Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #26 Skrevet 26. mars 2014 Hos oss løste saken seg når jeg skrev brev til skolen at mitt barn skal få lov til å fovare seg. Jeg gir det lov til å slå tilbake. Jeg skal ikke høre at at barnet mitt får kjeft for å ha forsvart seg. Er det noe skolen skal klagepå skal det gå gjennom meg og ikke barnet. Dette ble skrevet i ett langt brev og det var siste skritt før politianmeldelse. Saken fikk fortgang. Rektor ringte samme dag og jeg sa at alt jeg har å si står i brevet. Dagen etter ble ting andeledes. Når jeg fulgte barnet mitt på skolen dagen etter hadde tre elever fått en assistent hver som kun skulle passe på hvert sitt barn, rektor var i klassen hele dagene i en uke. Og ting ble veldig bra for mitt barn. Hele klassen fikk det veldig bra og ble etter hvert en veldig sammensveiset gjeng. Og nå er klassen nesten uadskillelige. Mobberne går der enda, de leker med barnet mitt og mitt barn syns det er helt greit. For saken er nå historie, hun har lagt det bak seg og gleder seg til å gå på skolen hver dag. Så mobbere må ikke slutte på skolen eller mobbeofferr må bytte skole. Om ting løses bra så kan det gå veldig bra for alle. Nå er vel historien her en solskinnshistorie sett i ettertid, men som foreldre bør vi være litt forsiktige med å mene at den ene eller andre må bytte skole. Da gir vi signaler til våre barn at vi ikke er villige til å se på alle løsninger og prøve på forskjellige løsninger. Vi kan låse oss veldig fast og ikke se hvordan ting egentlig er og blir løst. Og barnet mitt hadde det ganske likt som hi sitt barn. Fysiske skader på kroppen nesten hver dag, men som hun sa så var det psykisk det var værst. All baksnakking, bekjymringer for når neste angrep kom osv. Og her var det tre gutter som gikk på en jente. Jenta mi er den stille og sjenerte jenta som nesten ikke synes, som ikke tørr å gjøre noe imot. Men det har det faktisk blitt en endring på det også. Hun er fortsatt stille og sjenert, men hun er tøffere enn toget. Det at hun opplevde at det hjalp å siifra, at vi gjorde noe for at ting skulle endres har gjort at hun hjelper andre som ikke har det like bra på skolen. Hun har bryti seg inn i slosskamper der ett barn har fått gjennomgå. Hun nekter nå å være en som ser på slikt eller hører at slikt foregår rundt henne. Hun vet at det kan skje, men hun nekter å ikke kunne gjøre det hun kan når hun ser eller hører om det. Vi har barna på en mobbeskole. Skolen har vært i de fleste aviser pga problemene sine, så jeg ble ikke overrasket når det skjedde med mine barn heller. Men ting er i forandring der heldigvis, det tar tid men nå bygges det opp ett veldig bra miljø på skolen. Anonymous poster hash: 06749...6c6
Gjest vinterbrud Skrevet 26. mars 2014 #27 Skrevet 26. mars 2014 Stå på for gutten din.Jeg heier på deg.Selv har jeg slitt mye nå i 5 trinn med min datter pga forhold på skolen. Hun har vært mye hjemme,og har sagt hun er redd navngitte elever. Nå går hun heldigvis på skolen,jeg håper det varer.Jeg vurderer skolebytte for henne,hvis det fortsetter med skolevegring. Adhd skal aldri være en unnskyldning for å mobbe andre barn på skolen og i fritiden.Barn skal få være trygge samme hvor de oppholder seg.Selv har jeg lenge følt at jeg har stanget hodet i veggen,og snakket til veggen i forhold til skolen.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #28 Skrevet 26. mars 2014 Har skolen ikke åpnet en "mobbesak" eller fattet vedtak i saken? Det høres ikke ut som de gjør jobben sin og da skjønner jeg at du vil anmelde. Du kan også sende en skriftlig klage til kommunen, den er de pliktig å behandle og da skjer ting ofte fort. Jeg ville også sendt en bekymringsmelding til bvtj i denne saken, da det er tydelig at "mobberen" strever voldsomt og du er bekymret for om han får riktig oppfølging. Jeg blir faktisk ganske sjokkert over hvor mange skoler som ikke tar sitt ansvar på alvor, følger riktige prosedyrer og gjør jobben sin i slike saker, og jeg jobber med veiledning til skoler i min kommune. Lykke til uansett. Anonymous poster hash: 6176d...7af
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #29 Skrevet 26. mars 2014 Jeg er helt enig i alvorlighetsgraden i dette, men for å virke mer seriøs bør du ordlegge deg i litt andre ordlag mener nå jeg. For meg fremstår måten du skriver på også lett fragmentarisk. Mc Donalds osv. Klassen kommer hjem? Har undervisning hjemme og spiser boller hos dere? Det høres riv ruskende galt ut flere steder her spør du meg. Dette er et lederansvar, flott at du anmelder! Anonymous poster hash: d1111...b93
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #30 Skrevet 26. mars 2014 Kjære HI, klarte bare å lese begynnelsen så ble jeg helt kvalm. Ble selv banket mye opp på skolen av barn som ble beskyttet av foreldrene sine. Du er kjempe sterk! Få saken ut i media om du klarer å takle trøkket. Håper du har advokat. (Selv klarer jeg ikke å følge tråden mer, masse å gjøre i dag og klarer bare ikke å gå inn i minnene fra skolen i dag) Ha en fin dag og masse lykke til Du er min heltinne Anonymous poster hash: 3e8e8...ce6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #31 Skrevet 26. mars 2014 Jeg gir meg ikke. Eldste min gikk på denne skolen for 6 år siden. Da var det et par i klassen hans som ble utsatt for grov mobbing. Jeg kjendte disse foreldrene veldig godt. De kunne fortelle at sosiallærer hadde sagt til dem at de ville ikke ta det opp med foreldrene til de tvillingene som var verst, for da fikk de bare ris hjemme. I og med at jeg var mye sammen med disse barna og foreldrene så lærte jeg en del og dette husket jeg nå når jeg selv desverre kom i samme situasjon. Ny rektor nå så håpet ting var bedre. Men var vist ikke det. Jeg begynte med å sende mailer og ringe skolen, gikk over til å møte opp og kreve møter med skolen og foreldrene. Sånn gikk det frem og tilbake noen ganger før det nå toppet seg for 1,5 uke siden. Foreldrene til denne gutten er rett og slett "blåste" etter min mening. De sliter nok med sine ting også ser det ut til, men det er ikke mitt problem. Eller de har jo faktisk gjort det til sitt problem. De skal ha uttalt til noen andre at de satset på kosthold og ikke medisiner til barnet sitt med ADHD. Ikke vet jeg, men når vi på lørdager har vært på senteret her og gått forbi MC Donald så sitter de der. Er vist der flere ganger i uka etter hva jeg hører. Men det er ikke min sak, hender seg i blandt at også vi spiser der. Folk stiller seg derfor spørrende til dette med kosthold i og med at MC Donald er en stor del av kostholdet. Har hørt mye rart om disse foreldrene, men jeg vet jo ikke om alt er sant heller. En fjær kan fort bli til ti høns. Jeg har allerede vært i kontakt med barnevernet, men det var for å gjøre dem oppmerksom på situasjonen og hvorfor barnet mitt ikke er på skolen. Rektor mente at jeg skulle sende sønnen min tilbake på skolen ellers var det hennes plikt og melde det videre til barnevernet. Jeg har full støtte fra barnevernet i denne saken. Nå venter de bare på at jeg skal komme med en "melding" til dem med navn på den andre gutten og hans foreldre så blir det opprettet sak som de må ta videre. Det er jo noe som er riveuskende gærnt. Ingen med vettet i behold lar barna sine holde på sånn. Og det at se ikke tar tak i diagnosen til barnet sitt er jo bare til å rive seg i håret av. Jeg ser jo hvorfor mitt barn har blitt ett offer for denne andre. Sønnen min er liten av vekst, ett til to hoder kortere enn de lengste i klassen, og spinkel. MEN det gir ikke denne andre noen som helst rett til å gjøre det han gjør. Er alene med barna men får heldigvis litt hjelp av den eldste som går på videregående og jobber. De bollene tar jeg i morgen tidlig i stedet. Anonymous poster hash: a8677...bb8 Skjønner deg veldig godt, og situasjonen er jo helt forferdelig. Men likevel, du legger ut mye info her og alle som har barn i ditt barns klasse og antakelig andre også vet hvem det er snakk om ut ifra alle disse opplysningene. Du Bør være litt forsiktig på nett.. Anonymous poster hash: c3c36...f85
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #32 Skrevet 26. mars 2014 Forferdelig at gutten din opplever dette! Håper virkelig at tiltakene rettet mot den andre gutten etterhvert vil fungere. Har selv god erfaring med at mobbere får egen "assistent" som forfølger og sikrer at mobberen ikke nærmer seg andre elever. Noen mobbere må dessuten være inne i friminutt og bli fulgt til skolen av foresatte. Jeg vil bare minne deg på at du ikke har lov til å holde barnet ditt hjemme fra skolen. Det er å anse som et alvorlig lovbrudd, og kan i ytterste konsekvens ende med at du blir anmeldt. For sønnen din er det heller ikke helsefremmende å være hjemme med mor, og kan føre til skolevegring og sosial angst. For meg høres det ut som om du er i en konflikt med ledelsen på skolen, og derfor har gått til det drastiske steget å holde barnet ditt hjemme fra skolen. Jeg vil råde deg til å skaffe deg en advokat og deretter be om et møte med ledelsen på skolen. Send også en skriftlig anmodning om tiltak iverksatt etter opplæringslovens kapittel 9. Da skal du få et vedtak med beskrivelse av tiltak skolen ønsker iverksatt. lykke til! Anonymous poster hash: 0386f...ace
holio__bobo Skrevet 26. mars 2014 #33 Skrevet 26. mars 2014 Høres skikkelig rart ut.. Tror ikke helt på dette. Og at hele klassen har mange av timene hos dere. Skeptisk til hele denne historien.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #34 Skrevet 26. mars 2014 Høres skikkelig rart ut.. Tror ikke helt på dette. Og at hele klassen har mange av timene hos dere. Skeptisk til hele denne historien. Merkelig hvordan de har hatt klassen på besøk flere ganger og har hatt timer der, når hendelsen skjedde for 1,5 uke siden? Anonymous poster hash: 88515...dee
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #35 Skrevet 26. mars 2014 Beklager men her er det mye som ikke stemmer, så dette er nok bare tull!! Anonymous poster hash: dd2ef...21f
Zalosalutt Skrevet 26. mars 2014 #36 Skrevet 26. mars 2014 Rar historie, tror ikke noe på at resten av klassen kommer hjem til dere for å ha undervisning, og spise boller! Reine science fiction historien dette.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #37 Skrevet 26. mars 2014 Stå på krava, hi! Full støtte fra meg ihvertfall!! Anonymous poster hash: 0bc0c...d9f
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #38 Skrevet 26. mars 2014 Først vil jeg si at jeg skjønner veldig godt at du er opprørt over at sønnen din er blitt behandlet slik. Deretter vil jeg minne alle om at skolen faktisk har taushetsplikt slik at de ikke kan gå ut til alle med eventuelle tiltak de har direkte med mobberen og/eller hans familie i forhold til hans situasjon og diagnose. Vet ikke helt hvor jeg ville med dette, men noen ganger er det mer i saker enn det ser ut som på overflaten og det bør vi alle tenke på før vi nærmest synes at et barn på barneskolen "fortjener bank". Mobberen har nok mer enn nok å slite med han også og han er overhode ikke moden nok til å reflektere over dette (feks når han ble konfrontert med bildene av skadene han hadde påført din sønn). Igjen, så er det selvfølgelig din sønn som er offeret og jeg synes veldig synd på ham. Håper dere får ordnet opp på en måte som gjør at han får fine dager på skolen fremover. Lykke til :-) Anonymous poster hash: 4bd02...b86 Forskning viser faktisk at mobbere generelt IKKE sliter. De har ofte god selvtillit og føler det godt med seg selv. De har derimot lite empati gir ofret. Og ofte sier mobbere selv at det som fikk dem til å stoppe, for de som gjorde det, var at de ble behandlet tilsvarende som de selv hadde gjort mot andre. Feks blitt banket opp. Jeg mener ikke at han skal bli banket opp, men er likevel en kjensgjerning at det faktisk kunne ha hjulpet... Anonymous poster hash: 31b99...9e3
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #39 Skrevet 26. mars 2014 Jeg er lærer, men også mamma til 3 barn, og skjønner godt HI sin frustrasjon. Har selv opplevd noe av det du skriver (fra en lærers synspunkt, ikke som mamma...) I høst hadde vi en elev som begynte i 1.klasse. Det viste seg at eleven kunne oppføre seg fullstendig rabiat og var til tider ute av kontroll og fare for andre. Til tross for manglende ressurser MÅTTE noe gjøres. Ledelsen ved skolen valgte å sette inn en egen assistent til å fotfølge eleven, som rett og slett var i fare for å skade seg selv eller andre. Når det er sagt, har jeg også opplevd fullstendig hysteriske foreldre som mener barnet deres blir mobbet, når dette ikke er tilfellet. Foreldre som har laget et helvete uten like. Barnet deres tåler knapt å bli sett på før det roper ut om plaging osv. Heldigvis løser slike ting seg etterhvert. Men både foreldre og barn har fått veiledning av ulike slag. Noen nevner paragraf 9a, og de har helt rett. Barnet ditt har krav på en trygg skolehverdag, og det har han tydeligvis ikke nå. Lykke til HI, håper alt løser seg til det beste for sønnen din Anonymous poster hash: fb836...83a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #40 Skrevet 26. mars 2014 Ønsker deg masse lykke til. Håper det blir en rask ordning nå som du tar enda mer grep. Sønnen din fortjener så mye bedre enn det rektor har gjort!! Hold oss oppdatert! Anonymous poster hash: 438c3...975
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #41 Skrevet 4. april 2014 Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: ef849...fe8
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #42 Skrevet 4. april 2014 Det lurer jeg også på! Anonymous poster hash: 41f05...113
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #43 Skrevet 24. mai 2014 Hvordan har det gått med dere, HI? Håper dere får mer gehør for ting og at det blir tatt tak i slik at sønnen din kan få en levelig skoledag igjen! Anonymous poster hash: 20716...0df
Marsipanmor Skrevet 24. mai 2014 #44 Skrevet 24. mai 2014 Skulle ønske jeg hadde en slik mamma som deg da jeg gikk på skolen stå på
Elskerhøsten2014 Skrevet 24. mai 2014 #45 Skrevet 24. mai 2014 Så bra du hjelper sønnen din,anmeld, ingen barn fortjener dette og kanskje mobberen bør bli tatt over av barnevernet,virker ikke som han har det særlig bra,selv med ADHD,men ingen unnskylding uansett og plage andre så mye som din sønn har blitt her
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #46 Skrevet 24. mai 2014 Du må bare ikke gi deg! Dessverre har jeg sett noe tilsvarende - det var en mye eldre gutt som trakkaserte en 7-åring på det værste. Resultatet var at 7-åringen var den som ble fotfulgt rundt av en lærer, barnet måtte følges på skolen osv, mens plageånden gikk fri. (11-åring - kunne f.eks. dytte i bakken og stå å tråkke på ryggen til småttingen). Ingen diagnose er unnskyldning for slik oppførsel! Dersom man har et handicap av noe slag (enten det er dysleksi, blindhet eller adhd eller noe annet) må bare jobbe hardere (og de voksne må hjelpe til) for å bli en god samfunnsborger. Stå på! Anonymous poster hash: 03024...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå