HH80 Skrevet 26. mars 2014 #1 Del Skrevet 26. mars 2014 Har ved noen anledninger siden poden ble født fått litt vondt i den ene puppen . Den blir veldig øm å ta på og noen ganger litt hardere . Så får jeg litt sånn ømme muskler / sykdomsfølelse i kroppen . Passer på å amme oftere på denne puppen og da går det tilbake på et halvt døgn. Samme pupp og samme sted hver gang . Er dette starten på brystbetennelse eller tett melkegang ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #2 Del Skrevet 26. mars 2014 Det er nok en tett melkegang. Det kan utvikle seg til brystbetennelse dersom du ikke får ut melken. Med brystbetennelse kommer det høy feber (oftest over 40) og man føler seg virkelig virkelig dårlig. De som får brystbetennelse er ofte sår i tillegg (der kommer bakteriene inn), men det må ikke nødvendigvis være det. Så svaret til deg blir begge deler. Tett melkegang kan være begynnende brystbetennelse. Det blir ikke brystbetennelse uten tett melkegang, så det kan noen ganger være to sider av samme sak. Men en tett melkegang trenger overhodet ikke bli til brystbetennelse. Håper du unngår at det utvikler seg! Det er helt grusomt med brystbetennelse. Anonymous poster hash: 38069...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 27. mars 2014 #3 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Signerer den anonyme over her, dette høres ut som tett melkegang, se http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger. Det kan utvikle seg til brystbetennelse, men hyppig amming/pumping vil ofte fikse det (det er forøvrig samme "behandling" som dersom du får skikkelig brystbetennelse, se http://ammehjelpen.no/artikkel/1/brystbetennelse-mastitt). Merk at brystbetennelse ikke MÅ skyldes tett melkegang. Den vanligste formen for brystbetennelse er inflammatorisk, dvs tett melkegang som gir en betennelsesreaksjon i vevet (samme prinsipp som når man får betennelse i leddene pga overbelastninger osv). Inflammatorisk brystbetennelse kan utvikle seg videre til bakteriell dersom tette melkeganger fører til at bakteirer får utvikle/formere seg der inne. Dersom man har sår på brystet så kan disse gi inngangsport for bakterier, da kan man få bakteriell brystbetennelse pga det. Dette blir samme prinsipp som når man får infeksjon i andre sår. Bakterieinfeksjoner (inkl. inflammatorisk brystbetennelse som har utviklet seg til bakteriell) gjør ofte at man raskt føler seg SKIKKELIG syk. Hvis du ikke orker ringe legevakta selv så er det hint om at noen andre skal ringe for deg. I begge tilfellene bør det tas melkeprøver før behandling med antibiotika startes, fordi det kan være forskjellige bakterier som har gitt bakterieinfeksjon, og disse kan kreve ulik antibiotika. I tillegg bør det tas sårprøver, slik det gjøres av infiserte sår andre steder på kroppen. Så lenge du ikke blir skikkelig syk (høy feber, svært nedsatt almenntilstand) så er det sannsynligvis tilstopping. Om det skjer hyppig bør du tenke gjennom hvorfor det skjer: * Har du frosset eller sittet/ammet i trekk? (Amm innendørs, bruk ullinnlegg og evt ullundertøy/skjerf over bryst/halsparti.) * Har babyen plutselig sovet mer enn vanlig? (Du kan evt håndmelke/pumpe litt dersom du får ubehagelig spreng, eller prøv å legg til barnet mens det sover, eller vekk det...) * Har babyen hatt økeperiode med hyppig amming, og melkeproduksjonen din har økt - for så å plutselig gå tilbake til vanlig ammemønster igjen (da har du for mye melk ift dagens behov - prøv å unngå å pumpe/håndmelke for mye, men du kan gjerne ta ut litt melk for å unngå spreng) * Vurder forebygging med lecitin og/eller SPC-flakes (se artikken om tilstoppingen over) dersom det ikke er noe spesielt som kan ha utløst dette (forebygging kan du bruke uansett, det vil kunne hjelpe om det er andre årsaker enn fettsammensetningen i melka som er problemet også) * Dårlig dietak hos barnet kan gi dårlig tømming av brystet (pass på dieteknikken. Noen ganger er dette ledsaget av dårlig vektoppgang, men spesielt i starten av ammeperioden (første 6-8 uker) kan det være høy nok melkeproduksjon og utdriving styrt av hormoner til at barnet ikke egentlig må jobbe så effektivt for maten.) * Vurder om du kan ha overproduksjon (Se http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon, les symptomene og prøv evt full uttømming og intervallamming) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 27. mars 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for supert svar : ) overproduksjon har jeg hatt men fikk regulert dette etter deres oppskrift : )) gikk lang tur Igår med barselgruppen og frøys litt da vi noen ganger måtte vente på deler av gruppa . Så begynte det å verke i kroppen på kvelden og puppen ble øm : ( Er nok litt dårlig til å kle meg så tror svaret ligger der . Svett kropp , sur vind og ikke ull er ingen lur kombo ; ) satser på at varme dusjer , ull og hyppig amming løser det .. Problemet er at han bare spiser et bryst pr måltid ... Så da får jeg ikke ammet så ofte hvis jeg skal bytte pupp .. Hvis jeg ikke bytter blir den andre sprengt . Hvis jeg pumper den jeg ikke gir mat fra øker vel produksjonen ?? Så what to do ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 27. mars 2014 #5 Del Skrevet 27. mars 2014 Husk at overproduksjon kan bygge seg opp igjen, det kommer an på hvorfor man har for mye melk (noen får feks overproduksjon etter å ha pumpet opp produksjonen, mens andre kan ha høye nivåer av hormoner som stimulerer melkeproduksjonen (og andre kan ha helt andre grunner)). Så om du har hatt det før så kan det godt hende du kan ha noe å vinne på å prøve en ny runde med full tømming og intervallamming. Artikkelen om dette ble oppdatert for 1-2 uker siden, og det er nå mer fokus på antall amminger pr bryst før bytte (minst 2 amminger) enn på tid. Det er veldig mange med overproduksjon som i utgangspunktet bare ammer på ett bryst pr måltid, dermed ble tidsintervallene ofte litt vanskelige å forholde seg til. Mange opplever at sprengen blir mindre når de gjør en full tømming, i forhold til om brystet egentlig aldri blir tømt skikkelig, selv om de ammer to ganger pr bryst etterpå også, og dermed ikke får tømt så veldig ofte. Men konsentrer deg først om å bli kvitt tilstoppingene (selv om det øker produksjonen), vent et par dager til etter det just in case, og hold deg god og varm :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå