Gå til innhold

Nav skal "hjelpe" meg tilbake i jobb, men finnes ikke en eneste stilling jeg kunne søkt på.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjekket stillinger jevnlig i 1 år, men ikke sett en eneste stilling jeg kunne søkt på.

Ser ikke poenget med at Nav skal bruke ressurser på å prøve å få meg tilbake i jobb, når det så og si er umulig.

Kunne du klart å finne et sted jeg ville blitt ansatt og kunne jobbet, med disse plagene:

-Utmattelse

-Muskel og leddsmerter

-Astma

-Allergier (mot dyr, pollen osv)

-Takler ikke stress(blir værre)

-Svært ustabil i formen(dager hvor jeg ligger rett ut)

-Mage/tarm problemer

Anonymous poster hash: 3620b...b85

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har skjekket stillinger jevnlig i 1 år, men ikke sett en eneste stilling jeg kunne søkt på.

Ser ikke poenget med at Nav skal bruke ressurser på å prøve å få meg tilbake i jobb, når det så og si er umulig.

Kunne du klart å finne et sted jeg ville blitt ansatt og kunne jobbet, med disse plagene:

-Utmattelse

-Muskel og leddsmerter

-Astma

-Mage/tarm problemer

Glemte å nevne

-Migrene

Anonymous poster hash: 9736c...63a

Skrevet

Du har altså problemer i haugevis, og ingen ressurser? Med en slik innstilling vil du aldri lykkes på arbeidsmarkedet. Ressurser kan jeg vedde på du har, du velger bare å ikke fokusere på dem.

Anonymous poster hash: 33585...399

Skrevet

Hva ønsker du jobbe innen? Sett opp noen ønsker innen det og utelukk deretter hva som ikke går. Deretter bør du ha noen igjen, og da kan du snakke med NAV. Spør om du kan få arbeidstrening innen det. Da vil du kunne være tilknyttet en arbeidsplass og samtidig motta den samme utbeltaingen fra NAV. Har du en dårlig da kan du være hjemme såklart og bedriften taper ikke på det.

En i familien min har heftig migrene. Legen har vært å satt morfin på henne flere ganger og hun er helt utslått i dagesvis når hun får det. I perioder har hun det flere ganger i uken. Legen har tatt opp flere ganger at hun kan vurdere slutte å jobbe, men det er ikke ønskelig. Hun har heller. i samarbeid med NAV og lege fått veldig mange flere dager med egenmelding. På den måten taper ikke bedriften penger når hun er borte, og hun slipper ha dårlig samvittighet. 

Syns det er synd når såpass unge folk (som jeg regner med du er) ikke klarer å se at de har noen som helst kapasitet til å jobbe. Personen i familien min kan om noen år faktisk gå av med pensjon, men er enda i jobb for det meste.

Anonymous poster hash: 16396...ac6
Skrevet

Hva slags jobb kunne du søkt på om du ex bodde i Oslo (jeg går ut fra at du bor på et lite sted siden det er lite å søke på)

Hva er drømmejobben din?

Hva slags diagnose har du?

Anonymous poster hash: 2e770...7ca

Skrevet

Vel, hva kan du da? Hvilke positive egenskaper har du? Hvilken utdannelse? Hva ønsker du å jobbe med?

Jeg har de samme symptomene som deg (har diagnosen crohns). Jobber på kontor, i en bank uten kundekontakt. Fantastisk kjekk jobb.

En venninne har og flere av disse utfordringene. Hun jobber på flyplassen i sikkerhetskontrollen. Har stol hun kan sette seg ned på.

Anonymous poster hash: 699bb...49c

Annonse

Skrevet

Hva gjør du for å bli bedre av plagene?

Trener?

D-vitamin?

Utelukke feks gluten og sukker fra kosten?

Mer omega3, mindre omega6?

Positiv innstilling?

Mer søvn?

Planlegge dagene bedre? (Iforhold til stress)

Anonymous poster hash: 699bb...49c

Skrevet

Likte listen til #7 her, kan jo legge til at de allergiergiene finnes det nå vaksine mot som gjør at du nesten kan bli helt kvitt plagene.

Ellers så er jeg enig med resten, hva med å fokusere på hva du KAN gjøre?

Anonymous poster hash: 04c45...e3f
Skrevet

Har ingen sykdommer, men finner ingen jobber selv. Får ikke støtte av Nav annet enn "kundeservice" Er mange jobber jeg kunne tenke meg men vet at jeg ikke er kvalifisert. Slitsomt når man vil jobbe, men ikke finner noe. Tar ikke hva som helst.

Anonymous poster hash: b07dc...d22
Skrevet

Har ingen sykdommer, men finner ingen jobber selv. Får ikke støtte av Nav annet enn "kundeservice" Er mange jobber jeg kunne tenke meg men vet at jeg ikke er kvalifisert. Slitsomt når man vil jobbe, men ikke finner noe. Tar ikke hva som helst.

Og med siste setningen der forsvant all min sympati og jeg begynte å ønske meg tvangsarbeid.

Skrevet

Jeg har ME og jobber to dager i uken.

Selv om jeg er syk er jeg en voksen dame på 40 år med masse erfaring og kunnskap, jeg har bare ikke mulighet til å pøse ut av min kunnskap i en 100% stilling. 

Arbeidsgiveren min er glad for de to dagene i uken jeg jobber, for da er jeg en ressurs for dem på jobb, jeg er flink i jobben min nemlig :)

Det er ting nav kan hjelpe deg med, f.eks kan det ordnes så arbeidsgiveren din ikke har utgifter på din sykdom. Er du nødt til å ta en egenmelding en dag så er det nav som betaler ut sykepenger fra første dag, og trenger du en sykemelding er det nav som betaler arbeidsgiverperioden. På denne måten slipper du med din sykdom å bli en økonomisk belastning for arbeidsgiveren din og det er lettere å få jobb.

Nav har også samarbeid med flere store bedrifter og kan kanskje få deg inn på et praksisopplegg hvor du får prøve deg i jobb og arbeidsgiver kan se hva du har å bidra med, er de fornøyd med deg får du jobb selv om du kanskje trenger noe tilrettelegging.

Du må snu hodet ditt litt, for ja du er ikke 100% frisk, men det er jo ikke det du skal fokusere på i en arbeidssituasjon, da skal du fokusere på hvilke ressurser du har og hva du kan bidra med.

Anonymous poster hash: 06068...d4f
Skrevet

Men hvilke kvalifikasjoner har du? Og hvilke jobber ser du for deg at går bra? Du kan få omskolering og.

Jeg har diagnosen ME, jeg har ekstrem allergi for det meste, og astma og atopisk eksem.

Jeg utdanner meg nå, og 60 % av utdannelsen må jeg betale for selv. Da nav ikke dekker mer. Jeg manglet videregående. Så 2 år gikk der.

Men jeg får det til. Og gleder meg utrolig til den dagen jeg er ferdig, og kan begynne å jobbe. Om jeg klarer å jobbe 100% vet jeg ikke. Men vet jeg vil klare minst 50%. Og jeg utdanner meg til kontorjobb. Der vil allergien ikke være plagsom, i hvert fall ikke mer enn hjemme. Og Jeg får sitte på en stol. Mer avslappende enn å bli sykepleier.

Jeg mediterer og tar mye vitamintilskudd. Dette hjelper meg og takle sykdommene bedre.

Har du ikke for mange allergier, finnes det vaksiner.

Tror det er veldig viktig å se muligheter.

Anonymous poster hash: 0c284...16c
Skrevet

Enig med sug lut. Finner du ikke jobb så kan du ikke tenke at du ikke tar gva som helst. Et sted må du begynne. Har jeg vært arbeidsgiver så har det vært mer positivt å ansatt deg hvis du har vært ute i jobb enn om du har kommet fra nav....

Da jeg kjøpte meg leilighet da jeg var 24 hadde jeg 5 jobber. En 100 % dagsjobb. To helgejobber, en kveldsjobb to ganger i uka og trente barn. Man kan hvis man vil og er villg til å få det til!

Anonymous poster hash: 5f8a7...a89

Annonse

Skrevet

Jeg er ikk anonym d22....

Enig med sug lut. Finner du ikke jobb så kan du ikke tenke at du ikke tar gva som helst. Et sted må du begynne. Har jeg vært arbeidsgiver så har det vært mer positivt å ansatt deg hvis du har vært ute i jobb enn om du har kommet fra nav....

Da jeg kjøpte meg leilighet da jeg var 24 hadde jeg 5 jobber. En 100 % dagsjobb. To helgejobber, en kveldsjobb to ganger i uka og trente barn. Man kan hvis man vil og er villg til å få det til!

Skrevet

Og med siste setningen der forsvant all min sympati og jeg begynte å ønske meg tvangsarbeid.

Kryss i taket- jeg er enig med luten!

HI: har du aldri jobbet? Noe erfaring må du da ha? Ingen utdannelse? Hvis ikke så søk studier nå til høsten.

Ingen diagnoser og null kvalifikasjoner gjør at du ikke kan stille så veldig høye krav. Alle må begynne et sted!

Anonymous poster hash: 16396...ac6

Skrevet

Selvfølgelig må du ta hva som helst i første omgang, bare for å få litt arbeidserfaring! Hva det er spiller ingen rolle så lenge du har noe å føre på cv'n!

Blir helt matt av slike som deg som har diverse utfordringer og 0 utdanning - og som lilelikevel forventer at drømmejobben i tilpasset utgave skal ramle ned i fanget ditt. Du må ta litt tak og endre innstillingen din.

Anonymous poster hash: c3738...9a4

Skrevet

er det ikke noe rart med anonymkodene nedgjennom denne tråden?

Anonymous poster hash: f695b...c9e
Skrevet

Da må du videreutdanne deg og ikke sitte på ræva og vente på nav! jo,du må faktisk ta til takke med" hva som helst" istedet for å sitte der og synes synd på deg selv.

Slutt å se bare begrensninger og heller se hva du KAN gjøre!

Anonymous poster hash: c5521...8c7
Skrevet

er det ikke noe rart med anonymkodene nedgjennom denne tråden? Anonymous poster hash: f695b...c9e

Hva da?

Anonymous poster hash: f7683...f68

Skrevet

Få skikk på helsen din (trening, hvile, psykolog, bruk av helsevesenet osv)

Finn dine evner. Se på det friske i deg selv og ikke bare sykdommen.

Det er sikkert arbeidsmarkedstiltak der du bor. Prøv deg der og se hva du kan.

Anonymous poster hash: 73de4...ee2
Skrevet

Det er med andre ord viljen du har mest ondt i? Du tar ikke hva som helst. Det burde faktisk være et krav om at man tar hva som helst for å få penger fra NAV.
Skrevet

Det er to forskjellige som har skrevet, den som skrev tar ikke hva som helst, er ikke HI. Daah!

Men har uansett lite sympati for HI her. Snakk om å være negativ!!

Skrevet (endret)

-Utmattelse

-Muskel og leddsmerter

-Astma

-Mage/tarm problemer

Jeg har alt det du har, med unntak fra mage/tarm og astma. Jeg har en diagnose på en nevrologisk sykdom, så der er det slått fast hva som feiler meg. Dessverre ingen behandling utenom symptom-lindring. 

Jeg har kjempet meg gjennom fire år med krangel med Nav for å få lov til å studere. Forslaget deres var nemlig å jobbe en dag i uken på verna bedrift, men jeg vet jeg er god for mer enn det. Jeg har nå tatt videregående (studiekompetanse) på to år med mye slit og pendling, videre gikk jeg ekstra kurs for ett manglende fag og kom meg inn på høyskole. Jeg sliter med å studere fullt, men jeg vet at jeg kan klare en 50% stilling med fleksibel arbeidstid når jeg er ferdig. Tar en utdanning innen media som gjør at jeg kan jobbe delvis hjemmefra, og legge opp dagene litt selv. 

Det har vært tungt å kjempe for å få omskolere meg, men jeg gleder meg så fælt til den dagen jeg er klar for jobb igjen. Nav mente de tapte penger og ville heller ha meg ufør, men det nekter jeg. Jeg er smart og skoleflink, selv om utdanningen min vil ta mange år (tre år for andre, antakelig fire/fem for meg). 

Jeg skal IKKE være under nav resten av livet. Jeg vil ha en jobb jeg kan glede meg til å gå til, men veien dit er hard. Ikke gi opp, og ikke vær negativ til muligheter. Tenk etter hva du har lyst til, sett opp en prioritert liste. Hvis nr 1 er umulig, så gå til neste punkt. Når du kommer til et punkt som faktisk er mulig, så tenk gjennom hva du trenger for å få dette til. Jeg ender opp på godt over 30 da jeg er ferdig, men da har jeg jo enda 30 år til for å jobbe inn igjen! :)

Dessverre kan bitterhet over sykdom og nav ødelegge mye for positive tanker, du må rett og slett endre hele tankemønsteret ditt. Skriv en liste over hva du er god til. Alt mulig, fra å tegne pent til å snakke med folk. Heng på speilet og se den hver gang du er på badet. Du er ikke bare sykdom og slit, du har ressurser bare du klarer å finne de frem. 

Red. Forresten, jeg brukte tre år på trening/behandling/utprøving av medisiner også for å finne noe som får meg i noenlunde form. Jeg tar bortimot 15 tabletter om dagen, men det må jeg siden jeg er syk. Jeg trener små øvelser jeg har lært hos fysioterapeut, og er streng på å hvile når jeg må, og ta hensyn til meg selv. Det tar tid å bli velfungerende når man har vært helt på bunnen både fysisk og psykisk. La deg selv få tid, ikke gi opp! 

Endret av humlemamma
Skrevet

er det ikke noe rart med anonymkodene nedgjennom denne tråden? Anonymous poster hash: f695b...c9e

Hva da?

Anonymous poster hash: f7683...f68

Hvis det er den tråden med min kode på så klartr jeg å legge svaret mitt før qoute fra den jeg skulle svare på. Altså det er jeg som hadde 5 jobber.

Skrevet

-Utmattelse

-Muskel og leddsmerter

-Astma

-Mage/tarm problemer

Slik er jo stort sett jeg når jeg får i meg matvarer jeg ikke tåler!

Tipper du har dårlig immunforsvar og fortsatt er utsatt for allergener. Så ville starte den lange jobben med å få opp helsa permanent!

Må nevne at jeg gikk gjennom dette i studietiden, altså for 14 år siden, og var kjempedårlig.

Etter at jeg fant "synderne" og kom meg på rett diett, i skikkelig aktivitet etc så har jeg vært superbra. Nå har jeg en kjempebra jobb i tråd med min utdannelse som økonomi, jobber i 100% stilling, venter fjerde barnet, og er gift med hus og heim - og trener tre ganger i uka!

Så det er masse håp for deg!

Ønsker deg lykke til, for det er ikke en lett vei - men det er mye verre å ikke gjøre det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...