Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #26 Skrevet 26. mars 2014 Det er noen ca-tider og et par ganger har det stått slik som du beskriver. Syns det har gått greit, kanskje blitt litt overkokt, men da retter man på det til neste gang. Enig i at det like gjerne kunne stått! Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #27 Skrevet 26. mars 2014 Har også godtlevert. Hadde samme innvendingene som mange av dere, for dyrt, kjedelig å ikke bestemme selv. Men det har vært helt fantastisk. Masse grønnsaker, fantastiske råvarer (ikke noe priorkylling for å si det sånn), masse inspirasjon. Og bruker ikke noe mer penger enn før, rester til lunsj, mindre tøysehandling. Meg skulle bare prøve en uke og kommer til å fortsette. Sønnen min på tre synes det er kjempestas og spiser stort sett alt fordi det ser så spennende ut. Anonymous poster hash: 1841a...9ab
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #28 Skrevet 26. mars 2014 Har brukt dette i noen uker nå, i tillegg til fruktkurven deres.. åh lykke! Vi får da levering på mandager, middag for tre dager, vi spiser rester en av dagene siden det er rikelig med mat, så dermed 4 dager. Ja det er dyrere middager enn det i utgangspunktet kunne vært, men vi har brukt mindre penger på mat disse ukene fordi vi er sjeldnere på butikken og vi har ikke mulighet til å ta lettvinte (ofte dyrere) løsninger noen av de dagene. I tillegg så får vi prøvd nye smaker og inspirerende retter. Denne uka ser slik ut: Mandag (leveringen kan komme forholdsvis seint, så vi har egen middag denne dagen) - Tomatsuppe og pannekaker Tirsdag - Torsk i form med gulrot og blomkål Onsdag - Fylt kylling med pastasalat Torsdag - Rester etter disse middagene (halve torskeformen igjen. Fredag - Denne dagen har vi fast pizza og salat Lørdag - Hjemmelaget burger Søndag - Pølser på bål i skogen Råvarene er av god kvalitet og oppskriftene tas godt vare på! Bare for å få med det så er jeg alene med et barn, og har absolutt ikke god råd, så dette er en mulig for de fleste! Så er du matlei så anbefaler jeg dette virkelig! Anonymous poster hash: ade8e...f6a Men bare av nygjerrighet,valgte du barnemeny? eller hvilke meny valgte du? Jeg valgte roedemeny, fordi dette virket som den sunneste maten, i tillegg så teller jeg kalorier så det passet ypperlig! Anonymous poster hash: ade8e...f6a Forresten så kan man bytte mellom disse menyene hver uke hvis man vil. Senest tirsdag i uka før. Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #29 Skrevet 26. mars 2014 Har også godtlevert. Hadde samme innvendingene som mange av dere, for dyrt, kjedelig å ikke bestemme selv. Men det har vært helt fantastisk. Masse grønnsaker, fantastiske råvarer (ikke noe priorkylling for å si det sånn), masse inspirasjon. Og bruker ikke noe mer penger enn før, rester til lunsj, mindre tøysehandling. Meg skulle bare prøve en uke og kommer til å fortsette. Sønnen min på tre synes det er kjempestas og spiser stort sett alt fordi det ser så spennende ut. Anonymous poster hash: 1841a...9ab Godt å ha noen medsammensvorne i denne elendigheta Tøysehandling var et fint ord! Bruker jo ikke en pakke med gulrøtter til en middag, så da har vi gulrøtter til nistepakke eller resterende middager resten av uka. Eneste jeg syns er dumt som jeg så nå, er at den barnemenyen ikke er i duopakke, tenkte jeg skulle skrive en mail ang det! Vi er mange aleneforeldre her ute! Så forresten en test på tv2 hjelper deg for et år siden der godtlevert kom dårlig ut ift råvarer og smak. Dette må de ha endret på etter testen, eller så har bare forsøkspersonene vært veldig uheldig. Har ikke fått en eneste dårlig råvare! Store flotte tomater, god kvalitet. Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #30 Skrevet 27. mars 2014 Hvordan er oppskriftene å følge? Vi har prøvd middag fra kolonihagen.no, men synes at beskrivelsen i oppskriften var dårlige. Feks var deg søtpotemos til en av menyene og da sto det: del i biter og kok til de er møre. For oss som ikke har kokt søtpotet før hadde det vært greit med en ca koketid. Mulig jeg er dårlig på matlaging, men litt mer detaljerte oppskrifter hadde vært ok. Lurte på om vi skulle prøve godt levert, da vi og er en av de som trenger at noen bestemmer for oss for å klare å finne på noe nytt til middag. Hvis den instruksjonen var vanskelig å forstå anbefaler jeg Fjordland. Djeeeses. Anonymous poster hash: 36f8a...55e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #31 Skrevet 27. mars 2014 Flere jeg kjenner som er veldig fornøyde med denne ordningen. Men her inne må du jo forvente slakt ;-) Anonymous poster hash: ed6b6...71d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #32 Skrevet 27. mars 2014 Hva er problemet til noen? HI sier HUN sparer på og gjøre dette,- og at for DE har det fungert bra. I forhold til før spiser de mer variert,- og det ER sunnere enn og spise ensidig og kjedelig...Selvsagt kan det være et dyrere og mer usundt alternativ for mange, men for HI var det et godt valg...Hvorfor skal hun mobbes for ikke gidde og sette opp ukesplan, lete oppskrifter og handle inn en gang i uka? Har prøvd DET selv, det funka i to måneder, så gikk vi lei. Kastet ENORME mengder mtt den perioden, for hadde ikke peil på mengde og holdbarhet på mye av det vi kjøpte. Men vi sparte en god det..Likevel, det var ikke noe for oss.. Vi har også vurdert Godt levert, men har ikke kommet så langt enda. For med vårt budsjett, så hadde vi faktisk kunne spart på det. Men venter litt, da jeg tror dette er noe det vil komme MYE mer av. OG jeg tror dagligvarebutikkene vil komme med noe snart. Som er både rimeligere, enklere og bedre. Igjen, sikkert mange dette hadde fungert dårlig for, men igjen,- HI er fornøyd, og det kan være et godt tips for flere og prøve. jeg har hørt det kan være forskjell på tilbudet fra sted til sted. De bruker ofte lokale leverandører, og kvaliteten på råvarene er ikke like bra alle steder. Mens andre igjen har skrytt uhemmet av nettopp det med ferske og gode råvarer.. Anonymous poster hash: d300a...df6
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #33 Skrevet 27. mars 2014 Hva er problemet til noen? HI sier HUN sparer på og gjøre dette,- og at for DE har det fungert bra. I forhold til før spiser de mer variert,- og det ER sunnere enn og spise ensidig og kjedelig...Selvsagt kan det være et dyrere og mer usundt alternativ for mange, men for HI var det et godt valg...Hvorfor skal hun mobbes for ikke gidde og sette opp ukesplan, lete oppskrifter og handle inn en gang i uka? Har prøvd DET selv, det funka i to måneder, så gikk vi lei. Kastet ENORME mengder mtt den perioden, for hadde ikke peil på mengde og holdbarhet på mye av det vi kjøpte. Men vi sparte en god det..Likevel, det var ikke noe for oss.. Vi har også vurdert Godt levert, men har ikke kommet så langt enda. For med vårt budsjett, så hadde vi faktisk kunne spart på det. Men venter litt, da jeg tror dette er noe det vil komme MYE mer av. OG jeg tror dagligvarebutikkene vil komme med noe snart. Som er både rimeligere, enklere og bedre. Igjen, sikkert mange dette hadde fungert dårlig for, men igjen,- HI er fornøyd, og det kan være et godt tips for flere og prøve. jeg har hørt det kan være forskjell på tilbudet fra sted til sted. De bruker ofte lokale leverandører, og kvaliteten på råvarene er ikke like bra alle steder. Mens andre igjen har skrytt uhemmet av nettopp det med ferske og gode råvarer.. Anonymous poster hash: d300a...df6 Takk for støtte og innspill Tar meg ikke veldig nær av det og tenker at kanskje det er noen som har lest her inne og blitt inspirert og får en litt enklere middagssituasjon. Selv så laget jeg en tråd her inne for en stund siden der jeg var så lei og ikke visste hva vi skulle ha til middag den uka, og da var det en bruker som anbefalt godtlevert.no. Så derfor tenkte jeg å spre det videre! Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #34 Skrevet 27. mars 2014 Hvis du ikke forstår hva det betyr å koke noe mørt.. Jeg skjønner ikke at det går an å ikke forstå hva det betyr en gang. Anonymous poster hash: 6d218...d14
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #35 Skrevet 27. mars 2014 Hvis du ikke forstår hva det betyr å koke noe mørt.. Jeg skjønner ikke at det går an å ikke forstå hva det betyr en gang. Anonymous poster hash: 6d218...d14 Selvfølgelig forstår man hva det betyr, spm er jo hvor lang tid tar før det er mørt. Er man en uerfaren kokk så er det klart man ikke veit det. Forskjell er det på ulike typer grønnsaker og! Jeg for m in del prøver og feiler og irriterer meg når jeg bommer. Har man litt dårlig selvtillitt på kjøkkenet da, så er det fort gjort og gi opp. Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #36 Skrevet 27. mars 2014 Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv. Anonymous poster hash: 6d218...d14
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #37 Skrevet 27. mars 2014 Det så kanskje ikke så veldig sunt ut. Du har 3 ting jeg ikke ville servert på samme uke: Pølser, pizza og pannekaker. Ville servert enten pizza, pølser eller pannekaker på samme uke, ikke mer enn det. Jeg handler selv til ca 1500 per uke og vi er 2 voksne og 2 småbarn. Det inkluderer lunsj til meg og mannen hver dag, middag alle dager og kveldsmat til ungene, pluss frokost og lunsj i helger til barna. Og vi spiser sunt med masse grønnsaker og ingen hel- eller halvfabirkata eller farseprodukter. Ikke for å rakke ned på deg og noe du finner nyttig selv. Men siden du sier selv at du ikke har god råd, så er det nok ikke så billig for noen middager. Anonymous poster hash: 945b7...391 Du det er jeg enig i! Pannekaker har vi én gang i året, og det ble denne mandagen, som en venn var med hjem fra barnehagen. Pizza fordi det er fast (akkurat som taco hos andre). Pølser som sagt fordi vi skal på tur, syns det vanskelig å finne noe like enkelt og lettspiselig på bålet. Forstår at jeg kan få det billigere, men det har jeg altså ikke fått til, handlet for mye, kastet for mye, spist for mye usunt og vært altfor mye sur! For oss er det masse inspirasjon og hente for oss her! Anonymous poster hash: ade8e...f6a Høres ut som dette er en god løsning for dere i alle fall en stund. Jeg kan foreslå fiske burger til turen. Like lett, bedre og sunnere Anonymous poster hash: 7a82d...bc2
