Gå til innhold

Er det noen ord du vil lære meg å skrive riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke ment som en hetsetråd. Jeg er interessert i språk og opptatt av å skrive riktig, men oppdager stadig ting jeg ikke var klar over og feil jeg har gjort lenge. Her er et par ting jeg lærte meg nylig. Har du noe tilsvarende å dele med meg? Jeg vil gjerne lære!

Here we go: 

Det skrives lettvint, ikke lettvindt.

Slalåm, ikke slalåm.

Slåss, ikke sloss (logisk, egentlig: "slåes")

Anonymous poster hash: ed07f...664
Skrevet

Røntgen tok det lang tid før jeg klarte skrive riktig på første forsøk uten å få rød bølgestrek under...

Anonymous poster hash: 7c468...aea
Skrevet

Kollega i flertall er jeg fremdeles usikker på, får rød strek under kollegaer...

Ansiennitet har jeg endelig lært meg ;)

Skrevet

Nysgjerrig - ikke nyskjerrig som mange skriver på nett.

Navn som André, René etc må ha aksenten den veien. Andrè er en skrivefeil!

Anonymous poster hash: 47675...4d8

Skrevet

Kollega i flertall er jeg fremdeles usikker på, får rød strek under kollegaer...

En kollega, flere kolleger.

Anonymous poster hash: bd313...145

Skrevet

En kollega, flere kolleger.

Anonymous poster hash: bd313...145

Mener at dette er valgfritt, slo det opp en gang i tiden :)

Anonymous poster hash: 3169a...298

Skrevet

Dessverre, interessant.

I hvert fall / ihvertfall / i hvertfall??

Skrevet

Dette er ikke ment som en hetsetråd. Jeg er interessert i språk og opptatt av å skrive riktig, men oppdager stadig ting jeg ikke var klar over og feil jeg har gjort lenge. Her er et par ting jeg lærte meg nylig. Har du noe tilsvarende å dele med meg? Jeg vil gjerne lære!

Here we go: 

Slalåm, ikke slalåm.

Slåss bøyes faktisk slik: Slåss - slåss - sloss - har slåss 

Hva mener du med Slalåm - slalåm? Det kan egentlig skrives både med å og o, SlalOm er den engelske skrivemåten. 

Anonymous poster hash: bff37...02b

Skrevet

Sunt skrives uten D, veldig mange staver det slik: sundt. Da svir det litt i øynene mine. I tillegg er det mange som surrer med og/å-feil og jeg syntes alle voksene mennesker burde trene seg opp. Øving gjør mester!

Skrevet

At det går AN - med EN ENESTE JÆVLA N!! Irriterer meg GRØNN :D :D

Det heter også GRAN Canaria. UTEN D.

Og bekymret, ikke beskymret.

Anonymous poster hash: 0bbae...27d
Skrevet

Sliter litt selv med å henge ord sammen.. Bare noen få. Jeg skriver "Hvertfall" i ett ord, men i Word med stavekontroll, skal det liksom skrives "Hvert fall"... dritdumt. Og "Engang"- varierer jo noe så inni granskauen at jeg blir gal.. Når en ser på teksting av film, så skriver de "Engang" i ETT ORD, men ikke i stavekontroll.. Halo..
Det med "Sloss/Slåss" er også litt tåkete for meg.
Husker når "Sjanse" før ble skrevet "Skjanse", og da tok det litt tid før jeg klarte å skrive "sjans" riktig.
Og "Hverken"- foretrekker denne gamlemåten, skrives jo nå "Verken"- Don't like it at all.
Ja.. MYE. Den norske skrivemåten er jo STADIG i endring, pga. mer preg av dialekter.

Anonymous poster hash: eab88...cc4
Skrevet

Jeg er opptatt av sammenskriving av ord, og regelen er veldig enkel. Alle substantiv og adjektiver du uttaler som ett ord, skal også skrives som ett ord!

Ellers går det meste greit, det skal være veldig ille før det prikker under huden på meg. Sliter litt med dialektord, "dems" og "demmes" f.eks. Og så er det veldig mange som glemmer punktum når de forkorter ord.

Anonymous poster hash: d390a...422
Skrevet

Sliter litt selv med å henge ord sammen.. Bare noen få. Jeg skriver "Hvertfall" i ett ord, men i Word med stavekontroll, skal det liksom skrives "Hvert fall"... dritdumt. Og "Engang"- varierer jo noe så inni granskauen at jeg blir gal.. Når en ser på teksting av film, så skriver de "Engang" i ETT ORD, men ikke i stavekontroll.. Halo..

Husker når "Sjanse" før ble skrevet "Skjanse", og da tok det litt tid før jeg klarte å skrive "sjans" riktig.

Og "Hverken"- foretrekker denne gamlemåten, skrives jo nå "Verken"- Don't like it at all.

Ja.. MYE. Den norske skrivemåten er jo STADIG i endring, pga. mer preg av dialekter.

Ordene du nevner er ord som skal særskrives, dvs. deles opp selv om de uttales som ett ord. Dersom du er usikker, så kan du bruke denne siden: http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi Det er språkrådet selv, sammen med UiO som har laget er svært god ordbok (gratis) der man får opp alle ord og bøyninger av dem.

For å øve på særskriving og sånt, kan du gå inn her: http://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99320 Nederst på siden ligger det øvingsoppgaver med forklaringer på hvorfor noe er riktig eller galt. :)

Skrevet

Here we go: 

Slalåm, ikke slalåm.

Slåss bøyes faktisk slik: Slåss - slåss - sloss - har slåss 

Hva mener du med Slalåm - slalåm? Det kan egentlig skrives både med å og o, SlalOm er den engelske skrivemåten. 

Oi, takk for den! Sloss i preteritum, slåss i alle andre tider av verbet. Nå skal jeg huske den!

På norsk kan det bare skrives slalåm med å.

Hi

Skrevet

Ordene du nevner er ord som skal særskrives, dvs. deles opp selv om de uttales som ett ord. Dersom du er usikker, så kan du bruke denne siden: http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi Det er språkrådet selv, sammen med UiO som har laget er svært god ordbok (gratis) der man får opp alle ord og bøyninger av dem.

For å øve på særskriving og sånt, kan du gå inn her: http://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99320 Nederst på siden ligger det øvingsoppgaver med forklaringer på hvorfor noe er riktig eller galt. :)

Ååh så snilt! Tusen takk! Kjente jeg hadde litt problemer når Word var totalt imot meg i dag på Norsk tentamen, og ga fort etter siden jeg tenkte/og vet at dataen er smartere enn meg..:P

Tusen takk!! :) Kjempe snilt av deg :laugh:

Skal bruke disse sidene godt fra nå av!!

Skrevet

Feil - Riktig

Hart - Hardt

Lugget - Ligget

Henne sa - Hun sa

Vild - Wild

Ridde - Red

Anonymous poster hash: be777...4bc
Skrevet

Fant for ikke lenge siden ut at eventuelt forkortes ev., ikke evt. som jeg har brukt (evt. er "etter vår tidsregning"). Blant, ikke blandt (tror det tok norsklæreren min flere år å plukke av meg den).

I hvert fall

Anonymous poster hash: 1f5dc...2fb
Skrevet

Jeg har registrert at det er flere her på forumet som skriver sakt istedenfor sagt. 

Skrevet

Bruker du "og" i stedet for "også" skrives det òg.

Jeg hadde visst noe å bidra med i denne tråden, jeg òg.

Jeg hadde visst noe å bidra med i denne tråden, jeg også.

En dør, ei avis, et hus.

Tre dører, to aviser, ett hus.

"Ett" = tallet 1, altså én av noe.

Én avis og ett hus = 1 avis og 1 hus

En avis og et hus = en (ubestemt) avis og et (ubestemt) hus

Her er noen gode tips til hvordan forholde seg til tall i tekst: https://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Tall/

Anonymous poster hash: bf1c5...4c8

Skrevet

Sunt skrives uten D, veldig mange staver det slik: sundt. Da svir det litt i øynene mine. I tillegg er det mange som surrer med og/å-feil og jeg syntes alle voksene mennesker burde trene seg opp. Øving gjør mester!

VOKSNE

Skrevet

Og så heter det særskriving, ikke orddeling når man snakker om å dele opp ord som skal skrives sammen (alltid like gøy når noen som vil påpeke korrekt grammatikk bruker feil begrep) ;)

Anonymous poster hash: 1f5dc...2fb
Skrevet

Feil - Riktig

Hart - Hardt

Lugget - Ligget

Henne sa - Hun sa

Vild - Wild

Ridde - Red

Mener du at ordene på venstre side er gale og de på høyre side er riktige? Forsto ikke helt. I så fall har jo lugget og ligget forskjellige betydninger uten at noen av de er gale. Wild - mener du vill?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å skrive voksene i det hele tatt, ingen prater vel slik?

Slikt - Slik

Ant - An

Sjønner - Skjønner

Skrevet

Interessert - ikke intrisert som jeg ser mange skriver her.

Anonymous poster hash: 38d49...c5f
Skrevet

Feil - Riktig

Hart - Hardt

Lugget - Ligget

Henne sa - Hun sa

Vild - Wild

Ridde - Red

Mener du at ordene på venstre side er gale og de på høyre side er riktige? Forsto ikke helt. I så fall har jo lugget og ligget forskjellige betydninger uten at noen av de er gale. Wild - mener du vill?

Jeg mener det jeg skrev ja. Og jo, noen skriver "jeg har lugget med mannen til den og den" istedenfor å skrive det riktig. Har også opplevd at mange skriver "vild and free". Lugget betyr som du sikkert trodde at man lugger noen i håret, ikke at man har verken ligget eller ligger med noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...