Gå til innhold

Gutt 14 mnd og flaske m melk om kvelden/natten.

johanna89

Anbefalte innlegg

Hei. Mitt futt er 14 mnd. 

Har drikker kumelk på flaske når han legger seg... 

Vi tar kveldstell på badet pusser tenner og alt det der. så legger han seg i sprinkelsengen med litt musikk, bamse og flaske med melk.... 

Iløpet av natten får han en flakse til.... 

Dette gikk greit når han var mindre. men nå synes jeg det er på tide å gi seg, spesielt siden  han våkner ganske mange ganger iløpet av kvelden /natten og vil ha mer melk... Ikke allltid han drikker hele flasken., men han roer seg aldri uten en flaske melk... 

Jeg lurer på om noen har noen tips om hvordan vi kan få overgangen til evt ikke flaske elller flaske med melk bra for lillegutt? Evt om jeg skal kutte ut flaske vd innsomning før jeg kutter ut den/de på natten, og gradvis slutte? Er veldig usikker på akuratt dette området, for han er jo så glad i den flasken... Han bruker ikke smokk, den kastet han når han var 11 mnd selv om han nekter å ta den etter det.. 
Har snakket med helsestasjon og de mener jeg bør kutte tvert og bare tilby vann på kvelden og natten, men jeg syns det høres litt brutalt ut,,,, 

Noen råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ta en periode hvor du blander stadig mer vann i melka. Etterhvert blir det bare vann. Er ikke bra for tannebissene å få melk på natta, samt at de små raskt får for mye melk med 2 flasker på natta. Vi har mme som vi holder på å tynne ut her :-P

Endret av Kenga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takk:) skal gjøre det. Ja blir veldig mye melk om natten og diuresen om natten å blir jo deretter. For da blir det jo vann til slutt. og det er jo kanskje ikke like spennende å få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme dilemmaet med melken, hun brukte den jo for å sovne. Vi gjorde som nevnt over her; da mini var ca 7 mnd begynte jeg gradvis å ha i mer og mer vann i melken, og til slutt var det bare vann hun fikk på kvelden/natten. Det ble litt protester, men etter hvert skjønte hun at det beste på natten er å sove. Etter en ukes tid ble det stadig sjeldnere at hun våknet på natten, og etter en måned sov hun natten gjennom :) Lykke til med avvenningen! Det er ikke bestandig enkelt, men det er verdt det - både for deg og lillegutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar..Er veldig betryggende å få en peke pinne på at man går i riktig retning :)  Igår begynte vi med 50/50 melk og vann, og kan våknet kun engang den natten og da fikk han igjen en flaske med 50/50 og han ble litt urolig og ville ha mer, men da fikk han kun reint vann.. Og så ga han seg og sovnet... Gikk mye bedre en forventet... enda er det jo kun blandet ut.. men får en følelse av at han ikke blir like "mett".. men som sakt, han i en alder der han nødvendighvis ikke trenger det, og det er ikke bra for tennene heller.. Så blir å fortsette å tynne den ut.. og gleder meg til å kunne sove en natt igjennom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...