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #38 Skrevet 27. mars 2014 Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv. Anonymous poster hash: 6d218...d14 Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min.. Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #39 Skrevet 27. mars 2014 Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv. Anonymous poster hash: 6d218...d14 Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min.. Anonymous poster hash: ade8e...f6a Hæ? Logisk nok tar det mer enn 5 minutter for en potet å bli mør. De fleste som har pleid å koke poteter på fast basis vet at det tar minst 15 minutter før de begynner å bli myke. Det er liksom ikke hjernekirurgi å koke poteter, man setter dem på og sjekker kanskje etter 20-25 minutter og så skjønner man ut i fra hvordan de føles da hvor mye ekstra tid de trenger. Er det mulig å ikke kunne koke poteter? Anonymous poster hash: 6d218...d14
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. mars 2014 #40 Skrevet 27. mars 2014 Vi har også dette akkurat nå, og har hatt det i perioder før. Før har vi prøvd både originalmenyen og ekspressmenyen. Nå prøver vi Roedemeny en periode. For min del handler det kun om at jeg har vært helt talentløs på kjøkkenet. Jeg har ikke hatt peiling på det å lage mat (iallefall god mat), liten greie på hva som passer sammen, hvor lenge ting skal koke og steke osv. Så for min del har det bare vært for å lære meg litt å lage mat, lage sunn mat, og å gjøre det helt enkelt for meg selv. Da passet det fint å få levert akkurat det man skal ha, med idiotsikker oppskrift. Mannen min er kokk, så når han lager middag blir det selvsagt ikke slik, da kjører han sitt løp og lager alskens mat "i blinde". Men jeg har jo vært i perm, så da har jeg hatt ansvaret for middagen, og da ar det vært greit å gjøre det slik i perioder. Det har vært lange strekk der vi ikke har hatt det også, men der jeg har hentet inspirasjon fra menyene og oppskriftene, fra det jeg har "lært", og bare satt sammen middag etter mitt eget hode. Og det vil vi nok gjøre fremover også, vi skal si opp leveringen fra neste mnd- nettopp fordi det som flere her sier er ganske dyrt. Men når jeg lager middag fremover, kommer jeg til å kaste et blikk på oppskriftene jeg har spart på, og heller kjøpe inn ingrediensene billigere på butikken.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #41 Skrevet 27. mars 2014 Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv. Anonymous poster hash: 6d218...d14 Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min.. Anonymous poster hash: ade8e...f6a Hæ? Logisk nok tar det mer enn 5 minutter for en potet å bli mør. De fleste som har pleid å koke poteter på fast basis vet at det tar minst 15 minutter før de begynner å bli myke. Det er liksom ikke hjernekirurgi å koke poteter, man setter dem på og sjekker kanskje etter 20-25 minutter og så skjønner man ut i fra hvordan de føles da hvor mye ekstra tid de trenger. Er det mulig å ikke kunne koke poteter? Anonymous poster hash: 6d218...d14 Altså nå er ikke dette et problem for meg som er HI, men et enkelt spm fra en anonym.. Koketiden varier mye om poteten er hel, kuttet i to, delt i terninger, om det er gulrot, selleri, brokkoli eller blomkål. Alle kan koke poteter, men i en oppskrift som det står spesifikt "kutt opp søtpotet i terninger og kok de møre", så må det være lov å si at det hadde vært enklere om det sto en ca-tid, så man hadde noe gå etter? Er det mulig å henge seg opp i dette? Som er helt avsporet fra tråden btw! Anonymous poster hash: ade8e...f6a
*Nøtta* Skrevet 27. mars 2014 #42 Skrevet 27. mars 2014 Bestiller man ny meny for hver uke, eller melder man seg på også får en automatisk tilsendt ny ukeslevering frem til man melder seg ut?
thricane Skrevet 27. mars 2014 #43 Skrevet 27. mars 2014 Jeg var veldig fornøyd, bakdelen er at de kun leverer før 15 i området, da er vi på jobb, så det ble ikke lenger aktuelt. Ellers var maten god, råvarene bra og prisen helt grei.
