Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #26 Skrevet 1. april 2014 Hadde ventet til ungen ble større. Om ikke det er krise og helt nødvendig burde ikke en ettåring være i bhg. Anonymous poster hash: 7f11b...a0f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #27 Skrevet 1. april 2014 Hadde ventet til ungen ble større. Om ikke det er krise og helt nødvendig burde ikke en ettåring være i bhg. Anonymous poster hash: 7f11b...a0f Jo, når jeg tenker meg om er det nok litt krise da mtp at vi ikke får plass i denne bhg. Så sånn er det. Men skal i allefall dedikere all fritiden til ungen, etter bhg. Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #28 Skrevet 1. april 2014 Min gutt begynte i barnehage da han var 13 mnd. Det gikk veldig bra Sett av god tid til tilvenning, gjerne mer enn de tre dagene som er standard. Om du har mulighet til å ta det gradvis, og da ha korte dager den første tiden er dette gull. Da kan du tilpasse deg etter hvor fort barnet føler seg trygt- Litt gråt må du selvfølgelig kunne regne med. Men som barnehageansatt selv ser jeg at barn på 2-2,5 år bruker myyye lenger tid på å venne seg til å være i barnehagen. De gråter også oftere mer gjennom dagen Anonymous poster hash: 40966...de5
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #29 Skrevet 1. april 2014 Vår datter begynte når hun var 14 mnd. Hun var mye lei seg i to-tre uker, men så plutseliig en dag ville hun ikke hjem. Siden har hun elsket det. Anonymous poster hash: 9433d...c87
Gjest cd0da Skrevet 1. april 2014 #30 Skrevet 1. april 2014 Min begynte da hun var 10 mnd. Aldri vært noe problem
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #31 Skrevet 1. april 2014 Begynn med korte dager, jeg har ofte ungene i bhg i kun kjernetiden. Men ser unger som går halvplass sliter mer med å komme "inn" i gjengen. Anonymous poster hash: 4718d...df2
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #32 Skrevet 1. april 2014 Har man ett valg, så venter man. Kun i tilfeller at man MÅ at det er ok med 1 åringer i barnehage. All forskning viser dette, men vi lukker øynene. Anonymous poster hash: 36af0...9fc
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #33 Skrevet 1. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Nå generaliserer du for mye Mine barn går i en avdelingsbarnehage med 72 barn til sammen (5 avdelinger). Like ved ligger det en basebarnehage med rett over 100 barn, fordelt på to småbarnsbaser og en storbarnsbase. Så det er ikke nødvendigvis sånn at avdelingsbarnehager er små og basebarnehager gigastore. Jeg syns dog verken 70 eller 100 barn er så veldig mye for en barnehage, det har i grunn blitt normalen her i Oslo. Anonymous poster hash: 97656...c65 Tuller du? Er det virkelig så mange barn i bhg i Oslo? For meg virker det helt fjernt!Men her jeg bor er det ti stk i en klasse osv, ikke helt vant til så mange. Trodde det vanlige var sånn 30 barn eller noe, jeg, men tydeligvis ikke Men hvordan får jeg vite om det er en basebarnehage eller en avdelingsbarnehage, da? Står ikke noe om det på hjemmesiden. Anonymous poster hash: 91fe7...890 Ikke bare i Oslo det er vanlig. Jeg jobber i en basebarnehage med over 100 unger, barnehagen ligger i en liten sørlandskommune Anonymous poster hash: b4922...417
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #34 Skrevet 1. april 2014 Ok, takk for erfaringer og svar virker som 14 mnd er en veldig grei alder, da. Føler meg litt tryggere nå egentlig. Anonymous poster hash: 91fe7...890 Ikke bli redd selv om det skulle være en stor basebarnehage. Det er hvilke rutiner de har, og hvordan de ansatte som jobber der er, som er viktig. Ikke om barnehagen er stor eller liten.Har de et godt system, kan en stor basebarnehage fungere fint, selv for de aller minste Anonymous poster hash: b4922...417
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #35 Skrevet 1. april 2014 Jeg er helt mot det,siden tilknytting til mor er mest fra nyfødt-18mnd, min er nesten 19 mnd når det begynner og er ferdig med den viktigste tilknyttingen til oss Anonymous poster hash: db18b...820
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #36 Skrevet 1. april 2014 Min gutt begynte i barnehage da han var ett år gammel. Vi måtte jobbe begge to. Hadde jeg hatt ett annet valg så hadde jeg definitivt venta! Små barn har det best sammen med sine foreldre. Vi har hatt barnet deltid i barnehagen frem til skolestart Anonymous poster hash: a101f...592
mamma_til_verdens_beste Skrevet 1. april 2014 #37 Skrevet 1. april 2014 Jeg hadde valgt bhg ¨på 40% da. Myk start for barnet, og det får tilbrakt tid med andre barn på samme alder.Min var også 14 mnd da han startet. Vi betalte for full plass, men han var der 20-25 timer i uka det første året. Normalt fra kl 9 - 14 og fri hver fredag.Jeg synes generelt ingen barn skal være i bhg 40-50 timer i uka, men vet at flere foreldre ikke har noe valg.
MammantilNurket Skrevet 1. april 2014 #38 Skrevet 1. april 2014 (endret) En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Nå generaliserer du for mye Mine barn går i en avdelingsbarnehage med 72 barn til sammen (5 avdelinger). Like ved ligger det en basebarnehage med rett over 100 barn, fordelt på to småbarnsbaser og en storbarnsbase. Så det er ikke nødvendigvis sånn at avdelingsbarnehager er små og basebarnehager gigastore. Jeg syns dog verken 70 eller 100 barn er så veldig mye for en barnehage, det har i grunn blitt normalen her i Oslo. Anonymous poster hash: 97656...c65 Tuller du? Er det virkelig så mange barn i bhg i Oslo? For meg virker det helt fjernt!Men her jeg bor er det ti stk i en klasse osv, ikke helt vant til så mange. Trodde det vanlige var sånn 30 barn eller noe, jeg, men tydeligvis ikke Men hvordan får jeg vite om det er en basebarnehage eller en avdelingsbarnehage, da? Står ikke noe om det på hjemmesiden. Anonymous poster hash: 91fe7...890 Ikke bare i Oslo det er vanlig. Jeg jobber i en basebarnehage med over 100 unger, barnehagen ligger i en liten sørlandskommune Anonymous poster hash: b4922...417 En av Den Basebarnehagen i Oslo har plass til 480 barn. Endret 1. april 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #39 Skrevet 2. april 2014 Jeg hadde valgt bhg ¨på 40% da. Myk start for barnet, og det får tilbrakt tid med andre barn på samme alder. Min var også 14 mnd da han startet. Vi betalte for full plass, men han var der 20-25 timer i uka det første året. Normalt fra kl 9 - 14 og fri hver fredag. Jeg synes generelt ingen barn skal være i bhg 40-50 timer i uka, men vet at flere foreldre ikke har noe valg. Jeg anbefaler absolutt ikke 40% plass når barna er så små. De bør ha max en fridag i uka, heller ha kortere dager. Min erfaring etter å ha jobbet flere år med de minste er at 40% gir ingen myk start. Det gjør heller at barnet bruker mye lenger tid på å bli trygg og finne sin plass i barnegruppen. Det blir for mange fridager og blirfort som en ny tilvenning hver gang Anonymous poster hash: b4922...417
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #40 Skrevet 2. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Nå generaliserer du for mye Mine barn går i en avdelingsbarnehage med 72 barn til sammen (5 avdelinger). Like ved ligger det en basebarnehage med rett over 100 barn, fordelt på to småbarnsbaser og en storbarnsbase. Så det er ikke nødvendigvis sånn at avdelingsbarnehager er små og basebarnehager gigastore. Jeg syns dog verken 70 eller 100 barn er så veldig mye for en barnehage, det har i grunn blitt normalen her i Oslo. Anonymous poster hash: 97656...c65 Tuller du? Er det virkelig så mange barn i bhg i Oslo? For meg virker det helt fjernt!Men her jeg bor er det ti stk i en klasse osv, ikke helt vant til så mange. Trodde det vanlige var sånn 30 barn eller noe, jeg, men tydeligvis ikke Men hvordan får jeg vite om det er en basebarnehage eller en avdelingsbarnehage, da? Står ikke noe om det på hjemmesiden. Anonymous poster hash: 91fe7...890 Ikke bare i Oslo det er vanlig. Jeg jobber i en basebarnehage med over 100 unger, barnehagen ligger i en liten sørlandskommune Anonymous poster hash: b4922...417 En av Den Basebarnehagen i Oslo har plass til 480 barn. Og? Anonymous poster hash: b4922...417
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #41 Skrevet 2. april 2014 Ja for en basebarnehage med 500 barn høres bra ut??? Hjelpes. Dette var temaet på Brennpunkt for ett par år siden. Frøken struts som skrev og? Til dette tallet ta hodet ditt ned i sanda igjen du. Du trives best der tror jeg. Anonymous poster hash: 7f11b...a0f
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #42 Skrevet 2. april 2014 HI her. Hvis jeg sier neitakk. Får jeg ikke plass om et halvt år, da må jeg søke igjen neste januar, og da får jeg mest sannsynlig ikke plass i denne barnehagen, men må reise dritlangt. Evt. så kan vi ikke ha ungen i bhg hvis vi ikke får plass i akkurat DENNE barnehagen, pga henting og sånt. Så da risikerer jeg å gå hjemme i mange år. Og 15 000kr i mnd (til sammen) er ikke akkurat noe å juble for over flere år... Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #43 Skrevet 2. april 2014 sønnen min begynte rett før han ble 2 år,å han var lenge så utrygg i barnehagen at han måtte sitte i vognen for det var det eneste stedet han følte seg helt trygg stakkar Tenk da hvordan det kan være for en ettåring.. Dette var avdelingsbarnehage med 10 barn utenom han. Anonymous poster hash: bbb42...973
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #44 Skrevet 2. april 2014 Min 1 åring (2 til sommeren) koser seg veldig i barnehagen. Han har akkurat fått to kompiser så nå løper han inn døra og har nesten ikke tid til å si hadet. Henter han tidligere da så ikke dagen blir så lang. Anonymous poster hash: a25df...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #45 Skrevet 2. april 2014 sønnen min begynte rett før han ble 2 år,å han var lenge så utrygg i barnehagen at han måtte sitte i vognen for det var det eneste stedet han følte seg helt trygg stakkar :(Tenk da hvordan det kan være for en ettåring..Dette var avdelingsbarnehage med 10 barn utenom han. Anonymous poster hash: bbb42...973 Nei, men greia er jo det at jo yngre de er, jo lettere tilpasser de seg barnehagen. Det er visst flere som har hatt eldre unger til å begynne, og de har,vært veldig usikre. Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #46 Skrevet 2. april 2014 Mine har alle begynt ved 1-års alder. Det har gått helt knirkefritt, og de har kost seg fra dag 1. Vi har en fantastisk barnehage, der ungene har en voksen som er "sin" og i oppstartet blir det lagt veldig vekt på tilknytning og det å føle seg hjemme i barnehagen. Det har vært mye fangtid til å begynne med Det er en liten barnehage med 25 plasser, og det er sjelden at det begynner mange nye på en gang, derfor fungerer dette kjempebra. Jeg har aldri hatt noen problemer med å sende jentene mine i barnehagen, og de har krabbet inn med et smil og rett opp på fanget til deres voksne. Anonymous poster hash: ab526...b87
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #47 Skrevet 2. april 2014 sønnen min begynte rett før han ble 2 år,å han var lenge så utrygg i barnehagen at han måtte sitte i vognen for det var det eneste stedet han følte seg helt trygg stakkar :(Tenk da hvordan det kan være for en ettåring..Dette var avdelingsbarnehage med 10 barn utenom han. Anonymous poster hash: bbb42...973 Nei, men greia er jo det at jo yngre de er, jo lettere tilpasser de seg barnehagen. Det er visst flere som har hatt eldre unger til å begynne, og de har,vært veldig usikre. Anonymous poster hash: 91fe7...890 Som sagt så er min 1 år og begynte når han var 13 mnd. Tror også på en tidlig men "mild" innføring. Kanskje ikke så lange dager i begynnelsen. MEN alle barn er forskejllige, du må bare prøve deg frem og se hvordan barnet ditt reagerer. Mitt barn stortrives og er alltid blid og fornøyd når vi henter han. Anonymous poster hash: a25df...0fc
LME1001 Skrevet 2. april 2014 #48 Skrevet 2. april 2014 Min sønn begynte da han fylte ett år. Gikk/går kjempefint! Men å ha et så lite barn i bhg kun 2 dager i uken blir IKKE anbefalt av bhgansatte, da barnet aldri kommer helt inn i rutinene, personalet, de andre barna osv. De bør være i bhg minst 3 dager i uka, iflg de som jobber med dette.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #49 Skrevet 2. april 2014 Søsteren min sin unge var der bare 2 dager i uken å da likte han seg ikke så godt i barnehagen å begynte å "straffe" moren for at hun gikk fra han. Mens når de gikk opp til 3 dager i uken så ble alt bedre! Da trives han plutselig mye mer i barnehagen å begynte å vise den glade gutten i barnehagen også Anonymous poster hash: bbb42...973
Gjest lillehi Skrevet 2. april 2014 #50 Skrevet 2. april 2014 Hadde ventet til ungen ble større. Om ikke det er krise og helt nødvendig burde ikke en ettåring være i bhg. Anonymous poster hash: 7f11b...a0f Basert på din subjektive mening eller objektive forskningsresultater?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå