Gå til innhold

Når begynner man å bruke doppler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man sier uke 12-14 fordi det er en andel som ikke kan høre noe før da. Men ganske mange kan høre noe lenge før det! Så hvis du ikke vil høre før du er ganske sikker på suksess venter du til uke 12-14, hvis du bare vil prøve lykken kan du alltids prøve mye tidligere (tror jeg hørte min i uke 9, men mulig jeg husker feil).

Anonymous poster hash: 81081...a3d

Jeg hørte i uke 10 og fant lyden veldig lett. Men ser enkelte ikke hører noe før i uke 12, så tror det kan være litt individuelt. Jeg synes uansett Angelsounds doppleren er verdt hver eneste krone, den er helt fantastisk å ha :-)

Åå sånn vil jeg ha også! :D Så koselig å kunne lytte til den lille:):) Og ikke var det dyrt heller :)

Hører man virkelige hjerteslag i begynnelsen (før 12 uke) eller kommer det først senere? Det slår jo så fort og er så lite liksom. 

Annonse

Tipper at det står skrevet uke 16 på boksen fordi da er det veldig enkelt å finne lyden for alle, til og med for de som har foranliggende morkake. I Norge sier produsenten fra uke 12, så ville ha forholdt meg til det. Men teoretisk sett kan lyden høres fra hjertet begynner å slå i uke 6-7. Selv hørte jeg i uke 9, og fant lyden etter et par minutter. I uke 12 fant jeg lyden uten å måtte lete i det hele tatt.

Den er lett å gjenkjenne når man først har hørt den, høres ut som et raskt lokomotiv.

Betalte rundt 400 kroner på www.angelsounds.no. Har hørt om flere som har bestilt fra andre nettsteder og fått en piratkopi, så ville ikke tatt sjansen på å fått noe halvveis.

Jeg elsker min Angelsounds, den er så god å ha når gravidesymptomene er borte <3

Anonymous poster hash: 13c2f...430

Hvor finner dere lyden da? jeg har prøvd å inn og ned ved skambeinet, men finner ingenting. Finner min egen puls på hver side ved hoftebeinet ca, men ingen hjertelyd. Er 10 fullgåtte uker imorgen!

Anonymous poster hash: 0eee2...fba

Hvor finner dere lyden da? jeg har prøvd å inn og ned ved skambeinet, men finner ingenting. Finner min egen puls på hver side ved hoftebeinet ca, men ingen hjertelyd. Er 10 fullgåtte uker imorgen!

Anonymous poster hash: 0eee2...fba

Jeg fant min lyd, litt nedenfor punktet midt mellom skambenet og navlen. Bittelitt mot venstre side. Men du må dra doppleren saaaaakte, vinkle den noe og bruke godt med gel. Men så er du også veldig tidlig ute, ikke alle finner den så tidlig som deg. Kan jo være du har foranliggende morkake, det polstrer jo også.

• 2 uker senere...

Har ikke brukt dopleren siden innlegget over (for 9 dager siden), men prøvde igjen nå i dag. Forsøkte i kanskje 10 minutter, men fant ingen lyd. Forsøker å ikke bli bekymret... Men kjenner redselen kryper litt på. Er det noen andre som har hørt hjerteslag, for så å ikke høre de lengre? 

Annonse

Har ikke brukt dopleren siden innlegget over (for 9 dager siden), men prøvde igjen nå i dag. Forsøkte i kanskje 10 minutter, men fant ingen lyd. Forsøker å ikke bli bekymret... Men kjenner redselen kryper litt på. Er det noen andre som har hørt hjerteslag, for så å ikke høre de lengre?

Det er en grunn til at Angelsounds sier fra uke 12 og ikke tidligere, selv om det er teknisk mulig. Det var plutselig mye enklere å finne hjertelyden for meg da jeg kom inn i andre trimester.

Jeg finner den ikke alltid, og av og til blir den borte igjen etter bare noen sekunder. 11 uker i går forresten. Men har funnet ut at jeg ikke hører noe om blæra eller tarmen er full iallefall. Også flytter visst reka en del på seg så må ofte prøve meg litt frem.

Syke, syke mennesker! Er dere klar over at overdreven bruk av doppler kan være skadelig for fosteret? Men det er vel ikke så farlig så lenge dere kan sitte der å lytte til hjertelyden til babyen! 

Anonymous poster hash: 21560...546

Syke, syke mennesker! Er dere klar over at overdreven bruk av doppler kan være skadelig for fosteret? Men det er vel ikke så farlig så lenge dere kan sitte der å lytte til hjertelyden til babyen! 

referer gjerne til gode, valide forskningsbaserte studier som kan backe opp slike påstander !!  ;-) 

Endret av nordlys13

referer gjerne til gode, valide forskningsbaserte studier som kan backe opp slike påstander !!  ;-) 

http://helsenet.info/6/2011/12/farene-for-en-fosterets-Doppler.html

Selv om forskere ALDRI blir helt enige om noe som helst så hadde jeg ALDRI tatt sjanser når det gjelder mitt ufødte barn bare for at det er "gøy" og "koselig" ! Jeg er sjokkert over at dere, selv om sjansen for at det ikke skjer noe med akkurat deres barn, velger å risikere deres eget barns helse!

"A study by Dr. Newnham and published in the British Journal of Obstetrics and Gynecology found that babies exposed to five or more doppler ultrasounds were 30 per cent more likely to develop intrauterine growth retardation--a condition ultrasound is often used to detect."

Linken ble borte, men bare å google Dr. Newnham og fetal doppler 

"A study by Dr. Newnham and published in the British Journal of Obstetrics and Gynecology found that babies exposed to five or more doppler ultrasounds were 30 per cent more likely to develop intrauterine growth retardation--a condition ultrasound is often used to detect."

Utdraget du viser til kommer ikke fra noen vitenskapelig artikkel, men fra en leserkommentar på E-how som kan sidestilles med et hvilket som helst internettforum uten noe som helst validitet. Studien det vises til har jeg fremdeles til gode å lese da den ikke er mulig å finne på nettsiden til www.bjog.com (British Journal of Obsteric and Gynaecology). Hverken der eller andre steder på nettet er det mulig å finne studien du referer til. Har du lest studien eller baserer du deg på leserinnlegg du finner på internettforum?

Den andre internettartikkelen du viser til er ikke en vitenskapelig studie, men en artikkel fra Chris Kresser som er en forkjemper for alternativ medisin, og er skeptisk til alt som har med skolemedisin å gjøre. 

Ingenting i hans artikkel viser noe som helst dokumentasjon på at ultralyd eller dopplere er skadelig og har null validitet.

Rundt bruk av dopplere vil jeg uten tvil stole mer på WHO som er tydelige på at ultralydapparater er trygt.

http://www.who.int/diagnostic_imaging/imaging_modalities/dim_ultrasound/en/

• Ultrasound is considered a very safe procedure with minimal known adverse effects, and no radiation exposure making it widely used in antenatal care.

Litt mer tyngde bak WHO enn en alternativmedisiner og en internettkommentar til en studie det ikke er mulig å finne frem til.

Vil også stole mer på utdannet helsepersonell som daglig bruker dopplere og ultralydapparater på gravide. Dersom dette hadde vært skadelig, ville vel sonografer, jordmødre og gynekologer som bruker slike apparater flere ganger om dagen løpt en helserisiko? 

Hvordan kan dopplere som Angelsounds bli FDA og CE godkjent dersom det finnes dokumentasjon på at det er skadelig? Her snakker vi om selveste American Drug and Food Association. Og i USA, ser de ikke lett på slike godkjenninger. Kan bli noen saftige saksøkinger dersom det var noe som helst skadelig effekt av slike apparater...

Og strålingen man snakker om i dopplere er en brøkdel av hva mobiltelefoner, TV og laptop stråler. Forskjellen er at en doppler bruker man i noen sekunder eller opp til et minutt, mens en laptop har man på fanget i flere timer.

Skal man være hysterisk, er det mye man skal holde seg borte fra i svangerskapet. Kanskje det å tro på løse påstander på internettforum er en av de....

• 2 uker senere...

Utdraget du viser til kommer ikke fra noen vitenskapelig artikkel, men fra en leserkommentar på E-how som kan sidestilles med et hvilket som helst internettforum uten noe som helst validitet. Studien det vises til har jeg fremdeles til gode å lese da den ikke er mulig å finne på nettsiden til www.bjog.com (British Journal of Obsteric and Gynaecology). Hverken der eller andre steder på nettet er det mulig å finne studien du referer til. Har du lest studien eller baserer du deg på leserinnlegg du finner på internettforum?

Den andre internettartikkelen du viser til er ikke en vitenskapelig studie, men en artikkel fra Chris Kresser som er en forkjemper for alternativ medisin, og er skeptisk til alt som har med skolemedisin å gjøre. 

Ingenting i hans artikkel viser noe som helst dokumentasjon på at ultralyd eller dopplere er skadelig og har null validitet.

Rundt bruk av dopplere vil jeg uten tvil stole mer på WHO som er tydelige på at ultralydapparater er trygt.

• Ultrasound is considered a very safe procedure with minimal known adverse effects, and no radiation exposure making it widely used in antenatal care.

Litt mer tyngde bak WHO enn en alternativmedisiner og en internettkommentar til en studie det ikke er mulig å finne frem til.

Vil også stole mer på utdannet helsepersonell som daglig bruker dopplere og ultralydapparater på gravide. Dersom dette hadde vært skadelig, ville vel sonografer, jordmødre og gynekologer som bruker slike apparater flere ganger om dagen løpt en helserisiko? 

Hvordan kan dopplere som Angelsounds bli FDA og CE godkjent dersom det finnes dokumentasjon på at det er skadelig? Her snakker vi om selveste American Drug and Food Association. Og i USA, ser de ikke lett på slike godkjenninger. Kan bli noen saftige saksøkinger dersom det var noe som helst skadelig effekt av slike apparater...

Og strålingen man snakker om i dopplere er en brøkdel av hva mobiltelefoner, TV og laptop stråler. Forskjellen er at en doppler bruker man i noen sekunder eller opp til et minutt, mens en laptop har man på fanget i flere timer.

Skal man være hysterisk, er det mye man skal holde seg borte fra i svangerskapet. Kanskje det å tro på løse påstander på internettforum er en av de....

Du tar så feil!

Doppler gir fra seg mye mer varme enn vanlig ul gjør (nei, ikke utenpå huden, den genererer varme for fosteret), og det er en grunn til at de ikke anbefales av verken leger, jordmødre eller andre. Snakk med en radiograf om det. Jeg garanterer deg at radiografen ALDRI ville brukt doppler! Det er så nytt at det er lite forskningsmaterialer på det, og noen er så dumme at de tar den risikoen. Det ville aldri JEG gjort.

Hvorfor tror du de ikke selges over alt? Om de er så sikre?

Du tar så feil!

Doppler gir fra seg mye mer varme enn vanlig ul gjør (nei, ikke utenpå huden, den genererer varme for fosteret), og det er en grunn til at de ikke anbefales av verken leger, jordmødre eller andre. Snakk med en radiograf om det. Jeg garanterer deg at radiografen ALDRI ville brukt doppler! Det er så nytt at det er lite forskningsmaterialer på det, og noen er så dumme at de tar den risikoen. Det ville aldri JEG gjort.

Hvorfor tror du de ikke selges over alt? Om de er så sikre?

Påstandene dine henger ikke helt på grep. Da synes jeg det er merkelig at min erfarne jordmor synes det er fint jeg bruker Angelsounds hjemme. Hun sa til meg at eneste grunn til at noen av hennes kollegaer er skeptiske til bruk av doppler hjemme er at enkelte gravide kan bli unødvendig bekymret dersom de ikke klarer å finne lyden. I tillegg sa hun at man i tilfelle bør gå for en doppler som har alle godkjenninger og ikke handle noe man ikke helt vet hva er, men at det ikke finnes noe forskning som tilsier at bruk av doppler kan skade fosteret. Hun sa lattermildt at dersom det hadde vært skadelig de få sekundene man bruker doppler, ville hun og hennes kollegaer måtte bruke verneutstyr på jobben. Da jeg tok 3d ultralyd ved forrige svangerskap (hos Ultralydklinikken) fikk jeg høre det samme fra radiograf/sonograf. Der anbefaler de faktisk også Angelsounds på Facebooksiden... Så bare sprøyt fra ende til annen du kommer med.

Anonymous poster hash: 483e3...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...