Gå til innhold

Angående det med å betale ned ekstra på boliglånet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt noldus på dette. Hvis man ønsker å betale ned med 100000-200000 ekstra, krever banken noe form for vederlag for det? De taper jo på det? Eller kan man bare putte inn så mye man vil, når man vil? Noen som har peiling?

Anonymous poster hash: f9d4e...803

Skrevet

Du står fritt til å betale ned så mye du vil. Det resulterer i enten kortere nedbetalingstid eller lavere avdrag, litt avhengig av banken og lånet. Dersom du i samme slengen refinansierer vil det kunne koste litt i etablering. Ellers tar ikke banken noe, men du sparer mye rente, ja.

Skrevet

Takk for svar! Men har alltid trodd at refinansiering betyr å ta opp mer lån, utvide lånet for å bake inn utgifter til oppussing eller dyre smålån. Er det helt feil? Uffameg. Føler meg ikke så lur.

Skrevet

Nei det er ikke feil. Men en del velger å refinansiere dersom de feks får en arv slik at de kan betale ned en betydelig del av lånet, for de kan da oppnå gunstigere rente feks, i forhold til å betale ned og beholde gammel låneavtale.

Skrevet

Du refinansiere kun hvis du får du oppretter et nytt lån og det gjør du ikke dersom du nedbetaler ekstra. Med mindre dere har fasterentelån kan dere nedbetale så mye dere vil uten at det koster noe

Anonymous poster hash: 8f4d6...77f

Skrevet

Like noldus som deg, men vi har flexilån og vi tar inn og ut det vi vil og når vi vil.

Betaler inn en fast sum per mnd og betaler rundt 200 000 ekstra ned per år fordelt på hele året.

Anonymous poster hash: 46fb4...ef6

Skrevet

Ok, takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Jeg betalte ekstra på billånet mitt og fikk kjeft av banken, men betalte ikke noe ekstra. Det var Dnb, er ikke kunde der ellers og skal aldri bli det igjen. Bilen er nedbetalt nå.

Anonymous poster hash: 95b39...665

Skrevet

Så frem du ikke har tegnet fastrenter i x antall år, så er det fritt frem for deg å betale ned huslånet slik du måtte ønske. Husk å ta kontakt med banken først for å avtale hvordan det skal gjøres. Vi gjorde det samme for noen år tilbake, og det gikk veldig greit. Ellers så kan du også endre betalingstid, og betale f.eks 15 år i stedenfor 20 år.

Anonymous poster hash: 9744a...fc1

Skrevet

Vi betaler ekstra på bilen hver mnd. Og vi betalte inn akkurat 100.000 på boliglånet i januar. Ikke noe problem ;)

Skrevet

Jeg betalte ekstra på billånet mitt og fikk kjeft av banken, men betalte ikke noe ekstra. Det var Dnb, er ikke kunde der ellers og skal aldri bli det igjen. Bilen er nedbetalt nå.Anonymous poster hash: 95b39...665

Hmmmm.. da må du ha vært maks uheldig, for vi hadde tegnet billån hos Dnb i 5 år, men betalte ekstra ned flere ganger, og det gikk kjempe bra. Hver gang vi skulle betale ekstra ned, tok vi kontakt med dem på forhånd. Hele billånet ble cashet ned før 3 år var gått.

Anonymous poster hash: 9744a...fc1

Skrevet

Vi betaler inn flere tusen ekstra hver mnd på boliglånet. Null problem! Veldig kjekt å venne seg til de høye utgiftene, for hvis vi har dårlig råd en mnd, kan vi jo bare kutte de ekstra nedbetalingene. 

Som når vi skal ha noen mnd med permisjon uten lønn om ei stund, ja da blir det vanlig nedbetaling. 

Anonymous poster hash: 7c431...159

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...