Gå til innhold

hvorfor gi bort klær til fretex for at de skal selge det videre?

Anbefalte innlegg

Hvorfor starter de butikker, leier lokale og slle utgiftenr med det. Veldedighet da? Slutt på det i uggabugga land eller? Mista løsta på å GI bort klær til dem da de selger de videre og selv "tjener" penger på det.

Anonymous poster hash: 32e68...d09

Fortsetter under...

Fordi Fretex er en bedrift som også gir jobb til vanskeligstilte og som er en bedrift som er deltagende i å rehabilitere kriminelle.

Anonymous poster hash: a85bb...033

Det var jeg ikke klar over.

Hva trodde du fretex var og gjorde? De selger klær og mye annet for å tjene penger til å bruke på folk som ikke har så mye. Er ikke så inne i fretex som organisasjon, men trodde mye av arbeidet var i Norge for vanskeligstilte her (tar høyde for at jeg tar feil her altså og ville ikke hatt et problem om de brukte penger i andre land heller).

La vær å gi klær du om dette plager deg. Jeg har nå tenkt å fortsette med det og det uten store kvaler merker jeg.

Mulig jeg som har missforstått da. Men meg å flere med trodde det var for andre formål. Så er overasket. Det er da vel lov. Fint dere kommer fakta her. En lærer av alt. Jeg vil vite hvorfor.

Annonse

Jeg hørte om ei her inne som hadde en kamerat som jobbet hos fretex,og han og flere som jobbet i fretex tok de beste varene selv ,uten å betale for de.

Fint det, at folks gamle skatter blir stjålet av de ansatte istedet for å bli videre distribuert og solgt...

Så jeg gir ikke til fretex mer,jeg gir heller til andre veledighetsorganisasjoner.

Om ikke fretex kvalitetssikrer at alle varer kommer dit de skal,men at de ansatte bare kan ta det,ja da mister jeg trua

Anonymous poster hash: 1ea83...b0d

Mulig jeg som har missforstått da. Men meg å flere med trodde det var for andre formål. Så er overasket. Det er da vel lov. Fint dere kommer fakta her. En lærer av alt. Jeg vil vite hvorfor.

Om du leser litt på nett så ser du at Fretex er den den største attføringsbedriften og jeg vet at de har samarbeid med KIF.

De fleste slike bedrifter i Norge har samarbeid med KIF, NAV og med andre institusjoner i byen bedriften er plassert i. Det er et supert tiltak for mennesker som av en eller annen grunn har vanskeligheter med å komme inn på det vanlige arbeidsmarkedet.

Man kan ikke vite alt om alt :)

Hvorfor starter de butikker, leier lokale og slle utgiftenr med det. Veldedighet da? Slutt på det i uggabugga land eller? Mista løsta på å GI bort klær til dem da de selger de videre og selv "tjener" penger på det.

Ta pilla di og gå på skolen.

Jeg hørte om ei her inne som hadde en kamerat som jobbet hos fretex,og han og flere som jobbet i fretex tok de beste varene selv ,uten å betale for de.

Fint det, at folks gamle skatter blir stjålet av de ansatte istedet for å bli videre distribuert og solgt...

Så jeg gir ikke til fretex mer,jeg gir heller til andre veledighetsorganisasjoner.

Om ikke fretex kvalitetssikrer at alle varer kommer dit de skal,men at de ansatte bare kan ta det,ja da mister jeg trua

Her jeg bor selger Fretex klær til den prisen Cubus og Lindex selger NYE tilbudsvarer. Dvs, folk gidder selvfølgelig ikke betale samme pris for brukte klær som for nye klær, med mindre de brukte klærne er spesielt fine. De klærne som ikke blir solgt i løpet av så og så lang tid går på dynga, i stedet for å bli sendt til andre land der folk er happy bare de har noe å ha på kroppen. Jeg sender barneklærne til barnehjem/klostere i Russland og betaler frakta selv, gidder ikke støtte industrien som overpriser brukte klær og kaster helt kurante bodyer, sokker, bukser for baby i søpla fordi de ikke har fått den stive prisen for klærne som de har satt for å finansiere lokale, personale osv.

Anonymous poster hash: 47444...155

Her jeg bor selger Fretex klær til den prisen Cubus og Lindex selger NYE tilbudsvarer. Dvs, folk gidder selvfølgelig ikke betale samme pris for brukte klær som for nye klær, med mindre de brukte klærne er spesielt fine. De klærne som ikke blir solgt i løpet av så og så lang tid går på dynga, i stedet for å bli sendt til andre land der folk er happy bare de har noe å ha på kroppen. Jeg sender barneklærne til barnehjem/klostere i Russland og betaler frakta selv, gidder ikke støtte industrien som overpriser brukte klær og kaster helt kurante bodyer, sokker, bukser for baby i søpla fordi de ikke har fått den stive prisen for klærne som de har satt for å finansiere lokale, personale osv.

Hvordan vet du at de kaster klærne?

Anonymous poster hash: 15aa3...c09

Hvordan vet du at de kaster klærne?

Anonymous poster hash: 15aa3...c09

Det har stått i lokale media, pluss ansatte i butikken fortalte om praksisen. Det de ikke får solgt i løpet av en satt frist blir kastet siden de ikke har ubegrenset plass på lageret sitt.

Annonse

Fordi Fretex er en bedrift som også gir jobb til vanskeligstilte og som er en bedrift som er deltagende i å rehabilitere kriminelle.

