Gå til innhold

"Italienske" guttenavn

Anbefalte innlegg

Med italienske aner (altså ganske langt ute), feriehus i Italia og en liten kjærlighet for  italiensk mat, vin og kultur, er det en tanke å finne et fornavn nummer to som er italiensk eller brukes/klinger godt der. :) Samtidig er det viktig at det ikke høres tullete ut eller blir for fremmed på norsk.

Med jentenavn er det ikke så vanskelig, har jo blant annet: Sofia, Emilia, Olivia, Amelia, Aurelia osv. Mange vakre navn, synes jeg:)

Guttenavn er verre.. Har Matheo, som fungerer bra både her og der. Har også funnet en del som bærer det navnet tilbake i slekten, og jeg synes det egentlig er veldig fint. Samtidig er jeg litt usikker, da det i noen navnekombinasjoner gir et litt.. hm.. inntrykk jeg ikke forbinder med min egen bakgrunn? Dessuten kan det jo komme flere gutter, og skal man da følge opp må man jo ha noen alternativer;P

Amadeo har jeg tenkt litt på, men blir det litt for rart på en norsk gutt?

Så, er det noen som har noen gode forslag? :) (Eventuelle knakende gode idéer til jentenavn er selvsagt velkomne også.)

Anonymous poster hash: 59670...4d2

Anonymous poster hash: 59670...4d2
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144132071-italienske-guttenavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar:) Luca er et godt forslag. Har tenkt på det, men kjenner flere som heter det, samt at jeg synes det er litt rart med et så kort navn som navn nummer to (men ikke umulig:)). Giovanni er litt kult, ja, men blir nok for modig for min del når verken mor, far eller besteforeldre er rene italienere..

Etternavnet er forøvrig svært norsk, med særnorske bokstaver.

Anonymous poster hash: 54d3a...b5c

Matheo x

Marco   x

Franco

Maurio

Maximo /Maximillo

Paolo   x

Carlo

Luca / Lucca   x

Alonzo

Gio    x

Antone

Antonio   x

Gianni

Davide

Edoardo   x

Emilio     x

Fabiano

Orlando     x

Tito

Ricardo      x

Filppo

Fiorello

Rafaello     x

Vittorio

Pietro     x

Helt enig i at jentenavnene er nydelige i Italia. Men det er jommen mange fine guttenavn også :)

Vi er er litt i samme båt, bortsett fra at her går det i Spania og ikke Italia ;)

Noen av disse jeg har nevnt funker kanskje ikke like bra både her og der...men kanskje? Jeg har satt x ved de jeg syns er finest, da ;)

Lykke, lykke til. Spennende med navn som er litt annerledes :)

Antonio er stilig:) Kanskje det skal opp på listen! Men fortsatt bare Matheo og Luca jeg er helt komfortabel med på en norsk gutt. Synes man kan være mye mer kreativ med jentenavn enn guttenavn, man godtar så mye mer!

Annonse

Takk, Josephina! :) Her var det mange idéer:) Liker flere av disse, særlig blant de du har satt x ved. Enig i at mange guttenavn er fine, er bare så vanskelig å få de til å fungere på norsk.. Men så er det jo sånn at man blir vant til det meste, også, da. :)

Ja, er spennende med noe litt annerledes! Lykke til, dere også! :)

Jeg har egentlig falt fullstendig for Aurelius som fornavn nr. 2 til min evt neste sønn. Var ikke klar over at det var italiensk, men ser jo det nå med tanke på Aurelia som du skrev over :P

Jeg syns det er råtøft, og funker godt på norsk syns jeg, selv om det ikke er det mest brukte navnet i gata ;)

Takk, Gabina:) Mange fine forslag. Og flere av disse er litt mer naturlig å si på norsk også:)

Aquali: Enig, Aurelius er nydelig og tøft! Men Aurelio er vel mer den italienske versjonen? Synes det er flere fine navn som ender på -us, for eksempel Amadeus og Martinus. Uttaler du det forresten "AUrelius" eller "Årelius"?

Takk, Gabina:) Mange fine forslag. Og flere av disse er litt mer naturlig å si på norsk også :)

Aquali: Enig, Aurelius er nydelig og tøft! Men Aurelio er vel mer den italienske versjonen? Synes det er flere fine navn som ender på -us, for eksempel Amadeus og Martinus. Uttaler du det forresten "AUrelius" eller "Årelius"?

Aurelio var også veldig stilig. Jeg uttaler det AUrelius, på samme måte som Aurora på norsk. Årelius er vel en mer internasjonal uttalelse (ironisk nok :P ). For meg er det viktig at navnene funker internasjonalt :)

Annonse

Ja, sånn uttaler jeg det også, Aquali. Enig i at navn bør fungere internasjonalt, i det minste et av fornavnene hvis man har to, og særlig med et etternavn som ikke gjør det;)

Takk for alle innspill:) Kommer jo mange forslag opp når man googler, men kjekt å høre litt hva nordmenn mener kan fungere:)

• 2 uker senere...

Men Marius er vel mer latin? Vil tro at Mario brukes mer i Italia i dag? Men takk for forslag, alt vurderes:) Akkurat Marius har jeg dessverre et dårlig forhold til, var flere skikkelig rampete barn når jeg var liten med dette navnet:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...