Barna elsker det rett og slett, og forventingene er skyhøye hvert år. Det er utvilsomt påskens høydepunkt, så vi må jo bare stille opp og lage klart til dem ;) Problemet mitt nå er at energien og fantasien svikter meg litt, så kanskje noen her kan hjelpe meg?

Vi pleier å gjøre det slik at vi lager 8-10 lapper med små gåter på som fører til neste ledetråd, og siste ledetråden leder da til det gjemte påskeegget. Til minsten som ikke kan lese enda, lager vi mini-tegninger og setter røde kryss (dette gjorde vi til de eldste da de var små). De eldste barna får også noen lette gåter på engelsk, det synes de er stor stas. Med dette blir de sendt på kryss og tvers i hele huset. Vi gjemmer lapper på alle mulig steder. Bak bilder, under puter, i vaskemaskinen, inne i sengetøy, sko, jakkelommer osv. Barna må ut og leke mens vi gjemmer lapper og egg.

Men så er det gåtene da. Jeg kommer ikke på noen, og jeg bør begynne nå snart for å bli ferdig i tide. Noen som kommer på noen lure gåter/ordspill som kan føre fram til et gjemmested?

Anonymous poster hash: d71ea...0a4

Fortsetter under...

Skrevet

Sånn gjorde vi det også, da mine var små. Nå har vi uterebus for hele storfamilien.

Her er noen forslag fra meg:

Kan brukes om dere har en bok om Emil i Lønneberget:

Han er en rampegutt, men også snill

Han spikker tregubber og er litt vill

Hvem kan det være? Gå og finn hans bok

og let i den og se om du blir klok

Dorullen:

Det er rundt og hvitt, med et hull i midten, men om du drar i det så blir det langt og flatt? (hint: du tar i det hver dag!)

Serviettskuffen, om du har en ;):

Hver en gang som det er fest

en av dette til hver en gjest.

Mange farger, røde, blå

Noen er det blomster på (eller fotball, klovner, snøfnugg)

Kjekt å ha om det blir søl

gå og finn en slik en sjøl.

Skrevet

Oi, så flotte! Tusen takk :) Var akkurat slike type dikt jeg er på jakt etter.

HI

Anonymous poster hash: d71ea...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...