Jeg har jobbet på Fretex. De gir blaffen i arbeidsmiljølovene. De skryter av at de tjener så mye på å ha folk ansatt gjennom NAV at de tjener penger om så butikken er stengt og de ikke har noen kunder. De er ikke ute etter å hjelpe de som har det vanskelig. Jeg har sett flyktinger, folk jeg VET har nesten ingenting å leve for, komme og be spurt å få noen varer (klær til barn og seg selv) litt billigere fordi de har lite penger. Men nei, butikksjefen er streng. Noe som er irriterende, for det er ikke snakk om at butikken taper penger, alt har kommet inn gratis fra folk som ønsker å hjelpe de som har det vanskelig.

Fretex er blitt til en middelklasse og overklasse-butikk. Det er "kult" å shoppe på Fretex, der med kan butikken også ta seg godt betalt.

Rehabiliterer kriminelle vet jeg ikke. Men det har kommet folk tydelig overberuset på jobb, jeg har sagt i fra til de som har ansvaret for oss som jobbet der, da gikk han jeg sa i fra til bort til den berusede, hilste på han, og så gikk han på kontoret sitt igjen. Han sa ingenting annet enn "god morgen", gjorde ingenting med fyren. Problemet var at fyren kunne ha vært voldelig slik han var. I tillegg så står det i instruksene til Fretex at dette er en vanlig jobb og man får derfor ikke lov å møte beruset på jobb.

Når jeg jobbet på Fretex var det ingen som tok noe, ikke som jeg vet om. Men man kunne "sette av" ting og kjøpe det med medarbeider-rabatt. Husker ikke hvor mye % det var i avslag, men det hjalp godt på, for den lønnen man fikk var ikke stor.

Fretex er et AS som bare er ute etter å tjene penger. Sorry, men de har sluttet å bry seg om de som har det vanskelig og trenger hjelp/bistand. De bryr seg bare om pengene.

Anonymous poster hash: 74721...36e

Gjest lillehi

Fretex er vel ikke noe AS, de hører under Frelsesarmeen. Har selv jobbet der for endel år siden, tiltak gjennom NAV, og jeg så ingenting til det som beskrives ovenfor! Som på alle andre arbeidsplasser kan det nok finnes noen useriøse arbeidere der og, men i det store og hele jobber de seriøst for å hjelpe vanskeligstilte, både i utlandet og her hjemme😃

Gjest lillehi

Fretex er vel ikke noe AS

Fretex er et AS. Fretex er IKKE ute etter å hjelpe, Fretex er ute etter å tjene penger. Beklager at jeg er brutal. :-/

Anonymous poster hash: 74721...36e

Selvfølgelig er Fretex ute etter å tjene penger, nettopp for å hjelpe vanskeligstilte! Men det betyr ikke at de tjener pengene på en umoralsk måte! Og du kan vel ikke generalisere ALLE Fretexbutikker i hele Norge selv om du har dårlig erfaring med en eller to! De er en av Frelsesarmeens viktigste inntektskilde, og samarbeider med NAV.

Det jeg kan være enig i er at de priser vanlige klær fra kjedebutikkene ALT for høyt. Greit at de ikke kan vite hva alt har kostet nytt, men klær fra H&M, Gina, Cubus etc. burde de kunne sette en standard pris på topper, bukser ol. da disse ikke varierer drastisk i pris, ofte er det jo knapt halv pris.

Mener å ha hørt at det er et eller annet regelverk for hvor mye organisasjoner kan ta for ting de har fått gratis (1/3 av ny verdi?), men mulig det bare er tull. 

Jeg har snublet over noen kupp (bl.a. en nydelig Woolford ullkjole til et par hundrelapper, disse koster jo flere tusen), så det går kanskje opp i opp. De kjenner helt tydelig igjen de store designermerkene, disse prises høyt, men mer ukjente, dyre merker slipper av og til igjennom. Garderoben min er full av Fretexklær, så jeg gir ofte det jeg ikke trenger lenger tilbake.

Anonymous poster hash: c4547...d53

Det tviler jeg ikke et sekund på. Det blir jo grundig gjennomgang av ting for å sjekke verdi antar jeg.

Så har man jo egne vintagebutikker også da.. Men at mange forsyner seg av dyrere ting som kommer inn, er ikke akkurat sjokkerende.

Kan jo tenke hvor mange gamle mennesker som eier verdifulle ting uten å være klar over det.. Slenger det til Fretex.

Anonymous poster hash: f619d...df2

Dette er ikke lov og heldigvis er ikke alle sånn. Det finnes uærlige mennesker over alt.

Anonymous poster hash: 15795...90f

Det er noe som heter google og man finner mye ut ved å sjekke kilder.

Hvorfor du skal gi klær til fretex:

"Fretex er en attføringsbedrift som har som mål å bidra til at mennesker får nye muligheter i arbeidslivet. Årlig får nesten 500 mennesker jobb etter å ha deltatt i attføringsprogram i regi av Fretex.

Fretex er en del av Frelsesarmeen. Det som doneres til Fretex går også til Frelsesarmeens utdeling. En del av bruktomsetningen i Fretex går til ulike sosiale tiltak i regi av Frelsesarmeen. Dette utgjør årlig ca 20 millioner kroner.

Du gjør også noe bra for miljøet når du velger gjenbruk. "

http://www.fretex.no/butikker-og-salg/second-hand

Fretex kaster bare klær som er ødelagt. Og de får mye ødelagte klær innlevert. Ingen vil kjøpe slitte/hullete/flekket klær, og det er heller ikke klær som er hyggelig å gi til fattige. Så det kastes.

Sikkert forskjellige fra sted til sted men fretex her er veldig strenge på dette med at alt skal inn i butikken før en ansatt har lov å kjøpe det og ansatte må gå å kjøpe på slutten av sin arbeidsdag. Det er ikke lov å ta noe som helst uten at det er betalt for det blir anmeldt som tyveri om man gjør dette.

Anonymous poster hash: 909bb...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...