Tipp topp Skrevet 27. mars 2014 #44 Skrevet 27. mars 2014 Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv. Anonymous poster hash: 6d218...d14 Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min.. Anonymous poster hash: ade8e...f6a Hæ? Logisk nok tar det mer enn 5 minutter for en potet å bli mør. De fleste som har pleid å koke poteter på fast basis vet at det tar minst 15 minutter før de begynner å bli myke. Det er liksom ikke hjernekirurgi å koke poteter, man setter dem på og sjekker kanskje etter 20-25 minutter og så skjønner man ut i fra hvordan de føles da hvor mye ekstra tid de trenger. Er det mulig å ikke kunne koke poteter? Anonymous poster hash: 6d218...d14 Altså nå er ikke dette et problem for meg som er HI, men et enkelt spm fra en anonym..Koketiden varier mye om poteten er hel, kuttet i to, delt i terninger, om det er gulrot, selleri, brokkoli eller blomkål. Alle kan koke poteter, men i en oppskrift som det står spesifikt "kutt opp søtpotet i terninger og kok de møre", så må det være lov å si at det hadde vært enklere om det sto en ca-tid, så man hadde noe gå etter? Er det mulig å henge seg opp i dette? Som er helt avsporet fra tråden btw! Anonymous poster hash: ade8e...f6a Nei jeg har faktisk ikke kokt SØTpotet før og vet derfor ikke koketid. Jeg vet også at man kan sjekke underveis og finne ut når de er møre, men det kan være greit å vite ca hvor lenge så de blir satt på omtrent i riktig tid til å være ferdig på ca samme tid som resten av maten. Skrev bare at det hadde vært kjekt med ca koketid. Ikke alle av oss er mesterkokker eller bruker grønnsaker som søtpotet eller jordskokk.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. mars 2014 #45 Skrevet 27. mars 2014 Bestiller man ny meny for hver uke, eller melder man seg på også får en automatisk tilsendt ny ukeslevering frem til man melder seg ut? Det er fastlagte menyer utifra konsepter (ekspress, original, barn og roede). Så kan man velge for hvor mange personer man ønsker og om man ønsker 3 eller 5 dager i uken. Man kan melde seg av når som helst, og derved stoppe leveringen, og så starte opp igjen når man vil også. Men selsvagt må det gis beskjed om det noen dager før selve leveringen (mandager). Man får levert mat så lenge man ikke melder seg av.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #46 Skrevet 27. mars 2014 Vi har også dette akkurat nå, og har hatt det i perioder før. Før har vi prøvd både originalmenyen og ekspressmenyen. Nå prøver vi Roedemeny en periode. For min del handler det kun om at jeg har vært helt talentløs på kjøkkenet. Jeg har ikke hatt peiling på det å lage mat (iallefall god mat), liten greie på hva som passer sammen, hvor lenge ting skal koke og steke osv. Så for min del har det bare vært for å lære meg litt å lage mat, lage sunn mat, og å gjøre det helt enkelt for meg selv. Da passet det fint å få levert akkurat det man skal ha, med idiotsikker oppskrift. Mannen min er kokk, så når han lager middag blir det selvsagt ikke slik, da kjører han sitt løp og lager alskens mat "i blinde". Men jeg har jo vært i perm, så da har jeg hatt ansvaret for middagen, og da ar det vært greit å gjøre det slik i perioder. Det har vært lange strekk der vi ikke har hatt det også, men der jeg har hentet inspirasjon fra menyene og oppskriftene, fra det jeg har "lært", og bare satt sammen middag etter mitt eget hode. Og det vil vi nok gjøre fremover også, vi skal si opp leveringen fra neste mnd- nettopp fordi det som flere her sier er ganske dyrt. Men når jeg lager middag fremover, kommer jeg til å kaste et blikk på oppskriftene jeg har spart på, og heller kjøpe inn ingrediensene billigere på butikken. Akkurat det jeg tenker og, en super mulighet til å prøve nye oppskrifter og få litt nye inspirasjon. Heldig du er som har en kokkemann da! Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #47 Skrevet 27. mars 2014 Jeg er også kjempefornøyd. Får utrolig mye grønnsaker, kjøleskapet blir fullt hver uke. Og masse grønnsaker og retter vi ikke har vært vandt med å bruke. Før var det mye pasta, fisk eller kylling med tilbehør, wok eller thai mat. Nå er det nye retter hver dag, det meste er godt, og ungene venner seg til nye smaker og krydder. Og det meste er gode råvarer fra lokale gårder, så hamburger av rent kvernet kjøtt med mye grønnsaker til er ikke spesielt usunt. Anonymous poster hash: bd0ac...a0c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #48 Skrevet 27. mars 2014 Bestiller man ny meny for hver uke, eller melder man seg på også får en automatisk tilsendt ny ukeslevering frem til man melder seg ut? Det er fastlagte menyer utifra konsepter (ekspress, original, barn og roede). Så kan man velge for hvor mange personer man ønsker og om man ønsker 3 eller 5 dager i uken. Man kan melde seg av når som helst, og derved stoppe leveringen, og så starte opp igjen når man vil også. Men selsvagt må det gis beskjed om det noen dager før selve leveringen (mandager). Man får levert mat så lenge man ikke melder seg av. Jeg følger med på godtlevert sine sider, også har jeg bytta til en annen meny et par ganger som det har vært noe som har frista mer på en annen meny. Jeg syns det er veldig positivt at en kan hoppe over en uke eller fler når det passer seg sånn. F.eks ved ferie, høytid eller andre anledninger. Du kan også variere mellom antall personer du vil ha middagen til, om du får familie på besøk langveisfra i en uke, eller om du har en familie der noen av barna bor annehver uke. Viktig å huske på at alle endringer må gjøres før tirsdag i uka før . Anonymous poster hash: ade8e...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #49 Skrevet 27. mars 2014 Vi har også godt levert og er kjempefornøyde! Vi er en familie på fem, hvorav tre barn mellom tre og åtte år. Vi har meny som skal vare i fem dager, men for oss holder denne hele uka. Hende vel en gang innimellom at jeg supplerer med en Toro tometsuppe el.l. For oss betyr det ca. 150kr per middag. Synes ikke det er så ille når man tenker på de gode råvarene og smaken vi får. Vi har forøvrig orginalmenyen. Hadde barnemenyen en uke, var mindre fornøyd med den (mer ferdiglaget og mindre smak). Anbefaler å prøve Anonymous poster hash: 7afbb...08b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #50 Skrevet 27. mars 2014 Mhm.. hvis du har en potet du skal koke mør, så er det faktisk ingen som lar det koke 20 minutter og tror det er mørt. Det er ingen som lar det koke 40 minutter heller å tror det er mørt. For å sjekke om det er mørt må du jo kjenne på grønnsakene og potetene med en gaffel eller kniv. Anonymous poster hash: 6d218...d14 Derfor hadde det vært kjekt med ca-tider for noen, for det kan jo ta ganske lang tid å sjekke noe fra 5-40 min.. Anonymous poster hash: ade8e...f6a Hæ? Logisk nok tar det mer enn 5 minutter for en potet å bli mør. De fleste som har pleid å koke poteter på fast basis vet at det tar minst 15 minutter før de begynner å bli myke. Det er liksom ikke hjernekirurgi å koke poteter, man setter dem på og sjekker kanskje etter 20-25 minutter og så skjønner man ut i fra hvordan de føles da hvor mye ekstra tid de trenger. Er det mulig å ikke kunne koke poteter? Anonymous poster hash: 6d218...d14 Altså nå er ikke dette et problem for meg som er HI, men et enkelt spm fra en anonym..Koketiden varier mye om poteten er hel, kuttet i to, delt i terninger, om det er gulrot, selleri, brokkoli eller blomkål. Alle kan koke poteter, men i en oppskrift som det står spesifikt "kutt opp søtpotet i terninger og kok de møre", så må det være lov å si at det hadde vært enklere om det sto en ca-tid, så man hadde noe gå etter? Er det mulig å henge seg opp i dette? Som er helt avsporet fra tråden btw! Anonymous poster hash: ade8e...f6a Nei jeg har faktisk ikke kokt SØTpotet før og vet derfor ikke koketid. Jeg vet også at man kan sjekke underveis og finne ut når de er møre, men det kan være greit å vite ca hvor lenge så de blir satt på omtrent i riktig tid til å være ferdig på ca samme tid som resten av maten. Skrev bare at det hadde vært kjekt med ca koketid. Ikke alle av oss er mesterkokker eller bruker grønnsaker som søtpotet eller jordskokk. Men hvordan skal de kunne estimere en tid? Kommer jo helt an på størrelsen du kutter de opp i Og uansett, var snakk om en mos.. Så da er det liksom ingen fare om søtpoteten blir ferdig før det andre Anonymous poster hash: 289cd...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå