Gå til innhold

Må bare slå et slag for godtlevert! Flere her som har oppdaget denne muligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv.

Anonymous poster hash: 6d218...d14

Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min..

Anonymous poster hash: ade8e...f6a

Hæ? Logisk nok tar det mer enn 5 minutter for en potet å bli mør. De fleste som har pleid å koke poteter på fast basis vet at det tar minst 15 minutter før de begynner å bli myke. Det er liksom ikke hjernekirurgi å koke poteter, man setter dem på og sjekker kanskje etter 20-25 minutter og så skjønner man ut i fra hvordan de føles da hvor mye ekstra tid de trenger.

Er det mulig å ikke kunne koke poteter?

Altså nå er ikke dette et problem for meg som er HI, men et enkelt spm fra en anonym..

Koketiden varier mye om poteten er hel, kuttet i to, delt i terninger, om det er gulrot, selleri, brokkoli eller blomkål.

Alle kan koke poteter, men i en oppskrift som det står spesifikt "kutt opp søtpotet i terninger og kok de møre", så må det være lov å si at det hadde vært enklere om det sto en ca-tid, så man hadde noe gå etter?

Er det mulig å henge seg opp i dette?

Som er helt avsporet fra tråden btw!

Nei jeg har faktisk ikke kokt SØTpotet før og vet derfor ikke koketid. Jeg vet også at man kan sjekke underveis og finne ut når de er møre, men det kan være greit å vite ca hvor lenge så de blir satt på omtrent i riktig tid til å være ferdig på ca samme tid som resten av maten. Skrev bare at det hadde vært kjekt med ca koketid. Ikke alle av oss er mesterkokker eller bruker grønnsaker som søtpotet eller jordskokk.

Men hvordan skal de kunne estimere en tid? Kommer jo helt an på størrelsen du kutter de opp i :P Og uansett, var snakk om en mos.. Så da er det liksom ingen fare om søtpoteten blir ferdig før det andre ;)

Anonymous poster hash: 289cd...8dc

Hvis du absolutt vil ha det siste ordet i denne saken så skal du få det!

Neida.

Joda.

Neida!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg synes det var mange gammeltantete svar her og ble såpass provosert at jeg faktisk logget meg inn og, ja, kommenterer. VI har oppdaget Adams matkasse til 900 kroner for to voksne og to barn 5 dager i uka + frukt 150 kr. Vurderer å gå over til Godt levert pga Grete Roedemenyen de har. Adams oppskrifter og råvarer er veldig gode, og ikke minst, idiotsikker. For de av oss som er i full jobb og har unger som også er i "jobb" 8-9 timer pr dag er det en sann lettelse å komme hjem til et kjøleskap fullt av lekkerbiskener og et oppskrifthefte som forteller deg hva du skal gjøre. For de av dere som har plenty av tid til å surre rundt i kokebøker og matbutikker for å finne de beste tilbudene er det klart mye bedre å gjøre nettopp det. Her i huset sto gubben ofte og rørte/pisket i jasminrisen når jeg kom hjem. Nå tryller han frem de lekreste retter. Og det gjør han fordi han kan; alt du trenger kommer på døra, familien blir mett og glad og jeg blir enda mer glad i han. Altså - et lite mirakel som vi i etterpåklokskapens lys skulle startet med idet vi flyttet sammen. 

Du som er så selvsikker på koking av grønnsaker - prøv å dampe dem heller, mye bedre.  

Skrevet

Vi har også mat fra godt levert. Veldig fornøyd. Hatt det i 1,5 år nå. Annenhver uke og 3 middager. :)

Anonymous poster hash: fb6e3...7da

Skrevet

Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv.

Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min..

Hæ? Logisk nok tar det mer enn 5 minutter for en potet å bli mør. De fleste som har pleid å koke poteter på fast basis vet at det tar minst 15 minutter før de begynner å bli myke. Det er liksom ikke hjernekirurgi å koke poteter, man setter dem på og sjekker kanskje etter 20-25 minutter og så skjønner man ut i fra hvordan de føles da hvor mye ekstra tid de trenger. 

Er det mulig å ikke kunne koke poteter?

Ja, det er fullt mulig. Jeg spiser aldri kokte poteter hjemme, og aner virkelig ikke hvor lenge jeg skal koke de. hadde heller ikke visst hvor lenge en søtpotet trenger og koke, aner ikke om de trenger og koke i 10 eller 40 minutter

Anonymous poster hash: 481d3...097

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...