Gå til innhold

Er det noen ord du vil lære meg å skrive riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt selv med å henge ord sammen.. Bare noen få. Jeg skriver "Hvertfall" i ett ord, men i Word med stavekontroll, skal det liksom skrives "Hvert fall"... dritdumt. Og "Engang"- varierer jo noe så inni granskauen at jeg blir gal.. Når en ser på teksting av film, så skriver de "Engang" i ETT ORD, men ikke i stavekontroll.. Halo..

Det med "Sloss/Slåss" er også litt tåkete for meg.

Husker når "Sjanse" før ble skrevet "Skjanse", og da tok det litt tid før jeg klarte å skrive "sjans" riktig.

Og "Hverken"- foretrekker denne gamlemåten, skrives jo nå "Verken"- Don't like it at all.

Ja.. MYE. Den norske skrivemåten er jo STADIG i endring, pga. mer preg av dialekter.

Anonymous poster hash: eab88...cc4

Ordene du nevner er ord som skal særskrives, dvs. deles opp selv om de uttales som ett ord. Dersom du er usikker, så kan du bruke denne siden: http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi Det er språkrådet selv, sammen med UiO som har laget er svært god ordbok (gratis) der man får opp alle ord og bøyninger av dem.

For å øve på særskriving og sånt, kan du gå inn her: http://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99320 Nederst på siden ligger det øvingsoppgaver med forklaringer på hvorfor noe er riktig eller galt. :)

Anonymous poster hash: d390a...422

Ååh så snilt! Tusen takk! Kjente jeg hadde litt problemer når Word var totalt imot meg i dag på Norsk tentamen, og ga fort etter siden jeg tenkte/og vet at dataen er smartere enn meg.. :P

Tusen takk!! :) Kjempe snilt av deg :laugh:

Skal bruke disse sidene godt fra nå av!!

Bare hyggelig :) Jeg deler disse med elevene mine stadig vekk, men jeg tror det er ganske få som faktisk bruker dem. Noen ganger må de da ;)

Ellers har jeg selv irritert meg over Word flere ganger med tanke på sammenskriving av ord. Jeg får ofte rød bølge under ord som skal sammenskrives, noe som er greit nok for meg som vet at jeg skriver dem rett, men elevene mine er ikke så selvsikre og velger å stole på retteprogrammet (forståelig nok) og får da feil.

Du kan også øve på andre ting du er usikker på inne på den siste siden jeg gav deg link til. F.eks. og/å, da/når osv. Håper det gikk bra i dag likevel da :)

Skrevet

Sunt skrives uten D, veldig mange staver det slik: sundt. Da svir det litt i øynene mine. I tillegg er det mange som surrer med og/å-feil og jeg syntes alle voksene mennesker burde trene seg opp. Øving gjør mester!

Det svir i øya mine av feil som du skrev nå. Det heter voksne og ikke voksene.

Anonymous poster hash: d4e65...1e3

Skrevet

Sliter litt selv med å henge ord sammen.. Bare noen få. Jeg skriver "Hvertfall" i ett ord, men i Word med stavekontroll, skal det liksom skrives "Hvert fall"... dritdumt. Og "Engang"- varierer jo noe så inni granskauen at jeg blir gal.. Når en ser på teksting av film, så skriver de "Engang" i ETT ORD, men ikke i stavekontroll.. Halo..

Husker når "Sjanse" før ble skrevet "Skjanse", og da tok det litt tid før jeg klarte å skrive "sjans" riktig.

Og "Hverken"- foretrekker denne gamlemåten, skrives jo nå "Verken"- Don't like it at all.

Ja.. MYE. Den norske skrivemåten er jo STADIG i endring, pga. mer preg av dialekter.

Ordene du nevner er ord som skal særskrives, dvs. deles opp selv om de uttales som ett ord. Dersom du er usikker, så kan du bruke denne siden: http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi Det er språkrådet selv, sammen med UiO som har laget er svært god ordbok (gratis) der man får opp alle ord og bøyninger av dem.

For å øve på særskriving og sånt, kan du gå inn her: http://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99320 Nederst på siden ligger det øvingsoppgaver med forklaringer på hvorfor noe er riktig eller galt. :)

Ååh så snilt! Tusen takk! Kjente jeg hadde litt problemer når Word var totalt imot meg i dag på Norsk tentamen, og ga fort etter siden jeg tenkte/og vet at dataen er smartere enn meg.. :P

Tusen takk!! :) Kjempe snilt av deg :laugh:

Skal bruke disse sidene godt fra nå av!!

Bare hyggelig :) Jeg deler disse med elevene mine stadig vekk, men jeg tror det er ganske få som faktisk bruker dem. Noen ganger må de da ;)

Ellers har jeg selv irritert meg over Word flere ganger med tanke på sammenskriving av ord. Jeg får ofte rød bølge under ord som skal sammenskrives, noe som er greit nok for meg som vet at jeg skriver dem rett, men elevene mine er ikke så selvsikre og velger å stole på retteprogrammet (forståelig nok) og får da feil.

Du kan også øve på andre ting du er usikker på inne på den siste siden jeg gav deg link til. F.eks. og/å, da/når osv. Håper det gikk bra i dag likevel da :)

Så søt du er! :) Hehe ja er bare godt å få dem til å vite at det finnes programmer som er meget bra å ta i bruk! Lærte selv også best når jeg ble "tvunget" til å bruke evt. ting:p

Ja, jeg ser den. Må si meg at jeg er en av de usikre elevene som heller liker å tro på hjelpemidler, at de alltid er rett og jeg alltid tar feil.. :sukk: Og Word er jo med på å trekke litt ned når de kommer med feil stavemåte, aah litt irriterende, thehe!

Det å bruke og/å ligger helt klart hos meg i-hvert-fall, hehe! Men ja, jeg skal bruke de sidene du ga meg :)

Hehe mange takker! Håper også det gikk bra! :D

Skrevet

Hmm, det ser ikke ut til at det er så enkelt som å slå opp i ordboka. Ta en titt på denne siden: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/S%C3%A6rskrivning-og-sammenskrivning.aspx?PID=297&M=NewsV2&Action=1&NewsId=566

Her virker det som at det er normer/tradisjoner og ikke regler som bestemmer om man kan sammenskrive visse ord eller ikke. Ordene forfatteren foreslår å sammenskrive (derhen, deromkring, ifall, ihjel og heisan) finnes ikke i ordboka. Hva tenker du om det?

Anonymous poster hash: 3169a...298

Skrevet

Feil:

Jeg spurte hun om hun ikke kunne flytte seg litt.

Jeg vet ikke hva pappa hadde sagt om henne ikke hadde hjulpet han.

Riktig:

Jeg spurte henne om hun ikke kunne flytte seg litt.

Jeg vet ikke hva pappa hadde sagt om hun ikke hadde hjulpet ham/han.

Som en huskeregel kan du si "jeg ga den til ham/henne/dem" og teste setningen din hvis du er usikker. På samme måte kan du snu på den og si "jeg ga ham/henne/dem den".

Du gir altså noe til noen, og noen = ham, henne eller dem.

Det er nå lov til å skrive "han" i stedet for "ham", men personlig synes jeg faktisk det er lettest å kun forholde seg til den gamle formen, for da er det lettere å huske at det faktisk er en regel der.

Hun slo meg. Jeg slo henne.

Han slo meg. Jeg slo ham.

De mobbet meg, jeg slo dem ;)

Anonymous poster hash: bf1c5...4c8

Skrevet

Fant for ikke lenge siden ut at eventuelt forkortes ev., ikke evt. som jeg har brukt (evt. er "etter vår tidsregning"). Blant, ikke blandt (tror det tok norsklæreren min flere år å plukke av meg den).

I hvert fall

Anonymous poster hash: 1f5dc...2fb

Det med ev/evt fant jeg også ut for ikke lenge siden. Jeg fikk beskjed av lærer å bruke iallfall, og ikke i hvertfall/i hvert fall. Husker ikke hva jeg skrev den gangen. Kan ikke si jeg er veldig nøye når jeg skriver på forum da. 

Skrevet

Hmm, det ser ikke ut til at det er så enkelt som å slå opp i ordboka. Ta en titt på denne siden: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/S%C3%A6rskrivning-og-sammenskrivning.aspx?PID=297&M=NewsV2&Action=1&NewsId=566

Her virker det som at det er normer/tradisjoner og ikke regler som bestemmer om man kan sammenskrive visse ord eller ikke. Ordene forfatteren foreslår å sammenskrive (derhen, deromkring, ifall, ihjel og heisan) finnes ikke i ordboka. Hva tenker du om det?

Dette er særskrivingsord som nå skal deles opp (eller er på vei til å få en slik fast regel). At de da ikke kommer opp i ordboken er nok et bevisst valg fra språkrådet sin side for å få innført særskriving. Jeg synes ordboken er veldig lett å bruke, og ikke minst er den oppdatert og i tråd med de nyeste rettskrivingsreglene.

Skrevet

Dette er særskrivingsord som nå skal deles opp (eller er på vei til å få en slik fast regel). At de da ikke kommer opp i ordboken er nok et bevisst valg fra språkrådet sin side for å få innført særskriving. Jeg synes ordboken er veldig lett å bruke, og ikke minst er den oppdatert og i tråd med de nyeste rettskrivingsreglene.

Takk, det var oppklarende! 

Skrevet

Uhumsk, ikke ulumsk

Forholdsregler, ikke forhåndsregler

Anonymous poster hash: 9c730...676

Skrevet

Sove, ikke såve.

Trivsel, ikke trifsel.

Forskjell på får/for, og/å, hun/henne

Anonymous poster hash: 2d22b...336

Skrevet

Jo, man kan skrive både "sloss" og "slåss", etter hvordan man bøyer verbet ;) vær så god...

En feil jeg skrev før var "desverre". Det skrives jo "dessverre". En annen feil jeg gjordevar at jeg faktisk trodde det het "veledighet"! Fikk omtrent sjokk da jeg fikk vite at det var "veldedighet", vanskelig å uttale den d'en :P

Anonymous poster hash: 3ca05...cb1

Skrevet

To ord som irriterer meg grønn:

Det heter VENNINNE og ikke venninde.

Det heter TENNER og ikke tender.

:)

Skrevet

Ett ord jeg aldri blir klok på, men heller ikke har "forsket"på; hverken/verken

Som i "hverken/verken det ene eller det andre".

Hva er det riktige? Har lagt merke til at i media blir det ofte brukt begge.

Anonymous poster hash: 002ca...ed1

Skrevet

Hva er det riktige? Har lagt merke til at i media blir det ofte brukt begge.Anonymous poster hash: 002ca...ed1

Begge kan brukes :)

http://www.riksmalsforbundet.no/Språktjenester/Språkspalten/Hvordan-skrives-….aspx?PID=293&M=NewsV2&Action=1&NewsId=602

Skrevet

Hva er det riktige? Har lagt merke til at i media blir det ofte brukt begge.

Du har lov til å skrive begge deler.

Anonymous poster hash: 5a7a0...104

Skrevet

Hva er det riktige? Har lagt merke til at i media blir det ofte brukt begge.Anonymous poster hash: 002ca...ed1

Begge kan brukes :)

http://www.riksmalsforbundet.no/Språktjenester/Språkspalten/Hvordan-skrives-….aspx?PID=293&M=NewsV2&Action=1&NewsId=602

Så praktisk ;) Da er det iallfall ikke noe å lure på!

Skrevet

1. "I hvert fall", skrives det.

2. "Engang" og "en gang" er to forskjellige ting. 

Eks:

a) "En gang sang jeg i dusjen, da snublet jeg."

B) "Du klarer jo ikke dette engang!"

3. Om slåss eller sloss. Det skrives slik på bokmål:

Infinitiv; Å slåss

Presens: I dag slåss vi.

Preteritum: I går sloss vi.

Presens perfektum: Har slåss

Huskeregel: Slå - slår - slo - har slått.

4. Du kan skrive både "hverken" og "verken".

Anonymous poster hash: 5a7a0...104

Skrevet

Det heter statistikk og ikke statestikk! 

Anonymous poster hash: ec31b...642
Skrevet

"I forhold til" betyr "sammenlignet med", og aldri noe annet enn det.

Det betyr ikke "knyttet til", "med tanke på", "i forbindelse med", "angående" etc.

Anonymous poster hash: 0fdee...21f
Skrevet

Det heter å investere, investerer, investerte, har investert, ikke invistert, som jeg ser mange skriver. 

Dessuten: I hvert fall og i alle fall. ;-)

Anonymous poster hash: b4fee...d32
Skrevet

Det er forresten ingenting som heter "sammens". Det heter bare "sammen"! 

Anonymous poster hash: bff37...02b
Skrevet

Samme med mer - det heter IKKE mere. 

Og det heter "etter hvert" - ikke "etterhvert". 

"Tilstede" er et verb som betyr "tillate".

"Til stede" (i to ord!) betyr "nærværende". 

Anonymous poster hash: 0fdee...21f
Skrevet

Det heter gøy - ikke gøyt! Vi hadde det gøy i går!

Det heter mange - ikke mangen!!

Anonymous poster hash: 29161...59b

Skrevet

Et ord som irriterer meg, er "ilamme." Dvs, det er ikke engang noe ord, men en sammensetning av "i lag med." Uansett irriterende.

Og så heter det alkohol, ikke alkahol.

Og legitimasjon, ikke legimitasjon.

Anonymous poster hash: 5f2d3...e61

Skrevet

Det heter GYLLEN, GYLNE og GYLLENT, ikke gylden, gyldne og gyldent. Her ser jeg maaaange som bommer, også journalister.

Og klassikeren: GratulereR med dagen! (Mange skriver: gratulere med dagen).

Og om man absolutt skal bruke aksenter på norske navn, så bruk dem riktig vei, slik som feks. dette:

Hélène

André

Anonymous poster hash: 3945c...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...