Gå til innhold

emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en partner med diagnosen eller har den selv?

Hvordan er utfordringene i det daglige liv? Og hva gjør dere for å takle parforholdet og familielivet?

Anonymous poster hash: c2137...98a

Skrevet

Ja, min mann har det. Han har flere personlighetsforstyrrelser og en annen diagnose. Et annet nært familiemedlem har det også. Det har blitt for vanskelig med min mann, det går mot brudd, jeg orker ikke mer. Familiemedlemmet er langt mer oppegående enn min mann, så han har nok en ekstrem utgave, eller kanskje er det omfanget av alle diagnosene til sammen. 
Han har fått diagnosene de siste årene, og hadde jeg visst om disse på forhånd, ville jeg aldri gått inn i et forhold med ham. Han er dessverre ikke til å leve med, verken med eller uten medisiner. Forhåpentligvis vil han nå komme inn i en behandlingssituasjon der han vil få hjelp til å kunne fungere nokså normalt i hverdagen. 

Anonymous poster hash: ba4c9...59f
Skrevet

Psykolog. Livet er ikke lett og leve når man egentlig ikke hører livet til. Ha noe å se frem til. Rise seg på gleder og øyeblikk. Nekte og føle negativitet og lære seg og takle følelsene. Kontrolere dem og lev det du kan.

Anonymous poster hash: 8ff4b...945

Skrevet

Åsn styrer di livet deres da?

Tenker på atferden. Har selv erfart at personer blir satt opp mot hverandre med løgnhistorier osv. Og det verste var at man tror på personen...

Anonymous poster hash: c2137...98a

Skrevet

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er slik man i gamle dager kalte for psykopater. En person med en slik forstyrrelse blir aldri bra, selv om personen kan ha bedre perioder, og med terapi kan endre sine væremåter noe. Men eksempelvis manipuleringen og sort/hvitt tenkingen vil fortsatt være der og lure på bunnen. 

Anonymous poster hash: f61ac...1bd
Skrevet

Eksen til min mann er det og har flere andre diagnoser, ut og inn av psyk hele tiden. Lyver til sønnen om det helt utroligste for å ramme oss, gutten er 17 år og vet ikke hva han skal tro.

Hatt spetakkel igjen nå ikveld og nå har mannen gitt henne beskjed om at hun aldri skal kontakte han igjen. Må bare kutte slike ut av livet sitt skal man ha det godt selv.

Anonymous poster hash: e722f...5c9

Skrevet

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er slik man i gamle dager kalte for psykopater. En person med en slik forstyrrelse blir aldri bra, selv om personen kan ha bedre perioder, og med terapi kan endre sine væremåter noe. Men eksempelvis manipuleringen og sort/hvitt tenkingen vil fortsatt være der og lure på bunnen. 

Dette stemmer ikke. Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er IKKE det samme som psykopat. Det "nye navnet " på psykopat i dag er antisosial personlighetsforstyrrelse . Les deg opp på fakta før du slenger ut noe slikt !

Anonymous poster hash: 44151...83b

Skrevet

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er det som man kaller for borderline. Høye topper og lave bunner følelsesmessig.

Anonymous poster hash: 44151...83b
Skrevet

Jeg har denne diagnosen og den har ingenting med det å være psykopat å gjøre. Blir trist av å lese slik. Ja man kan tenke noe svart/hvitt i gitte situasjoner, men for det meste er vi også veldig insiktsfulle. Jeg har mye bedre kontroll nå enn for ti år siden forøvrig.

" Det fremtredende ved borderline er en tydelig manglende identitetsfølelse, som fører til manglende psykisk stabilitet og ustabile relasjoner til andre. Angst og usikkerhet dominerer, og kan føre til selvdestruktive handlinger. Tomhetsfølelse er fremtredende, og kan forveksles med depresjon, men den er mindre affektladet enn den depressive. For å fylle tilværelsen vil borderlinepasienten ofte kaste seg ut i aktiviteter som ikke er hensiktsmessige, men som bekrefter at «det er liv». Det kan ofte være selvskading, for eksempel kutte seg på armer eller ben, svi seg selv med sigaretter, dunke hodet hardt mot gulv eller vegg."

"Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (F60.3 i ICD-10) kjennetegnes av et varig mønster med høy intensitet og høy grad av ustabilitet i følelseslivet. Diagnosen har mye til felles med diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse fra det amerikanske diagnosesystemet DSM-IV. Både i fagmiljøer og i mer uformelle sammenhenger benyttes begrepene emosjonelt ustabil og borderline noe om hverandre. Tilstanden deles i to typer: impulsiv type og borderline type. Mennesker som fyller kriteriene til en slik diagnose har et intenst og sterkt vekslende følelsesliv med mye overdrevent sinne. Videre er det vanlig at disse menneskene ofte inngår i ustabile, turbulente parforhold, tenker svart eller hvitt i forhold til personer eller situasjoner, har usikkert selvbilde, tendens til å skade seg selv eller true med å gjøre dette i følelsesmessig pressede situasjoner. Som ved de andre personlighetsforstyrrelsene vet man lite konkret om hvorfor noen utvikler emosjonelt ustabil personlighet. Imidlertid er det klart at mange av de som fyller kriteriene har opplevd traumatiske hendelser i barndom eller ungdom. Å leve med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse gjør også at en person er i høy risiko for å oppleve nye og gjentatte vonde opplevelser."

Anonymous poster hash: befe8...02a

Skrevet

Jeg har denne diagnosen, og kan fortelle at det er fullt mulig å bli frisk! Jeg gikk i terapi i over ett år, såkalt dialektiskt atferdsterapi. Der lærer man å endre tankemønster og dermed også måten man reagerer på i visse situasjoner.

Tidligere var jeg et absolutt mareritt for alle rundt meg, de fleste trodde ikke det var noe håp, men nå er jeg en helt annen person. Jeg har et godt forhold til alle i familien min nå, noe jeg ikke hadde før. Jeg er ennå ikke kvitt diagnosen, men er på god vei, blir sannsynligvis kvitt den i løpet av året.

Og jeg vil ha meg frabedt at noen kaller meg psykopat. Da er det tydelig at noen ikke vet hva de snakker om!

Anonymous poster hash: c370b...818
Skrevet

Kjenner meg sånn igjen i beskrivelsen av denne diagnosen. :(

Anonymous poster hash: 6d1bd...851

Skrevet

Jeg har også den diagnosen, om enn i laveste score på SCID-testen. Tomhet og svart-hvitt syn på det meste er veldig gjenkjennelig. Jeg kan lett kutte ut all kontakt med en venn jeg har hatt et langt og nært forhold til, pga en, for andre, bagatell.

Jeg har ok kontakt med familien min, men har måttet kutte kontakten i perioder fordi hvis jeg blir skuffet, havner jeg LANGT nede.

Jeg fungerer svært dårlig i nære relasjoner,har sjelden stabile, langvarige forhold, har aldri vært gift eller samboer, og er over 40, og min risikoadferd har ikke vært direkte selvskading, men mye ubeskyttet sex med MANGE (over hundre), og "flørting" med overdoser av div legemidler/dop.

I dag går jeg på store doser medisiner stemningsstabiliserende, og etter jeg fikk barn er jeg mye mer stabil, og har en trygg, stabil relasjon til barnet, barnefar og min mor. Det er den eneste voksne kontakten jeg har jevnlig. Jeg er uføretrygdet fordi jeg ikke fungerer i det hele tatt sosialt.

Jeg kan også f.eks bruke timesvis på helt ubetydelige ting, f.eks brette avanserte origami-modeller, for så å kaste dem i søpla etterpå.

Jeg har god oppfølging både hos fastlege, psykiater,helsestasjon og hjemmetjenesten for psykisk helse i bydelen.

Anonymous poster hash: faed8...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...