Gå til innhold

Hvor lenge har dere klart å fullamme?

HH80

Anbefalte innlegg

Gutten min begynte å sove opptil 8 timer i strekk når han var ca8 uker. Nå er han 3 mnd og våkner oftere for mat. Dvs for litt siden spiste han 1 gang mellom 19 og 7 og nå er det 2 eller 3. Ikke noe stort problem men jeg vil jo tro han snart trenger noe mere mat..

Ser at det anbefales å fullamme til 6 mnd men kan ikke se for meg at jeg klarer det. De to andre gutta begynte med grøt ved 4 mnd alder, hva har dere gjort ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest usababy

Begynt ced 4 mnd alder. Kommer nok til å gjøre det denne gangen også. Tror det er en fordel å starte før 6 mnd, og det er stor uenighet om anbefalingen om fullamming et halvt år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sov 13 timars strekke sjølv om ho var 7 mnd før det løsna med maten. Minsta begynte bra, men frå 2 mnd ville ho ha pupp oftare enn annakvar time døgnet rundt. Byrja med mat ved 3.5 mnd då ho nekta flaske, vart umiddelbar bedring. No er ho 4.5 mnd og ligg 12-13 timar så lenge ho får smokken 3-4 gongar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe ønske om å fullamme til 6 mnd, så har startet med fast føde v 4 mnd alder. Retningslinjene vil snart endres og da kommer det trolig til å endres til å anbefale smaksprøver ved 4-5 mnd alder og gradvis øke mengden mat v 5-6 mnd alder.

De fleste barn klarer seg fint med kun mm til de er 6-7-8 mnd men det betyr ofte hyppig amming.

Anonymous poster hash: 7b745...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammet i 4 måneder, også begynte vi emd smaksprøver på grøt og økte etter hvert som han ble eldre :)

Anonymous poster hash: c698f...8ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nye ambefalinger som er på vei sier forresten introduksjon av mat fra 4 mnd :-). Har aldri fullammet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet til 6 måneder, prøvde å innføre mat tidligere men baby var ikke interessert.

Men HH80, jeg reagerer litt på at du noen gang formulerer deg slik at det høres ut som en konkurranse. "min sov så lenge, noen andre?" "hvor lenge har dere klart.." Er ikke sikkert du tenker over det selv, så tenkte jeg skulle nevne det :)

Anonymous poster hash: a6929...445
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomste fullammet jeg i ca 5 mnd, nr 3 i nesten 10 mnd. Med nr 3 begynte vi å innføre smaksprøver fra 4 mnds alder, hun er nå 15 mnd og vi sliter fremdeles veldig med å få i henne fast føde. Men fra ca 10 mnd gikk vi over på mme, og 5 mnd senere er det fremdeles hovedføden hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har link til nye anbefalinger ?

Det er gjort forskning som viser at det være gunstig med fast føde fra 4 mnd, meeen det er også gjort forskning som viser at det er bra å vente til 6 mnd.

Det jeg har hørt er at den førstnevnte forskningen ikke har vært " tung" nok til å endre på anbefalinger.

Så anbefalingene i Norge er fortsatt fullamming frem til 6 mnd etter hva jeg har hørt,

For å svare på spørsmålet også : Jeg har fullammet to stk barn til 6 mnd. Deres hovedernæring det første året har vært morsmelk.

Anonymous poster hash: 01a47...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar : ))

Jeg har har bare klart 4 mnd de to andre gangene jeg da ; ) så søren heller da vant jeg ikke ammekonkurranse! Haha.. Neida jeg bare tuller : ))

Skjønner ikke helt hvordan dette innlegget kunne oppfattes som konkurransepreget, men jeg skal revurdere formuleringene mine ; ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammet i 7 måneder. Prøvde å gi litt mat rett før 6 måneder men hun var ikke innteressert.Og helsesøster sa det var helt greit å fortsette å fullame litt til. La godt på seg. :) Hun våknet ofte for mat både før og etter at hun begynte med fast føde.Og hun ville ikke ha noe mindre pupp heller.  Så her hadde det ingenting å si. Noen babyer bare er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fullammet frem til 4,5 mnd. Da begynte melka mi og bli mindre så jeg var nødt til og begynne med grøt. Nå er vesla 6 mnd og får fortsatt pupp men 2 grøt måltider om dagen og 1 med frukt mos/smoothie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De nye anbefalingene er ikke klare enda, men like om hjørnet visstnok ;)

Anonymous poster hash: 7b745...039
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammet til 6 mnd. Han våknet ofte for mat på natta, men det gjør han fortsatt i en alder av ti mnd... Spiser godt med fast føde på dagtid, men vil ikke gi slipp på nattpuppen fordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min helsesøster sa at man anbefaler at barn får grøt fra 6 mnd alder dersom man ammer og fra 4 mnd alder dersom man bruker morsmelkerstatning. Dette fordi barnet trenger sink og andre vitaminer som de ikke får fra oss. (Leste også et sted at hjernen utvikler seg bedre ved å få mer sink, men det har ikke helsesøster nevnt noen gang..). Selv har jeg hatt 3 gutter som har vært veldig interessert i mat, så vi har begynt med noen få skjeer grøt i 4/5-mnd alder.. Brødskiver derimot sliter vi litt med pga konsistensen ;o)

Hilsen Anette

Anonymous poster hash: 994f6...17f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammet i 4 uker, deretter kveldsmåltid med mme siden han sov dårlig(var sulten). Begynte med smaksprøver ved 3,5-4mnd alder og gav mer og mer mme, men fortsatte med noe pupp til han var litt over 6mnd. Gikk veldig fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye anbefalingene er ikke klare enda, men like om hjørnet visstnok ;)Anonymous poster hash: 7b745...039

Hvor henter "alle kunnskapen sin fra da ? Det må jo være forskning som ligger til grunn for anbefalingene. Noen som har linker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarnsernæring-gjeldende anbefalinger

Av: Astrid E.Grydeland Ersvik, 08.01.2013

En arbeidsgruppe i Helsedirektoratet utarbeider nye retningslinjer for spedbarnsernæring. Inntil ny retningslinje (Retningslinje for spedbarnsernæring) foreligger, gjelder Anbefalinger for spedbarnsernæring (2001). Arbeidsgruppen som reviderer anbefalingene, er i ferd med å gå grundig gjennom kunnskapsgrunnlaget for optimal lengde av perioden med fullamming. En ny Cochrane-review (Kramer & Kakuma 2012; vedlagt) fastslår at det er trygt å fullamme frem til 6 måneders alder. Dette er i tråd med gjeldende anbefalinger for spedbarnsernæring.

Noen spedbarnsforeldre har oppfattet at det allerede har skjedd en endring i den generelle anbefalingen om fullamming. Helsedirektoratet ser derfor et behov for å understreke overfor helsesøstre som møter disse familiene, at den generelle anbefalingen om at spedbarn bør få morsmelk som eneste næring i de første 6 levemånedene, stadig gjelder. Som beskrevet i anbefalingene, er det imidlertid selvfølgelig nødvendig å gjøre individuelle vurderinger, utfra hvert enkelt barn og hver enkelt familie. Her gjør helsesøstre en flott jobb!

Les mer på: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-for-spebarnsernering/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hentet fra norsk sykepleieforbund og fra ammehjelpen sine sider. Hvilket betyr at det er disse anbefalingene som fortsatt er gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har link til nye anbefalinger ?

Det er gjort forskning som viser at det være gunstig med fast føde fra 4 mnd, meeen det er også gjort forskning som viser at det er bra å vente til 6 mnd.

Det jeg har hørt er at den førstnevnte forskningen ikke har vært " tung" nok til å endre på anbefalinger.

Så anbefalingene i Norge er fortsatt fullamming frem til 6 mnd etter hva jeg har hørt,

For å svare på spørsmålet også : Jeg har fullammet to stk barn til 6 mnd. Deres hovedernæring det første året har vært morsmelk.

Dropp fullamming i 6 måneder:

http://www.forskning.no/artikler/2013/november/371927

Forebygg cøliaki med tidlig gluten-kost:

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/334632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...