Gå til innhold

Erfaring med barn som flyr alene? Jente 9 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i buenos aires Argentina , min forlovede har en datter fra før som er 9 år og bor i Ukraina. I mai ønsker vi at hun skal besøke oss . Hun skal da fly alene dette er en tur på nesten 16 timer. Jeg lurte på om noen har erfaring med hvordan man ordner sånn at hun får hjelp av flyvertinner osv på flyplassen. Hun skal fly fra Kiev til London og London til buenos aires. Vi vil gjøre reisen så trygg som mulig for henne . Så jeg lurer på om noe har erfaring med british airways . Eller i det hele tatt om hvordan man løser dette.

Takker så mye for alle svar.

Skrevet

Jeg hadde aldri sendt en 9 åring alene med mellom landing i London. Direktefly kanskje, men aldri med en mellomlanding.

Jeg fløy Bangkok /Frankfurt/Oslo alene når jeg var 13 år og skulle egentlig få hjelp, men det var ingen som hjalp meg..

Skrevet

Jeg jobber i British airways å kan garantere att hun blir tatt godt vare på hvertfall. Barn har ikke låv til å fly alene uten assistanse fra flyselskapet så når du kjøper billetten oppgir du att hun er UM ( unacompanid minor) så veit flyselskapet det når dere kommer til innsjekk. Hun vil bli fulgt helt inn til cabinpersonalet og presenter får dem, de følger henne til plassen sin å snakker med henne, får å bli litt kjent å att hun skal føle seg trygg( hvis hun prater engelsk) på en mellomlanding vil hun bli henter av en BA annsatt som jobber på "bakken" og fulgt til neste fly akkurat samme prosedyre som når hun reiser, hun vil ikke bli satt alene noen steder å hun vil ikke bli overlevert til noen uten att det er nøye skjekket att det er riktig person.(id papirer og signatur)Papirer fylles ut hele veien så man kan skjekke hvem som har hatt ansvar får henne til en hver tid.

Anonymous poster hash: daf54...32e

Skrevet

Jeg jobber i British airways å kan garantere att hun blir tatt godt vare på hvertfall. Barn har ikke låv til å fly alene uten assistanse fra flyselskapet så når du kjøper billetten oppgir du att hun er UM ( unacompanid minor) så veit flyselskapet det når dere kommer til innsjekk. Hun vil bli fulgt helt inn til cabinpersonalet og presenter får dem, de følger henne til plassen sin å snakker med henne, får å bli litt kjent å att hun skal føle seg trygg( hvis hun prater engelsk) på en mellomlanding vil hun bli henter av en BA annsatt som jobber på "bakken" og fulgt til neste fly akkurat samme prosedyre som når hun reiser, hun vil ikke bli satt alene noen steder å hun vil ikke bli overlevert til noen uten att det er nøye skjekket att det er riktig person.(id papirer og signatur)Papirer fylles ut hele veien så man kan skjekke hvem som har hatt ansvar får henne til en hver tid.Anonymous poster hash: daf54...32e

Tusen takk for god informasjon. Det ideelle ville vært om en av oss kunne reist med henne men i denne stund går ikke det. Jeg har fløyet mye med british airways og alltid vært fornøyd. Da føler jeg meg litt tryggere.

Skrevet

Jeg jobber i British airways å kan garantere att hun blir tatt godt vare på hvertfall. Barn har ikke låv til å fly alene uten assistanse fra flyselskapet så når du kjøper billetten oppgir du att hun er UM ( unacompanid minor) så veit flyselskapet det når dere kommer til innsjekk. Hun vil bli fulgt helt inn til cabinpersonalet og presenter får dem, de følger henne til plassen sin å snakker med henne, får å bli litt kjent å att hun skal føle seg trygg( hvis hun prater engelsk) på en mellomlanding vil hun bli henter av en BA annsatt som jobber på "bakken" og fulgt til neste fly akkurat samme prosedyre som når hun reiser, hun vil ikke bli satt alene noen steder å hun vil ikke bli overlevert til noen uten att det er nøye skjekket att det er riktig person.(id papirer og signatur)Papirer fylles ut hele veien så man kan skjekke hvem som har hatt ansvar får henne til en hver tid.

Hva er nedre grense for å fly alene for eksempel Oslo/Usa ?

Anonymous poster hash: c8a75...94b

Skrevet

Vi har en 5-åring som etter planen skal fly til Amerika alene i sommer for å besøke besteforeldrene. Vi har tenkt å fly med han en del av strektningen slik at det ikke blir mellom landing, han får "bare" den lange flyturer på egenhånd. Og returen vil være med meg, jeg tenker å fly ned 2 uker senere og være der 2 uker med han. Synes ikke han er stor nok til å ta nattfly alene. Han har reist dit 6 ganger allerede og vært på uttalige flyturer utenom, så han vet hva han går i, allikevel er jeg bekymret for den praktiske siden av turen.

Kommer han til få hjelp med hånbagasjen slik at han ikke glemmer halvparten av innholdet på flyet? Får han hjelp ved toalettbesøk? Siste gang han gikk på toallettet alene på flyet låste han seg inn i toalettet og slet litt med å komme ut. Han rakk heller ikke opp til vasken, dvs han var ikke høy nok til å trykke på knappen man må trykke på for å få vann til å vaske hendene.

Han har VELDIG lyst til å gjøre dette, mor og far er ikke liker trygge. Pussig, for om det er et sted han skal være trygg, er det flyet, han kan liksom ikke stikke av underveis på turen.

Anonymous poster hash: 0629e...298

Skrevet

Jeg jobber i British airways å kan garantere att hun blir tatt godt vare på hvertfall. Barn har ikke låv til å fly alene uten assistanse fra flyselskapet så når du kjøper billetten oppgir du att hun er UM ( unacompanid minor) så veit flyselskapet det når dere kommer til innsjekk. Hun vil bli fulgt helt inn til cabinpersonalet og presenter får dem, de følger henne til plassen sin å snakker med henne, får å bli litt kjent å att hun skal føle seg trygg( hvis hun prater engelsk) på en mellomlanding vil hun bli henter av en BA annsatt som jobber på "bakken" og fulgt til neste fly akkurat samme prosedyre som når hun reiser, hun vil ikke bli satt alene noen steder å hun vil ikke bli overlevert til noen uten att det er nøye skjekket att det er riktig person.(id papirer og signatur)Papirer fylles ut hele veien så man kan skjekke hvem som har hatt ansvar får henne til en hver tid.Anonymous poster hash: daf54...32e

Hva er nedre grense for å fly alene for eksempel Oslo/Usa ? Anonymous poster hash: c8a75...94b

Varierer fra flyselskapt til flyselskap, men de fleste har grense ved 5 år. Noen tar UM bare dersom det er direkte fly (ikke med mellomlanding), andre har et opplegg som dekker mellomlandinger. Ut fra web-sidene er det ganske tydelig at noen selskaper gjør dette med mer entusiasme enn andre, kommer sikkert ann på hvor mange forespørsler man får årlig og hvor stor kundemassen er til enhver tid. Vil tro at SAS er veldig erfaren på det området!

Skrevet

Vi har en 5-åring som etter planen skal fly til Amerika alene i sommer for å besøke besteforeldrene. Vi har tenkt å fly med han en del av strektningen slik at det ikke blir mellom landing, han får "bare" den lange flyturer på egenhånd. Og returen vil være med meg, jeg tenker å fly ned 2 uker senere og være der 2 uker med han. Synes ikke han er stor nok til å ta nattfly alene. Han har reist dit 6 ganger allerede og vært på uttalige flyturer utenom, så han vet hva han går i, allikevel er jeg bekymret for den praktiske siden av turen.

Kommer han til få hjelp med hånbagasjen slik at han ikke glemmer halvparten av innholdet på flyet? Får han hjelp ved toalettbesøk? Siste gang han gikk på toallettet alene på flyet låste han seg inn i toalettet og slet litt med å komme ut. Han rakk heller ikke opp til vasken, dvs han var ikke høy nok til å trykke på knappen man må trykke på for å få vann til å vaske hendene.

Han har VELDIG lyst til å gjøre dette, mor og far er ikke liker trygge. Pussig, for om det er et sted han skal være trygg, er det flyet, han kan liksom ikke stikke av underveis på turen.

Du kødder nå, ikke sant? Skal du sende en 5-ÅRING alene med fly til USA?

Anonymous poster hash: 73ecb...2db

Skrevet

Hva er nedre grense for å fly alene for eksempel Oslo/Usa ?

Anonymous poster hash: c8a75...94b

Det kan jeg desverre ikke svare på siden jeg ikke har noe med salg av billettene å gjøre jeg tar meg bare av passasjerene som har allerede har bilett, men tror det er rundt 4 eller 5år. Før det må man isåfall leie en person som reiser sammen med barne hele veien å da er det billigere å reise sammen med barnet selv. Vil apsolutt ikke anbefale å sende barn alene før de er litt større uansett fordi selv om vi prøver å gjøre det så trykt som mulig så syns mange barn det er skummelt å foreldrene eller de som leverer barnet får ikke låv å forlate flyplassen før flyet er i lufta får vi tvinger ingen barn inn på flyet hvis de plutselig ikke tør...

Skrevet

Herregud.... Fatter ikke dere tør.

Du siste 5 år!!!

Anonymous poster hash: ebd7b...f7a

Skrevet (endret)

ikke send 5 åring aleine til USA...! selv om han har aldri så mye lyst så er det vi voksne som skal bestemme..og jeg mener det ikke er riktig og sende en 5 åring aleine så langt, om det skjer noe så tenk den utrygheten han vil føle...det og ikke ha  en kjent person der med seg. uff , stakkars liten . 

Endret av Germini
Skrevet

Herregud... Jeg som voksen kvinne i 20 årene ville nok hatt litt høy puls om jeg skulle klart meg alene på slike gigantiske flyplasser, flere mellomlandinger, alene på flytur så mange timer, +++. OG SÅ SENDER DERE BARN UNDER 10 ÅR PÅ SLIKE LANGE TURER? Ærlig talt, jeg er egentlig ikke så hønemor i hverdagen, men jeg vet ikke om jeg ville sendt min 5 åring Oslo-Tromsø en gang. Dere lever i en drømmeverden om dere tror de flyansatte vil passe på ungene deres som egg. Tenk den utryggheten de små barna vil føle! Hvordan skal de kommunisere med personell? Hva om de trenger hjelp til noe? Det er ikke alle som kan snakke engelsk, selv om barna kan det. Tenker dere overhodet ikke på alt som kan gå galt på en slik tur? Jeg kaller det direkte uansvarlig å holde på sånn, ante ikke at det var lov en gang.

Anonymous poster hash: 0deb2...aaa
Skrevet

Hun snakker spansk, engelsk og russisk. Det å få henne ut av Ukraina er vel bedre en en fly tur for øyeblikket .

Nå får du roe deg ned. Jeg har sett flere ban fly alene a blitt godt tatt vare på . Har bare ikke organisert en reise selv før

Skrevet

Jeg hadde aldri sendt en 9 åring alene med mellom landing i London. Direktefly kanskje, men aldri med en mellomlanding.

Jeg fløy Bangkok /Frankfurt/Oslo alene når jeg var 13 år og skulle egentlig få hjelp, men det var ingen som hjalp meg..

Finnes ikke direkte fly. Kun fra Amsterdam , Madrid og London

Skrevet

Så du ville latt din datter være i Ukraina hvor det nærmest er krig og spente tilstander?

Anonymous poster hash: 9c7a2...a7a

Skrevet

De blir som regel ganske godt tatt vare på, men man er nok litt gitt at det blir valgt en person som engasjerer seg litt. Jeg flyr mye, i perioder 5-6 ganger i måneden, de fleste barna blir tatt godt vare på og fulgt opp. Det er likevel dessverre ikke alle. Har opplevd at barn som reiser alene har grått eller spurt om hjelp uten å få det. Det verste tilfellet jeg har vært borti var en liten jente som ikke fikk tak i flypersonellet og måtte på do. Endte opp med at jeg måtte ta henne med bak i flyet til toalettet og personalet. Det provoserte meg ganske bra fordi små barn må få gå på do uten å føle at de er til bry eller må holde seg en time til fordi personalet ikke følger med.

Siden din "stedatter" er 9 år er hun selvgående i stor grad så så lenge hun blir fulgt opp ved mellomlandingene skal det gå bra. Sørg selvfølgelig for at hun har en fullt ladet telefon og at dere er tilgjengelig på telefon hele tiden hvis det skulle være noe. Ring flyselskapet i forveien slik at du får avklart hvordan det ordnes med mellomlandinger. Det kan bli forsinkelser osv, hva gjør de da? Og sørg for at noen følger henne så langt det går på flyplassen før hun drar. Pass på at hun har med penger til mat, drikke osv.

Til deg som skal sende 5-åring alene: Nei, nei og nei. Jeg lar ikke barn under 8 år fly innenlands alene engang. De kan bli redde, usikre og skremt. Det er slettes ikke alle som følger noe særlig godt opp på flyene så hadde ikke tatt den sjansen.

Anonymous poster hash: 2d60a...398
Skrevet

Hun snakker spansk, engelsk og russisk. Det å få henne ut av Ukraina er vel bedre en en fly tur for øyeblikket .

Nå får du roe deg ned. Jeg har sett flere ban fly alene a blitt godt tatt vare på . Har bare ikke organisert en reise selv før

Jeg fløy alene en gang på 80-tallet, da var jeg 9. Jeg ble godt tatt vare på av flyvertinnene den gangen. Men altså, det var den gang man jaktet på dinosaurer til middag. Det er sikkert skjedd en del forandring til nå. Bare pass på at hun har en mobil eller noe hun kan kontakte dere med hvis hun føler seg utrygg eller usikker. Det er godt for henne å vite at hun kan kontakte dere hvis det er noe og godt for dere å vite at alt går som smurt og dere da slipper å bekymre dere.

Счастливого пути! :)

Anonymous poster hash: 3f344...b6e

Skrevet

Herregud! Og jeg som nekter tiåringen å ta tog fra sira til storekvina alene 😱

Anonymous poster hash: db8ba...af9

Skrevet

Herregud! Og jeg som nekter tiåringen å ta tog fra sira til storekvina alene 😱

Anonymous poster hash: db8ba...af9

Hahaha! Det er forskjell på folk, ja! :D

Jeg hadde aldri sendt en 5 åring alene til USA, men en 9 åring, som i tillegg er så språksterk, syns jeg er greit. De får god hjelp på veien!

Skrevet

Den nevnte 5-åringen snakker 3 språk derav 2 flytende (velger selvsagt et flyselskap der de snakker samme språk som han), har bodd i 2 land og reist flere ganger med flyet enn flere voksne. Siste gang jeg fløy langt med han så jeg på 2 filmer fordi han ikke ville snakke med meg, han var for opptatt med å digge flyturen. Han ser ut vinduet, "leser" bøker, spiller på iPad og ser barnefilmer på skjermen. Siste helg var han i Norge med faren, og lot som han ikke kjente han. Altså, han vet akkurat hva han skal gjøre underveis og er veldig trygg og rutinert på reisen. Man betaler faktisk for at noen skal passe på, barnet er ikke helt alene. Nå er vi vel også motsatt av høneforeldre, og lar gutten gå ned til jernbanestasjonen for å hente faren om kvelden (700 m) eller bli hjem alene en kort stund mens vi går i butikken. Hjelper at vi bor i et land der 4-åringer skal gå på skolen selv...man blir nødt til å stole på at de små klarer seg.

Når det er sagt, så har vi ikke bestemt oss heller, han er jo liten. Men i så fall må en av oss kanskje betale 10 tusen kroner for å levere han og fly tilbake igjen, og den andre betale nok en gang 10 tusen for å hente. Vi har ingen der vi bor som kan passe han mens han har sommerferie (8 uker!), jeg må skrive hovedoppgave og faren får ikke fri. Til Norge alene er heller ikke enkelt, dit er det mellomlanding. Uansett er svigermor nærmere 80 og ikke i stand til å passe han. Han er sengevæter så sommerleir er ikke aktuelt med det første.

Jeg ville trodd at flyselskaper ikke ville tilby følgetjeneste fra 5 år om det ikke var forsvarlig, men jeg er kanskje naiv.

Uansett, nå skal vi på langtur igjen (14 timer på flyet!), jeg skal la han ordne seg selv frem og tilbake og observere hvordan han oppfører seg. Så tar vi en beslutning 1-2 mndr før avreise. Vi vil aldri sende han mot hans vilje, men selv om han har veldig lyst er det vi som har siste ord i denne saken.

Skrevet

Jeg fløy alene en gang på 80-tallet, da var jeg 9. Jeg ble godt tatt vare på av flyvertinnene den gangen. Men altså, det var den gang man jaktet på dinosaurer til middag. Det er sikkert skjedd en del forandring til nå. Bare pass på at hun har en mobil eller noe hun kan kontakte dere med hvis hun føler seg utrygg eller usikker. Det er godt for henne å vite at hun kan kontakte dere hvis det er noe og godt for dere å vite at alt går som smurt og dere da slipper å bekymre dere.

Счастливого пути! :)

Anonymous poster hash: 3f344...b6e

Jaktet på dinosaurer til middag! Fantastisk!

Anonymous poster hash: 73ecb...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...