Gå til innhold

Noen som har fått husbanklån her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier et rekkehus, men ønsker noe større. Det vi har er veldig lite og trangt. Barna har et lite soverom og de trenger et hver snart, når eldste begynner på skole.

Vi har vært i banken, men de ville ikke gi oss mer i lån fordi jeg er under omskolering og min mann er selvstendig. Vi har god oversikt over økonomien vår og sparer en del hver mnd. Til oss og til begge barna. Men det var ikke nok.

Så leste jeg på husbanken at de kan gi lån til de som ikke får lån i "vanlig" bank. Har vi en sjanse der? Har noen fått lån der i ca vår situasjon?

Blir veldig takknemlig for svar. :)

Anonymous poster hash: 0c16e...f77

Fortsetter under...

Skrevet

Vi fikk husbanklån. To barn, jeg student og mannen i jobb. Vi hadde nok ikke fått noe lån i vanlig bank nei.

Anonymous poster hash: 93e78...f4a

Skrevet

Siden dere allerede eier et hus tror jeg ikke dere blir prioritert. De låner oftest ut til førstegangskjøpere. Og det skal være såkalt nøktern standard. Så hadde ikke hatt så høye forhåpninger. Men dere kan jo søke, taper ingenting på det!

Skrevet

#2 her. Vi eide rekkehus da vi søkte om lån.

Skrevet

#2 her. Vi eide rekkehus da vi søkte om lån.

Tjente mannen din mye? Om jeg kan spørre om det. :)

Skrevet

Vi eide vertikaltdelt enebolig(ene delen) når vi fikk lån i husbanken. Vi fikk ikke lån i banken pga betalingsanmerkning og ikke nok oppspart egenkapital. Fikk kjøpe hus til 2 mill.

Spørs hvor i landet, men fikk bra hus til den prisen her den gangen(7 år siden) Vil si middels standad, jeg:)

Anonymous poster hash: c9d41...150

Annonse

Skrevet

#2 her. Vi eide rekkehus da vi søkte om lån.Anonymous poster hash: 93e78...f4a

Tjente mannen din mye? Om jeg kan spørre om det. :)Anonymous poster hash: 0c16e...f77

Ca 600 000.

Skrevet

Til info er det kommunene som disponerer og låner ut husbanklån på vegne av Husbanken. Det kan derfor variere mye fra kommune til kommune hvor lett eller vanskelig det er å få lån. Både mengden penger de har til disposisjon og prioriteringer varierer veldig. Så noen i samme situasjon kan få lån ett sted, men ikke et annet. Så lurt å høre med kommunen der du bor. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Jeg får ringe kommunen å høre der om vi har mulighet.

Skrevet

Vi fikk deler av lånet som husbanklån. rundt 400 000,-

Vi MÅTTE ikke ha det, men var veldig glad for å få det.

Har boliglån på 3,8 og inntekt på 1,1 ca.

Søkte tidlig i perioden, da det enda var "penger i banken" hørte at de senere måtte stramme inn.

Alltid verdt å prøve :)

Anonymous poster hash: 5f455...9e8
Skrevet

Vi fikk deler av lånet som husbanklån. rundt 400 000,-

Vi MÅTTE ikke ha det, men var veldig glad for å få det.

Har boliglån på 3,8 og inntekt på 1,1 ca.

Søkte tidlig i perioden, da det enda var "penger i banken" hørte at de senere måtte stramme inn.

Alltid verdt å prøve :)

Vi eide også annen bolig da vi søkte, skulle bygge hus.

Skrevet

En del feilinfo her, ser jeg.

Startlån er for vanskeligstilte, og er kommunene som deler ut.

Grunnlån er det Husbanken selv som avgjør om du får.

Man kan eie fra før, og likevel få lån.

Huset kan ikke være større enn 150m2.

Det må være livsløpsstandard og en del andre kriterier byggreknisk (isolasjon etc.).

Vi fikk innvilget 3000000. Inntekten vår er 800.000. Vi hadde 20% i egenkapital, som er kravet deres. Om man ikke har egenkapital kan man søke startlån i kommunen og ha det som egenkapital.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: e272c...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...