Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #1 Del Skrevet 2. april 2014 Noen andre som har barn som skjærer/gnisser tenner i søvne? Mitt barn er nesten tre år, og er livlig, nysgjerrig, veldig sosial, men også veldig følsom. Etter en til to-timers søvn kommer gnissing/skjæring av tenner, nesten så jeg blir engstelig for skader - både av tenner men også om det kan ligge noe psykisk bak dette. Leste nettopp denne artikkelen, men den virker ikke å gjelde så små barn: http://www.klikk.no/foreldre/article781793.ece Erfaringer? Takk i tilfelle:) Anonymous poster hash: 936fd...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #2 Del Skrevet 3. april 2014 Ingen som har noen liknende å berette? Da virker dette mer unormalt enn jeg skulle like å tro... Anonymous poster hash: 936fd...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 18. april 2014 #3 Del Skrevet 18. april 2014 Hør med de på tannlegekontroll. Større barn får vel ofte biteskinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Skrevet 25. mai 2014 #4 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen andre som har barn som skjærer/gnisser tenner i søvne? Mitt barn er nesten tre år, og er livlig, nysgjerrig, veldig sosial, men også veldig følsom. Etter en til to-timers søvn kommer gnissing/skjæring av tenner, nesten så jeg blir engstelig for skader - både av tenner men også om det kan ligge noe psykisk bak dette. Leste nettopp denne artikkelen, men den virker ikke å gjelde så små barn: http://www.klikk.no/foreldre/article781793.ece Erfaringer? Takk i tilfelle:) Anonymous poster hash: 936fd...530 Jenta mi er snart seks, og har gnisset tenner i søvne i noen år nå. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det bortsett fra at det er forferdelig å høre på! Jeg har lurt på om det kan skade tennene og har tenkt å ta det opp med tannlegen neste gang, men har ikke tenkt at det kan ligge noen psykiske plager bak. Hun er en aktiv og sosial jente med gode venner, og vi har god dialog med barnehagen, så jeg har vanskelig for å tro at det er noe sånt. Men en kan jo aldri vite... Jeg jobber selv i psykiatrien, og er derfor obs på å snakke mye med jenta mi om følelser og hvordan dagene hennes er. Mitt råd er å ta det med tannlegen først. Jeg tror egentlig det er ganske vanlig (selv om du ikke har fått så mange svar ) Når jeg tenker meg om så er det mange voksne som bruker tanngnissing som en slags måte å takle stress på, men det kan jo hende at mange gjør det av ren uvane også! (Jeg har ikke lest artikkelen du refererer til i innlegget ditt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #5 Del Skrevet 26. mai 2014 Takk for svar til dere, spesielt til Mary! Gnisninga har avtatt ganske mye, så jeg er ikke såå bekymret som jeg var da jeg skrev det opprinnelige innlegget. Det kan nok hende at stress har ført til dette, og det gjør meg veldig vondt. Desto bedre er det å oppleve at gnisninga nærmest har avtatt, takk og lov for det. Tennene ser fine og hel ut, så håper at alt står godt til. Ble veldig oppmuntret og lettet over svaret ditt, Mary, som jo jobber innenfor pysk. og ser at man bør uroe seg for slike ting som jeg refererer til. Viktig å være åpne om alt, slik at man får svar og kan ta ta i det videre - for de nydelige små! Jeg følger dette nøye opp videre. Håper at andre vil gi av sine erfaringer, på godt og vondt. Anonymous poster hash: 936fd...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå