Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Jeg fikk tilbud om barnehageplass, og er litt todelt i følelsene. På den ene siden, er jeg glad for at vi har muligheten til å velge å ha ettåringen i barnehage hvis vi ønsker det. På den andre siden, er jeg bekymret for om det er for tidlig å sende ungen i barnehagen? Ungen vil være 14 mnd, ett år og to mnd. Jeg leser om at barn bruker minst to år på å knytte seg til én person. Som egentlig burde være mamma eller pappa, synes jeg. De gråter når foreldrene går fra dem i barnehagen, noen gråter i månedvis. Jeg leser om kortisol og påvirkning av hjernen. Om barn som ender opp med å bli søkende mennesker som søker etter tryggheten de ikke fikk, det går ut over fremtidige parforhold. Det er eksperter som har uttalt seg om dette. Jeg husker fra da jeg selv gikk i barnehage, jeg husker faktisk at jeg trodde de barnehageansatte, spesielt to av dem, var familien min. Kanskje til og med foreldre. Det var jo de som tok vare på meg stort sett hver dag. Men jeg elsket barnehagen Jeg må ikke i jobb, jeg HAR ikke jobb. Derimot har jeg et utdanningsløp og mulig inntektskilde. Hva skal jeg, takke ja til plass og ha barnet der 40%? Takke ja, på fulltid? Takke nei, og være hjemme med kontantstøtte? Vanskelig valg, jeg aner ikke hva jeg skal tro om hva som er best for mitt barn... Anonymous poster hash: 91fe7...890
MammantilNurket Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Har du fått plass i avdelingsbarnehage eller basebarnehage?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Har du fått plass i avdelingsbarnehage eller basebarnehage? Hva er forskjellen på de to? Jeg vet ikke hva slags type det er, det står ikke noe om det Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 Det er i hvertfall en småbarnsavdeling og en for de større tror jeg.. Anonymous poster hash: 91fe7...890
LanzaroteJenta Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Alle barn er jo forskjellige. Min eldste stortrives i bhg. Av forskjellige grunner måtte han begynne da han var 1 år. Det gikk kjempefint.
MammantilNurket Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/
MrsMilla Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Høres ut som smart med barnehage på 14 mnd alder. Fra da og utover så er det rett og slett litt kjedelig for mange unger å være hjemme. Før i tiden var jo alle heime i gata, altså for 50 år siden, og da var det jo mange å leke med, men nå er jo alle i barnehagen, og det blir litt tamt for barnet å bare gå med mor hele dagen. I tillegg får de i barnehagen mye sosialisering, venner etc. Om du har muligheten er det vel bedre med korte dager i barnehage slik at barnet får lekt, sosialisert etc. I tillegg sover de jo gjerne noen timer også, så korte dager går jo fort og kan være artige :-)
**venter** Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Jeg er hjemme med mi, og det var først når hun rundet 17-18mnd jeg virkelig så hun samspilte med andre barn. Og det har vi løst med å leke med de i gata, samt gå i åpen barnehage.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Min begynte i barnehage da hun var 1 år. Har aldri vært noe problem. Hun tilpasset seg veldig godt og var aldri noe mas eller gråt når vi gikk. Nå var dette en liten barnehage. 10 barn på lilleavd. Anonymous poster hash: d6cc7...ec0
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Nei, det er ikke flere hundre barn, det er ikke så veldig stor barnehage. Sikkert ti unger eller noe på den minste avdelingen Anonymous poster hash: 91fe7...890
*Miss Marple* Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Basebarnehager trenger nødvendigvis ikke å være så store, vår skatt skal gå i en med ca 40 barn. Vet ikke helt hvordan det foregår i praksis, men vet at foreldrene som har barn der er svært fornøyde. Når det er sagt så har vi valgt å ha bhg start når barna nærmer seg to år. Jeg har ikke forsket så mye, men fulgt magefølelsen som sier at en ettåring har det best hjemme. Men det er en utfordring å aktivisere og sosialisere et barn mellom ett og to år, så det er ikke noe hvilehjem å gå hjemme med de Du er heldig som kan velge og mitt beste råd er å følge magefølelsen. Det blir ofte det beste for både små og store.
MammantilNurket Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Nei, det er ikke flere hundre barn, det er ikke så veldig stor barnehage. Sikkert ti unger eller noe på den minste avdelingen Anonymous poster hash: 91fe7...890 Så bra Jeg er enig med de over at 14 mnd.er en fin alder å begynne i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #13 Skrevet 1. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Nuvel Min datter går i basebarnehage med 65 barn. 4 flytende avdelinger, felles utetid og grupper på tvers. Anonymous poster hash: bd612...556
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #14 Skrevet 1. april 2014 Ok, det er bra. Det er jo fem mnd til. Så litt tid til forberedelser. Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #15 Skrevet 1. april 2014 Min første startet i barnehage 2 år gammel, dette var for sent for dette barnet. Ekstremt aktiv og sosial. Jeg slet meg fullstendig ut hjemme. Og da hun endelig fikk starte i barnehagen, så gråt hun hver dag jeg hentet den første måneden. Hun ville ikke hjem. Men så forsto hun, at hun fikk jo komme tilbake til barnehagen, så da gikk det bra å hente. Bar nr. 2, startet i barnehage bare 10 mnd gammel, men vi var utrolig heldige, var en ny avdeling som startet opp. Så de startet med 8 barn og 5 voksne. Så han fikk så mye kos og omsorg. Og han prater fortsatt masse om denne barnehagen. Han er nå 7 år, og sluttet der da han var 3 år. Dette er den beste barnehagen jeg har vært borti. Og jeg har jobbet i 5 forskjellige barnehager, og hatt barna i 4 forskjellige barnehager. Men de første 6 mnd, så gjorde vi alt vi kunne for å levere sent, og hente tidlig. Og ta en dag fri jevnlig. Anonymous poster hash: 7b2aa...088
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #16 Skrevet 1. april 2014 Jeg er så glad for at jeg selv jobber i bhg så jeg vet hva jeg sender barnet mitt til og vet hva jeg kan kreve og forvente innen rimelighetens grense. Jeg vil anbefale deg å snakke med styrer så ho kan forklare deg hvordan hverdagen til din ettåring vil se ut ut i fra pedagogiske opplegg og antall voksne osv. Jeg vil ikke anbefale 40% da barne trenger gode rutiner for å føle seg trygg. Ville heller sendt barnet hver dag i bhg men ha kortere dager om mulig. Anonymous poster hash: aa107...cdb
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #17 Skrevet 1. april 2014 Vår begynte ved 2 år og 5 mnd. Det var akkurat passe. Så noen deltidsbarn - de fant seg ikke så godt til rette. Har du mulighet til full plass, men korte dager, er det en mulighet (f.eks. 9.30-14-15-tiden) Så små barn har det best hjemme, men de bør jo også ha kontakt med andre barn. Anonymous poster hash: e2b1b...bb2
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #18 Skrevet 1. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Nå generaliserer du for mye Mine barn går i en avdelingsbarnehage med 72 barn til sammen (5 avdelinger). Like ved ligger det en basebarnehage med rett over 100 barn, fordelt på to småbarnsbaser og en storbarnsbase. Så det er ikke nødvendigvis sånn at avdelingsbarnehager er små og basebarnehager gigastore. Jeg syns dog verken 70 eller 100 barn er så veldig mye for en barnehage, det har i grunn blitt normalen her i Oslo. Anonymous poster hash: 97656...c65
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #19 Skrevet 1. april 2014 En avdelingsbarnehage er en "liten" barnehage med f.eks.to småbarnsavdelinger à 9 barn og en storbarnsavdeling à 18 barn. Basebarnehagene er STOOORE med flere hundre barn - slik som denne: http://www.barnehager.oslo.kommune.no/margarinfabrikken-barnehage/ Nå generaliserer du for mye Mine barn går i en avdelingsbarnehage med 72 barn til sammen (5 avdelinger). Like ved ligger det en basebarnehage med rett over 100 barn, fordelt på to småbarnsbaser og en storbarnsbase. Så det er ikke nødvendigvis sånn at avdelingsbarnehager er små og basebarnehager gigastore. Jeg syns dog verken 70 eller 100 barn er så veldig mye for en barnehage, det har i grunn blitt normalen her i Oslo. Anonymous poster hash: 97656...c65 Tuller du? Er det virkelig så mange barn i bhg i Oslo? For meg virker det helt fjernt! Men her jeg bor er det ti stk i en klasse osv, ikke helt vant til så mange. Trodde det vanlige var sånn 30 barn eller noe, jeg, men tydeligvis ikke Men hvordan får jeg vite om det er en basebarnehage eller en avdelingsbarnehage, da? Står ikke noe om det på hjemmesiden. Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #20 Skrevet 1. april 2014 Leste litt mer for å finne ut om det er en avdelings- eller basebarnehage. Det er en avdelingsbarnehage. Kom over litt mer info, og ser nå at vi har vært utrolig heldige som har fått plass. Det er nemlig endel som ikke får plass til høsten, bhg er full. Føler liksom at vi må benytte oss av tilbudet, om vi søker plass neste år istedet, er det ikke sikkert at vi får plass her, men at vi må reise langt avgårde.. Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #21 Skrevet 1. april 2014 Jeg jobber som pedleder i barnehage. Ser det at ettåringer tilpasser seg fortere enn toåringer, som bruker mye lenger tid på tilvenningen. Vil anbefale full plass. Har sett flere ganger at små barn som starter i barnehagen kun få dager i uka er der alt for sjeldent til å bli trygge. Er de der i to dager, for så å være fem dager hjemme vil det være "nytt" og skummelt når de igjen skal i barnehagen. Om du velger å ha barnet ditt hjemme vil det kreve litt av deg for at barnet skal få treffe andre barn, enten om du har venner, er med på aktiviteter eller er i åpen barnehage. Eller hva med å være dagmamma for et par barn til? Da får du kontantstøtte, lønn for to barn og sparer barnehageutgifter. Er kanskje litt mindre enn om du jobber fullt, men en ok middelvei? Anonymous poster hash: 40966...de5
Flettfrid og lilleprins Skrevet 1. april 2014 #22 Skrevet 1. april 2014 Min begynte når hun var 15 mnd. Gråt ved levering i 2-3 uker, gråt litt innimellom sa de ansatte, når hun kom på å lengte etter meg. Etter de første ukene har hun stortrivdes, lærte seg for navna til de andre barna og vi så hun var glad når hun "snakket" om både barn og ansatte. Når hun ble 1,5 år trivdes hun enda bedre, jublet når jeg sa vi skulle i bhg og kan finne på å lengte etter den ene som jobber der. Roper etter henne når vi er hjemme, men den ansatte er spesiell, veldig snill og god dame! Hvordan det vil gå for ditt barn kommer nok an på barnet og de ansatte. Her jobber det mye voksne, erfarne, snille damer.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #23 Skrevet 1. april 2014 Her begynte eldste da hun var 14 mnd og yngste da hun var 9 mnd. Gikk veldig greit med begge. Vi valgte familie bhg til å begynne med slik at det ikke var så mange unger det (4 da eldste begynte og 8 da yngste begynte) Jeg jobber selv i bhg og ser at de som begynner ved 12-16 mnd tilpasser seg ofte bedre enn de på 2 - 2,5 år. Anonymous poster hash: 4977c...569
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #24 Skrevet 1. april 2014 Ok, takk for erfaringer og svar virker som 14 mnd er en veldig grei alder, da. Føler meg litt tryggere nå egentlig. Anonymous poster hash: 91fe7...890
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #25 Skrevet 1. april 2014 Jenta mi er 13 mnd nå og har gått i bhg i en mnd (fulltid, ofte 06.45-15.30). Jeg syns det er forferdelig, men jenta stortrives! Hun ler og vinker til meg før vi har rukket å komme oss igjennom bhg-porten. Anonymous poster hash: c68be...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå