Gå til innhold

Noen som driver med høns på hobbybasis her?😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge lekt med tanken på å skaffe oss noen høner, mest pga tilgangen på ferske egg hver dag😊 kanskje vi kan utvide etter hvert om vi liker det og selge egg i tillegg. Noen som vil komme med erfaring om hvordan det er å drive en liten hønsegård?😊 er det mye arbeid?

Anonymous poster hash: 45462...3fd

Fortsetter under...

Skrevet

Obs, trodde ikke den ble sendt siden det kom opp error melding! Beklager dobbelt innlegg 😟

Anonymous poster hash: 45462...3fd

Skrevet

Dette lurer jeg også på! :)

Anonymous poster hash: c7685...b3a
Skrevet

Har en mistanke om at mannen min gjør det.

Anonymous poster hash: fee18...594
Skrevet

Har en mistanke om at mannen min gjør det.

Anonymous poster hash: fee18...594

Prøvde å like men fikk error... ;)

Skrevet

Vi hadde en del høner på gården da jeg vokste opp. Vi hadde haner perlehøner og kalkuner også, og alle gikk løse. De hadde et hus med inngjerding i tillegg så de kunne være der om nettene (mye rev og gaupe rundt).

Siden de var frittgående la de egg ca overalt, så det var vel det det var mest jobb med,å finne alle egga.

Jeg kan ikke huske det var så mye jobb egentlig... Kaste inn mat til dem og skifte på vannet. Fjernet møkk og ga ny sagflis inni huset.

Koslige dyr som tasset rundt,og gikk ikke langt fra huset sitt heller.

De kan være veldig stygge med hverandre... Hakker av hverandre nakkefjæra og hakker sår i rumpa på den/de som velges ut som hakkekylling.

Kanskje ikke mye til svar,men er ihvertfall min erfaring :-)

Lykke til :-) De kommer gjerne løpende om du eoper "tuppa tuppa tuppa" ;-)

Annonse

Skrevet

Høns er gøy det. Men du må ha forhold til det. Det krever litt utstyr. Inngjerdet område med netting nedgravd og nettingtak, så både flyvende og gravende rovdyr holdes unna. Ønsker du at det skal bli kyllinger må du ha hane, og da må du tåle at den galer både ti og tyve ganger på en dag. En rugekasse er lurt å ha. Du må ha varmelamper i huset deres, så de klarer seg i kulda. De må ha kalk, for uten det får ikke eggene skall. Foringsautomater. Gjennomlysingslykt, så du får gjennomlyst alle eggene, for du vil vel helst ikke selge, eller selv fylle eggedosisen med et kyllingfoster. Og så må du være tøff nok til å avlive de. For man ringer ikke vetrinær når en hønes tid er ute. Heller ikke slakteren. ;) Det er litt å sette seg inn i, men det er veldig gøy også. :)

Skrevet

Jeg så på et britisk program om hvilket kjeledyr som var minst jobb, og ikke ødela hage og ikke skitnet til inne. (for man har ikke høns inne;) ) 

Og da sa de at høns var veldig lett stelte, og en familie valgte og ha høns som kjeledyr :) 

Jeg og har lyst på høns og ha i hagen når vi kjøper oss rekkehus, men har ikke turt og sagt noe til typen enda ;) heheh :P 

Skrevet

Jeg så på et britisk program om hvilket kjeledyr som var minst jobb, og ikke ødela hage og ikke skitnet til inne. (for man har ikke høns inne;) )

Og da sa de at høns var veldig lett stelte, og en familie valgte og ha høns som kjeledyr :)

Jeg og har lyst på høns og ha i hagen når vi kjøper oss rekkehus, men har ikke turt og sagt noe til typen enda ;) heheh :P

Da håper jeg du ikke blir naboen min! Høns i hagen når man bor i rekkehus er en smule egoistisk - hønsemøkk stinker, ikke så trivelig å sitte ute i hagen til den lukta...

Anonymous poster hash: 89476...b3f

Skrevet (endret)

Vi har høner og har hatt det i mange år på hobbybasis. Jeg hadde hønene gående fritt ei stund, men så så jeg ikke helt sjarmen med hønseskit på verandaen, i garasjen, blomsterbed som ble gravd i stykker og ikke minst: Det er ikke moro med høneskit i gresset der ungene leker! Har dere naboer må du sette deg inn i reglene om dette, har leste flere saker om  at naboer har klaget på hønsehold. Vi behøver ikke tenke på det her, da vi ikke har så nære nabobygg. Du må ha et hus til hønene, der de kan vagle seg om natta. Der de har verpekasser, frostfritt, og tilgang til mat og vann. Varmelampe. Som noen skriver over her, haner bråker. Har du barn bør du tenke på en barnevennlig rase. Vil du ha egg bør du også tenke på en rase som legger nok egg.Vi har et hus til våre med stor luftegård utenfor med både nett i vegg og sider, det er så høyt at jeg kan gå inn der og der også har vi vagler osv. Nettet er gravd ned i bakken med stenkant på begge sider, dette fordi reven graver. Høner er på menyen til rev, hauk, ørn, mink, mår, grevling osv. Vi har mistet høner pga både rev og hauk, derfor er det kjekt at hønene har det så trygt som de har det nå. I veggen mellom luftegård og hus er det ei luke som de går inn og ut i, denne lukker vi til kvelds. 

I stedet for kalk bruker vi fjærasand i hønsegården, her bader de seg og de får den kalken de trenger. På vinteren setter jeg frem ei bøtte med sand i huset. All tørrmat stor i lukkede bokser, restemat tømmer vi i egen beholder som står midt på gulvet i hønsehuset. Dette pga smådyr som mus ol. Vi har fortro, slik at hønene ikke sparker utover tørrforet. Jeg bruker sinkbøtter som jeg har kjøpt hos D.Johansen til vann, disse er mest hygenisk og det blir ikke så mye søl heller av de.

Med høner må man som nevnt her være bevist at man må være klar til å avlive om det er nødvendig.

Som hun over skriver, det lukter av høns. Vi er ikke så ille plaget med dette. Ved å passe på at vann ikke lekker på gulvet fra vannet deres sparer man mye lukt. Jeg stør sand i bunnen på huset. Deretter har jeg miljøstrø fra FK på dette i tykt lag. Vanlig sagspon absorberer ikke like godt, og man får en amoniakklukt fort og deretter den heslige hønselukten. Luft fra morgen til kveld! Jeg har både dør og luke åpen. Skal du bare ha feks 10-20 høner (slik som  jeg), ja så har de slike bokser på feks malingsforretninger som tar lukten av rom. Jeg vasker ned hønehuset en gang i året. Skifter på det ca 5 ganger i året. Ute i hønegården har jeg ikke høy!! Det er fint ei stund og så stanker det! Jeg har som sagt sand der, og den bare forsvinner etterhvert. I hønsegården har jeg beholder for gress/høy slik at hønene kan plukke selv.

Vi har etter mange års hønsehold kommet frem til at rasen Faverolles er best for oss. Den er hardfør, legger godt med egg og er ekstremt snill med ungene. Selv hanen er greie og bråker ikke så ekstremt mye som andre raser.

Endret av Fem til sommers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...