Gå til innhold

Noen med peiling på hunderaser?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og så er det greit å tenke på at store hunder er mye vanskeligere å ta med seg overalt enn mindre hunder. Og færre tør å passe en hund som er så stor (ved ferier og lignende).

Har en gammel ulvis her og skal kjøpe ny bil. Det er et mareritt. :sprettoy: Enten er bagasjerommet for lite, eller for høyt oppe, eller for lavt under taket osv. Ser på en Rav, men der må hunden ha rampe for å komme opp. Nå skal vi prøvekjøre to biler i helgen og den som passer hunden best, blir nok valget. :nigo:

Ha ha, kjenner til den :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så er det greit å tenke på at store hunder er mye vanskeligere å ta med seg overalt enn mindre hunder. Og færre tør å passe en hund som er så stor (ved ferier og lignende).

Har en gammel ulvis her og skal kjøpe ny bil. Det er et mareritt. :sprettoy: Enten er bagasjerommet for lite, eller for høyt oppe, eller for lavt under taket osv. Ser på en Rav, men der må hunden ha rampe for å komme opp. Nå skal vi prøvekjøre to biler i helgen og den som passer hunden best, blir nok valget. :nigo:

Ha ha, kjenner til den :-D

Kjenner ikke til det selv. Men, hærlig å se at folk elsker hundene sine :) <3 

Og en av grunnene jeg ikke kommer til å kjøpe en GD er fordi at de lever i så kort tid :( de er jo så herlige, og veldig synd at de dør så tidlig. 

Jeg har ikke hatt hverken GD eller IU men, de jeg har møtt virker som noen supre hunder og flotte familiehunder! :) så lenge man ikke ønsker at barna skal gå tur med de ;) men det kan ikke barna gjøre med middels store hunder eller forsåvidt..

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvis jeg skulle ha anbefalt en stor rase som passer til det meste er det Landseer. 
Dette er en gigant, som kan bli 70! kg. Rasen røyter mye, og tar mye plass. MEN dette er en utrolig balansert rase som tåler mye. Er kjent for å være tålmodig og flink med barn. (Hunder skal fremdeles ikke være alene med barn). Landseeren er som en smalere og smidigere New Foundlands hund. Dette gjør den også til en fantastisk turkamerat som til tross for sin størrelse er veldig lite plaget med HD/AD. 

Har selv en Landseer som er fantastisk med barn, men kan være klomsete og uforsiktig under lek. Pass derfor veldig godt på, spesielt når gigantraser er valper. De er bare barn i hodet selv om de veier 50+ kilo. :-)

Skrevet

Golden Retriver

Berner Sennen

Leonberger

Sankt Bernard

Grand Danois

Irsk Ulvehund

Konge Puddel

har dårlig erfaring med puddel, leonberger og ulvehund/hjortehund når det kommer til barn.  :(

Hvilken erfaring du har sier fint lite om rasene du nevner. Både leonberger, IU og SH er utmerkede familiehunder, jeg har heller ti av hver av de enn en golden feks. Og det handler ikke om min personlige erfaring, men kjennskap til de ulike rasene. 

Anonymous poster hash: d107f...fcd

Puddel: de jeg har vært borti har vært gneldrete, og har vært dominante, knurret mot meg når jeg var for nær "herren", jeg var 10år

Skotsk Hjortehund: ustabile, har angrepet niesen min uten forvarsel, hun er 8år

Leonberger: dratt meg etter bakken på tur på grunn av en jogger, hunden hoppet på joggeren og bet han i armen, jeg var 8år

kjenner forresten ikke så veldig mye til irsk ulvehund

De problemene du nevner går KUN på oppdragelse av hund og det å kunne velge rett hund til sitt behov. Har selv vokst opp med mange puddelhanner. De har alle vært fantastiske mot oss i flokken, men har liten tålmodighet når det kommer til å bli tråkket på/ skubbet bortig o.l. Dette er en av grunnene til at puddel blir lite brukt som blindehund selv om puddelen er ekstremt presis og nøye i den jobben han gjør. 

Men man velger ikke en stor rase uten å tenke seg om. Hunden kan bli tyngre en deg selv, og hvis de da har et jaktinstinkt kan dette gå veldig dårlig. Eller dersom man får en alfahund av gigantrasene. Så velg den rolige hunden i kullet, og jobb mye med oppførsel i og uten bånd. 

Skrevet

Hvis du ikke har NOE peiling på hund bør du skaffe deg en vrengt polvott, ikke en kjempe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...