Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**

Anbefalte innlegg

Legen min ville ikke lete etter hjertelyd med doppler før jeg var i uke 26 i forrige svangerskap! Han sa det var så vanskelig å finne, at han var redd for å gjøre meg redd hvis han ikke klarte å finne den.. Møkkalege :P Så jeg har ingen forventninger om noe som helst av den legen i dette svangerskapet :P 

Fortsetter under...

Jeg ble utredet av dr Braut i 2012 (privatpraktiserende gynekolog i Sandnes) siden det tok så lang tid uten at jeg ble gravid, han fant ikke noe galt. Da han hadde undersøkt meg sa han at vi bare måtte ta kontakt for tidlig ultralyd hvis det lyktes for oss. Så det gjorde jeg, men kontordamen sa at de ikke tok i mot uten henvisning fra lege. Så bestilte jeg legetime til nå i dag 8+2, for å få henvisning. Legen (vikar) ville ikke ha urinprøven som jeg hadde med, og hadde ikke noen spørsmål el, men sa han skulle henvise. Så ble jeg oppringt av legen utpå dagen, og da sa han at jeg ikke kunne ta tidlig ul hos Braut, det måtte meg gjøre på sykehuset. Jeg syns det høres litt rart ut!? Hva syns dere? Er det noen fra Rogaland her inne som vet noe mer enn dette?

Lurer også på om han kan ha misforstått og at han tror jeg har tenkt å ta fostervannsprøve. Det har jeg egentlig ikke tenkt. Er det andre her inne som har tatt fostervannsprøve?

Anonymous poster hash: 27bde...fab

Anonym: Snodig, men leger kan for "glemme" noe slikt hvis de ikke har skrevet det ned noe sted.. Jeg ville tatt en privat UL jeg hvis du er usikker.

Hvordan har dere tenkt til å "annonsere" graviditeten? Jeg har laget et bilde delt i tre deler: øverste delen er meg og mannen på et av de første bildene tatt av oss sammen med mnd og år vi ble sammen og "kjærester", det neste er av oss på bryllupet i fjor med samme tidsstempling og "ektepar" det siste er av knøttet på siste UL med desember 2014 og "foreldre". Fant inspirasjon på pinterest. :)

Sist pakket jeg inn bittesmå bodyer som de fikk til jul "Gleder meg til å møte deg mormor" "... skal få seg et nytt søkskenbarn" osv, ut fra hvem som fikk dem :) (Da var jeg 12 uker i jula da :P )
Denne gangen tenker jeg storebror skal få stå for det! Kanskje filme han når han sier det, også sende til folk.. Han sier ingenting på kommando, så å satse på at han forteller det "live" vil nok ikke bli noen suksess :P
"hva har du i magen, ...?" "beibi!" "hva har pappa i magen?" "masse mat" "hva har mamma i magen" "beibiii" er standarden her! så hadde vi fått den på "tape" hadde det vært gøy å sende til familien :)

Her veit familien det allerede, Pga en konfirmasjon, så katten er ute av sekken. Selv har jeg ul på fredag. Og er da 11 uker. Er alt mer enn bra nok da, kan det hende jeg annonserer det for venner på face (har ikke ukjente der) har bursdag på torsdag, og for å skrive en takke meld så kommer jeg til å skrive litt anonymt at jeg skal ut å feire 25års dagen min med familie og venner og at jeg har verdens beste bursdags gave i magen ! :)

I dag klarte jeg å bestille angelsound. Litt ivrig med første svangerskap. Men lovet meg selv og ikke bli helt crazy. :)

Jeg ble utredet av dr Braut i 2012 (privatpraktiserende gynekolog i Sandnes) siden det tok så lang tid uten at jeg ble gravid, han fant ikke noe galt. Da han hadde undersøkt meg sa han at vi bare måtte ta kontakt for tidlig ultralyd hvis det lyktes for oss. Så det gjorde jeg, men kontordamen sa at de ikke tok i mot uten henvisning fra lege. Så bestilte jeg legetime til nå i dag 8+2, for å få henvisning. Legen (vikar) ville ikke ha urinprøven som jeg hadde med, og hadde ikke noen spørsmål el, men sa han skulle henvise. Så ble jeg oppringt av legen utpå dagen, og da sa han at jeg ikke kunne ta tidlig ul hos Braut, det måtte meg gjøre på sykehuset. Jeg syns det høres litt rart ut!? Hva syns dere? Er det noen fra Rogaland her inne som vet noe mer enn dette?

Lurer også på om han kan ha misforstått og at han tror jeg har tenkt å ta fostervannsprøve. Det har jeg egentlig ikke tenkt. Er det andre her inne som har tatt fostervannsprøve?

Hei, jeg er også fra Sandnes og har som deg vært til utredning da ting tok tid og at jeg har mistet 3 ganger. Var hos Eli Smevik privat i Stavanger, hun sa som din at alt var topp og at når jeg ble gravid så skulle jeg bare ringe.

Ble gravid og ringte, sa bare til kontordamen at jeg hadde fått beskjed av Eli å ringe når jeg var gravid, og jeg fikk time hos henne. Var i uke 7 og skal igjen i neste uke (ca 12). Betaler heller ikke noe for det, men har ikke blitt henvist. 

Ved  Ul gjennom legen vil jeg tro at du må på sykehuset, sikkert mye mindre vente tid. Når jeg var innom i uke 7 booket vi også for uke 18, for det var smekk fult hele veien sa kontotdamen. På sykehuset har de sikkert ledige "akutttimer"

Annonse

Her vet også familien det, vi har mistet flere ganger og alle vet at vi prøver. 

Gleder meg dog ekstermt til å fortelle det til han som blir storebror...han har mast om de lenge og spurt etter en baby:) Skal på ul neste onsdag, om alt er bra skal han få vite det etter det (er da 12-3). Tror bare jeg skal si at mamma har en baby i magen mens mannen filmer:) Tipper det blir jubel. 

Lurer også på om han kan ha misforstått og at han tror jeg har tenkt å ta fostervannsprøve. Det har jeg egentlig ikke tenkt. Er det andre her inne som har tatt fostervannsprøve?Anonymous poster hash: 27bde...fab

Hei, jeg er også fra Sandnes og har som deg vært til utredning da ting tok tid og at jeg har mistet 3 ganger. Var hos Eli Smevik privat i Stavanger, hun sa som din at alt var topp og at når jeg ble gravid så skulle jeg bare ringe.

Ble gravid og ringte, sa bare til kontordamen at jeg hadde fått beskjed av Eli å ringe når jeg var gravid, og jeg fikk time hos henne. Var i uke 7 og skal igjen i neste uke (ca 12). Betaler heller ikke noe for det, men har ikke blitt henvist. 

Ved  Ul gjennom legen vil jeg tro at du må på sykehuset, sikkert mye mindre vente tid. Når jeg var innom i uke 7 booket vi også for uke 18, for det var smekk fult hele veien sa kontotdamen. På sykehuset har de sikkert ledige "akutttimer"

Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at det er over ett år siden siste konsultasjon hos Braut, og at da må man ha ny henvisning. Ja, ja, det er ikke så farlig, jeg kan godt gå på sus i uke 12, jeg. Er ikke spes bekymret, og tenker vel at det som skjer, det skjer. (Har aldri mistet, da, mind you, så derfor er det nok litt lettere å være nonchalant :)

Var innom fastlegen tidlig i svangerskapet og fikk meg to henvisninger:

1) Tidlig UL / duotest uke 12/13 pga jeg er 38 år

2) Henvisning til privatpraktiserende gynekolog for enda tidligere UL for å sjekke utviklinga pga at jeg i høst var gjennom MA og ikke fant ut av det før ved UL i uke 13.. Har fått to UL hos denne, da han ikke var fornøyd med den tekniske kvaliteten på UL selv om vi tydelig så hjertebank i uke 6.

Må si meg heldig med fastlegen som faktisk hører mine argumenter og bekymringer. :)

Håper ellers at dere har hatt en fin dag. Her våknet jeg muggen og hormonell og etter en lang og slitsom dag endte det opp i en sjelden slamrings med døra fra kjæresten i kveld. Føles som ei våkenatt foran meg. :/

God morgen jenter! :)

Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det enda. hadde tenkt å lage et bilde hvor det står "første barnebarn" og bilder av frøet fra ultralyd i uke 6, 10 og 12. Men ikke helt bestemt meg enda :)

I går var vi ute å spiste middag i forbindelse med bursdagen til min far. Da vi kom hjem og var lagt oss, ble jeg akutt kvalm, og løp ut på badet å spydde. Første gangen, ikke skjedd tidligere. 9+1 i dag.

Håper ikke det skjer igjen, var helt for jævlig å spy opp igjen hamburgeren jeg hadde spist. ÆSJ!

Håper dere alle får en FIN dag :D

Ingen flere blødninger, ti timers søvn i natt og formen er tilbake :laugh:  Takk til dere som svarte meg! Jeg og samboer har bestemt oss for å bestille privat UL om noen uker for å se at alt er greit. Hva tenker dere, bør vi vente lenger, eller er det mulig å se at alt er greit i uke 11?

Vi har vært på to UL allerede (10+0 i dag), den første er standard i uke 7 v/ivf tror jeg, og den andre fikk vi fordi det viste seg at vi venter tvillinger, og at den ene var vanskeligere å måle en den andre, og så ut til å ligge en uke etter i størrelse. Så da dro vi tilbake i uke 9, hvor det var mye lettere å se og lilletvillingen lot seg måle til bare et par dager etter den største. Synes absolutt vi så mest i uke 9, men jeg gleder meg til ny UL i uke 12, der jeg kanskje klarer å se forskjell på opp og ned på de små! Det gjør det kanskje ikke enklere å velge om du skal vente eller ikke, det har vært veldig kjekt å se hjertet slå, men første gangen vil vel alltid være mest spesiell, uansett når du ser det?

For min del var det greit å vite at det er to inni der, og at det derfor ikke er noen monsterbaby som vokser i dobbel hastighet som gjør at magen allerede har begynt å vokse. Og da mener jeg virkelig vokse. Først trodde jeg at jeg bare var oppblåst, men det ble jo bare verre selv om magen ble bedre, og nå er jeg tydelig gravid... Måtte Google størrelse på livmor ved tvillinger vs enkeltbarn i går, og fant ut at livmoren ofte måler 6-8 uker større... Det var ganske betryggende... Men det et jo like pokkers vanskelig å skjule magen for kollegene for det. To uker til, så kan det være så synlig som det bare vil, men vil helst ikke at 'alle' skal vite så tidlig...

Annonse

2) Henvisning til privatpraktiserende gynekolog for enda tidligere UL for å sjekke utviklinga pga at jeg i høst var gjennom MA og ikke fant ut av det før ved UL i uke 13.. Har fått to UL hos denne, da han ikke var fornøyd med den tekniske kvaliteten på UL selv om vi tydelig så hjertebank i uke 6.

Må si meg heldig med fastlegen som faktisk hører mine argumenter og bekymringer. :)

Håper ellers at dere har hatt en fin dag. Her våknet jeg muggen og hormonell og etter en lang og slitsom dag endte det opp i en sjelden slamrings med døra fra kjæresten i kveld. Føles som ei våkenatt foran meg. :/

Apex, kan jeg spørre deg, hvordan opplevde du MA'en? Mistet du symptomene på et tidspunkt eller følte du deg gravid frem til ul'en? Jeg spør bare fordi i denne graviditeten har jeg vært kjemperedd for å oppleve MA, har aldri gjort det før, men det er jo i prinsippet noe som er veldig lett å bli skremt av, hvis en ikke har et levende foster i magen lenger men ikke får noen indikasjon på det annet enn på ultralyd

Apex, kan jeg spørre deg, hvordan opplevde du MA'en? Mistet du symptomene på et tidspunkt eller følte du deg gravid frem til ul'en? Jeg spør bare fordi i denne graviditeten har jeg vært kjemperedd for å oppleve MA, har aldri gjort det før, men det er jo i prinsippet noe som er veldig lett å bli skremt av, hvis en ikke har et levende foster i magen lenger men ikke får noen indikasjon på det annet enn på ultralyd

Hei du!

Jeg har også hatt en ma som etterhvert gikk over i en sa. Jeg følte meg fremdeles gravid. Var sliten og kvalm, men mindre kvalm enn før og mindre kvalm enn i tidligere svangerskap på samme tid. Hadde hcg på 3000 den dagen som babyen kom ut og babyen døde en uke + + før den kom ut. For meg har det hjulpet å ta noen ultralyder innimellom for da har jeg fått litt ro. Men det koster selvsagt en del. Nå er det jo heldigvis sånn at sannsynligheten for at det skal gå bra er mye større enn at det ikke går bra. Og for hver dag lengre du går desto større er sjansen for at du kommer i mål. Hvor langt er du? Men jeg vet godt hvordan du føler deg. Sender deg en klem ❤️

Kanskje på tide at jeg også kvitrer et lite hei inn her! :-)

Venter nr.3, foreløpig termin 27 desember, er 8+6 (?) i dag. Har vært litt mer skeptisk denne gangen, da vi mistet i MA/SA i november i fjor. Men var på tidlig ul før helgen, der så vi ei lita bønne som bevegde på seg og det lille hjertet slo som det skulle. Så foreløpig er alt ok.

1.

2. Apex, Madde86

3. Zinas79

4. Mamma-til-Emma.

5.

6. Babyklar, Lavendel2805

7.

8. Julie10

9. Corneliuss

10. Susanne94

11. Goodiegoodie:)

12. Perler

13. bleach, Hannasbananas

14. Lykkelita=), Juli11+Des14

15. Mollabell, Lillaura

16. MinStørsteDrømBlirSann?, Løvinne30, LykkeMi

17.

18. Mayken, ønskersårtenspire, Stinemth

19. puselurka, Oslo82, akilles

20.Alenemamma_, Optimist78, granatepler, cooper, BeBoo

21. Capricorn82, Mamma til Em, Gravid-Hanne <3

22. Gutt10, Caaath_

23. Melis84

24. frøken01

25. Sienna85

26.

27. LykkeFisk, EleResa

28.

29. HoneyBooBoo

30. FrkFreidig, Frk.Freken

31.

Hei du!

Jeg har også hatt en ma som etterhvert gikk over i en sa. Jeg følte meg fremdeles gravid. Var sliten og kvalm, men mindre kvalm enn før og mindre kvalm enn i tidligere svangerskap på samme tid. Hadde hcg på 3000 den dagen som babyen kom ut og babyen døde en uke + + før den kom ut. For meg har det hjulpet å ta noen ultralyder innimellom for da har jeg fått litt ro. Men det koster selvsagt en del. Nå er det jo heldigvis sånn at sannsynligheten for at det skal gå bra er mye større enn at det ikke går bra. Og for hver dag lengre du går desto større er sjansen for at du kommer i mål. Hvor langt er du? Men jeg vet godt hvordan du føler deg. Sender deg en klem ❤️

Gutt 10:

Mener ikke å skremme deg, eller andre for den saks skyld.. Men for meg var det et stort sjokk da vi kom til tidlig UL og overlegen ikke kunne finne babyen før etter at jeg hadde tømt blæra for sikkerhets skyld og han deretter så en liten "klump" i nedkanten av livmora mi. Tilsvarte 7 uker ca i størrelse, så den hadde stakkars gått til grunne uten at jeg kjente særlig til det. Litt mindre kvalm/øm i puppene de siste ukene kanskje - men det kan jo også være normalt når en nærmer seg den tida i svangerskapet som jeg skulle være i. Hadde ikke hatt blødninger eller vondt. Sannsynligvis noe genetisk med lillingen, men trøsta var at vi kunne bli gravid sammen. :)

Når det gjelder deg, så håper og tror jeg at alt er ok - MA er egentlig ganske så sjeldent.

Klem :)

Har i dag fått innkalling til ord ultralyd i uke 18 hos Dr Braut, og regner med at det kommer innkalling til tidlig ul på sus, siden legen sa noe om sus på telefonen. Litt stress at vikarlegen min snakker så dårlig norsk, så er litt usikker på om vi snakker forbi hverandre. Det positive er dog at det ikke stikker eller brenner i puppene lenger. YAY! Satser på at det ikke er et dårlig tegn eller noe.

Slo meg plutselig at jeg nå går inn i den 12. uka! Jeg ser 12 tallet liksom! Hurra! Ei uke til, så er de magiske 12 fullgått!! 
Jeg skal på første kontroll om 2 uker, og jeg vurderer sterkt en ekstra ultralyd den samme uka :) Denne ventetiden, denne ventetiden... <3

Ååhh for en herlig natt. Gikk og la meg kl 21.15 i går da jeg var så dårlig at jeg lå på sofaen og konsentrerte meg om å puste.. Har sovet som en stein, men kunne like herlig sovet i flere timer når klokka ringte 06.15.. :) ha en strålende dag damer!

Gratulerer til dere som har passert magiske 12!

Er det ok om det ikke diskuteres ma/ sa her så lenge det ikke er reelt? Heller ta det på pm/ egne tråder? Selv jobber jeg med å holde frykten borte (ved å bl.a aldri lese tråder om dette/ Google det). Så synes det er litt trist hvis vi skal fokusere på de få % som kan gå galt så lenge det ikke er reelt for desemberbarna..

Hva mener dere andre?

Ps. I uke 10+0! Mini er et foster :)

Gratulerer til dere som har passert magiske 12!

Er det ok om det ikke diskuteres ma/ sa her så lenge det ikke er reelt? Heller ta det på pm/ egne tråder? Selv jobber jeg med å holde frykten borte (ved å bl.a aldri lese tråder om dette/ Google det). Så synes det er litt trist hvis vi skal fokusere på de få % som kan gå galt så lenge det ikke er reelt for desemberbarna..

Hva mener dere andre?

Ps. I uke 10+0! Mini er et foster :)

Enig! Her jeg bor får jeg ikke tidlig ul, og er nødt til å vente til uke 18. Jeg vil heller ikke lese for mye om ma/sa. Kjenner jeg blir veldig bekymret, for når formen blir bedre er den første tanken "tenk om det har skjedd meg.."

Og med all respekt til de som har opplevd dette, selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...